Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: swap en ongebruikt goed of fout?  (gelezen 1579 keer)

Offline hansve

  • Lid
swap en ongebruikt goed of fout?
« Gepost op: 2014/05/19, 21:38:25 »
Blijkbaar heb ik dit in het verkeerde topic gepost daarom nu maar een nieuw.
Wie geeft mij raad over mijn onderstaand probleem?

Dankzij de onvolprezen computertip wel eea wijzer geworden, maar ik ben er niet zeker van of mijn swap en ongebruikte deel voor de overprovisioning nu goed zijn ingesteld.
Het was al even prutsen omdat de swap te klein(?) was: 1.7 Gb en er helemaal geen ongebruikt deel op de ssd stond.
Ik heb zeker niet goed opgelet bij het installeren van Mint.
Zie de afbeelding voor hoe het er nu uitziet. Is dit bruikbaar of moet er nog gesleuteld worden?
Groeten, Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/19, 22:02:52 »
Ziet er goed uit.  :)

Mits je hoeveelheid RAM-geheugen net iets kleiner is dan de swap. Is dat zo?

Offline hansve

  • Lid
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/19, 22:16:12 »
RAM is (fors) kleiner: 2Gb. Kan niet meer in een HP2133, maar is prima werkbaar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/19, 22:44:54 »
Nou, dan zit je dus goed....  :)

Offline aartje

  • Lid
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/21, 08:22:05 »
Als je een SSD gebruikt en daar swap op hebt staan is het niet belangrijk hoe groot je swap is.
Het is verstandig om minimaal 2 GB geheugen te hebben, zodat er eigenlijk nooit geswapt
hoeft te worden. De regel dat swap groter moet zijn dan je ram-geheugen is achterhaald (nog
uit de SunOs 4 tijd...) Als je swap-partitie op je SSD zit moet je maar hopen dat swap helemaal
niet gebruikt wordt. Swap moet wel groter zijn dan je geheugen als je hibernation (slaap-mode)
gebruikt, daarbij wordt je geheugen op je swap-partitie gedumpt. Maar dat raad ik je ook af
als je een SSD gebruikt.

Op mijn netbook met 2GB geheugen en een 128GB SSD heb ik nog nooit geswapt. Ik heb daar
mijn swap 3 GB gemaakt. Ik heb daar  Mint op, dat gebruikt minder geheugen in het
algemeen dan Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/22, 07:42:53 door aartje »

Offline RikRik

  • Lid
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/21, 20:15:13 »
pp mijn netbook met 2GB geheugen en een 128GB SSD heb ik nog nooit geswapt. Ik heb daar
mijn swap 3 GB gemaakt. Ik daar trouwens wel Mint op, dat gebruikt minder geheugen in het
algemeen dan Ubuntu.
Op mijn pc met 3 GB geheugen en Mint heb ik volgens mij ook nooit gebruik gemaakt van swap, zelfs niet met diverse programma's geopend.. 

Offline aartje

  • Lid
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/22, 07:41:59 »
Je zou je dan zelfs af kunnen  vragen of je sowieso swap nodig hebt.  Ik
heb ooit eens een systeem zonder swap ge-installeerd en gemerkt dat
sporadisch  een heel enkel programma niet goed werkte. Ik weet niet zeker
of dat nu ook nog is en reserveer daarom voor de zekerheid maar een paar
procent van mijn diskruimte voor swap.

Offline vanadium

  • Lid
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/23, 20:35:27 »
Met 4 GB geheugen spreekt een ubuntu systeem swap nog zelden aan. Toch is het nuttig een swap te hebben: al er eens meer geheugen nodig is, dan kan swap gebruikt worden (en voel je dat het systeem sterk vertraagt). Heb je geen swap, dan zal het besturingssysteem abrupt processen beginnen afbreken, en dat kan mogelijk leiden tot gegevensverlies en vastlopen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/23, 22:20:37 »
helder uitgelegd, bedankt Vanadium.

Offline aartje

  • Lid
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/24, 08:58:33 »
Met 4 GB geheugen spreekt een ubuntu systeem swap nog zelden aan. Toch is het nuttig een swap te hebben: al er eens meer geheugen nodig is, dan kan swap gebruikt worden (en voel je dat het systeem sterk vertraagt). Heb je geen swap, dan zal het besturingssysteem abrupt processen beginnen afbreken, en dat kan mogelijk leiden tot gegevensverlies en vastlopen.
Als je swap op een SSD staat is het niet gezond dat je swap ooit gebruikt zal worden. Op mijn desktop
(met een SSD en harddisk) heb ik een swap-partitie gemaakt op mijn HD. Dit systeem heeft 4GB geheugen
en ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat swap gebruikt werd. Maar ja, ik heb die swap toch maar
gemaakt omdat er eventueel software zou kunnen zijn die het bestaan van swap eist.

Ik weet dat als swap wel gebruikt gaat worden er iets helemaal niet goed is en ik op dat moment
het systeem beter kan plat brengen (als dat tenminste nog lukt, anders maar een platte powercycle)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/24, 12:21:27 »
Als je swap op een SSD staat is het niet gezond dat je swap ooit gebruikt zal worden.
Waarom niet? Een SSD is veel sneller (waarschijnlijk heb  je daarom een SSD genomen) dan een HD en ook een HD heeft niet het eeuwige leven.
Even when you push an SSD to the max by downloading lots of movies everyday up to an average of 30 GiB per day, the SSD will still last you 24 years.
Ik weet dat als swap wel gebruikt gaat worden er iets helemaal niet goed is en ik op dat moment
het systeem beter kan plat brengen
Is dat in het algemeen (altijd) zo? Swapgeheugen kan worden gebruikt om niet actieve delen uit het interne geheugen te halen om zo meer intern geheugen nuttig(er) te gebruiken.
Tegenwoordig beschikken computers over zoveel intern geheugen dat uitbreiding met wisselgeheugen strikt genomen niet meer nodig is.
Er zijn toch 4 redenen om wisselgeheugen te gebruiken:
  • Sommige programmatuur gebruikt veel intern geheugen
  • Meer geheugen is soms handig
  • Optimaal gebruik van het interne geheugen
  • De slaapstand (hibernation)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/24, 13:11:56 »
Ja, natuurlijk besef ik dat de SSD's zo goed zijn dat ze jaren mee gaan, zelfs als je GBytes
aan data per dag schrijft. Maar ik heb persoonlijk nooit gemerkt dat bij een geheugengrootte van
zo'n 4 GB er meer dan zo'n 1,5 GB wordt gebruikt en swap helemaal nog niet van toepassing
is. Ik heb wel eens (...) gemerkt dat er iets swap gebruikt wordt bij een heel enkel
programma, maar dat is jaren geleden.

Ik kom trouwens wel sporadisch aan swap toe als  ik Windows7 Ultima editie onder Virtualbox
opstart, eigenlijk louter omdat ik voor Windows7 dan 2 GB geheugen heb gealloceerd.

Voor mij, als standaard gebruiker (denk ik) geld in ieder geval dat er nooit swap gebruikt wordt
en als dat wel zo zou zijn er iets raars aan de hand is. In zo'n situatie wil ik niet dat er
ongecontroleerd op mijn SSD geschreven kan worden, maar ik vermoed sterk dat dat
wel wat overdreven van mij zelf zal zijn.

Hibernation gebruik ik nooit, mijn desktop start in 10 seconden op, mijn netbook in ca.
30 seconden. Ik houd er wel van om af en toe mijn systeem te herstarten....

Offline vanadium

  • Lid
Re: swap en ongebruikt goed of fout?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/24, 14:02:35 »
Is dat in het algemeen (altijd) zo? Swapgeheugen kan worden gebruikt om niet actieve delen uit het interne geheugen te halen om zo meer intern geheugen nuttig(er) te gebruiken.
Dat is zeker zo. Er is de beruchte swapiness instelling. Die geeft aan  hoe vlug het systeem beroep moet doen op swap. Bij servers kan een hogere instelling nuttig zijn. door niet actieve programma's naar swap uit te wijken, blijft meer geheugen vrij voor cache en buffers, waardoor bepaalde processen hun werk sneller en efficienter kunnen doen.

Praktisch voor een thuisgebruiker betekent een hoge swappiness bijvoorbeeld dat je grote zipbestand klaar is in 10 seconden in plaats van 25 seconden. De prijs, daarentegen, is dat er een zekere sloomheid ervaren wordt in de interface: bepaalde stukken programmacode moeten immers terug gehaald worden uit het swapgeheugen. De desktopgebruiker is daarom beter gediend met een lage swapiness. Dat een achtergrondproces langer duurt is minder belangrijk dan dat de interface sloom wordt.

Swapgeheugen op SSD schijf kan inderdaad aanleiding geven tot extra schrijfacties en dus extra verslijten van de SSD, Echter, swap wordt sowieso weinig gebruikt, en als je het al eens nodig hebt, dan zal je systeem veel minder vertraagd worden dan bij gebruik van "trage" swap op een gewone harde schijf.

Tegenwoordig beschikken computers over zoveel intern geheugen dat uitbreiding met wisselgeheugen strikt genomen niet meer nodig is.
Er zijn toch 4 redenen om wisselgeheugen te gebruiken:
  • Sommige programmatuur gebruikt veel intern geheugen
  • Meer geheugen is soms handig
  • Optimaal gebruik van het interne geheugen
  • De slaapstand (hibernation)
Op mijn 8 GB systeem merk ik dat toch kleine hoeveelheden swap aangesproken wordt als ik Shotwel in één keer mijn fotocollectie laat indexeren. Shotwell gebruikt slechts 6-7% van het geheugen, maar bij dit proces van indexeren wordt maximaal gebruik gemaakt van buffers, in die mate dat niettegenstaande mijn lage swapinessinstelling (10) toch al licht swap aangesproken wordt.

Er is niets tegen het gebruik van swap. Wat is nu och arme 4 GB op onze grote harde schijven.