Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: advies gevraagd; HD in laptop met ubuntu vervangen door SSD;  (gelezen 937 keer)

Dames, heren
Ik zoek advies hoe ik de volgende uitdaging zo makkelijk mogelijk aan kan vliegen; ik heb op de laptop van mijn zus na grote problemen met Windows, eens ubuntu neergezet. Wat eye-candy erbij, met Cairo en een mint-menutje en ze kan weer heerlijk verder. Ik heb echter voorgesteld om de HD (sata, 320 Gb. traag) te vervangen door een SSD (snel, wel kleiner met 128 Gb maar zeer overkomenlijk voor haar).
Is er eenvoudig een kopie te trekken van de oude hd met de bestaande installatie erop naar bv een forse usb stick om na de plaatsing van de nieuwe, blanco SSD deze installatie weer snel en makkelijk terug te zetten. Daarmee wil ik een complete nieuwe installatie voorkomen. Kan altijd nog, natuurlijk, maar ik ben liever lui dan moe. Wordt je efficient van namelijk.
Iemand goede tips? Een echte cloon maken kan volgens mij niet omdat die sector voor sector een image maakt en aangezien 320 Gb echt anders is dan 128 Gb, kan dat toch niet??
Affijn; wat is wijsheid??
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline joop905

  • Lid
Re: advies gevraagd; HD in laptop met ubuntu vervangen door SSD;
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/02, 17:51:54 »
Je kunt elke 2,5 inch SSD in je laptop monteren
En produceert ook minder warmte?

backup maken en nieuw installatie


Solid State Drive (SSD): Ubuntu geschikt maken
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Offline Ramana

  • Lid
Re: advies gevraagd; HD in laptop met ubuntu vervangen door SSD;
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/02, 18:47:59 »
Een programma waar je een image ook naar een kleinere partitie kunt klonen (mits natuurlijke de data past) is fsarchiver.
Is een console programma, dus iets lastiger, maar een prima back-up en klone tool.

Om een idee te geven hoe het werkt:

sudo fsarchiver savefs -v /media/data/mint.fsa /dev/sda2

Maakt een image-backup van partitie sda2 en slaat die op met de naam mint.fsa op een data partitie /media/data
Terugzetten gaat zo:

 sudo fsarchiver restfs -v /media/data/mint.fsa id=0,dest=/dev/sda2

Re: advies gevraagd; HD in laptop met ubuntu vervangen door SSD;
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/02, 19:01:57 »
Krijg ik dan een volledig bootable SSD terug?
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Re: advies gevraagd; HD in laptop met ubuntu vervangen door SSD;
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/02, 20:00:56 »
De tussenstap vd USB stick is onnodig: koop een externe HDD/SSD behuizing en clone rechtstreeks naar de SSD via USB.
Overigens verkopen veel HW boeren hiervoor SSD-laptop/notebook kits. (=SSD plus USB/SATA kabel, behuizing).

En als je de 'oude' partitie eerst verkleind <128GB? Duurt waarschijnlijk wel lang...
En dan cloned?
Let bij clonen overigens wel op de alignment vd SSD; die is waarschijnlijk anders dan die vd HDD.

Zelf heb ik na plaatsing vd SSD een nieuwe Linux install gedaan, copy van /home en Thunderbird, Mozilla, Skype map etc.
Dan ben je vrij snel weer up and running. Windows heb ik weggelaten.

VV

Re: advies gevraagd; HD in laptop met ubuntu vervangen door SSD;
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/02, 20:36:58 »
Ik zou het proberen met het verkleinen van de partitie naar het formaat van de nieuwe SSD en dan hier iets (ca. 10%) onder blijven.

Met CloneZilla een image maken van de HD naar een externe HD.
Vervolgens de image terug zetten na het plaatsen van de SSD in de laptop.

Vervolgens kan je nog wat specifieke SSD tuning uitvoeren.
Bijvoorbeeld via: https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/ssd


Offline aartje

  • Lid
Re: advies gevraagd; HD in laptop met ubuntu vervangen door SSD;
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/02, 22:17:19 »
Je kunt elke 2,5 inch SSD in je laptop monteren
En produceert ook minder warmte?


Solid State Drive (SSD): Ubuntu geschikt maken
https://sites.google.com/site/computertip/ssd
Dat een ssd minder vermogen gebruikt is niet altijd waar. Als je bv. een Samsung SSD 830 128GB
SSD gebruikt kan het opgenomen vermogen (en daardoor het batterijgebruik) zelfs slechter
zijn als er veel schrijfacties zijn. Een OZ-C heeft dat minder.

Re: advies gevraagd; HD in laptop met ubuntu vervangen door SSD;
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/03, 09:51:05 »
ik heb zelf ook een tijd geleden mijn hdd vervangen door een samsung 830 ssd.
maar om de beste performance uit een ssd te krijgen is de beste manier een clean install.

en anders zoals al eerder genoemt is een notebook upgrade kit een perfecte oplossing.