Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafieken in LibreOffice Calc  (gelezen 1761 keer)

Offline KvdS

  • Lid
Grafieken in LibreOffice Calc
« Gepost op: 2015/12/20, 18:19:58 »
Hallo,

Ik ben hier nieuw op het forum.
Ik heb recentelijk Ubuntu 14.04.3 LTS op een Laptop gezet.
Ik begin mijn weg te vinden op dit OS.
Zelf werk ik veel met Excel.
Ik heb begrepen dat OpenOffice vrijwel gelijk is aan LibreOffice.
Hierom heb ik dan ook LibreOffice geïnstalleerd.
Inderdaad alles werkt goed zo ook de voorwaardelijke opmaak, deze functie is nog niet zolang geleden pas geïntroduceerd met een update op Office 2011 for Mac!
So far so good.

Maar als ik een Excel bestand, met grafieken daarin, gebruik in LibreOffice Calc en safe, dan wordt de lay-out van de grafieken aangepast.
Ze worden groter, de rasterlijnen worden weer zichtbaar en deze blijven zichtbaar als ik het bestand weer open in een MS office omgeving.
Bij een grafiek kloppen de getallen niet meer die onder de X-as staan.

Waar kan dit nu aan liggen?
Gaat LibreOffice Calc anders om met grafieken dan MS Office?
Of zijn het instellingen?

Alvast bedankt,
Kees.
 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/20, 19:59:52 »
Calc en Excel zijn twee (totaal) verschillende programma's die intern mogelijk anders werken. Als je een excel bestand opent, dan moet de "code" van microsoft vertaald worden naar de "code" van LibreOffice Calc. Tijdens die vertaalslag van de ene naar de andere software kunnen er features van de ene software verloren gaan in de andere. Dat geldt in de twee richtingen.

Offline KvdS

  • Lid
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/20, 20:41:37 »
Oke, maar is er dan wel een office pakket die dichter bij Excel staat dan LibreOffice Calc?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/20, 20:48:13 »
Neen. Als het identiek als Excel moet zijn, dan kan je niet anders dan Excel gebruiken.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/20, 21:41:18 »
Citaat
Waar kan dit nu aan liggen?
Dat ligt aan de onwil van Microsoft om de broncode beschikbaar te stellen aan andere Office-ontwerpers.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/20, 21:54:11 »
Als de nood aan de man is, kun je altijd uitwijken naar de wolken: de basisversie van Microsoft Office Online op OneDrive is gratis, en werkt hetzelfde onder Linux als in Windows: https://onedrive.live.com/about/nl-nl/

Offline KvdS

  • Lid
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/20, 22:10:03 »
Aan de OneDrive oplossing had ik inderdaad (nog) niet aan gedacht.
Ik werk voornamelijk met Dropbox.
Bij OneDrive gaat het natuurlijk weer goed, MS hè

Bedankt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/21, 09:00:35 »
Citaat
Waar kan dit nu aan liggen?
Dat ligt aan de onwil van Microsoft om de broncode beschikbaar te stellen aan andere Office-ontwerpers.
De broncode van hun software? De specificaties van hun bestandsformaten? Het gaat hier over het laatste. Ondertussen is dat niet meer het probleem. De bestandsformaten van Microsoft Office werden gepubliceerd en gestandaardiseerd. Ook de oudere binaire bestandsformaten van Office 97 heeft Microsoft ondertussen bekend gemaakt. Dat inderdaad pas nadat de open source programmeurs jaren lang zónder die kennis die formaten toch hebben proberen ondersteunen in de vrije office software.

Zelfs als je heel goed de formaten van de "andere software kent, dan nog blijft perfecte uitwisselbaarheid een utopie. Na het uitlezen van de code blijft er ruimte voor verschillende interpretatie ervan door de software , en vooral, er bestaan soms nogal fundamentele verschillen in de manier waarop een feature in de software geïmplementeerd wordt. De verschillen zijn doorgaans gelukkig beperkt tot opmaak.

De basisversie van Microsoft Office Online is wat de naam zegt: basis.

Ik werk al 12 - 13 jaar uitsluitend met OpenOffice.org, nu met LibreOffice. Voor uitwisselen van drafts is de compatibiliteit met de MS Office doorgaans geen probleem, of het moet al om heel complexe bestanden gaan. Bij de finale afwerking van een document is het belangrijk in één softwarepakket te blijven, én hierbij het werk op te slaan in het eigen bestandsformaat. Enkel dan ben je zeker dat alle details van je opmaakwerk correct bewaard worden.

Standaard werk ik altijd met de formaten van LibreOffice. Als er eens uitgewisseld moet worden, dan gebeurt dat met een "Save as" in het binaire Office 97 formaat. Tot op heden werkt dit nog steeds het beste. De ondersteuning van de nieuwere xlm formaten is ondertussen ook al zeer goed aan het worden, en blijft er verder op vooruit gaan.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/21, 11:52:24 »
Hoi Kees,

Ik ben zelf nogal van "Als het niet wil binnen Linux, nou dan maar gewoon niet".  Maar soms is het in het leven niet zo simpel.

Ik kon thuiswerken via mijn Xubuntu bak op het W**** netwerk van mijn baas. Grote ogen bij ICT. Maar dat bleek alleen voor systeembeheerders :D . Ik heb de erg logische volgende vraag maar niet gesteld ...

Andere opties.

Je kan eventueel Windows draaien als een Virtuele Machine binnen je systeem. Pjotr heeft daar een puike beschrijving van hoe en wat. Je kan ook Office draaien via Wine. Er zijn vrij recente versies waarbij dat gaat. Zelf nooit geprobeerd.Je kan daarvoor ook Crossover Office gebruiken. Weleens langer geleden een wat oudere versie van geprobeerd. Dat beviel me op zich wel.

Aan al deze workarounds zitten uiteraard duidelijke nadelen.

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline KvdS

  • Lid
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/21, 13:26:16 »
De verschillen zijn doorgaans gelukkig beperkt tot opmaak.

Dat is inderdaad ook zo in mijn geval.
De berekeningen gaan gewoon goed, door de iets ander presentatie van LibreOffice vielen mij laatst twee fouten in het systeem pas op :-)
Slecht is LibreOffice niet, het is de opmaak.


Standaard werk ik altijd met de formaten van LibreOffice. Als er eens uitgewisseld moet worden, dan gebeurt dat met een "Save as" in het binaire Office 97 formaat. Tot op heden werkt dit nog steeds het beste. De ondersteuning van de nieuwere xlm formaten is ondertussen ook al zeer goed aan het worden, en blijft er verder op vooruit gaan.

Ik zal deze constructie binnenkort gaan proberen.

Offline KvdS

  • Lid
Re: Grafieken in LibreOffice Calc
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/21, 13:30:58 »
Hoi Kees,

Ik ben zelf nogal van "Als het niet wil binnen Linux, nou dan maar gewoon niet".  Maar soms is het in het leven niet zo simpel.



Nou dat is mijn laatste optie, ik wil eigenlijk net zolang blijven 'prutten' tot het werkt of dat het voor mij acceptabel genoeg is.
Deze laptop wil ik gebruiken voor de fotobewerking en het zou mooi zijn dat al het andere ook mooi soepel komt te draaien.
Het is winter met lange avonden, heb je ook wat te doen  ;)