Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.  (gelezen 3458 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Gepost op: 2010/05/31, 22:59:10 »
Ik heb een hd opnieuw geformatteerd , in 2partities gedeeld (één voor Win Xp en één in ext2) en op de partitie met ntfs XP geïnstalleerd.
Nu kan ik de andere partitie wel zien (sdb2) maar er niets op schrijven.
Hoe los ik dat op?
P.S. Op m'n andere hd staat 8.04 en 10.04 Ubuntu waarmee ik nu werk.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/02, 22:45:47 door Jakke5 »

Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/31, 23:02:50 »
Kan je een screenshot van bijvoorbeeld g-parted voorleggen?

Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/31, 23:24:56 »
en waarom ext2? da's al vrij oud hè?

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/31, 23:42:11 »
Dank voor de snelle reacties.
Voor Sander M hier een schermfoto van de gegevens die ik bekom met Systeem=> Beheer => Schijfgereedschap

(Ik kan ook het label van sdb2 niet veranderen, ook niet de grootte van sdb4)

Voor PM : ext2 omdat ik er desnoods ook met XP wil op kunne lezen/schrijven en omdat ik het als backup (andere schijf) voor 10.04 wil gebruiken.

Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/31, 23:53:50 »
ext3 en 4 kunnen ook vanaf Windows benaderd worden met een programma'tje.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/31, 23:57:27 »
Dankjewel Vistaus. Kan ik die ext2 dan nog omtoveren in ext4 ? En waar vind ik dat prog voor XP ?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/31, 23:59:35 door Jakke5 »

Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/31, 23:58:11 »
Zonder formatteren? Volgens mij niet. Wel van ext3 naar ext4, maar van ext2 naar ext4 is volgens mij niet mogelijk.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/01, 00:03:12 »
Wat een snelheid!!
Ik merk dat de schermafdruk niet tevoorschijn komt hoewel de naam van het bestand waar ik het op geschreven heb tussen img met vierkante haken staat. Weer een vraag.
En nu, 's anderendaags 's middags,  lukt het niet meer om een schermafdruk te maken. Nadat ik "Schermafdruk maken" heb aangeklikt begint het molentje te draaien maar er gebeurt verder niets, het molentje blijft maar draaien.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/01, 13:38:17 door Jakke5 »

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/01, 16:33:31 »
Heb zopas ext2 van m'n sdb2 veranderd in ext4 via Systeem=>Beheer=>Schijfgereedschap=>sdb2 selecteren=>Volume formatteren
Daarbij krijgt men de keuze uit een heleboel types. Weliswaar gaat daarbij de event. inhoud verloren.

Maar ik kan er nog steeds niet op schrijven.
Misschien aankoppelen? Maar mount zegt: volgens mtab is /dev/sdb2 al aangekoppeld op /media/Backups

« Laatst bewerkt op: 2010/06/01, 16:47:10 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/01, 19:53:26 »
Standaard kan je in linux alleen in je home directory schrijven. Maak jezelf eigenaar van het koppelpunt /media/Backups om op gans de schijf te kunnen schrijven. Zijn er meerdere gebruikers, dan kan je verschillende directories maken in /media/Backups, en die elk aan een andere gebruiker geven.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/01, 20:30:13 »
Wel bedankt vanadium. Weer een stap dichter.
In de wiki over etc/fstab vind ik uitleg over het maken van een koppelpunt. Maar hoe word ik daar eigenaar van?
Wat mij ok niet duidelijk is: hoe kan ik in 's hemelsnaam in /media/Backups meerdere dirs aanmaken als ik er niet kan in schrijven?
Ik veronderstel dat "elk aan een andere gebruiker geven" slaat op de rechten op die dirs. Is dat juist?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/01, 21:32:48 »
Als gebruiker kan je niet schrijven, als beheerder wel.

Start bestandsbeheer op met admin (root) bevoegdheden: Alt+F2, geef het commando "gksudo nautilus", geef je login paswoord. een nautilus venster start nu, maar met root bevoegdheden.

Navigeer naar /Media. Rechts-klik 'Backups', kies tab "Permissies" en verander eigenaar van "root" naar je eigen naam.

Voor meerdere gebruikers: "Backups" ingaan, nieuwe directories creëren, en via eigenschappen elk van de directories toewijzen aan de gewenste gebruiker.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/01, 22:09:39 »
Nogmaals dank.
Heldere uitleg. Toch krijg ik het niet voor elkaar Ik krijg nml. dit:

Kan bestandsbeheerder (in Bestandsbeheermodus) niet uitvoeren
Uitvoeren van dochterproces '/usr/lib/kde4/bin/konqueror' is mislukt (Bestand of map bestaat niet)

P.S. Blijkbaar werkt het invoegen van een .png-bestand met de schermafdruk ook niet, daarom heb ik overgeschreven wat ik krijg.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/01, 22:18:33 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/02, 12:01:58 »
Het lijkt erop dat je KDE gebruikt en niet gnome? Daan maar via commando's: dat is universeel en werkt tegenwoordig zelfs op Apple computers.

sudo chown $USER:$USER /media/Backups

Geef je normale loginpaswoord wanneer gevraagd.

Merk op hoe kort de procedure is geworden met de commandolijn ...

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/02, 16:32:32 »
Sorry vanadium, ik zie je antwoord nu pas.
Hoe onzeker ik me voel in Ubuntu-instellingen enz. illustreert het feit dat ik een 15 min. heb besteed aan het vinden van het dollarteken op m"n azerty-toetsen, incl. bij google gekeken, terwijl ik gewoon kon selecteren, kopiëren en plakken.

Wat zou het resultaat moeten zijn van het commando dat je voorstelt? (ik zie nml. geen verandering)

En hoe komt het dat ik Bestandsbeheer in beheersmodus niet kan gebruiken? Ik krijg
Kan bestandsbeheerder (in Bestandsbeheermodus) niet uitvoeren
Uitvoeren van dochterproces '/usr/lib/kde4/bin/konqueror' is mislukt (Bestand of map bestaat niet)

Of is dat een ander topic?
De schrmafdrukken die ik wil meegeven naar dit forum blijven onzichtbaar. Ook een ander topic?

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/02, 17:03:27 »
Hoe of wat er is gebeurd weet ik niet, (ik heb na het invoeren van het gesuggerreerde commando niets meer veranderd) maar ik heb zopas in de map /media/Backups een map kunnen openen en daarin de map Mozilla-Thunderbird gekopiëerd.  Dankjewel vanadium. Ook zie ik op het bureaublad de aangekoppelde partitie staan.

Ik wacht nog even met "opgelost" tot de andere vragen beantwoord zijn.

Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/02, 17:10:03 »
Sorry vanadium, ik zie je antwoord nu pas.
Hoe onzeker ik me voel in Ubuntu-instellingen enz. illustreert het feit dat ik een 15 min. heb besteed aan het vinden van het dollarteken op m"n azerty-toetsen, incl. bij google gekeken, terwijl ik gewoon kon selecteren, kopiëren en plakken.

Wat zou het resultaat moeten zijn van het commando dat je voorstelt? (ik zie nml. geen verandering)

En hoe komt het dat ik Bestandsbeheer in beheersmodus niet kan gebruiken? Ik krijg
Kan bestandsbeheerder (in Bestandsbeheermodus) niet uitvoeren
Uitvoeren van dochterproces '/usr/lib/kde4/bin/konqueror' is mislukt (Bestand of map bestaat niet)

Of is dat een ander topic?
De schrmafdrukken die ik wil meegeven naar dit forum blijven onzichtbaar. Ook een ander topic?


Door dat je die commando hebt uitgevoerd is dat partitie nu wel schrijfbaar.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/02, 17:47:14 »
Mijn verwondering slaat op het feit dat er eerst blijkbaar niets gebeurde, en na meerdere minuten pas verscheen  op het bureaublad het icoontje van de harde schijf met de naam Backups. (Waarschijnlijk was het verborgen onder Firefox en heb ik het daarom niet direct gezien)
Kun je me ook antwoord geven op de andere vragen i.v.m.

Citaat
En hoe komt het dat ik Bestandsbeheer in beheersmodus niet kan gebruiken? Ik krijg
Kan bestandsbeheerder (in Bestandsbeheermodus) niet uitvoeren
Uitvoeren van dochterproces '/usr/lib/kde4/bin/konqueror' is mislukt (Bestand of map bestaat niet)
Of is dat een ander topic?
De schrmafdrukken die ik wil meegeven naar dit forum blijven onzichtbaar. Ook een ander topic?

Alvast dankjewel.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/02, 22:45:12 door Jakke5 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/03, 11:20:47 »
Het commando "chown" verandert de eigenaar van de folder /Media/Backups naar jezelf als gebruiker. Oorspronkelijk was de eigenaar "root', de systeembeheerder. In Ubuntu heeft standaard de eigenaar lees en schrijf rechten, groepen en anderen hebben enkel leesrechten. Door dat jij nu als gewone gebruiker eigenaar bent geworden, heb je ook schrijfrechten.

Met de vraag rond Bestandsbeheer kan ik niet helpen: ik gebruik Ubuntu (met gnome desktop) en niet Kubuntu (met KDE desktop).

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/03, 13:32:06 »
Dankje voor de toelichting. Wat ik daarbij niet begrijp is dat ik er ook niets op kon schrijven vanuit de terminal met sudo  vóór het cp-commando. Met sudo word ik systeembeheerder, toch?  
Het moet mij van het hart dat welles-nietes-discussies onder helpende forumleden de zaken niet eenvoudiger maken. Op zoek naar een antwoord ben ik er op een gestuit die de zaken voor mij volledig ondoorzichtbaar maakte, ook al had ik geprobeerd de wijze lessen van

https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/PartitiesEnBestandssystemen

te doorgronden.

En oh ja, ik gebruik óók Ubuntu !!!

Offline vanadium

  • Lid
Re: OPGELOST Nieuw geformatteerde schijf beschrijfbaar maken.
« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/03, 13:39:54 »
Wat ik daarbij niet begrijp is dat ik er ook niets op kon schrijven vanuit de terminal met sudo  vóór het cp-commando. Met sudo word ik systeembeheerder, toch? 
Klopt, en normal had je dan moeten kunnen schrijven.

Citaat
Het moet mij van het hart dat welles-nietes-discussies onder helpende forumleden de zaken niet eenvoudiger maken. Op zoek naar een antwoord ben ik er op een gestuit die de zaken voor mij volledig ondoorzichtbaar maakte, ook al had ik geprobeerd de wijze lessen van
Het enthousiasme van de forumleden is inderdaad vaak zo groot dat gerichte hulp continu onderbroken wordt, zodat de vraagsteller absoluut niet meer weer waar hij aan toe is. Positief, enerzijds, dat enthousiasme, maar het kan een probleem zijn  =D