Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint in Uefi installeren  (gelezen 2272 keer)

Offline DJ93

  • Lid
Mint in Uefi installeren
« Gepost op: 2021/05/01, 20:42:56 »
Hallo allemaal,
in de titel van mijn vraag staat "Mint", maar kan gelezen worden als Linux. Ik krijg geen enkele distro geinstalleerd op mijn Acer Aspire laptop.
In het verleden al zeer veel moeite mee gehad, maar was op de een of andere manier gelukt.
Nu wil ik een recentere distro gebruiken, maar zoals gezegd: het wil niet lukken. Wat is nu het geval?
Ik heb Ubuntu 20.04 LTS, Linux Mint 21 en Pop!OS 2010 gedownload. Deze stuk voor stuk op verschillende USB-staafjes gezet door middel van Rufus en in Linux door Schijfkopieschrijver.

Bij Ubuntu en Mint hangt de installatie al gelijk in het begin. Bij Ubuntu draait het logo een paar keer rond om dan te bevriezen.
Bij mint komt alleen het logo tevoorschijn en verder gebeurt er niets en dan ook niets.
Bij Pop!OS zie ik wel het startscherm, maar ook hier vriest ie dood.

Mijn laptop heeft geen CSM of Legacy, Secure Boot heb ik wel uitgeschakeld.
Ik heb ook in beide partitietabellen de USB-sticks aangemaakt; te weten: MBR en GPT.

Wie o wie kan mij verder op weg helpen?
Dank voor het lezen en een groet,
DJ93.

Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/01, 23:09:31 »
Goed om het volledige typenummer op te geven. Mischien zijn er daarmee op internet meer ervaringen met dat specifieke typenummer te vinden.

Zie ook nog: https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/739875/how-to-install-ubuntu-on-an-acer-aspire-3-laptop/
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/02, 07:03:11 »
Hoi Ronaldus,
Bedankt voor het reageren. De laptop is een Acer Aspire ES 15. En iets meer naar rechts toe volgt ES1-533-C94P.
Ik heb de link die je gaf bestudeerd en kreeg hoop toen ik iets las, dat ik nog niet wist. Namelijk dat je met de toetsencombinatie Ctrl+S extra instellingen te zien kreeg.
Maar dat was ijdele hoop, want op deze gebeurde er niets.
Het lijkt erop dat de fabrikant van alle kanten een hoge muur gebouwd heeft omtrent hun Uefi/BIOS.
Dus ben ik nog niets verder.
Momenteel draait Windows 10 hierop, maar die wil ik vervangen door even welke Linux distro dan ook.

Een groet,
DJ93.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/02, 07:05:24 »
Hoi Ronaldus,
Bedankt voor het reageren. De laptop is een Acer Aspire ES 15. En iets meer naar rechts toe volgt ES1-533-C94P.
Ik heb de link die je gaf bestudeerd en kreeg hoop toen ik iets las, dat ik nog niet wist. Namelijk dat je met de toetsencombinatie Ctrl+S in de Main tabblad, extra instellingen te zien kreeg.
Maar dat was ijdele hoop, want op deze gebeurde er niets.
Het lijkt erop dat de fabrikant van alle kanten een hoge muur gebouwd heeft omtrent hun Uefi/BIOS.
Dus ben ik nog niets verder.
Momenteel draait Windows 10 hierop, maar die wil ik vervangen door even welke Linux distro dan ook.

Een groet,
DJ93.

'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/02, 08:09:48 »
Hoi Ronaldus,
Dank voor de moeite die je neemt om me verder te helpen.
Die linkjes heb ik bezocht en hoewel ze interessant zijn, heb ik er niet veel aan omdat degenen wel tot een installatie komen.
Ik kom niet verder dan een bevroren opstartplaatje.

Het filmpje heb ik ook bekeken en het viel mij op, dat hij direct in het begin de Boot Mode op een instelbare Uefi had staan (hij kon hem zo te zien aanpassen).
Dat heb ik dus niet.

Toch bedankt en we zoeken verder.
Een fijne dag.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/04, 15:49:13 »
Hallo allemaal,
omdat er klaarblijkelijk geen uitkomst is voor bovenstaande problemen, overweeg ik een BIOS update.
Alleen begeef ik me dan op onbekend terrein.
Voor degenen die er verstand van hebben: ik heb op de site van Acer de nieuwste (?) BIOS versie gedownload; versie 1.19 terwijl mijn laptop met CPUID versie 1.18 laat zien.
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om te kijken of dit voor mijn lappie de nodige is? Ik wil namelijk heel graag een Linux distro op deze.

Het is een Acer Aspire ES 15   ES1-533 C94P.
Indien er meer gerichte info nodig is, wil ik die best wel verschaffen.

Alvast hartelijk dank en een groet,
John.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/04, 20:53:52 »
Er staat nog Windows 10 op,
geef dan (voor je met Linux start)
in een cmd terminal als administrator in:
powercfg -H off
Herstart nu je PC met de F2 toets herhaaldelijk ingedrukt.
Activeer in BIOS de F12 toets
Zet optioneel ook secureboot uit.
Save en herstart de PC
F12 toets herhaaldelijk ingedrukt
Kies in het bootmenu voor de USB stick met UEFI vermelding.
(De stick wordt 2x vermeld 1/ Standaard USB, MBR boot, 2/ UEFI USB, UEFI boot. 
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2021/05/04, 21:21:52 »
Bedankt de Baas voor de reactie.
Ik heb inmiddels de Bios-update uitgevoerd, maar dit heeft mij niet verder gebracht.
Ubuntu en Mint tonen alleen de beginschermen (logo's) en lopen dan vast.
Omdat ik ook de berichten van Fedora gelezen heb, dacht ik: laat mij die dan proberen.
Hier ben ik wat verder mee gekomen. Dit bericht typ ik nu dus in de Try-out van Fedora.

Ik vind dit ook wel een mooie distro en ik wou hem installeren. Dat ging goed tot het moment dat de bootloader aan de beurt was.
Hier ging het weer falikant mis. Weer een bevroren beeld; het lijkt net of ik in de Noordpool woon.
Tips hieromtrent (de installatie) zijn meer dan welkom.

Bedankt voor het lezen en een groet,
John.

Offline h2o

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/04, 21:32:35 »
@DJ93: Ik ben net met Fedora 34 begonnen als hobby project. Morgen zal ik een stappenplan maken in het Fedora 34 topic.
Op mijn zeer bewerkelijk en onmogelijk tablet heb ik F34 werkend gekregen. Samen met Debian is dat de enigste distributie wat dat mogelijk maakt. Je hoort nog van mij.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2021/05/04, 21:36:20 »
Wat een opbeurend bericht, h2o.
Ik kijk er reikhalzend naar uit.

Grtz, John.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2021/05/05, 05:04:31 »
@DeBaas:
Hoi, ik heb het commando zoals voorgesteld uitgevoerd, maar helaas zonder het beoogde doel.
Secure Boot had ik overigens al uit staan en sinds de nieuwe update van het BIOS ook Fastboot op Disable gezet.
F12 (Bootmenu) was trouwens ook al aktief.
Misschien ook handig te vermelden dat ik niet uit ben op een Dualboot, maar zelfs met de Windows-schijf uit het apparaat hetzelfde.
Het ligt volgens mij puur aan het BIOS/UEFI, dat behoorlijk dichtgetimmerd is door Acer.
Ik had met de BIOS-update ook stiekem gehoopt op de CSM- of Legacy-optie, maar helaas.
Aan de stikkies ligt het ook niet, want verschillende gebruikt en op verschillende manieren beschreven. Zowel USB-kopieschrijver in Linux, Rufus en BalenaEtcher in Windows. Zelfs met een externe DVD-speler wil het niet lukken.
Maar ik heb nu mijn hoop gevestigd op Fedora 34, die zoals beloofd vandaag met een stappenplan komt.

Indien er nog wat bij u opkomt omtrent het doel, hou ik me aanbevolen.
Nogmaals dank en een fijne dag,
John.

Offline h2o

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2021/05/05, 07:13:03 »
Is het een probleem dat ik de XFCE versie van Fedora gebruik? https://spins.fedoraproject.org/xfce/download/index.html

Deze zet ik met dit commando op een usb stick:
sudo dd if=Fedora-Xfce-Live-x86_64-34-1.2.iso | pv -s 2g | sudo dd of=/dev/sdd bs=1M
Wel even pv installeren:
sudo apt install pv
Maar de normale Fedora 34 zal ook wel op de installatie manier werken zoals ik ga beschrijven.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2021/05/05, 10:40:48 »
« Laatst bewerkt op: 2021/05/05, 10:45:41 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2021/05/05, 13:20:58 »
Heb je bij opstarten ook de 2e menuoptie, compatibillity mode, uitgeprobeerd?

Linux:
Terminal Schrijven naar USB (zonder pv)

Terminal (Ctrl+Alt+T)
cd ~/Downloads # plaats waar de .iso staat
sudo dd bs=4M if=NaamVanDe.iso of=dev/sdX status=progress && sync

Pas op met sdX, als je voor X een a invult is harddisk in een keer leeg.
Controleer welke je USB stick is, (/dev/sdb - /dev/sdz) met schijven, gparted of terminal - sudo fdisk -l 

info:
sudo dd , het program als root
bs=4M , de grootte van de te schrijven blokken
if=NaamVanDe.iso , ingave en de naam van het te lezen object.
of=dev/sdX , schrijven naar de naam van het doel, de X staat voor de naam van de USB
status=progress, kijk hoever het program is (werkt niet in oude versies van dd)
&& , volgende programma
sync , forceer het leegschrijven van de schrijfbuffer.

Windows Mac en Linux schrijven naar USB:
Etcher
https://www.balena.io/etcher/
« Laatst bewerkt op: 2021/05/05, 13:22:46 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2021/05/05, 19:19:22 »
@h2o,
Hartelijk dank voor jouw ondersteuning en het werk dat je eraan hebt besteed.
Alle goede bedoelingen ten spijt; het wil gewoon niet lukken.
Ik ben de hele middag ermee bezig geweest, verscheidene keren overnieuw begonnen in de vrees dat ik iets verkeerd gedaan had, maar het mocht niet baten. Hij loopt iedere keer weer vast bij het installeren van de bootloader.

Je hebt je best gedaan, ik ook om het zo precies mogelijk op te volgen en nu ben ik op het punt gekomen om het op te geven.
Ik zet er gewoon Windows weer op en klaar. Linux Mint heb ik toch al op mijn desktop, maar ik zit toch meer aan mijn lappie.

Nogmaals dank en een groet,
John.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2021/05/05, 19:24:03 »
@DeBaas,
Ook bedankt voor de aangegeven suggesties.
Maar met welke optie ik ook opstart; hij komt niet verder dan het logo gelijk in het begin.
Dus kan ik ook niets in een Terminal doen. Hij loopt gewoon muurvast.

Ik kom vast wel een keer hier terug met een vraag, maar voor nu geef ik het op.

Bedankt en een groet,
John.

Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2021/05/08, 13:13:17 »
@ Forum,
@    DJ93,

Ik vermoed ( ??? ) dat dit een typisch Intel®Optane™ probleem zou kunnen zijn ( en Acer gebruikt dit ... smerige ...). ???

Lees ook eens op:   .... dan moet Intel®Optane™ Memory uitgeschakeld worden....

https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=5&t=5816&hilit=intel+optane&start=15   --->    1), 2), 3)
« Laatst bewerkt op: 2021/05/08, 13:19:35 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2021/05/08, 16:46:44 »
@spievensterke, Ik heb zelf ook een M2 SSD namelijk de SSD Samsung 970 EVO Plus en geen probleem.
henk@henk-N7:~$ inxi -Fxz
System:    Kernel: 5.4.0-72-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 9.3.0 Desktop: Xfce 4.14.2
           Distro: Ubuntu 20.04.2 LTS (Focal Fossa)
Machine:   Type: Laptop System: Notebook product: N7x0WU v: N/A serial: <filter>
           Mobo: Notebook model: N7x0WU serial: <filter> UEFI: American Megatrends v: 7.12 date: 09/06/2018
Battery:   ID-1: BAT0 charge: 18.0 Wh condition: 42.4/43.8 Wh (97%) model: Notebook BAT status: Discharging
CPU:       Topology: Quad Core model: Intel Core i5-8250U bits: 64 type: MT MCP arch: Kaby Lake rev: A L2 cache: 6144 KiB
           flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx bogomips: 28800
           Speed: 1817 MHz min/max: 400/3400 MHz Core speeds (MHz): 1: 1521 2: 1485 3: 1482 4: 1419 5: 1367 6: 1478 7: 977
           8: 1273
Graphics:  Device-1: Intel UHD Graphics 620 vendor: CLEVO/KAPOK driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0
           Display: x11 server: X.Org 1.20.9 driver: modesetting unloaded: fbdev,vesa tty: N/A
           OpenGL: renderer: Mesa Intel UHD Graphics 620 (KBL GT2) v: 4.6 Mesa 20.2.6 direct render: Yes
Audio:     Device-1: Intel Sunrise Point-LP HD Audio vendor: CLEVO/KAPOK driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1f.3
           Sound Server: ALSA v: k5.4.0-72-generic
Network:   Device-1: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet vendor: CLEVO/KAPOK driver: r8169 v: kernel
           port: e000 bus ID: 01:00.1
           IF: enp1s0f1 state: down mac: <filter>
           Device-2: Intel Wi-Fi 6 AX200 driver: iwlwifi v: kernel port: e000 bus ID: 02:00.0
           IF: wlp2s0 state: up mac: <filter>
Drives:    Local Storage: total: 232.89 GiB used: 49.01 GiB (21.0%)
           ID-1: /dev/nvme0n1 vendor: Samsung model: SSD 970 EVO Plus 250GB size: 232.89 GiB
Partition: ID-1: / size: 227.74 GiB used: 49.00 GiB (21.5%) fs: ext4 dev: /dev/nvme0n1p2
Sensors:   System Temperatures: cpu: 48.0 C mobo: N/A
           Fan Speeds (RPM): N/A
Info:      Processes: 260 Uptime: 9h 28m Memory: 15.52 GiB used: 2.35 GiB (15.1%) Init: systemd runlevel: 5 Compilers:
           gcc: 9.3.0 Shell: bash v: 5.0.17 inxi: 3.0.38
henk@henk-N7:~$
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2021/05/08, 22:24:20 »
@ HWE64,
@    DJ93,

de Intel®Optane™ Memory is iets heel anders hoor.
 
--- lees maar het volgende eens, want dat legt niet zo makkelijk uit: 

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/memory-storage/optane-memory/optane-memory-h10-solid-state-storage.html

-- en hier nog meer uitleg (Engelstalig):    https://www.hp.com/us-en/shop/tech-takes/what-is-intel-optane-memory#!

-- nog meer info (Engelstalig):   https://www.howtogeek.com/317294/what-is-intel-optane-memory/

ik citeer even een deel tekst:

Citaat
Wat Optane niet is:

Optane-geheugen is geen type conventioneel RAM-geheugen (random access computer memory). En het is ook geen technologie die wordt gebruikt voor conventionele opslag, althans niet op consumentenniveau, en nog niet. In plaats daarvan zijn de M.2 Optane-modules voor consumenten, die worden verkocht in capaciteiten van 16 GB en 32 GB, bedoeld om te werken als een cachegeheugenbrug tussen RAM en opslag, waardoor een snellere gegevensoverdracht tussen het geheugen, de opslag en de processor mogelijk wordt. Dit versnelt min of meer elke handeling voor de eindgebruiker, vooral in combinatie met caching-software die op intelligente wijze relevante gegevens opslaat op de Optane-schijf, zodat ze bijna onmiddellijk kunnen worden opgehaald.
= vertaald uit het Engels

M.a.w. het zorgt ervoor dat je geen ander besturingssysteem dan Windows kan installeren = erger dan fastboot. Acer heeft er een handje van weg om het installeren van een ander besturingssysteem dat géén Windows is, te beletten (saboteren). = is mijn persoonlijke conclusie.

Vandaar dat TPM moet uitgeschakeld worden in het Bios wat niet zo makkelijk is.

https://forsenergy.com/nl-nl/tpmadmin/html/ef63d9c0-d932-46bc-9f7c-7b666cb8126c.htm

"Misschien ... ??? 
--   https://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_10-update/windows-10-resettpm/6a27b8e3-2805-46db-8a20-7571edbfbd82
--   https://cloudreadykb.neverware.com/s/article/How-To-Disable-TPM

Verbeter mij als ik het niet correct verwoord.
Meer info kan ik niet aanreiken, ik heb er geen ervaring mee én er is toen ook geprobeerd ( op het Mintforum) om te helpen.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/08, 23:39:23 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2021/05/08, 22:55:29 »
@spievensterke, sorry ik had me teveel gefocust op het antwoord van Maik want ik had ook wel eens gehoord dat een M2 SSD problemen geeft in Linux maar je hebt gelijk dit is heel iets anders.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline DJ93

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2021/05/10, 09:18:46 »
Hallo iedereen,
Ik heb opgemerkt dat alleen de recente versies van Ubuntu en Mint moeilijk doen bij het willen installeren op deze laptop.
Na heel wat frustraties kwam vrouwlief met het idee om terug te gaan naar de versie die eerder wel was gelukt.
Ik heb het dus weer geprobeerd met Linux Mint 19 (ik meende Tara) en Voila; het is gelukt (wel met de omzeiling van de Grub-installatie).
Wel moet ik er bij vermelden dat de update na de installatie niet goed ging en dat ik het hele proces moest herhalen.
Dus nogmaals gedaan, geen updates uitgevoerd en hij loopt tot nog toe als een zonnetje.
Misschien dat iemand hier iets op weet, maar voor mij is het nu belangrijk dat ik weer een werkende Mint op mijn systeem heb.

Iedereen bedankt voor het lezen en de aangedragen suggesties.
Groet, John.

Offline h2o

  • Lid
Re: Mint in Uefi installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2021/05/10, 09:57:05 »
Als je een goed werkend en goed te upgraden systeem wil hebben, dan kun je ook Debian proberen. Debian kan heel makkelijk worden bijgewerkt naar een nieuwere versie.
Maar, ook nu geldt: Never change a winning team.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex