Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten op tweede schijf  (gelezen 1711 keer)

Offline marco1800

  • Lid
Rechten op tweede schijf
« Gepost op: 2020/05/07, 19:09:36 »
Ik heb Ubuntu 20.04 geinstalleerd op de SSD M.2 van 120 GB. Op de SSD van 500 GB schijf staat mijn home map. Op die tweede schijf waar afbeelding dokumenten ... staan staat er bij ieder hoofdmap een slot. Ik kan dus wel de map openen en bij de onderverdeling staat er geen slotje.

Als ik naar de tweede map ga en deze open kan ik me nadien niet meer aanmelden als ik de pc terug opstart. Hoe moet ik die slotjes allemaal wegkrijgen en mij die rechten toe eigenen?

 Welk commando moet ik geven in de terminal ?

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2020/05/07, 19:14:44 door marco1800 »
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/07, 19:29:32 »
Als je de eigenschappen van de schijf opvraagt (rechtermuisklik) is de schijf dan root?
Om dan eigenaar te worden met lees/schrijfrechten moet de schijf ext4 geformatteerd zijn en als dat het geval is:
Open de terminal en geef het volgende commando:
$ cd /media
$ sudo chown 'naam eigenaar': 'naam eigenaar' 'naam schijf' (zonder aanhalingstekens)
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/07, 19:35:10 »
Wat is de naam van de schijf die ik precies moet gebruiken ? zie schermafdruk
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/07, 20:20:05 »
Ik krijg dan dit, zie schermafdruk
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/07, 20:26:04 »
Als je de eigenschappen van de schijf opvraagt (rechtermuisklik) is de schijf dan root?
Om dan eigenaar te worden met lees/schrijfrechten moet de schijf ext4 geformatteerd zijn en als dat het geval is:
Open de terminal en geef het volgende commando:
$ cd /media
$ sudo chown 'naam eigenaar': 'naam eigenaar' 'naam schijf' (zonder aanhalingstekens)
Rechtermuisknop eigenschappen lukt mij niet
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/07, 20:35:21 »
Het tekentje $ hoort niet bij het commando. Dat stelt de prompt voor. Het is dus:
cd /media
Dat brengt je in de folder media onder de root folder "/".

Als het goed is, ben je nu in de /media folder. Doe na het vorige commando het volgende: type

cd ma<tab>
d.w.z., type "cd ma" (natuurlijk zonder de aanhalingstekens) en druk daarna op de tab toets. Aangezien je folder "marc" zich in de folder /media bevindt, wordt dat aangevuld tot "cd marc". Opnieuw enter, en je zit nu in /media/marc, waar je harde schijf aangekoppeld is. Die heeft een hele lange naam met cijfers en letters, beginnend met "1d32..."Je kan nu jezelf eigenaar maken van die harde schijf met het "chmod" commando. Type nu
sudo chown marc:marc 1d32
en druk  op de <tab> toets. Die ellenlange naam moet nu aangevuld zijn. Met een druk op <enter> wordt het commando uitgevoerd. De "sudo" betekent: doe wat volgt ("chown", "change owner, verander eigenaar") als beheerder. Je dient je login paswoord in te geven. Terwijl je je paswoord ingeeft, zie je niets: dat is normaal gedrag van het systeem. Nadat je je paswoord hebt ingegeven, wordt het commando uitgevoerd.

Om nu niet alleen het koppelpunt, maar ook alles wat op de schijf staat, in één klap van jou te maken, kan je de -R optie gebruiken. Die betekent: "Recursive: voer het commando uit op de folder én op alle folders, subfolders en bestanden in die folder.

sudo chown -R marc:marc 1d32....
« Laatst bewerkt op: 2020/05/07, 20:40:50 door vanadium »

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/07, 21:12:33 »
Ik doe iets verkeerd denk ik, zie schermafdruk
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/07, 21:53:08 »
Het tekentje $ hoort niet bij het commando. Dat stelt de prompt voor. Het is dus:
cd /media
Dat brengt je in de folder media onder de root folder "/".

Als het goed is, ben je nu in de /media folder. Doe na het vorige commando het volgende: type

cd ma<tab>
Ik heb de slotjes weggekregen nu zou ik de home map juist moeten koppelen zoals dat tevoren was

d.w.z., type "cd ma" (natuurlijk zonder de aanhalingstekens) en druk daarna op de tab toets. Aangezien je folder "marc" zich in de folder /media bevindt, wordt dat aangevuld tot "cd marc". Opnieuw enter, en je zit nu in /media/marc, waar je harde schijf aangekoppeld is. Die heeft een hele lange naam met cijfers en letters, beginnend met "1d32..."Je kan nu jezelf eigenaar maken van die harde schijf met het "chmod" commando. Type nu
sudo chown marc:marc 1d32
en druk  op de <tab> toets. Die ellenlange naam moet nu aangevuld zijn. Met een druk op <enter> wordt het commando uitgevoerd. De "sudo" betekent: doe wat volgt ("chown", "change owner, verander eigenaar") als beheerder. Je dient je login paswoord in te geven. Terwijl je je paswoord ingeeft, zie je niets: dat is normaal gedrag van het systeem. Nadat je je paswoord hebt ingegeven, wordt het commando uitgevoerd.

Om nu niet alleen het koppelpunt, maar ook alles wat op de schijf staat, in één klap van jou te maken, kan je de -R optie gebruiken. Die betekent: "Recursive: voer het commando uit op de folder én op alle folders, subfolders en bestanden in die folder.

sudo chown -R marc:marc 1d32....
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/07, 23:26:35 »
Om het iets gemakkelijker te maken: de naam van je schijf is 1d3256ce-enzovoort
Als je Gparted opstart en je zoekt deze schijf rechtsboven in het menu op, ontkoppel hem dan en geef hem een een etiket: dat wil zeggen een voor jou herkenbaar naam. MIjn exerterne harde schijf heeft ook zo'n naam met cijfers en getallen, maar door hem het etiket diversen te geven, verschijnt de schijf als diversen op mijn bureuablad.
Excuus voor de verwarring met $ die had er niet bij moeten staan, die zet de terminal er zelf al neer.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/08, 17:24:04 »
Het tekentje $ hoort niet bij het commando. Dat stelt de prompt voor. Het is dus:
cd /media
Dat brengt je in de folder media onder de root folder "/".

Als het goed is, ben je nu in de /media folder. Doe na het vorige commando het volgende: type

cd ma<tab>
d.w.z., type "cd ma" (natuurlijk zonder de aanhalingstekens) en druk daarna op de tab toets. Aangezien je folder "marc" zich in de folder /media bevindt, wordt dat aangevuld tot "cd marc". Opnieuw enter, en je zit nu in /media/marc, waar je harde schijf aangekoppeld is. Die heeft een hele lange naam met cijfers en letters, beginnend met "1d32..."Je kan nu jezelf eigenaar maken van die harde schijf met het "chmod" commando. Type nu
sudo chown marc:marc 1d32
en druk  op de <tab> toets. Die ellenlange naam moet nu aangevuld zijn. Met een druk op <enter> wordt het commando uitgevoerd. De "sudo" betekent: doe wat volgt ("chown", "change owner, verander eigenaar") als beheerder. Je dient je login paswoord in te geven. Terwijl je je paswoord ingeeft, zie je niets: dat is normaal gedrag van het systeem. Nadat je je paswoord hebt ingegeven, wordt het commando uitgevoerd.

Om nu niet alleen het koppelpunt, maar ook alles wat op de schijf staat, in één klap van jou te maken, kan je de -R optie gebruiken. Die betekent: "Recursive: voer het commando uit op de folder én op alle folders, subfolders en bestanden in die folder.

sudo chown -R marc:marc 1d32....
Heel erg bedankt, ik heb het wel verschillende keren moeten proberen, maar het is gelukt ! Als ik de pc terug opstartte wist ik niet wat ik zag de snelkoppelingen van 19.10 maar nu onder Ubuntu 20.04
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/08, 17:32:35 »
Om het iets gemakkelijker te maken: de naam van je schijf is 1d3256ce-enzovoort
Als je Gparted opstart en je zoekt deze schijf rechtsboven in het menu op, ontkoppel hem dan en geef hem een een etiket: dat wil zeggen een voor jou herkenbaar naam. MIjn exerterne harde schijf heeft ook zo'n naam met cijfers en getallen, maar door hem het etiket diversen te geven, verschijnt de schijf als diversen op mijn bureuablad.
Excuus voor de verwarring met $ die had er niet bij moeten staan, die zet de terminal er zelf al neer.
Is geen probleem, het is weer allemaal goed gekomen. Alvast bedankt voor de tip om een 'etiket' toe te voegen.
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/08, 17:33:41 »
Ik heb zojuist in een ander draadje met exact hetzelfde probleem na drie dagen ontdekt dat in Ubuntu standaard blijkbaar niet mogelijk is dit (correct) zonder de terminal, d.w.z., met bestandsbeheer, een eigenaar te veranderen. De correcte manier om met Bestandsbeheer als beheerder te werken is met de "admin" url. In de locatiebalk kan je "admin:///" ingeven, en dan ga je naar de root folder en kan daar met beheerdersrechten werken (bestanden ernaartoe kopiëren, wissen, eigenschappen veranderen, ...). Het enige wat echter níet lukt op die wijze, is het veranderen van eigenaar...

Elke andere correcte methode eist dat je één en ander installeert.

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/09, 13:25:58 »
Ik was al bijna vergeten dat ik ook nog een externe schijf gebruik voor back-up te maken. Ik heb de handleiding gebruikt van Vanadium maar was dat laatste regeltje vergeten te doen, heb alles opnieuw gedaan maar geraak er niet uit. Ik zie nu al wel de bestandrn van de schijf, dat was oorspronkelijk niet, nu moet ik nog de slotjes weg krijgen.

« Laatst bewerkt op: 2020/05/09, 13:39:00 door marco1800 »
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/09, 13:34:25 »
Dit is de schermafdruk vanuit terminalvenster (zie bijlage)
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/09, 18:00:44 »
Niet wanhopen. Je leert het vast nog  ;).

"Give a man a fish, you feed him for a day. Learn a man to fish, you feed him for a life time".

Ik maak het je dus niet ál te gemakkelijk...

Op je schermafdruk was je in de folder '/media/marc'. Je was aan het proberen die vorige schijf weer aan te passen.

Doe eens "ls"? Dat lijst (ls) alle bestanden op. Zie je nog die folder "152.."? Nee wellicht, want je hebt die partitie afgekoppeld. De terminal zegt dan "map bestaat niet".

Wat zie je wel staan? "Lacie". Dat is de map waaraan je externe schijf die je voor backup gebruikt, aangekoppeld is. Dat zie je ook in je schermafdruk van disks (Gekoppeld aan...)

In je commando moet je "152..." vervangen door de naan van de harde schijf die je wil aanpassen, Lacie. Het wordt dus:
sudo chown -R marc:marc Lacie

Dat commando werkt alleen als je werkfolder in de terminal de folder is waarin die map Lacie voorkomt. Dat is /media/marc. In de terminal zie je je werkfolder aan het blauwe in de prompt.

Er is ook een manier om níet eerst naar die map te moeten gaan: onmiddellijk het *volledig* adres meegeven. Dat is de padnaam zoals die ook vermeld is in disks. Dus ook dit werk:
 
sudo chown -R marc:marc /media/marc/Lacie
Omdat je nu een absolute verwijzing meegeeft, zal dit commando *altijd* werken, zelfs al ben je in een andere folder. Geef je enkel "Lacie" mee, dan zoekt het systeem in je huidige folder naar iets wat "Lacie" heet. Geef je een gans adres mee, /media/marc/Lacie, dan weet het commando dat het in je root folder "/" naar een folder "media" moet zoeken. In die folder "media" gaat het dan door naar "marc" en daarin zit inderdaad "Lacie.

Commando's moet je wat ontleden om te begrijpen wat ze doen:
sudo: doe wat volgt met beheerdersbevoegdheden
chown: verander de eigenaar.
-R is een optie. Deze optie betekent: "recursief" en zal ervoor zorgen dat niet alleen de betreffende folder, maar ook alles wat erin zit zal veranderd worden.
Dan volgen instructies voor chown, de zogenaamde parameters. Hiermee geef je aan hoe en waar chown zijn werk moet doen:
1) gewenste eigenaar en groep: "marc:marc"
2) waarvan moet ik de eigenaar veranderen: van /media/marc/Lacie (die naam vind je in disks, of door in de folder marc te kijken)

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/09, 20:03:26 »
Ja, dat zijn ware woorden, ik ga ze wellicht nooit meer vergeten.  Ik gebruik onafgebroken Ubuntu 'single' sinds 2006. Mijn laatste installatie die ik zelf installeerde was  in 2014 en eind vorig jaar kreeg ik een nieuwe laptop met Ubuntu 19.10 'kant en klaar' (inclusief aangepaste rechten  op die externe harde schijf). 
Dus ik wist dat er wel één en ander op me af kwam  als  ik Ubuntu 20.04 zelf zou installeren.

Maar het is wel gelukt (zie schermafdruk) !

Hartelijk dank
« Laatst bewerkt op: 2020/05/09, 20:06:59 door marco1800 »
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline marco1800

  • Lid
Re: Rechten op tweede schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/09, 20:08:09 »
Hier is de schermafdruk :
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS