Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie  (gelezen 1185 keer)

meta4

  • Gast
installatie
« Gepost op: 2007/03/29, 14:23:25 »
Na mijn fantastische 3d desktop te hebben getoond aan 1 van mijn huisgenoten, was hij ook geinteresseerd en ging Ubuntu installeren. toen ik echter thuis kwam viel me op dat hij vreselijk zat te mopperen, hij had de partition editor geopend en kwam niet verder met de installatie. Uiteraard heb ik em er even doorheen geloodsd, het probleem zat em in de formattering van zijn partities, die stonden nog op Fat32, dus veranderd naar Ext3.
Tegelijkertijd dacht ik, als je bij de installatie al zulke problemen hebt, hoe kan Ubuntu dan groter worden ??? Ik weet niet of er iemand is hier die contact heeft met de makers, maar dat moet zeker simpeler, mijn huisgenoot weet aardig wat van Windows, maar hier kwam hij toch even niet uit. Misschien een ardig idee om dit eens aan de makers voor te leggen. Uiteraard snap ik dat je de documentatie moet lezen, maar het moet eenvoudiger kunnen mijns insziens, anders krijg je nooit mensen over.
Graag jullie gedachtengoed hierover.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/29, 14:32:09 »
Zonder de handleiding te lezen kan ook niet iedereen Windows installeren.
Een operating system installeren is niet iets wat je iedere dag doet (ik in ieder geval niet :)), en echt eenvoudig zal het denk ik nooit worden.

Dat je huisgenoot veel weet van Windows, wil nog niet zeggen dat hij ook veel weet van Linux.
Linux is immers geen Windows.

Met de handleiding, de wiki en hulp hier op het forum moet iedereen linux kunnen installeren.
Het is allemaal niet echt moeilijk, alleen je moet wel even weten wat je aan het doen bent :)

Overigens: de installatie van Feisty is wel weer een stuk makkelijker geworden dan de eerdere versies.
Ook vind ik het makkelijker dan een Windows installatie, en je hebt meer mogelijkheden.

blubber

  • Gast
installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/29, 14:49:46 »
Aan de makers voorleggen heeft geen zin. Zij zijn als  geen ander op de hoogte van de mogelijkheden en ook zeker de beperkingen van Ubuntu :) En elke versie weer doen ze hun best om nog meer ongemakkelijkheden weg te poetsen.

Offline Jelle

  • Lid
installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/29, 15:49:34 »
Bovendien heeft dit in feite niets met Ubuntu of zelfs Linux te maken.
Waar het hier om gaat is: Hoe bereid ik mijn harde schijf zo voor dat ik daar 2 of meer besturingssystemen naast elkaar op kan laten draaien.

Stel je eens voor dat iemand een systeem zou hebben met alleen Linux erop.
En stel je eens voor dat deze persoon goede dingen heeft gehoord over een ander besturingssysteem met de naam Windows.

(het wordt wel wat ongeloofwaardig, maar ga even mee....)

Dan probeert deze persoon Windows naast Linux te installeren, maar hee, windows wil graag vooraan op de harde schijf en bovendien wil windows niet op EXT3 installeren.

Tja, als een besturingssysteem zo lastig is om te installeren kan het nooit groot worden, toch......

meta4

  • Gast
installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/29, 16:32:21 »
lol jelle, geniaal! ik heb er niets meer aan toe te voegen, sprakeloos... ;)
Feit is helaas wel dat dat andere besturingssysteem erg groot is, en Ubuntu niet, vraag me dus min of meer hardop af of er niet wat regeltjes tekst in de installatie kunnen worden toegevoegd : Wil je dit besturingssysteem installeren, dan moet je een root en een swap partitie hebben, beide geformatteerd op EXT3, dan zou het in elk geval duidelijk zijn voor de nieuwe installateur.

Offline mcgyver

  • Lid
installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/29, 16:33:40 »
Ook ik zal een duit in het zakje doen. Het is geen aanval hoor, maar je moet toch goed in de gaten houden dat het twee totaal verschillende dingen zijn. Je zegt toch ook niet: ik spreek best wel goed Nederlands, dan mag Chinees toch niet zo moeilijk zijn? Dat van die fat32 was goed te voorkomen geweest door te lezen. We moeten af van het idee dat windows DE norm is.

Offline Jelle

  • Lid
installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/30, 15:14:09 »
Citaat van: meta4
Wil je dit besturingssysteem installeren, dan moet je een root en een swap partitie hebben, beide geformatteerd op EXT3, dan zou het in elk geval duidelijk zijn voor de nieuwe installateur.
Ik ga even zeurderig doen:

De SWAP partitie moet NIET als EXT3 worden geformatteerd, maar als Linux SWAP

De / partitie HOEFT niet EXT3 geformatteerd, kan ook EXT2 (verouderd) of ReiserFS (even goed en bij veel kleine bestanden op de schijf mogelijk zelfs beter).

Maar ik snap je opmerking wel, een iets uitgebreidere inleiding in het gedeelte m.b.t. schijfindeling zou best handig zijn.