Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu  (gelezen 948 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Gepost op: 2015/04/30, 00:24:34 »
Stephan Adig is een Ubuntu ontwikkelaar en schrijft op zijn blog   10 years of ubuntu dat het initiatief van Canonical belangrijk is geweest om de Debian distro's een boost te geven.


Offline RikRik

  • Lid
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/30, 08:40:07 »
Mijn eerste kennismaking met Linux was met versie: 6.10, met de naam, Edgy Eft. Wat een geklooi om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen, hard- en software problemen, maar Ubuntu groeide langzaam uit tot een volwaardig besturingssysteem  :D, met als gevolg, een enorme groei van het aantal distros.
Canonical heeft Linux op de kaart gezet, zeker voor de doorsnee pc-gebruiker

Wel grappig, hij benoemt officiële derivaten van Ubuntu, behalve de laatste twee
Kubuntu
Ubuntu Gnome Remix
Ubuntu met XFCE, etc.
Mint Linux
Goobuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/30, 18:32:48 »
6.10 was ook mijn eerste (enkele weken pas, want toen kwam 7.04. Geen al te groot geklooi, want anders was ik wellicht van dan af geen vast linux gebruiker geworden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/30, 18:39:16 »
Jongens, wat kwamen jullie er pas laat bij kijken....  =D  =D  =D

Mijn "eersteling" was 6.06 Dapper Drake. Eigenlijk 5.10, maar die heb ik maar eventjes geïnstalleerd gehad, zodat ik die niet meetel....

Dapper was de eerste LTS. Heerlijk stabiel en betrouwbaar, maar je moest wel de nodige ingewikkelde capriolen uithalen om de multimedia-ondersteuning te voltooien.

7.04 Feisty Fawn was de eerste echte klapper qua gebruiksvriendelijkheid. De eerste makkelijke instapper voor Windowsgebruikers, vond ik.... Daarna is het alleen nog maar beter geworden. :)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/30, 18:53:02 door Pjotr »

Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/30, 18:48:43 »
Jongens, wat kwamen jullie er pas laat bij kijken....  =D  =D  =D

Oeps, ik ben met Ubuntu er pas ingestapt net met de uitgave van 10.04 LTS (Lucid Lynckx of zoiets) .  :rolleyes:  8-)
Voorheen had ik ruime ervaring met Suse 9.0 dat was in anno 2003 - 2004 maar toen Linux gestaakt wegens het niet aan de praat krijgen van dingen op mijn laptop.

En nu na Mint 17.1 de grote overstap gedaan naar Debian zelf. Maar ergens klopt het wel: Ubuntu is de beste springplank voor Linux.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/30, 18:52:46 »
Wie @vandium heel erg kort 6.10 en erg kort erachter de 7.04 feisty  en inderdaad tamelijk geprutst in het begin met de multimedia en toch was het een fijne distro die 7.04.
Zat in het begin bij het blauwe forum ,bij feisty ook  overgestapt op dit forum (12.05.2007) wat een verademing.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/01, 15:30:46 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/30, 18:57:56 »
Jongens, wat kwamen jullie er pas laat bij kijken....  =D  =D  =D
Moet ik het nog over mijn Mandrake ervaring hebben anderhalf jaar ervoor?  =D
Mijn toenmalige inbelmodem was niet aan de praat te krijgen, en de fonts waren spuuglelijk. En ja, KDE was de standaard desktop, hoewel ik toen ook eens de meegeïnstalleerde gnome geprobeerd heb. Slakketraag, die nautilus dan! KDE was de vinniger desktop toen (en misschien nu ook nog?).
Multimedia was op mijn toenmalige PC nog geen optie.

Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/30, 19:41:32 »
KDE was de vinniger desktop toen (en misschien nu ook nog?).
Multimedia was op mijn toenmalige PC nog geen optie.

KDE is wat in een ongelukkig hoekje beland; nog steeds een supervinnige desktop maar oh zo complex uitgebreid geworden. De KDE van Suse 9.0 was in vergelijking met KDE van nu (Plasma 8) een echt kale omgeving.

Het jammere is dat er voor KDE veel weid versnipperde informatie is (blogs, kleine sites enzovoort) ivm het naar je hand zetten. Ik mis ook Pjotr's inbreng voor die omgeving, en dat is eigenlijk jammer. Vistaus had vroeger een redelijke 'blog' waar wel wat info op stond, gelukkig.

Multimedia met Suse 9.0 was al redelijk ver gevorderd. Met de aankoop van dat pakket kreeg je pardoes 6 CD's meegeleverd inclusief een Bijbel van Suse (lijvig boek van ongeveer 450 blzn) .
Maar ook de inbelmodem was een no show, mijn Realtech hardware voor geluid niet ondersteund en ga zo maar door.
Maar ik had wel de allereerste dualboot op mijn laptop van de hele hogeschool, en dat gaf veel verwondering teweeg.
Ook het aansturen van RS485-protocol over een RS232 poort was met Suse een puur makkie (met hulp van de prof natuurlijk) in vergelijking met Windows-collega's toen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/30, 22:37:09 »
Kubuntu (aka the KDE Distro of Choice)

LOL, voor deze opmerking (en nog een paar meer) heb ik mijn respect voor meneer Adig.
Het is inderdaad een ontwikkeling van jewelste geweest. Vwb de 'wedstrijd' van wie was het eerste kan ik deemoedg zijn: pas vanaf 2009 was ik van de partij. Kubuntu 9.04 was mijn eerste liefde. Mijn grote respect naar mijn collega die mij enthousiast op het bestaan van 'iets naast Windows' wees. Zo kom je nog eens ergens  ;)

Het jammere is dat er voor KDE veel wild versnipperde informatie is (blogs, kleine sites enzovoort) ivm het naar je hand zetten. Ik mis ook Pjotr's inbreng voor die omgeving, en dat is eigenlijk jammer. Vistaus had vroeger een redelijke 'blog' waar wel wat info op stond, gelukkig.

Dat is inderdaad een punt. Het probleem is nu juist, dat met name KDE erg gebruikersafhankelijk is, net zoals elk tuintje anders is. Je kan KDE zo sober en gillend maken als je wilt, maar dat is maar net zoals je zelf instelt. Een 'common best practice' is best lastig te leveren. Mijn zeer persoonlijke voorkeur is erg sober, maar met enkele muisklikjes springt ineens van alles over je scherm  :evil:
Ik zou graag een bijdrage leveren over hoe je KDE kan instellen, maar de nuchtere waarheid is dat ik er verduveld weinig tijd voor heb.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/30, 22:41:17 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/01, 12:26:53 »
KDE was de vinniger desktop toen (en misschien nu ook nog?).
Multimedia was op mijn toenmalige PC nog geen optie.

KDE is wat in een ongelukkig hoekje beland; nog steeds een supervinnige desktop maar oh zo complex uitgebreid geworden. De KDE van Suse 9.0 was in vergelijking met KDE van nu (Plasma 8) een echt kale omgeving.

Het jammere is dat er voor KDE veel weid versnipperde informatie is (blogs, kleine sites enzovoort) ivm het naar je hand zetten. Ik mis ook Pjotr's inbreng voor die omgeving, en dat is eigenlijk jammer. Vistaus had vroeger een redelijke 'blog' waar wel wat info op stond, gelukkig.

Multimedia met Suse 9.0 was al redelijk ver gevorderd. Met de aankoop van dat pakket kreeg je pardoes 6 CD's meegeleverd inclusief een Bijbel van Suse (lijvig boek van ongeveer 450 blzn) .
Maar ook de inbelmodem was een no show, mijn Realtech hardware voor geluid niet ondersteund en ga zo maar door.
Maar ik had wel de allereerste dualboot op mijn laptop van de hele hogeschool, en dat gaf veel verwondering teweeg.
Ook het aansturen van RS485-protocol over een RS232 poort was met Suse een puur makkie (met hulp van de prof natuurlijk) in vergelijking met Windows-collega's toen.
Met Plasma 5 zou alles beter moeten worden. Men heeft een designteam op alle Plasmaonderdelen gezet die de idioot grote hoeveelheid functies ook daadwerkelijk bruikbaar moet gaan maken en alles een beetje consistent moet maken. OpenSUSE zou in principe zo rond deze maand de migratie naar Plasma 5 in gang moeten zetten. Ik ben erg benieuwd, maar alles ziet er een stuk gelikter en minder Playmobilachtig uit in die nieuwe versie.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/01, 12:53:59 »
Jongens, wat kwamen jullie er pas laat bij kijken....  =D  =D  =D

Mijn "eersteling" was 6.06 Dapper Drake. Eigenlijk 5.10, maar die heb ik maar eventjes geïnstalleerd gehad, zodat ik die niet meetel....

Dapper was de eerste LTS. Heerlijk stabiel en betrouwbaar, maar je moest wel de nodige ingewikkelde capriolen uithalen om de multimedia-ondersteuning te voltooien.

7.04 Feisty Fawn was de eerste echte klapper qua gebruiksvriendelijkheid. De eerste makkelijke instapper voor Windowsgebruikers, vond ik.... Daarna is het alleen nog maar beter geworden. :)

Feisty Fawn was mijn instapper, werkte prima op mijn toemalige bij elkaar geschrapte pc vol oude onderdelen van gamende vrienden. Daarna van alles gedraaid en getest, maar nu alleen nog maar LTS versies van Ubuntu (HTPC) en Xubuntu (desktop)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/01, 15:41:16 »
5.04 was mijn eerste Ubuntu-versie (dus nét niet de allereerste, dat was 4.10). Daarvoor iets met Suse gedaan (weet niet meer zo welke versie), maar de overgang naar Ubuntu (deb ipv rpm) vond ik toen al een verademing. Tsja, dat was een tijd....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/01, 17:39:01 »
Jongens, wat kwamen jullie er pas laat bij kijken....  =D  =D  =D
Omdat BeatriX Linux geen ondersteuning meer gaf, ging ik naar Ubuntu 4.10 (op advies van het BeatriX team, ruim 10 jaar geleden).
Het bleek dat mijn netwerkkaart niet samen met Linux wilde werken.
Van een collega kreeg ik een Intel-netwerk-kaart en ik was om.
Een jaar later gebruikte ik alleen nog Ubuntu op mijn PC's.
Met de komst van Unity ben ik over gegaan naar Xubuntu en daar ben ik nog steeds tevreden mee.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/01, 18:27:41 »
In '99 begonnen met Suse en daarna nog wat andere distro's en met Ubuntu was het voor mij ook de 6.06 versie. Een echte distorhopper ben ik niet meer, alleen wat op testmachines. Maar voor normaal gebruik is het altijd wel iets wat Ubuntu als basis heeft.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/01, 19:31:46 »
Mijn 1e poging was (geloof ik) openSUSE 9.0 .
Echter deed deze het niet goed met mijn grafische kaart.

2e poging was Ubuntu 6.06. Hiervan lukte de installatie wel.
Echter waren er een aantal programma's die ik voor mijn studie nodig had waardoor ik op Windows bleef werken. Ubuntu startte ik daarom bijna niet op en had het weer verwijderd.

Vlak na mijn studie  een 3e poging met Ubuntu 9.10. Aangezien ik de programma's van mijn studie niet meer nodig had had ik Windows ook niet meer nodig.
Sinds dien ben ik gebleven.  ^-^

Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/04, 10:19:38 »
Ik ben ook gaan testen met 5.10 (Breezy Badger), omdat ik windows behoorlijk zat aan het worden was....

Moet wel eerlijk zeggen dat ik al veel ervaring had met Debian op de servers en Linux dus al kende.......
Ook de desktop versie van Debian kon ik al, maar om nou te zeggen dat het echt een desktop was ? - Desktop was wel een groot woord voor wat Debian gemaakt had.

Uiteindelijk kwam 6.06 (Dapper Drake ) uit en toen heb ik gelijk een dualboot gemaakt.
Werkte nog wel af en toe in windows maar zat meer te gamen in windows en te werken in Ubuntu ......
Uiteindelijk crashte windows weer eens een keertje en toen was ik er echt klaar mee, schijf leeg gehaald en de schijf voor Ubuntu vergroot.
Heb ik echt voor iets speciaals windows nodig kan dit mooi in Virtualbox draaien voor die paar minuten...

In ieder geval al jarenlang heerlijk werken in Ubuntu achter de rug zonder enig windowgestressssss......

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/05, 16:44:54 »
Ik ben begonnen met 6.06 Dapper. Ik kan me het gekloot nog herinneren om multimedia te voltooien.

Bij 12.04 ben ik overgegaan op Gnome Shell.

Nu draai ik Ubuntu Gnome 14.04, maar heb er wel openSUSE 13.2 GNOME naast gezet.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline RikRik

  • Lid
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/06, 09:17:18 »
Heel leuk om al die ervaringen te lezen, voor mij was Ubuntu 8.04.4 LTS Hardy Heron een boost om door te gaan met Linux  :D

Offline Kees3

  • Lid
Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/06, 10:15:29 »
Ooit begonnen met Fedora Core 2. Nadat de schrijver van mijn favoriete handleiding bij Fedora Core 4 overstapte naar Ubuntu zelf ook bij 5.10 ingestapt. Daarna elke versie gedraaid tot 14.04. Daar ben ik blijven hangen.

Re: Stephan Adig - zijn 10 jaar met Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2015/05/06, 10:29:10 »
Overigens werk ik ook zoveel mogelijk in Gnome, dat is voor mij nog steeds de meest logische indeling en makkelijkst met muis....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D