Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitgebreide, logische en primaire partities  (gelezen 878 keer)

uitgebreide, logische en primaire partities
« Gepost op: 2018/02/23, 14:14:52 »
Beste computergebruikers.

Ik heb op een laptop Windows 10 geïnstalleerd op een uitgebreide partitie.
Ik wil nu enkele Linux systemen op die laptop installeren. Denk daarbij aan Linux Mint, Xubuntu en Kali Linux.
Meerdere Linux distributies zijn te installeren op verschillende logische partities
Het is ongelukkig dat Windows 10 op een uitgebreide ipv een primaire partitie is geïnstalleerd.

Ik heb nu 2 vragen:
1. Kan ik met GParted de Windows uitgebreide partitie zonder problemen veranderen in een primaire partitie? Of moeten Windows en MS Office dan weer opnieuw geïnstalleerd c.q. geactiveerd worden? Ik heb geen zin in herinstallatie c.q. heractivering van Windows 10.
2 Ik weet dat een enkele gemeenschappelijke swap-partitie gebruikt kan worden door meerdere Linux-besturingssystemen. Is het noodzakelijk dat de gezamenlijke swap-partitie dan een primaire partitie is? Of kan de gezamenlijke swap-partitie dan ook een logische partitie zijn binnen een uitgebreide partitie?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Re: uitgebreide, logische en primaire partities
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/23, 16:36:38 »
Primair, logisch, uitgebreid... Ik heb er om eerlijk te zijn nooit meer iets mee te maken.

Probeer ergens op je schijf vrije ruimte te vinden en maak daar een nieuwe partitie aan. Die swap kan denk ik gemeenschappelijk zijn voor meerdere Linux-distro's, want die wordt bij afsluiten toch altijd geleegd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: uitgebreide, logische en primaire partities
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/23, 18:31:18 »
1. Kan ik met GParted de Windows uitgebreide partitie zonder problemen veranderen in een primaire partitie? Of moeten Windows en MS Office dan weer opnieuw geïnstalleerd c.q. geactiveerd worden? Ik heb geen zin in herinstallatie c.q. heractivering van Windows 10.
Zeker niet. Je kan geen extended partition naar een primaire omzetten
Citaat
2 Ik weet dat een enkele gemeenschappelijke swap-partitie gebruikt kan worden door meerdere Linux-besturingssystemen. Is het noodzakelijk dat de gezamenlijke swap-partitie dan een primaire partitie is? Of kan de gezamenlijke swap-partitie dan ook een logische partitie zijn binnen een uitgebreide partitie?
swap kan zowel een primaire als een logische partitie zijn, en je hebt inderdaad genoeg met één voor meerdere distributies.

Zoals Paul al aangeeft: vind/maak plaats, eender waar: het maakt voor linux niet uit welk type partitie het is (vroeger moest Windows een primaire partitie hebben, nu blijkbaar niet meer).

Als je iemand zijn mening wil over mogelijkheden van herpartitioneren, dan kan je hier altijd eens je huidige partitietabel posten. Die krijg je met het commando
sudo fdisk -l

Offline EvC

  • Lid
Re: uitgebreide, logische en primaire partities
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/23, 19:25:33 »
Geen antwoord op je vraag, wel een ander zijpad.

Dat is de reden waarom ik ben gaan virtualiseren, door al dat gedoe met partities.
Met één partitie kan ik doen wat ik wil. Hier is Ubuntu 17.10 de gastheer, in jouw situatie kan Windows 10 als host dienen:





Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline DeBaas

  • Lid
Re: uitgebreide, logische en primaire partities
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/23, 20:55:27 »
> Ik heb nu 2 vragen:
> 1. Kan ik met GParted de Windows uitgebreide partitie zonder problemen veranderen in een primaire partitie? Of moeten Windows en MS Office dan weer opnieuw geïnstalleerd c.q. geactiveerd worden? Ik heb geen zin in herinstallatie c.q. heractivering van Windows 10.

Nee dat kan niet, maar elke Ubuntu kan de Windows opstart automatisch vinden en opnemen in het bootmenu.
Normaal staat Windows niet op een uitgebreide partitie.
Een partitie kan niet geconverteerd worden van primair naar logisch, wel kun je de (inhoud van) een partitie verplaatsen/kopiëren met gparted. Windows start dan niet op maar dat kan hersteld worden door osprober en update-grub uit te voeren.
Het direct booten van Windows, zonder grub, behoeft wat meer ingrepen.

> 2 Ik weet dat een enkele gemeenschappelijke swap-partitie gebruikt kan worden door meerdere Linux-besturingssystemen. Is het noodzakelijk dat de gezamenlijke swap-partitie dan een primaire partitie is? Of kan de gezamenlijke swap-partitie dan ook een logische partitie zijn binnen een uitgebreide partitie?

Voor Linux (en swap) maakt het geen enkel verschil of er primaire of logische partities worden toegewezen.
>
>
>
Wat ontbreekt er aan mijn mededeling onderaan mijn topicberichten?

Groet
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL