Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST:] dual band gebruiken  (gelezen 887 keer)

[OPGELOST:] dual band gebruiken
« Gepost op: 2012/07/05, 09:28:31 »
Ik weet niet of ik hier op de goede plek ben, maar ik waag het er toch maar op. Ik gebruik Ubuntu als besturingssysteem en krijg binnenkort galsvezelkabel. Ik zit er over te denken om een nieuwe router aan te schaffen om sneller draadloos te kunnen werken. Ik vraag mij nu af of dit nodig is en vooral: als ik een dualband router koop, die veel voordelen heeft, kan mijn laptop wel op 2 frequenties ontvangen???
Is er een manier om hier achter te komen?
« Laatst bewerkt op: 2012/07/08, 16:38:27 door Frank te Wierik Hölscher »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dual band gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/05, 09:55:58 »
Op 5 Ghz bedoel je, i.p.v. de normale 2,4 Ghz?

5 Ghz gebruiken heeft alleen zin, wanneer je in een flat woont of zo, waarbij je aan alle kanten bent omringd door andere draadloze netwerken. En waar je dus veel concurrentie hebt op de 2,4 Ghz.

Lees dit eens:
http://compnetworking.about.com/od/wirelessfaqs/f/5ghz-gear.htm

Of je flaptop overweg kan met 5 Ghz kun je uitproberen door te trachten te verbinden met een netwerk dat alleen op 5 Ghz uitzendt; in de computerwinkel of zo? Verder kun je wat spitten in de specificaties van je flap.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/05, 09:58:33 door Pjotr »

Re: dual band gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/07, 12:14:54 »
zoek naar de specs van je wlan kaart, meestal word het wel vermelt of die dit ook aankan of niet toch?

Re: dual band gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/08, 16:37:50 »
inmiddels via sysinfo achterhaald welke draadloze adapter mijn laptop heeft. Daar had ik wat aan. De specificaties hiervanopgezocht op internet. Hieruit bleek dat mijn laptop5 Ghz helemaal niet kan ontvangen.

dualband is m.i interessant voor een router waar meer dan twee verbindingen op lopen (zoals bij mij thuis: 4 laptops en een draadloze printer) Maar dan moeten er wel apparaten zijn die op 5 Ghz kunnen ontvangen en van deze frequentie gebruik gaan maken.

Het topic is voor mij klaar. Ik pas de titel aan.