Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verkleinen jpg bestanden?  (gelezen 27076 keer)

Offline Rako70

  • Lid
Verkleinen jpg bestanden?
« Gepost op: 2009/06/01, 20:45:46 »
Beste Ubuntu kenners,



even een vraag van een beginner, hoe kun je (of kan dit nog niet) net als met windows foto's versturen maar dan het bestand vele malen verkleinen zodat de mail mb onder de maat blijft?


grrt Rako. O0

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/01, 21:00:59 »
Installeer gThumb.

Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: gthumb
vink aan en druk op knop Toepassen.

Start gThumb.
Selecteer de foto die je wil verkleinen.
Werkbalk gThumb: Extra - Scale images...

Ik zet de verkleining daarin zelf meestal op 1280 x 1024. Dan heb je een foto van een paar honderd KB, die toch nog behoorlijk groot te zien is.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/01, 21:06:21 door Pjotr »

Offline woteb

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/01, 21:59:53 »
Wat je ook kunt doen is Gimp uitbreiden. Hier een website waar dat staat beschreven: http://ulyssesonline.com/2008/09/22/batch-resize-images-with-gimp/ Werkt uit de kunst.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline joop13

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/01, 22:13:38 »
Ik gebruik de Nautilus plug-in om jpg's te verkleinen. Te vinden in Synaptic als Nautilus-image-converter.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Rako70

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/01, 22:29:14 »
Beste,


bedankt voor de tips,

toch denk ik dat het een leuk idee is om te zorgen dat je net als in (windows) bij selecteren jpg kan kiezen voor verzenden en dan automatisch de keuze krijgt ,, wil u deze bestanden verkleinen voor verzending!

Of zeg ik nou iets vies,, net als windows?,,


lttr Rako. O0

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/01, 22:46:46 »
Beste,


bedankt voor de tips,

toch denk ik dat het een leuk idee is om te zorgen dat je net als in (windows) bij selecteren jpg kan kiezen voor verzenden en dan automatisch de keuze krijgt ,, wil u deze bestanden verkleinen voor verzending!

Of zeg ik nou iets vies,, net als windows?,,


lttr Rako. O0

Dat lijkt me wel handig, ja. Welk e-mailprogramma doet dan dan, in Windows? Outlook of Outlook Express, of nog een ander progje?

Ik weet niet, of in Linux Evolution en/of Thunderbird die optie bieden. Volgens mij niet. Maar ik werk dan ook eigenlijk alleen met Gmail, zeker als het om verzenden van e-mail gaat. Verzenden van een e-mail doe ik alleen via de webpagina van Gmail zelf. Thunderbird gebruik ik alleen om vijf Gmail-adressen te controleren op binnengekomen berichten.

Misschien kun je wel een of andere extensie installeren in Thunderbird, waar dat mee kan. Zou me niks verbazen, het aanbod van extensies is enorm.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/01, 22:50:54 door Pjotr »

Offline joop13

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/01, 22:48:29 »
De volgorde met de nautilus plug-in is net andersom: eerst schaal je het bestand en daarna kun je het geschaalde bestand verzenden met de rechtermuisknop.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Rako70

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/03, 11:56:44 »
Beste Pjotr,


dat doet windows XP zelf, wanneer je op jpg bestanden gaat staan en via rechtermuisknop kiest voor ,,kopiƫren naar,, dan vraagt windows bij de keuze; email ; om verkleinen ( worden het kbtjes) of behouden formaat.
Dus ik denk dat dit wel een goed idee is om ook in Ubuntu te fiksen toch? (ipv een derde prog), jij weet vast wel hoe en waar dit te deponeren, want deze jongen is een frisse nieuwe Ubuntu gebruiker en weet niet hoe dat te regelen!



lttr Rako. O0

Offline LWM

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/14, 13:49:35 »
Ik zat met hetzelfde probleem en heb dankzij deze adviezen nu ook de GIMP-uitbreiding gedownload. Werkt goed, maar een stuk omslachtiger dan bij XP. En waarom zit die GIMP resize optie niet gewoon in de basisversie?

Offline Dave

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/14, 14:24:00 »
voor een enkele foto vind ik het handiger in Gthumb dan het zwaardere Gimp opstarten en met rechtsklik op een willekeurig bestand kun je kiezen voor "verzenden naar" en compressie enz.
Foto's die ik per email aan een belanghebbende verstuur verklein ik ook maar zelden eigenlijk.
Om dan telkens standaard eerst die vraag te krijgen hoeft ook niet van mij  :evil:

Offline Tom

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/14, 14:39:20 »
Werkbalk gThumb: Extra - Scale images...Ik vind dat niet in Gthumb .  < is oke. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/14, 15:03:14 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/15, 10:44:55 »
Of er een kant en klare oplossing is voor thunar weet ik niet, maar misschien kun je met 'custom actions' iets voor elkaar krijgen. Hiermee kun je je eigen acties toevoegen aan het context menu voor bestanden en mappen. Voor standaard conversies zou je iets met 'convert'  (onderdeel van imagemagick) kunnen toevoegen, of voor meer algemene toepassingen bijv. gthumb laten starten.

Hier staan wat voorbeelden, (ook 1 om png naar jpg om te zetten)
http://thunar.xfce.org/pwiki/documentation/custom_actions

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/15, 11:13:18 »
Je kan ook een hele batch foto's doen met Phatch zowel verkleinen als allerlei andere bewerkingen.
http://photobatch.stani.be/download/index.html

Offline petervs

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/15, 21:47:32 »
Of er een kant en klare oplossing is voor thunar weet ik niet, maar misschien kun je met 'custom actions' iets voor elkaar krijgen. Hiermee kun je je eigen acties toevoegen aan het context menu voor bestanden en mappen. Voor standaard conversies zou je iets met 'convert'  (onderdeel van imagemagick) kunnen toevoegen, of voor meer algemene toepassingen bijv. gthumb laten starten.

Hier staan wat voorbeelden, (ook 1 om png naar jpg om te zetten)
http://thunar.xfce.org/pwiki/documentation/custom_actions

Bedankt, inderdaad handig. Weliswaar geen nautilus-image-converter, maar je kunt er heel veel meer dingen mee doen, zoals hier te zien.

Edit: Zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat alleen bij png afbeeldingen een contextmenu (schalen naar 50%) zichtbaar
is om de afbeelding 50% te schalen: (via bewerken > Aangepaste acties instellen)

 



« Laatst bewerkt op: 2011/11/15, 21:56:24 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Offline Nollie

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/16, 21:16:13 »
1 die ik nog mis (en zelf gebruik): Pinta
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline zwaluw

  • Lid
Re: Verkleinen jpg bestanden?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/16, 21:53:26 »
Als het om het verzenden per email gaat verstuur afbeeldingen ik vanuit Picasa.
in de taakbalk onder "tools vind je een tabblad "Email" Hier kun je instellen via welke emailclient je wilt verzenden.
Onder "output-options"kies je voor het bestandsformaat