Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel panic, problemen met opnieuw installeren van Xubuntu 14.04.1 LTS 64 bits  (gelezen 804 keer)

Offline Feliks

  • Lid
Laptop Lenovo E50 van 2015 met alleen Xubuntu

Xubuntu 14.04.3 werkte prima tot enkele weken geleden. Ineens stonden programma files in de persoonlijke map, zoals: .config , .adobe , .dbus enz. Ook bleef de pc soms hangen en moest ik hem  d.m.v. de aan/uit knop uitschakelen. Alle updates zijn altijd geïnstalleerd.
Dus opnieuw installeren. Meteen na het selecteren van de USB in het boot menu komt de volgende mededeling op het scherm: [8.009090] ...[end kernel panic-not syncing : VFS : unable to mount root fs on unknown-block (1,0)
Daarna pc uitgezet want er gebeurt niets meer. Met deze oude USB stick heb ik 14.04.3 verleden jaar op de pc geïnstalleerd. Weet iemand hoe dit probleem opgelost kan worden. Hoe kan 14.04 opnieuw worden geïnstalleerd? Oplossingen s.v.p.  in begrijpelijke termen.
Alvast bedankt.

Feliks, dat er bestanden in je persoonlijke map staan is normaal.
Citaat
Ineens stonden programma files in de persoonlijke map, zoals: .config , .adobe , .dbus enz.
Als je de persoonlijke map opent en je drukt op Ctrl + h zal je zien dat ze verdwijnen cq verschijnen.
Dit zijn de zogenaamde verborgen bestanden.

Maar als je toch opnieuw wil installeren waarom dan niet gelijk naar Xubuntu 16.04.1?
Installeer gnome-disk-utility en haal het .iso bestand op:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/16.04.1/release/xubuntu-16.04.1-desktop-amd64.iso

Stop de USB in de computer en ontkoppel deze (usb)
Start schijven en klik op de USB stick.
Nu ga je in dat programma naar het icoontje rechtsboven (ik meen tandwieltje) en selecteer image terug zetten.
Ga daar vanuit naar het .iso bestand (in map Downloads normaal)
En prop het op die USB stick.
Daarna stick uitwerpen.
Computer uit > stick erin > computer aan en installeren maar.

Succes verder!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jan11000

  • Lid
Heb je eerst de oude partities verwijderd?

Offline ajjp

  • Lid
Citaat
Heb je eerst de oude partities verwijderd?
Dat hoeft toch niet als je kiest voor alles wissen en Xubuntu 16.04 installeren?

Offline Feliks

  • Lid
Hallo Peter,
Bedankt voor je advies. Ctrl + h werkte. Ik vermoed dat deze geheime code door mijn kat is ingetoetst.

Volgens mij maak je een normale opstart USB aan maar dan via Gnome. Ik heb 14 iso gedownload en met het Xubuntu programma 'Opstartschijf aanmaken', de live USB aangemaakt. Daar heb ik vorig jaar mijn nieuwe pc mee geïnstalleerd. Dus die was goed. 16 heb ik op dezelfde wijze gemaakt. Beide live USB's geven dezelfde foutmelding onmiddellijk na het start commando in de boot manager. Ik heb nog iets op een Amerikaans forum gevonden. Dat ga ik eerst proberen. Als dat niet werkt zet er een andere harde schijf in die ik heb liggen om daarmee de test versie te proberen. Als dat werkt, ligt het aan de harde schijf.
Groet Feliks.

Offline Feliks

  • Lid
Ik had nog de originele harde schijf met Windows 7 prof. liggen. Deze heb ik er ingezet en 2x systeem herstel gedaan. Toen werkte de pc weer! (Sorry het is echt waar). Daarna USB met 14 er in maar weer Kernel panic. USB met 16 er in boot probleem. Blijkbaar gaat er met het booten vanaf de USB iets fout. Ik zoek verder. Suggesties zijn welkom. Feliks

Hallo, is die usb toevallig als ntfs geformatteerd? In dat geval veranderen (herformatteren) naar fat32 en Xubuntu opnieuw wegschrijven en installeren.

Misschien is het ook dat uefi-verhaal. Kijk in je bios (houd F1 of Del ingedrukt tijdens het starten, mogelijk nog een andere toets) of je daar uefi kunt uitschakelen. Als ik start van usb, krijg ik de keuze usb-stick-uefi of usb-stick-usb. Kies ik uefi, dan hangt m'n systeem.

Offline Feliks

  • Lid
USB was Fat32. Nieuwe HDD gekocht en er ingezet. iso bestand Xub 16 opnieuw gedownload en nieuwe live USB aangemaakt. Via USB met GParted blanco HDD voorbereid op installatie. Via boot menu USB gestart. Dit geeft de volgende melding: No configuration file found. No default or UI configuration directive found! boot:
Dit schijnt een meer voorkomend probleem te zijn. Na boot: een Tab geven. Daarna verschijnt de vraag: live-install. live ingetypt en dan start Xub 16 vanaf de USB stick. Tot zover werkt het. Op het scherm staat dan de snelkoppeling voor het installeren van Xub16.  Install Xubuntu 16.04.1 LTS. Dat werkt niet. Na opnieuw starten en uitvoeren van de hele procedure lijkt de installatie te beginnen maar komt de foutmelding: Sorry, Ubuntu 16.04 has experienced an internal error.
Bij Xub14 kreeg ik Kernel panic. Op een Engelstalig forum waren beide bekende installatie problemen.

Exotisch probleem! Heb je al geprobeerd een andere Linux-distro te installeren, gewoon om te zien of dat wél lukt? Puppy Linux is een hele kleine, en dus snel geïnstalleerd. Anders gewoon reguliere versies als Mint of Debian proberen.

Offline peer

  • Lid
lijkt mij dat er of iets met de iso aan de hand is of met de usb of met het kopieren van de iso naar de usb-stick

probeer eens om de iso op de usb te branden met het commando:
sudo dd if=/ubuntu.iso of=/dev/sdX bs=4M
doe dit vanuit de directory waar ubuntu.iso staat.
-ubuntu.iso is de naam van het iso-bestand
-sdX is de aanduiding van de usb-stic (kun je makkelijk vinden met gnome-disk)

Offline Feliks

  • Lid
PROBLEEM OPGELOST!! 
Na het starten via de USB (met Xubuntu 16) stick geeft het scherm zoals reeds gemeld de foutmelding:
No configurationfile found. No default or UI configuration directive found! 
boot:
geef dan Tab
live, live-install:
type:  live
enter   
dan start de probeer versie. Installatie vandaar uit mislukte, maar ......

type:  live-install
enter   
dan start de normale installatie procedure en binnen 10 minuten stond Xubuntu 16.04 LTS keurig op mijn pc.

De poging om Xubuntu 14.04 te installeren gaf telkens Kernel panic en daar kwam ik niet verder mee.
Volgens het Engels talige forum dat ik geraadpleegd heb zit deze installatie bug er al in sinds Xubuntu 14.10. Blijkbaar treedt deze fout maar incidenteel op.

Maar het werkt weer. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Feliks