Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitknop  (gelezen 1834 keer)

Uitknop
« Gepost op: 2009/05/20, 11:17:05 »
L.S.

Op de twee computers waar ik Ubuntu op heb geïnstalleerd heb ik twee verschillende knoppen om de computer uit te zetten: een rode en een grijze. Nu maakt de kleur me niet veel uit, maar ze vertonen ook een verschillend gedrag. Bij 'de rode knop' krijg ik de melding dat na 60 seconden de computer wordt uitgezet; bij de grijze de ene keer een uitgebreid menu met slaapstand, herstarten etc. en soms een korte menu met 2 opties. Waarom en waardoor wordt dat verschil veroorzaakt?
Vervelender is dat bij het uitzetten (met grijze knop) er altijd (waarschuwings) piepjes worden voortgebracht. Ik wil daar eigenlijk wel van af en denk dat het met het soort uitknop te maken heeft. Bij oudere versies van Ubuntu heb ik het namelijk nooit gehad. Het gaat hierbij om een computer van een jaar of 10 oud. Iemand een idee hoe ik de uitknop en het bijbehorende gedrag kan veranderen?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Uitknop
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/20, 11:27:12 »
Zijn het 2 verschillende Ubuntu versies?

Re: Uitknop
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/20, 11:39:36 »
Of dat te veranderen is? Volgens mij niet.

Jawel hoor. Ik heb die biep en die 60 seconden melding in Jaunty gewoon uitgezet.

Re: Uitknop
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/20, 12:39:56 »
Dit om de beep uit te zetten:
gconftool-2 --type bool --set /apps/metacity/general/audible_bell False
Het 60 seconden dialoog uitzetten weet ik niet meer precies. Het is in ieder geval ook een gconf optie. I kzal straks eens zoeken.

Re: Uitknop
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/20, 13:08:49 »
Beste meedenkers,

Het gaat om eenzelfde versie (9.04) op een computer van ca. 0,5 jaar oud en een oud beestje van bijna 10 jaar.
Ik stoor me niet zozeer aan het biepje, maar aan het verschillende gedrag bij het afsluiten: soms één, dan weer twee, soms drie en soms een uitgebreid dan weer een kort afsluitmenu. Omdat het gedrag niet voorspelbaar is vind ik dit 'onheilspellend'.
Het gekke is ook, dat als ik 'Afsluiten' selecteer links onder bij het inlogscherm (rode knop), dan wordt wel netjes voorspelbaar en geluidloos afgesloten.
Zo gek is het toch niet dat ik me hierover verbaas?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Uitknop
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/20, 13:10:06 »
Citaat
Het 60 seconden dialoog uitzetten weet ik niet meer precies. Het is in ieder geval ook een gconf optie. I kzal straks eens zoeken.


rechtermuisknop op de uitknop en kiezen voor voorkeuren,
 bevestiging vragen voor afmelden en afsluiten uitvinken.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 13:31:33 door chris. »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Uitknop
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/20, 13:24:32 »
Met alle respect, maar jullie denken allemaal veel te ingewikkeld. Die rode knop is de knop die standaard in Ubuntu 9.04 zit. Die grijze knop heb je er zelf in gezet, door via toevoegen aan het paneel die knop toe te voegen.

Je kan in het paneel een andere knop plaatsen voor het uitschakelen. Ik sloop zelf ook altijd die rode er uit en vervang hem door die grijze.

Dus, rechts klikken op het paneel, kies toevoegen aan paneel en dan kan je kiezen uit het aangeboden lijstje.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Uitknop
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/20, 17:38:42 »
Geweldig!   :o Dat %#$ding veranderd van uiterlijk, zodra je je thema veranderd. Is dus thema afhankelijk.

Even uitgaand van een standaard Ubuntu installatie, heb je rechtsbovenin die rode knop. Dat is gewoon een toepassing in je paneel en kan je dus ook vervangen door een ander. Dat is dat ding met die grijze knop. Die doet net even iets anders dan de standaard uitvoering.

Maar zodra je van thema veranderd, veranderen vaak ook allerlei iconen en dergelijke en dus ook je aan- en uit knop. En zo kan het zijn dat je ineens een groen mannetje hebt, in plaats van een rode of grijze knop. Nooit opgevallen?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Uitknop
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/25, 22:01:43 »
Dit alles roept de vraag op wat het standaard thema is dat ik via 'voorkeuren' en 'uiterlijk' moet installeren om mijn knopje terug te krijgen...

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitknop
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/25, 22:05:32 »
Als je in "voorkeuren en uiterlijk" de knop "aanpassen"kiest, dan is daar ook een tabblad "iconen". De keuze die je daar maakt, zal het uitzicht van de iconen bepalen. Je kan ook afzonderlijk extra icoonpaketten downloaden, en die binnen je favoriete thema gebruiken (als het dat toelaat). Zoek eens "UltimateGnome": prachtige iconen voor gnome.

Re: Uitknop
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/25, 22:38:18 »
In ultimate gnome zitten lekker veel iconen,erg mooi,goede tip  ^-^
Kubuntu 20.04

Re: Uitknop
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/25, 23:14:25 »
Met alle respect, maar jullie denken allemaal veel te ingewikkeld. Die rode knop is de knop die standaard in Ubuntu 9.04 zit. Die grijze knop heb je er zelf in gezet, door via toevoegen aan het paneel die knop toe te voegen.

Je kan in het paneel een andere knop plaatsen voor het uitschakelen. Ik sloop zelf ook altijd die rode er uit en vervang hem door die grijze.

Dus, rechts klikken op het paneel, kies toevoegen aan paneel en dan kan je kiezen uit het aangeboden lijstje.
Dit is idd de juiste en makkelijk oplossing, zo simpel is ubuntu.
Viva La Revolución