Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Paar vraagjes [Opgelost]  (gelezen 3320 keer)

Offline FragMan

  • Lid
Paar vraagjes [Opgelost]
« Gepost op: 2010/02/03, 19:41:35 »
Hallo.

Sinds vanmiddag draai ik Ubuntu 9.10.
Alles ziet er prachtig uit, alles werkt, alleen zit ik met een paar vraagjes.

Hoe kan ik vanuit VirtualBox OSE zorgen dat mijn CD/DVD drive en externe harde schijf gewoon wordt herkent?
Hoe kan ik een folder delen tussen Ubuntu 9.10 en windows XP in VirtualBox?

Ik heb deze webcam; http://www.trust.com/products/productdrivers.aspx?artnr=15355 maar kan geen
drivers vinden voor Linux...
Hoe kan ik mijn webcam toch gebruiken?

Is er een toepassing waarmee ik CUE/BIN, ISO, MagicISO en Poweriso bestanden kan openen?

Groetjes,

FragMan  =D
« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 14:13:22 door FragMan »

Re: Paar vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/03, 19:56:33 »
Hoop vragen, eens kijken wat ik er van kan bakken.
De versie van Virtualbox die in Ubuntu zit, heeft geen USB ondersteuning.
Hier de juiste versie downloaden http://www.virtualbox.org/
CD-rom aanzetten Als je een machine aangemaakt hebt zie je recht Storage, klik hierop en dan op Add onder de storage tree en voeg je CD-rom toe. Ook zo voor een map toevoegen.
Voor USB een filter aanmaken, niet je muis en toetsenbord toevoegen, dat gaat niet goed.

Voor je webcam kijk ik nog even.

Wat wil je precies doen met de ISO bestanden? Kijken wat er in zit? Klik rechts op de file en kies openen met Archief beheer.


Edit webcam: http://linux-uvc.berlios.de/



« Laatst bewerkt op: 2010/02/03, 20:03:54 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Paar vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/03, 20:49:29 »
Welkom Fragman op het forum!

Betreft Virtualbox, dat kan zeker. Ik raad wel aan om de tip van Gijsbert op te volgen, de OSE (opensource)-versie heeft een aantal gebreken. Je kunt in de instellingen van je VM schijven en optische drives inschakelen. Voor folder sharing moet je de Guest Additions binnen je virtuele Windows installeren.

Het driver-circus werkt anders in Linux: Linux zelf heeft een hele lading drivers aan boord en laadt voor alle apparaten, indien aanwezig, de juiste driver. Zelf drivers installeren is vaak niet nodig. Heb je je webcam al geprobeerd met Cheese (installeren via Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum)? Werkt je webcam niet met Cheese, open dan een terminalvenster, voer uit "lsusb" en plaats de uitvoer hier.

Ik heb me laten vertellen dat CUE-bestanden gewoon ISO-bestanden zijn, hernoemen naar .iso zou moeten werken. Iso-images en aanverwanten zijn te mounten door een rechtsklik en dan te kiezen voor Archiefaankoppelaar o.i.d.


Succes met Ubuntu :)

Offline FragMan

  • Lid
Re: Paar vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/03, 23:36:15 »
Bedankt voor het advies, het is grotendeels opgelost.  =D
Deze tutorial hielp me bij het installeren van Guest Additions binnen VirtualBox;  (misschien heeft iemand er wat aan)
http://www.ghacks.net/2009/06/17/install-guest-additions-for-a-better-virtualbox-experience/

Helaas wordt USB nog steeds niet herkent, vanuit windows XP.
Ik zie onder devices > USB devices > mijn externe harde schijf, maar ik kan de schijf niet aanvinken en dus ook niet gebruiken.
Als iemand een idee heeft waar het aanligt...  ???



Re: Paar vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/04, 00:52:34 »
Net als bij de CD-rom, nu een stukje naar beneden en op USB klikken vervolgens aan de rechterkant op het groene + klikken en je USB HD aanklikken, zie plaatje.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline FragMan

  • Lid
Re: Paar vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/04, 12:43:32 »
Weer bedankt voor je hulp Gijsbert.  ;)
Het ziet er bij mij net zo uit als op jouw screenshot; http://img190.imageshack.us/img190/582/screenshotta.png
Vanuit XP, zie ik onder devices  > USB devices > 3 USB apparaten. (webcam, genric, externe HD)
Ik kan ze echter niet aanvinken, waardoor ik ze niet kan gebruiken.   :|

« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 12:46:16 door FragMan »

Re: Paar vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/04, 12:55:46 »
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem gehad..
Volgens mij lag dat aan het feit dat ik daar de rechten niet voor had.
Probeer eens in de terminal in te tikken:
sudo VirtualBox (ik weet niet 100% zeker of de naam klopt, het kan ook virtualbox zijn, of vb)

Dan start Virtualbox als het goed is op als een soort 'administrator mode'..
Helaas zal je Windows er dan weer op moeten herinstalleren, maar je kan nog voordat dit is geinstalleerd kijken of je nu wel aan kan
vinken ;) (Als dat niet kan, hoef je niet te herinstalleren en klopt mijn antwoord niet.. Kan je wel aanvinken, dan vrees ik dat je Windows in virtualbox moet herinstalleren)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline FragMan

  • Lid
Re: Paar vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/04, 13:24:38 »
Als ik dat doe, opent VirtualBox 3.1.2
Er zit echter geen OS in.  :o
Ik ben gisteren ruim 5 uur bezig geweest om XP optimaal op te zetten....  :P
Is er geen manier is om het te doen zonder XP weer opnieuw te moeten installeren?
Zou ik de reeds gemaakte .vdi van XP niet kunnen verplaatsen de versie van VirtualBox die opent vanuit de terminal?  ???

Re: Paar vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/04, 13:29:30 »
Het klopt dat er geen OS in zit, maar heb je daar wel USB ondersteuning?
Als die ook geen USB ondersteuning heeft, dan heeft het weinig zin om hem via de terminal op deze manier op te starten ;)

Het zou misschien mogelijk kunnen zijn om de reeds gemaakte .vdi over te plaatsen vanuit de versie die opent vanuit de terminal..
Of misschien kan je ook de huidige versie (degene waar XP op is geïnstalleerd) root rechten geven, dat is in in principe hetzelfde.
Ik kan je helaas daar niet mee helpen, waarschijnlijk een ander forumlid wel ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline FragMan

  • Lid
Re: Paar vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/04, 13:56:48 »
 =D :D XD
Gelukt, geen vragen meer, alles werkt, bedankt allemaal!!  ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Paar vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/04, 14:07:19 »
Is het starten van Virtualbox met rootrechten de oplossing, of heb je het probleem op een andere manier opgelost.

Ik had/heb (al een tijd geen USB in windows gebruikt) ook, daarom ben ik wel benieuwd naar de oplossing
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline FragMan

  • Lid
Re: Paar vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/04, 14:10:29 »
Ja, het starten met rootrechten lijkt de oplossing te zijn.
Alle USB devices worden herkent.

Re: Paar vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/04, 14:11:24 »
FragMan:
Citaat
Gelukt, geen vragen meer, alles werkt, bedankt allemaal!!

Zet bij je topicstart er even [Opgelost] voor, zo weten de mensen dat dit probleem opgelost is, handig voor mensen met hetzelfde probleem die er een antwoord voor zoeken op het forum.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline FragMan

  • Lid
Re: Paar vraagjes [Opgelost]
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/04, 14:13:35 »
Gedaan.  =D

Offline softbart

  • Lid
Re: Paar vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/04, 16:20:06 »
Ja, het starten met rootrechten lijkt de oplossing te zijn.
Alle USB devices worden herkent.
Dan is het de moeite waard om te kijken of de user lid is van de group vbusers. zie /etc/group

groet,

Theo

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Paar vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/04, 16:33:17 »
Ja, het starten met rootrechten lijkt de oplossing te zijn.
Alle USB devices worden herkent.
Dan is het de moeite waard om te kijken of de user lid is van de group vbusers. zie /etc/group

groet,

Theo

Inderdaad, Virtualbox draaien als root gebruiker kan een veiligheidsrisico vormen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Paar vraagjes [Opgelost]
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/04, 16:37:36 »
Het lijkt mij beter, jezelf als gebruiker, VirtualBox rechten te geven voor de externe disk.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Paar vraagjes
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/04, 16:50:32 »
Ja, het starten met rootrechten lijkt de oplossing te zijn.
Alle USB devices worden herkent.
Dan is het de moeite waard om te kijken of de user lid is van de group vbusers. zie /etc/group

groet,

Theo

Inderdaad, Virtualbox draaien als root gebruiker kan een veiligheidsrisico vormen.

Dat bedenk ik me ook. Zeker als je NTFS partities hebt. Als je Windows installeert in een Virtual Box omgeving wil je deze disken niet kunnen benaderen, tenzij je dit specifiek wil. Je zult maar een trojan binnen halen of wat dan ook. Naar mijn idee, niet doen.

Re: Paar vraagjes [Opgelost]
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/04, 19:44:26 »
Volgens mij kan je de rechten zo instellen dat er via de virtuele machine, de externe schijf niet van buiten af benaderd kan worden. Er zijn volgens mij wel forum leden die weten hoe dit precies moet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.