Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware  (gelezen 6870 keer)

Hallo,

Voor een MKB bedrijf moet ik een server opzetten. De server gaat draaien op Ubuntu.

Wat is de situatie:
5-8 gebruikers (Windows)
1 centrale printer
1 database, draait momenteel met een Access Front-End (de GUI) en een Access Back-End (de Data). De Back-End wil ik migreren naar MySQL en de Front-End wil ik inprikken op MySQL.
Heel veel kleine bestanden (10000+, veelal Excel), in een beperkt aantal directories. 3000 bestanden in één directory is niet ongebruikelijk. Via de Windows Verkenner moet de gebruiker dus wel in een acceptabele tijd de lijst met bestanden krijgen. (kan Samba dit aan?)

Momenteel draait er een Novell server die op z'n eind is en vervangen moet worden. Bovendien wil men graag die Access Database vervangen voor een 'echte' database, in dit geval dus MySQL (tenzij iemand hier een beter suggestie heeft?).

Mijn vraag is de volgende:

Wat is de beste hardware configuratie voor deze machine? Waar moet ik op letten?

Ten slotte: mocht iemand tips hebben voor de softwarematige configuratie, dan hoor ik dat ook heel graag.

Dank voor alle input!

Groet,
Rick
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 09:01:40 door rick-online »

Offline ivo

  • Lid
Re: Server voor MKB bedrijf: advies over te kopen hardware
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/04, 21:36:06 »
Hallo Rick,

Misschien komt mijn reactie bot op je over, maar ik vind je bericht hier ongepast.
Kennelijk heb je een opdracht weten te scoren om bij een bedrijf e.e.a. te installeren.
Het bedrijf heeft jou kennelijk op waarde geschat en meent dat je kennis van zaken hebt.
Echter, je komt nu hier op een niet commercieel forum vragen welke infrastructuur je het beste daarvoor kan gebruiken.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Server voor MKB bedrijf: advies over te kopen hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/04, 23:02:40 »
Ik begrijp je opmerking goed. Ter verduidelijking, en wellicht verlicht dit wat je bezwaren: dit is het bedrijf van mijn schoonouders en ik verdien hier niets aan. Ik doe dit voor hen, omdat ik hen hiermee wil helpen.

Ik heb privé kennis opgedaan van Ubuntu. Ik heb zelf bij mij thuis een Ubuntu server draaien en ben daar erg enthouisiast over. Ik zie daar de mogelijkheden van en ben aan het onderzoeken hoe en of we dit binnen het bedrijf van mijn schoonouders toe kunnen passen.

Gezien de aard van dit forum, had ik dat er eigenlijk bij moeten vermelden. Daar heb je gelijk in!

« Laatst bewerkt op: 2009/09/05, 11:53:12 door rick-online »

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Server voor MKB bedrijf: advies over te kopen hardware
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/04, 23:10:06 »
Je hebt wellicht niet zo'n krachtige hardware nodig, aangezien er maar erg weinig gebruikers zijn. Die centrale printer kan je ofwel op een server aansluiten, of simpelweg op een router ofzo.

Wat betreft de software: Samba kan dit denk ik wel aan. Voor zover ik weet is Samba minstens even snel (ik dacht een artikel gelezen te hebben dat zei dat Samba zelfs sneller was dan een native Windows fileserver maar ik kan dit niet terugvinden, dus ik kan ernaast zitten) als een native Windows server. De front-end naar de database zou misschien web-based kunnen, aangezien dat makkelijk te programmeren is in combinatie met een MySQL server. Een andere optie is een stand-alone programma met GUI dat je met bv. Qt (QtGui, QtSql en QtNetwork) in elkaar steekt.

PS: Het is de topicstarter zijn goed recht om hier om raad te komen vragen. Het maakt zelfs niet uit of hij hiervoor betaald krijgt of niet. Het is echter ook jouw goed recht om niet te antwoorden indien je dat niet wil, om welke reden dan ook.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 23:12:57 door profoX »
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Dank voor je antwoord, profoX. Hier kan ik zeker iets mee.

De Front-End blijft trouwens Access. Die is zodanig geprogrammeerd met behulp van VBA dat je haast niet meer ziet dat het Access is, inclusief allerlei formulieren, autorisaties, en heel de mikmak. Om dit om te zetten naar een webbased omgeving, zou je er heel veel uren in moeten steken. Nu weet ik dat je Access eenvoudig kan koppelen naar een externe database, in dit geval MySQL. Ik weet alleen niet hoe de performance zal zijn, al kan ik me haast niet voorstellen dat dit niet verbeterd zodra een 'echte' database het bulkwerk overneemt van Access.

Overigens: ik had AMD Athlon Dual Core in gedachten, 2 GB geheugen en twee 500GB schijven (in RAID uiteraard). Het enige waar mijn verstand van computers me in de steek laat, is een goed moederbord. Waar moet ik hierbij op letten?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit en is die server al méér dan genoeg voor een doorsnee MKB. Maar ik ben geen hardware-guru ;) ikzelf heb voor een MKB een Pentium 4 1.8GHz met 512 MB ram en een 80 GB harde schijf draaien, en dat gaat prima zo ;) het hangt natuurlijk er ook vanaf hoe vaak de database gebruikt wordt en hoe zwaar de server belast wordt enzo...

Van MS Access en VBA heb ik weinig kennis. Ik heb ook wel eens een MS Access appje moeten maken (verplicht :)) in het secundair onderwijs, maar verder dan dat ben ik nooit gegaan. Als het puur een front-end is en de queries op een MySQL server uitgevoerd worden zal het wellicht geen invloed hebben op de algemene performance van de server.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
twee 500GB schijven (in RAID uiteraard).
Dus RAID-1, ook wel mirroring genoemd. Dat kost de helft van de capaciteit. Ofwel netto heb je nog maar 500GB. Waarom niet 3 schijven van 500GB in RAID-5? Dat is veel efficiënter (netto 1TB) en geeft dezelfde bescherming.

Over bescherming gesproken, RAID geeft bescherming tegen het uitvallen van 1 schijf. Maar voor ander onheil (brand, bliksem, diefstal, enz.) blijft een back-up op een andere locatie nodig.
Klik links bovenin op Documentatie

Goed punt, Testcees. Echter, nu hebben ze een schijf van 80GB, en die is nog maar voor de helft gevuld. 500GB is dus al flinke overkill ;)

Over de backup is ook al nagedacht: nu al wordt iedere nacht een backup gemaakt naar mijn server, door één van de werkstations. Als de Ubuntu server er staat wordt dat natuurlijk door de server gedaan. En om het verhaaltje nog compleet te maken, maakt mijn server dagelijks een snapshot van de data van die dag. Op die manier kunnen ze zelfs tot twee weken terug, mochten ze er achter komen dat data bijvoorbeeld een week geleden corrupt is geraakt. En dan wordt er zélfs nog wekelijks een DVD gebrand, zodat ze per week oneindig ver terug kunnen.

Ik heb zojuist overigens de setup bepaald:

Chieftec Big Tower BA-01B-B-SL-400 ATX 400W
Intel Pentium Dual E5200 2.50GHz 800 2MB
MSI P41T-C31 iG41, SATA2, GLAN
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL6.0
2x Western Digital 500GB SATA300 32MB, WD5000AADS

Ziet iemand nog iets wat voor verbetering vatbaar is?

Thanks again voor alle input!

gr.
Rick
« Laatst bewerkt op: 2009/09/05, 11:52:34 door rick-online »

Offline rja

  • Lid
Access samen met Mysql werkt goed, bij de applicatie die ik beheerde.

Dat je de frontend en backend splitst is zo wie zo verstandig, ik had regelmatig beschadigde Access databases, maar omdat de database gesplitst, de data in een aparte database, was dit zo opgelost.


Offline track

  • Lid
Hoi Rick,

nog mijn 1½ centen erbij:  ik zou in dit geval geen RAID inzetten.
Dat maakt de boel maar overbodig ingewikkeld, en je hebt al een goede backup-structuur.
(en die 10W stroomgebruik = 20 € per jaar zijn ook overbodig.
  Hier zou zelfs een 80+ voeding van 300W echt renderen !)
Dus een gewone 500-er schijf en klaar...
(ik gebruik trouwens ook WD-schijven, heb er alleen goede ervaringen mee qua betrouwbaarheid)

Op de andere kant zou ik hier zeker meer dan 2 GB geheugen inprikken.
Want dat scheelt wél voor de snelheid, met name als er 8 gebruikers op draaien.
Ik zou zelfs zeggen, ga liever op de 6 .. 8 gieg onder een 64 bit Uby in dit geval.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/05, 20:35:38 door track »

Offline rja

  • Lid
Re: Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): advies over te kopen hardware
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/05, 23:35:26 »
Over Raid.

Als ze die server niet kunnen missen en het werk om de backup terug te zetten, zou ik gewoon Raid gebruiken, maar wel monitoren of de raid wel werkt, anders heb je er niets aan is 1 schijf al maanden stuk en dan gaat de de andere schijf als nog stuk. Je zou niet de eerste zijn die dit gebeurd.




Re: Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): advies over te kopen hardware
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/06, 11:48:44 »
Dank voor al jullie advies. Jullie reacties heeft me gesterkt in mijn plan om een Ubuntu server in te richten.

De bestelling is zojuist gedaan. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik kan gaan bouwen. ;)

Re: Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): advies over te kopen hardware
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/07, 09:00:39 »
Overigens nog een kleine toevoeging waarom we wel kiezen voor RAID, ondanks het advies van track:

Mocht de schijf kapot gaan en we hebben geen RAID, dan zou dat onheroepelijk betekenen dat de werkzaamheden op dat moment stil komen te liggen, totdat er een nieuwe schijf is ingebouwd en de data van de vorige nacht is teruggezet.

Tot die tijd kan er dan geen geld verdiend worden. Daar komt nog bij dat de werkzaamheden van die dag verloren zijn gegaan.

De extra kosten wegen dus zeker op tegen de kosten van de extra schijf en de elektriciteitskosten.

Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/07, 17:09:28 »
Jammer dat ik je postje nu pas zag, anders had je nog kunnen overwegen deze ideale combinatie te kopen.

Moederbord: MSI IM-945GC Atom Mini-ITX

Behuizing: Chenbro 4 Hot-Swap HDDs Mini ITX Server Chassis ES34069 180W


Omdat er 4 Hotswap HDtjes in zit, zou je raid 1 kunnen houden op 2 HD's
de andere 2 houd je voor back.
of bijv. 1 voor dagelijkse backup, en de 2e word met een DD gecloned.
Want raid 1 is niet echt veilig.
Door de clone heb je dan toch een volledige image van de raid situatie terwijl hij niet vernield kan worden als er iets fout gaat met de raid.
Een kapotte HD is makkelijk te vervangen door de Hotswap mogelijkheid.

2 Gig geheugen erop en je hebt een zeer betrouwbare , snelle en zeer kleine Server staan die ook nog eens weinig stroom verbruikt....

Naja voor de volgende keer dan maar ??

 =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline track

  • Lid
Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/07, 17:35:35 »
+1

Maar je kunt er ook achteraf een SATA-schuif in zetten.
(dat heb ik namelijk ook overal. nog wél met een IDE: http://www.reichelt.de/?;ACTION=3;LA=2;GROUP=E66;GROUPID=733;ARTICLE=62178 )

Of hier:  http://www.heise.de/preisvergleich/eu/?cat=gehwrahm&sort=p&bpmax=&asuch=sata&asd=on&v=e&pixonoff=on&filter=+Liste+aktualisieren+&bl1_id=100&xf=

Dan kun je zo met dd of RAID een extra tweeling aanmaken.
Die mik je in twijfel er in en je bent binnen 5 minuut weer up.
En het is een echte backup ...

track

Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/07, 19:50:25 »

Inderdaad jammer, want je voorstel ziet er interessant uit.

Want raid 1 is niet echt veilig.


Waarom is RAID 1 trouwens niet veilig? (n00b vraag :-) )

Gr.
Rick
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 20:20:24 door rick-online »

Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/07, 20:09:00 »
of een P3 met Bacula Back-Up

Een back-up server op het netwerk aansluiten nog even verbinden met de hoofdserver en klaar is kees

Offline track

  • Lid
Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/07, 21:16:40 »
Waarom is RAID 1 trouwens niet veilig? (n00b vraag :-) )
Een echte backup moet je buiten jouw systeem hebben.
Liefst in een ander gebouw.  Pas dan staat die veilig tegen stroompieks (!), brand, hoogwater, schijven vretende muizen ...

Daarom ook het verhaal met de schuif.  Die ontkoppel je na het syncen en neem je mee naar een veilige plek.
Ik denk dat was ook wat Gandy bedoelde.

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/07, 21:29:52 »
Kijk vooral in reactie#7 van rick-online.

Dat er naast raid (0..10) altijd een externe back-up nodig is, snapt iedereen maar dit is de 21e eeuw. Schijven mee nemen of een dagelijkse synchronisatie met een server (via internet op een andere locatie, staat er wel niet maar neem ik aan). En dan nog snapshots terug in de tijd. Zo te lezen is daar al over nagedacht.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/07, 23:18:58 »
Raid 1 is niet veilig omdat de schijven elkaar beinvloeden.
Anders gezegd.
Stel er raakt data beschadigt op schijf 1 word dit meteen gekopieerd naar 2, of als Schijf 1 kapot gaat kan schijf 2 de beschadigde data toch overnemen.
Je zit dan met 1 kapotte schijf en met 1 schijf met onbruikbare data.

In "theorie" zit je heel veilig met Raid 5.
Neemt niet weg dat je natuurlijk altijd je data op een aparte schijf gekopieerd moet hebben staan.
Echter in Raid 5 mag er rustig 1 of 2 schijven kapot gaan en blijft alles nog netjes werken.
Enigste wat je moet doen is een nieuwe schijf plaatsen en ff wachten tot die erbij getrokken word.
Daarom is Hotswap ook zo makkelijk.
Je hoeft de server niet uit te zetten, je rukt gewoon de kapotte zooi eruit en stopt er nieuwe in en alles blijft netjes doordraaien.

Wil je echt geld uitgeven kan je dit soort systemen ook opbouwen met moederborden.
Alles draait naast elkaar en mocht een mobo stuk gaan ruk je hem eruit en stopt er een nieuwe in.
Dus ook moederborden kan je Hotswappen.

mja dat gaat wel erg ver, en kosten baten plaatje is niet in balans voor jouw situatie.

Als je mijn hardware config had genomen kan de server 24/7 aanstaan en storingen hebben zonder dat de eindgebruiker er iets van merkt.

Zelfde geld voor backups.
Je moet nooit alleen een backup hebben die gesynct is.
Want fouten en rommel krijg je dan ook een goede backup.

ja kan dit wel doen maar moet naast die normale sync backup een andere backup laten lopen.
(tenminste zo doe ik het)
Er word een backup gemaakt nr-1 de volgende dag weer 1 nr-2 en dit 7 dagen in de week.
Op maandag word de 1e backup overschreven.
dus ik heb altijd van 7 dagen een backup staan waardoor ik kan kiezen welke er nog goed was.
Dit in geval de dagelijkse backup door rommel onbruikbaar is geworden.

Dit bedoelde ik dus met die 4 schijven.

2 schijven staan in raid.
'snachts met een dd opdracht de raid clonen naar een 3e HD, dit is dan je dagelijkse backup.
De data backups die je op schijf 4, en dan oplopend 7 dagen lang en dit is wederom je data die je niet kwijt wilt.

Voordeel van deze hardware is ook dat je met een relatief kleine UPS de server urenlang up kan houden zodat hij eerst zijn werk kan afmaken (backups) en dan pas down gaat vermits de stroom nog niet terug is en de UPS leeg raakt.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 23:23:39 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/07, 23:42:57 »
Echter in Raid 5 mag er rustig 1 of 2 schijven kapot gaan en blijft alles nog netjes werken.
1 afaik, bij 2 schijven ben je "de haas". Maar 2 tegelijk is bijna onmogelijk.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rja

  • Lid
Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/08, 00:29:19 »
Raid 1 is niet veilig omdat de schijven elkaar beinvloeden.
Anders gezegd.
Stel er raakt data beschadigt op schijf 1 word dit meteen gekopieerd naar 2, of als Schijf 1 kapot gaat kan schijf 2 de beschadigde data toch overnemen.
Je zit dan met 1 kapotte schijf en met 1 schijf met onbruikbare data.
Ik gebruik  Raid 1 en Raid 10 al jaren op m'n servers, weinig problemen gehad, maar de harddisken waren wel hot swappable, gewoon software raid onder Solaris, niet Linux. Er sneuvelde weleens een harddisk, een nieuwe erin en het probleem is opgelost.

Omdat dit waarschijnlijk niet hot swappable is, zul je iets meer moeten doen.

Van Raid 5 ben ik niet kapot van, maar dat komt omdat ik ook vaak databases  op die schijven zet,
als je veel schrijft op zo'n Raid 5 kost je dat performance, onder Raid 1 en Raid 10 niet . Voor Samba  bijvoorbeeld is Raid 5  geen groot probleem volgens mij..
« Laatst bewerkt op: 2009/09/08, 00:46:10 door rja »

Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/08, 00:39:12 »
Ik wilde hem nu niet meteen op kosten jagen met raid 10  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rja

  • Lid
Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/08, 00:53:07 »
Ik wilde hem nu niet meteen op kosten jagen met raid 10  =D
Heb je alleen nodig als je een grotere filesystem wilt.

Voor hem is 500 gb meer dan genoeg, toch ?

Bij Raid 10 heb je 4 schijven van 500 gb, met een stripe - filesystem - van 1 terabyte die gemirrored is.


 

Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/08, 01:28:07 »
Klopt, zolang je 2x een 1 T Disk opdeelt in 4 partities.
Je kan raid 10 ook op 2 HDtjes kan maken.

Waar ik op doelde was de manier van backuppen.
Als je 4 HDtjes voor de raid gaat gebruiken is er geen ruimte meer voor de 2 backup HDtjes zoals ik uitlegden.

Dan moet je een grotere kast kopen waar 6 HDtjes in kunnen, en die kost meer poen.
nog niet de 2 extra HDtjes meegerekend.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D