Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: crossover  (gelezen 786 keer)

artvds2708

  • Gast
crossover
« Gepost op: 2007/04/09, 13:48:49 »
Als ik crossover gebruik ben ik dan vatbaarder voor virussen ??
Want je laat feitelijk je Ubuntu geloven dat hij een Windows machine is....toch ?
Graag uitleg / advies.
BVD

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
crossover
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/09, 13:52:09 »
Opzich ben je niet vatbaar voor virussen op linux zelf, omdat de virtuele Windows omgeving gescheiden werkt van je echte linux installatie.

Ik heb het echter al mogen meemaken dat iemand zijn virtuele Wine (daarop is Crossover Office gebaseerd) omgeving succesvol had geïnfecteerd met een Windows virus ;) Dat kan komen door bv. te surfen op bepaalde onveilige websites met Internet Explorer of door gewoon een virus te openen om te testen. Wel grappig om te zien dat Wine zo compatibel is om zelfs bepaalde virussen toe te laten :P

Een herinstallatie van Wine was alles dat nodig was om alles weer op orde te stellen.

Kortom: alleen je virtuele Windows omgeving is in gevaar, linux zelf niet!
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

artvds2708

  • Gast
crossover
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/09, 14:11:35 »
Dank voor uw snelle reactie.
Ik zie er bij nader inzien toch maar van af.

Pensacola

  • Gast
crossover
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/09, 14:15:01 »
Als je een virus oploopt in Wine kun je gewoon de .wine directory in je home verwijderen en dan winecfg starten en dan heb je weer een verse installatie van wine

Azalin

  • Gast
crossover
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/09, 14:42:21 »
Of een anti-virus programma voor Linux installeren, Avast bijvoorbeeld, en aangezien die óók op windows virussesn checkt, kan je daarmee je Wine mappen controleren waardoor je dus virussen kunt onderscheppen. Ze kunnen inderdaad geen kwaad voor je Linux systeem en zolang je geen illegale rommel gebruikt ben je onder Windows (tenzij je Internet Explorer gebruikt of Firefox voor Windows) redelijk veilig hoor... dus ook in Wine. Als je geen cracks met backdoors gebruikt enzo dan heb je eigenlijk niets te vrezen.