Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mismatch in user- en groepsnamen shared data partitie  (gelezen 327 keer)

Offline Ventje

  • Lid
mismatch in user- en groepsnamen shared data partitie
« Gepost op: 2014/10/22, 22:07:52 »
Ik heb 3 ubuntu-varianten geïnstalleerd (elk op aparte partitie) en dan nog een aparte data-partitie die ik wil gebruiken om alle data op te zetten, van alle 3 die ubuntu-versies (met telkens meerdere gebruikers). Ik heb een groep gecreëerd zodat leden van de groep  elkaars data kunnen  zien en wijzigen, en andere gebruikers niet. Het probleem is nu dat de gebruikers- en groepsnamen anders zijn als ik ze op een ander OS bekijk. Ik vermoed dat dit komt omdat op de datapartitie de user- en groep-nummers opgeslagen worden ipv de namen. En ik heb de users op de verschillende OS niet steeds dezelfde naam gegeven (of niet in dezelfde volgorde gecreëerd).
Ik heb hierover zelf wat gezocht op internet, en deze oplossing gevonden: geef zelf user en groeps-nummer op bij creëren van nieuwe users en groepen (ipv automatisch nummer te laten genereren) en zorg er dan nauwgezet voor dat de nummers op al je OS hetzelfde zijn voor dezelfde usernaam.
Dit lijkt me een aanvaardbare maar geen super-handige oplossing (omdat ik zelf een tabel moet bijhouden welke user en groep welk nummer heeft), maar ik wou toch graag eens vragen of er iemand een handiger oplossing weet?


Offline vanadium

  • Lid
Re: mismatch in user- en groepsnamen shared data partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/23, 13:28:05 »
Er zit inderdaad niets anders op om voor eenzelfde login op de verschillende systemen ook eenzelfde userid in te stellen. Je kan de userid van reeds bestaande accounts aanpassen via de terminal met het commando "usermod".