Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afstandsbediening  (gelezen 1058 keer)

Afstandsbediening
« Gepost op: 2007/05/13, 17:33:24 »
Hallo,

Ik kocht een Medion laptop, en daar zit heel leuk een afstandbediening bij, Ik denk, die werkt alleen voor Windows rotzooi, zo zijn die bastards wel.

Tot mijn vrolijkheid kom ik erachter dat hij bij Ubuntu ook werkt, alleen kloppen de toetsen er niet van,

Dus ik denk, goh er is zo'n mooie software genaamd LIRC en ik doe sudo apt-get install lirc
Hij intalleerd. Ik volg wat instructie en toets nu in:

sh ./configure

Ik ga naar: driver configuration >> USB devices >> Windows Media Center Remotes (New Version Philips et al.)

Vervolgens kom ik in het beginscherm. Ik doe nu: save configuration & run configure.

HIj begint een hoop te doen:
Citaat
config.status: creating daemons/Makefile
config.status: creating tools/Makefile
config.status: creating doc/Makefile
config.status: creating doc/man/Makefile
config.status: creating config.h
config.status: config.h is unchanged
config.status: executing default-1 commands

You will have to use the lirc_mceusb2 kernel module.

Now enter 'make' and 'make install' to compile and install the package.

koen@koen:/home/Computer_management/Application_sources/lirc-0.8.1$
Dit is dan alleen het laaste stukje. Ik doen make en sudo make install en ik zie na sudo make install het volgende:
Citaat
/bin/bash ../../mkinstalldirs /lib/modules/2.6.20-15-generic/misc
 /usr/bin/install -c -m 644 lirc_dev.ko /lib/modules/2.6.20-15-generic/misc/lirc_dev.ko
/sbin/depmod -a
make[3]: Map '/home/Computer_management/Application_sources/lirc-0.8.1/drivers/lirc_dev' wordt verlaten
make[2]: Map '/home/Computer_management/Application_sources/lirc-0.8.1/drivers/lirc_dev' wordt verlaten
Making install in lirc_mceusb2
make[2]: Map '/home/Computer_management/Application_sources/lirc-0.8.1/drivers/lirc_mceusb2' wordt binnengegaan
make[2]: *** Er is geen regel om doel 'install' te maken.  Gestopt.
make[2]: Map '/home/Computer_management/Application_sources/lirc-0.8.1/drivers/lirc_mceusb2' wordt verlaten
make[1]: *** [install-recursive] Fout 1
make[1]: Map '/home/Computer_management/Application_sources/lirc-0.8.1/drivers' wordt verlaten
make: *** [install-recursive] Fout 1
koen@koen:/home/Computer_management/Application_sources/lirc-0.8.1$
Dit is ook alleen het laatste stukje van wat ik zie. Puur om dit topic zo kort mogelijk te houden.

Wat doe ik nu fout? Iig moet ik nu nog steeds op volume + drukken om de volumen zachter te zetten :P

Edit
Ik vind net deze, is dit de oplossing?
http://www.viajes-abaco.com/8880/lirc.htm

Edit 2
Ik kan /etc/sysconfig/lircd niet vinden. Moet ik dit overslaan (staat in bovenstaande Url)

Afstandsbediening
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/15, 13:09:07 »
Ik wil niet opdringerig zijn,  maar ik wacht al twee dagen op antwoord :P en het is me nog  niet zelf gelukt....

Anders heb ik gewoon pech.

Bartbes

  • Gast
Afstandsbediening
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/15, 16:35:27 »
Citaat van: vlerknozem
Hallo,
Edit 2
Ik kan /etc/sysconfig/lircd niet vinden. Moet ik dit overslaan (staat in bovenstaande Url)
Die staat bij ubuntu onder /etc/lircd.conf (ik neem aan dat je die bedoeld). Ik heb hier zelf al een tijdje een werkende afstandbediening van mn tv-kaart, maar dat is lastig geweest... Ik moest zelf een keymap maken :P

EDIT:
btw probeer irkick eens, ik gebruik het om Amarok en kdetv aan te sturen

Afstandsbediening
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/15, 17:35:07 »
Ik kom er niet echt uit. Hoe werkt dat irkick dan?

Ik snap echt weinig van de manier van software installeren onder Linux,

Deze vind ik, maar ik weet niet wat ik van de ftp moet halen.
http://docs.kde.org/development/nl/kdeutils/kdelirc/irkick/index.html

Bartbes

  • Gast
Afstandsbediening
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/16, 13:29:30 »
In synaptic of kpackage (of adept) kan je gewoon zoeken naar irkick, als je in terminal installeert: sudo apt-get install irkickIs moeilijk om aan te wennen, maar als je er aan gewend bent wil je niks anders meer.