Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’  (gelezen 2487 keer)

AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Gepost op: 2013/11/30, 10:26:30 »
De Nederlandse inlichtingendienst AIVD breekt in op de servers van internetfora. Op die manier worden de gegevens van alle gebruikers van die webfora verzameld.

Dat ze alles afschuumde had ik wel verwacht, maar dat ze servers hackten en vervolgens op die manier internet fora afluisterde ?
En dit is dan niet het enigste volgens mij, als ze echt inbreken weten ze ook je naam, je ipadres, je inlogcode....
dus kunnen ze daarmee weer overal bij jouw gegevens, vermits je niet heel veel verschillende inlogcodes en gebruikersnamen hebt.

Privacy ? ammehoela, dat heb je allang niet meer......  :evil:

Bron:
AIVD hackt internetfora, ‘tegen wet in’

AIVD verzamelt gegevens van iedereen op internetfora

Hier nog wat geruststellend leesvoer waarbij de AIVD nadrukkelijk verteld dat ze je niet zomaar afluisteren, je moet wel interessant zijn  =D
AIVD: Verdachte webfora legitiem doelwit

BTW mijn mening is dat je wel iets moet doen wil je een beetje veilige samenleving hebben tussen al die idioten die tot eer en glorie van hun eigen zogenaamde geloof of hobby andere mensen loopt af te maken.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/30, 10:36:03 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/30, 10:39:12 »
Als ik het goed gelezen heb, gaat het vooral om niet-geïndexeerde sites (die met zoekmachines dus niet gevonden kunnen worden). Met tor-software kun je discussies op het internet redelijk goed afschermen van de buitenwereld en daar wordt door vogels van allerlei pluimage volop gebruik van gemaakt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/30, 10:40:40 »
Als het uitsluitend bij *verdachte* webfora blijft, kan ik me er iets bij voorstellen. Maar ook alleen dan.

Ik vrees echter, dat het breder is. Gewoon, omdat het kan....

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/30, 11:06:03 »
Ik probeer onderbuik gevoelens te scheiden van feitelijkheden in deze, mijn gevoel zegt dat je niet anders kan wil je terroristen tijdig kunnen opsporen.
Wachten tot iemand of een groep mensen is omgebracht en dan pas de daders oppakken is het paard achter de wagen spannen.

Feitelijkheden of vragen die bij me opborrelen als ik dit lees (De dienst probeert gebruikers te koppelen aan hun IP-adres) zijn eigenlijk wat voor servers worden er gehackt??
Zijn dit Linux servers of windows servers ?
Of word toch alleen het desbetreffende forum gehackt ? (al dan niet met medeweten van de eigenaar ?

in ieder geval interessant lees en denk voer  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/30, 11:24:18 »
Helemaal niks aan het handje, de AIVD treedt niet buiten haar boekje. Onze expert van dit forum DirkJan maakte dat al een paar keer heel duidelijk :)

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/30, 12:41:43 »
Ik probeer onderbuik gevoelens te scheiden van feitelijkheden in deze, mijn gevoel zegt dat je niet anders kan wil je terroristen tijdig kunnen opsporen.
Wachten tot iemand of een groep mensen is omgebracht en dan pas de daders oppakken is het paard achter de wagen spannen.
Daarin ben ik het wel met je eens. De vraag is alleen, hoe ver mag je als inlichtingendienst gaan? Waar trek je de grens? Als de AIVD random internetfora hackt of zoals de NSA doet gegevens verzamelt, dan zijn ze wat mij betreft verkeerd bezig. Maar de AIVD geeft zelf het doelwit al aan: het jihadistisch internet. Weliswaar een brede omschrijving, maar smal genoeg om te weten uit welke hoek de internetfora komen die ze kraken. In 2012 kwam er een rapport uit van de AIVD, waarin het 'doelwit' geïdentificeerd wordt. Klein stukje eruit:

Citaat
Kernfora motor jihadistische beweging
Spil binnen de verspreiding van dit gedachtegoed is een aantal invloedrijke jihadistische webfora dat de kern en de motor vormt van de wereldwijde virtuele jihadistische beweging. De AIVD schat dat ongeveer 25.000 jihadisten, afkomstig uit meer dan 100 landen, lid zijn van deze groep kernfora. Deze kernfora maken veelal onderdeel uit van het zogenaamde onzichtbare web: dat deel van het world wide web dat (nog) niet is geïndexeerd en niet terugvindbaar is met behulp van openbaar toegankelijke zoekmachines. De in het onzichtbare web verborgen kernfora worden gebouwd en onderhouden door fanatieke jihadisten. Binnen deze virtuele pleisterplaatsen kunnen alle leden deelnemen aan interactieve groepsdiscussies. Deze discussies vormen de basis voor het radicale discours 2 dat oproept tot en toewerkt naar gelegitimeerd geweld tegen de vijanden van de ‘ware’ islam. Kernfora zijn niet het ‘eigendom’ van jihadistische organisaties als Al Qaida. Dergelijke organisaties maken wel gebruik van de infrastructuur en de achterban van dergelijke fora.

Wat mij betreft mogen ze al deze fora hacken. Of het nu gericht is tegen bepaalde gebruikers of niet.

"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/30, 18:04:06 »
Toen de Stasi in de vorige eeuw alles en iedereen bespioneerde stonden we allemaal vooraan om te roepen hoe slecht 'ze' wel niet waren, die Oost-Duitsers en dat wij dat in het zogenaamde superieure 'vrije' Westen niet hadden. En nu hebben we met de NSA/Prism/AIVD iets wat factor 100 verder gaat en de meesten vinden het blijkbaar allemaal OK lijkt me. Raar.

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/30, 22:16:01 »
Toen de Stasi in de vorige eeuw alles en iedereen bespioneerde stonden we allemaal vooraan om te roepen hoe slecht 'ze' wel niet waren, die Oost-Duitsers en dat wij dat in het zogenaamde superieure 'vrije' Westen niet hadden. En nu hebben we met de NSA/Prism/AIVD iets wat factor 100 verder gaat en de meesten vinden het blijkbaar allemaal OK lijkt me. Raar.
Gericht bepaalde extremistische groepen bespioneren vind ik van een andere orde dan wat de Stasi vroeger deed. Die probeerde achter elke deur afluisterapparatuur te plaatsen. Zoiets zie ik onze AIVD niet zo snel doen. NSA is echter weer een ander verhaal ;-)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/01, 10:09:44 »
Toen de Stasi in de vorige eeuw alles en iedereen bespioneerde stonden we allemaal vooraan om te roepen hoe slecht 'ze' wel niet waren, die Oost-Duitsers en dat wij dat in het zogenaamde superieure 'vrije' Westen niet hadden. En nu hebben we met de NSA/Prism/AIVD iets wat factor 100 verder gaat en de meesten vinden het blijkbaar allemaal OK lijkt me. Raar.

Hmz het vrije westen doet mij idd denken aan die goede oude tijd toen alleen Rusland in het communisme de mensen in de tang hield er op alles sensuur was, alles en iedereen werd afgeluisterd en er op iedere hoek van de straat een camera hing.
Wij moesten daar niet aan denken en wat hebben we erop afgegeven........

Bizarre is wanneer ik nu in Nederland rondkijk ik op alle hoeken van de straat een camera zie hangen, zelfs op de snelweg hangt er om de zoveel meter een camera, owja dat heet traject controle....
Nog alle camera's daargelaten in de duizenden flitspalen die weliswaar alleen flitsen als ik te snel of door rood rijd, maar toch ff notuleren waar ik precies was.

Via mijn mobieltje word /kan ik continu in de gaten gehouden worden waar ik ben, wie ik bel of wat ik verstuur met sms.....
De AIVD die de boel in de gaten houd, de NSA die alles vastlegt en in de gaten houd.....

effin om het kort te houden ????
Dat Rusland van vroeger (of van het heden) is volgens mij nog heilig in vergelijking met de situatie waar we nu in zitten..  :evil:

En ons gevoel cq mening is aardig bijgesteld erover door de maatschappelijke werking waar we in leven.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/01, 10:44:21 »
Dat Rusland van vroeger (of van het heden) is volgens mij nog heilig in vergelijking met de situatie waar we nu in zitten..  :evil:
Wat ik zeg. Wij laten ons bang maken door informatie waarop dat gebaseerd is, van dezelfde organisatie af komt die het grootste belang daarin heeft; het is bovendien volstrekt oncontroleerbaar wat ze zeggen want: geheim. Blijkbaar storen ze zich aan God noch gebod en voelen zich boven de wet gesteld.

En zo scheppen ze hun eigen werk, in alle illegaliteit, wij betalen er voor en zijn als konijntjes zo bang ....
« Laatst bewerkt op: 2013/12/01, 10:45:57 door markba »

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/01, 10:57:45 »
Bizarre is wanneer ik nu in Nederland rondkijk ik op alle hoeken van de straat een camera zie hangen, zelfs op de snelweg hangt er om de zoveel meter een camera, owja dat heet traject controle....

Ja, maarja, dat is te danken aan de aso's die zich niet aan de maximumsnelheid houden. Nu is het tegenwoordig een beetje rommelig met die maximumsnelheid, dat kan wel beter naar mijn mening, maar het blijft toch iets waar je je aan moet houden want er ontstaan (bijna) dagelijks ongelukken door mensen die te hard rijden. Waarom rijden mensen te hard? Toch niet omdat die camera's er hangen? Niemand wil vrijwillig een bekeuring. Die camera's hangen er juist n.a.v. Ik vind het prima, laten we die camera's maar weghalen maar draai jij dan op voor schade die ontstaat na ongelukken? Of heb je een alternatief om mensen bewust te maken dat ze zich moeten houden aan de maximumsnelheid?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/01, 11:00:55 »
Ja, maarja, dat is te danken aan de aso's die zich niet aan de maximumsnelheid houden.
Het heeft helemaal niets met veiligheid te maken, het is een industrie (van de overheid) om de begroting op orde te krijgen.

Citaat
De boete-industrie
Nog nooit werden in Nederland zoveel automobilisten op de bon geslingerd als nu. Uit de laatste cijfers blijkt dat de opbrengst uit boetes en bekeuringen dit jaar vermoedelijk zal oplopen tot 1.1 miljard euro. Dat is een toename van maar liefst zestig procent in drie jaar tijd. Is met die lawine van bekeuringen en aanmaningen ook de verkeersveiligheid toegenomen? Welnee, zeggen de experts. Integendeel. Inmiddels vormt zich een brede coalitie tegen de incasso-praktijken. Van Politiebond en ANWB tot Consumentenbond.
http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/2013/afleveringen/20-10-2013/fragmenten/de_boete-industrie

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/01, 11:02:35 »
Nee, dat is waar het dit jaar voor misbruikt is. Maar dat is niet waarom het ooit is ingevoerd en het streeft nu dus eigenlijk de doelstelling voorbij...
« Laatst bewerkt op: 2013/12/01, 11:04:29 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/01, 11:52:58 »
Nee, dat is waar het dit jaar voor misbruikt is. Maar dat is niet waarom het ooit is ingevoerd en het streeft nu dus eigenlijk de doelstelling voorbij...
Maakt toch niet uit wat het oorspronkelijke verhaal is geweest.

Als het nu anders gebruikt wordt (= constatering) is er de keuze om dat dus te veranderen. Dat gebeurt niet. Gewoon mee ophouden met die boetefuiken dus en niet telkens het mantra van 'verkeersveiligheid' preken door onze overheid waar het *totaal* niet om gaat.

EDIT. Aanpassing nav opmerking Vistaus.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/01, 21:32:07 door markba »

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/01, 12:00:57 »
Gewoon mee ophouden dus en niet telkens het mantra van 'verkeersveiligheid' te preken waar het *totaal* niet om gaat.

Oh sorry, ik zal me voortaan als een marionet naar jou woorden bewegen. Tenslotte is er geen vrijheid van posts schrijven en gedachten in dit land...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/01, 12:10:40 »
Gewoon mee ophouden dus en niet telkens het mantra van 'verkeersveiligheid' te preken waar het *totaal* niet om gaat.

Oh sorry, ik zal me voortaan als een marionet naar jou woorden bewegen. Tenslotte is er geen vrijheid van posts schrijven en gedachten in dit land...
Blijkbaar lees je wat anders als wat ik wilde zeggen, had mij ook kunnen overkomen.

Bedoeld wordt dat 'de overheid' (degene die dergelijk gedrag etaleert) er mee op moet houden, niet jij.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/01, 13:04:56 »
Het ging toch om hacken in dit onderwerp ?
[OffTopic]
In Nederland komen jaarlijks 800 mensen in het ziekenhuis (of erger) door de oorzaak van "maar" 10km/uur te hard rijden, dit zijn er dus 800 te veel !

Camera's op elke straathoek is opzich een goede beveiliging, maar het gevaar komt, wanneer de camera's gekoppeld worden in een (legaal) systeem, zodat mensen hiermee gevolgd kunnen worden.
[/OfTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/01, 20:12:42 »
Legaal volgsysteem met die camera's? Dacht dat we daar die drones voor hadden ???

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #18 Gepost op: 2013/12/01, 20:33:20 »
Tsja, zoals ik al eerder aangaf, waar leg je de grens? Wat is nog toelaatbaar en wat niet?

Vind het een lastige discussie, want ik word niet graag in de gaten gehouden. Niet dat ik iets te verbergen heb, maar het gaat om het principe.

Uiteindelijk gaat het om vertrouwen. Vertrouwen wij de overheid / politie? Is het erg om een deel van onze privacy op te geven ten gunste van de openbare veiligheid? Dankzij die camera's in de binnenstad kan de politie snel ter plaatse zijn bij delicten, ordeverstoringen of andere calamiteiten die de openbare veiligheid bedreigen. Ze kunnen bovendien ook als bewijs dienen in rechtszaken. Maar het gaat fout als de politie of de overheid deze methodes gebruikt om anders-denkenden, bepaalde rassen, geloofsovertuigingen o.i.d. te onderdrukken. Zolang Nederland dat niet doet  - en dat is overigens maar zeer de vraag, denk aan alle asielzoekers en uitgeprocedeerden etc. - heb ik er niet zo veel problemen mee...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #19 Gepost op: 2013/12/01, 21:23:16 »
Helemaal niks aan het handje, de AIVD treedt niet buiten haar boekje. Onze expert van dit forum DirkJan maakte dat al een paar keer heel duidelijk :)

Beste Vistaus,

Erg vervelend dat je mijn woorden uit hun verband trekt c.q mij woorden in de mond legt:
Ik heb in een andere discussie aangegeven dat met name de politie veel gebruik maakt van telefoontaps. Ook heb ik aangegeven dat de AIVD onder (democratische) controle van de tweede kamer valt. Daarbij ook opgemerkt dat de NSA zich (in ieder geval) niet stoort aan de Nederlandse wet. Volgens mij heb ik nergens aangegeven dat de AIVD nooit buiten haar boekje zou gaan, wel dat zij geacht worden zich aan de NL wet te houden.

Ik bezoek dit forum omdat ik graag mensen op weg wil helpen met Ubuntu en wil leren van de ervaringen van anderen dus bespaar me alsjeblieft cynische opmerkingen. Niemand komt op dit forum om belachelijk gemaakt te worden en al helemaal niet als dat blijkbaar moet dienen om inhoudelijke reacties te ontkrachten. Je hebt het zelf in je reactie op de post van markba over "vrijheid van post schrijven en gedachten" maar claimt die vrijheid blijkbaar alleen voor jezelf. Als we elkaar de vrijheid die we zelf willen niet gunnen dan wordt dit een onaangename wereld.

We kunnen en mogen het hartgrondig oneens zijn met elkaar maar dan graag met wederzijds respect. Eens?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #20 Gepost op: 2013/12/01, 21:27:37 »
Tsja, zoals ik al eerder aangaf, waar leg je de grens? Wat is nog toelaatbaar en wat niet?
Dat is geen vraag, maar ligt exact vastgelegd in wetten en regels.

Citaat
Uiteindelijk gaat het om vertrouwen. Vertrouwen wij de overheid / politie?
Blijkbaar kunnen we overheden niet vertrouwen, want ze hebben dat vertrouwen geschaad door de wet te overtreden. Antwoord zou dus nee moeten zijn.

Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #21 Gepost op: 2013/12/01, 21:39:12 »
@markba Fouten maken is menselijk, ook voor hen die bij de overheid werken. Wat mijns inziens belangrijk is, is  hoe vervolgens die overheid als organisatie omgaat met die fouten. Hoe worden fouten gecorrigeerd en hoe voorkomt men dat in de toekomst dezelfde fouten worden gemaakt. Als het op dat gebied misgaat moeten we ons écht zorgen gaan maken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: AIVD hackt internetfora, ‘tegen de wet in’
« Reactie #22 Gepost op: 2013/12/01, 22:17:57 »
@markba Fouten maken is menselijk, ook voor hen die bij de overheid werken.
Vreemd dat diezelfde fout door zo ongeveer *iedere* geheime dienst in *ieder* Westers land *tegelijkertijd* wordt gemaakt. Het lijkt me geregisseerd.

Citaat
Wat mijns inziens belangrijk is, is  hoe vervolgens die overheid als organisatie omgaat met die fouten. Hoe worden fouten gecorrigeerd en hoe voorkomt men dat in de toekomst dezelfde fouten worden gemaakt.
Ik doe een shot voor de boeg: de wet wordt simpelweg aangepast zodat het wél mag.

Eenzelfde iets zagen we bij de opslag van kentekengegevens (ANPR). In oorsprong zouden de zogenaamde no-hits *niet* opgeslagen mogen worden .  Later bleek dat de politie dit gebod massaal overtrad, en vervolgens wordt in 2013 de wet aangepast dat het toegestaan is.

Da's best handig als je als wetgever je eigen wetten overtreedt en ze dus later naar believen kunt aanpassen. Over een betrouwbare overheid gesproken.....
« Laatst bewerkt op: 2013/12/02, 07:40:20 door markba »