Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke WLAN-kaart als vervanging voor de Winbond in een Medion MD97400  (gelezen 2760 keer)

Maurice Vandebroek

  • Gast
Toegegeven, die Medion-notebook van me is 'boecht van den Aldi' maar ik ben eraan gehecht geraakt en het ding is bovendien dubbel zo snel geworden nu ik er Ubuntu 9.04 op heb geïnstalleerd.

Eén probleem: draadloze netwerkverbinding niks, nada. De Winbond WLAN-kaart die erin zit, is totaal niet compatibel met Linux. Ik heb uren doorgebracht op Engelse, Franse en Duitse forums en blijkbaar heeft nog niemand zo'n ding aan de praat gekregen. Ik heb er ook al ndiswrapper op losgelaten, zelfs manueel ingegrepen in verschillende etc/-bestanden, allemaal tevergeefs.

Niets aan te doen, blijkbaar. De goedkoopste oplossing lijkt me het vervangen van de WLAN-kaart, hoewel dat best wel tricky kan zijn bij een notebook.

Vandaar mijn vragen (die eigenlijk evengoed thuishoren in 'Hardware en drivers' en 'Server en Netwerk'): heeft iemand van jullie om dezelfde reden de WLAN-kaart van z'n Medion-notebook (laten) vervangen en zo ja, door welke netwerkkaart? Heeft iemand het probleem kunnen oplossen via zo'n USB-stick voor draadloos internet en lukte dat een beetje? Welke WLAN-netwerkkaart voor notebooks geeft de minste problemen met Ubuntu/Linux?

Met dank,

Maurice Vandebroek


Offline pip

  • Lid
Re: Welke WLAN-kaart als vervanging voor de Winbond in een Medion MD97400
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/31, 10:11:26 »
Mijn oude Medion had hetzelfde probleem. Na veel zoeken en proberen uiteindelijk de Winbondkaart eruit gegooid en vervangen door een tweedehands Intel WLANkaart (de chipset van Intel wordt oha wel ondersteund). Loopt als een speer!
intel dual core 3.4 GHz  Ati radeon HD 2400
Ubuntu Lucid

Maurice Vandebroek

  • Gast
Re: Welke WLAN-kaart als vervanging voor de Winbond in een Medion MD97400
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/31, 12:39:10 »
> welk Medion-notebook type is het!
> http://www.linux-on-laptops.com/medion.html

Een Medion MD97400, met een WLAN-kaart Winbond W89C33. En die staat dus niet tussen de laptops op die pagina, dammit! Nou ja, pech gehad.

> http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Dat komt zo min of meer overeen met een fractie van wat ik al geprobeerd heb. Tevergeefs.

Ain't life a bitch? Maar desalniettemin, bedankt voor je reactie. Jij ook Pip, ik ga maar eens op zoek naar een andere kaart.

Maurice Vandebroek.


Offline Joshua822

  • Lid
Re: Welke WLAN-kaart als vervanging voor de Winbond in een Medion MD97400
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/31, 14:27:10 »
Probeer trouwens eerst eens een PCMCIA / USB draadloze netwerkkaart te vinden. Dan loop je minder risico dat je iets kapotmaakt.

Hier vind je een lijst van ondersteunde draadloze netwerkkaarten in Ubuntu.