Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en veiligheidsupdates  (gelezen 6117 keer)

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #25 Gepost op: 2013/04/06, 19:22:19 »
Ik heb een vraag over veiligheisupdates:

Ik heb recentelijk nog een oud Ubuntu-systeem gebruikt voor mijn oude pc (dit systeem werkte redelijk goed , de nieuwste Ubuntu-versies kon mijn ouwe besje niet meer aan). Echter de veiligheidsupdates zullen binnenkort gestopt worden. Mijn vraag is: is dat een groot probleem? Er zitten natuurlijk in de loop der jaren al heel wat updates op. 

Als je geen internet gebruikt erop lijkt het me geen probleem. Maar wat als je af en toe wel het internet erop gebruikt of af en toe een torrent gebruikt? Hoe veilig zijn die torrents eigenlijk?


terug naar de vraag dan maar.


Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #26 Gepost op: 2013/04/06, 19:39:24 »
Citaat
Maar wat als je af en toe wel het internet erop gebruikt of af en toe een torrent gebruikt? Hoe veilig zijn die torrents eigenlijk?

Van mijn mentor heb ik 1 ding geleerd. Weer zeer voorzichtig met het maken van eigen regels die betrekking hebben op de softwaresources en het up-to-date houden van die bronnen. De softwarebronnen is het zwakke, en meest kwetsbare gedeelte van systeem Ubuntu. Dus ook het bijwerken van die bronnen is zeer aan te bevelen. Sterker: een must.
Dat in het bijwerken,updaten, van de softwarebronnen ook systeemachtige updates zitten kan verwarrend zijn, begrijpelijk ook, maar horen bij die eerder genoemde softwarebronnen. Kernels, headers, apt, ze kunnen hun kwetsbaarheden hebben.
Bittorents binnenhalen met een systeem vol security holes is bijzonder risicovol. Verder weet ik er weinig van, torrents. ze zijn voor mij een gepasseerd station. Wat mij wel nieuwsgierig maakt waarom je speciaal naar torrents vraagt.

Op een ouder system is lubuntu zeer aan te bevelen. je kunt het live uittesten nietwaar?

Dit is mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/07, 10:29:08 door Soul-Sing »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #27 Gepost op: 2013/04/06, 19:46:04 »
Bodhi Linux.
indien je een nog lichter systeem nodig hebt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #28 Gepost op: 2013/04/06, 19:55:16 »
Tijdelijk dicht voor opruimwerk.

Edit:
En weer open. Hou het verder netjes aub.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 20:16:54 door Johan van Dijk »

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #29 Gepost op: 2013/04/06, 23:16:28 »
Bodhi Linux.
indien je een nog lichter systeem nodig hebt.


Inderdaad, ik raad ook Bodhi Linux van harte aan :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #30 Gepost op: 2013/04/07, 01:50:37 »
Terug naar de originele vraag van de TS?  ;)

En niet meer ondersteund operating systeem gebruiken zou ik niet aanbevelen. Hoe groot die risico's zijn, is natuurlijk ook afhankelijk wat je met je pc doet. Mijn idee zou zijn: niet doen. Je hebt immers niet zoveel aan een pc zonder internet, en overzie het maar eens. Als je het jezelf comfortabel wilt maken, neem dan een OS die fatsoenlijk ondersteund wordt.

Hoe 'oud' je pc is (uhm, specs?) weten we niet. Geen nood, al is dit een Ubuntu-forum, weet dat er zo'n 600 Linux-distro's in omloop zijn. Er is vast ook een distro die wèl actueel ondersteund wordt en die ook op jouw pc goed kan gaan lopen. De al genoemde Bodhi is een voorbeeld, en er zijn er wel meer. Waarom zou je jezelf in deze tekort willen doen?
« Laatst bewerkt op: 2013/04/07, 01:52:50 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #31 Gepost op: 2013/04/11, 23:23:52 »
Terug naar de originele vraag van de TS?  ;)

En niet meer ondersteund operating systeem gebruiken zou ik niet aanbevelen. Hoe groot die risico's zijn, is natuurlijk ook afhankelijk wat je met je pc doet. Mijn idee zou zijn: niet doen. Je hebt immers niet zoveel aan een pc zonder internet, en overzie het maar eens. Als je het jezelf comfortabel wilt maken, neem dan een OS die fatsoenlijk ondersteund wordt.

Hoe 'oud' je pc is (uhm, specs?) weten we niet. Geen nood, al is dit een Ubuntu-forum, weet dat er zo'n 600 Linux-distro's in omloop zijn. Er is vast ook een distro die wèl actueel ondersteund wordt en die ook op jouw pc goed kan gaan lopen. De al genoemde Bodhi is een voorbeeld, en er zijn er wel meer. Waarom zou je jezelf in deze tekort willen doen?

Ik heb een oud besje van een pc, en  die suggesties van andere mini-linux-systemen zijn leuk, maar het probleem tot nu toe was altijd dat ik zowel Lubuntu, Xubuntu, Linux Mint, etc. niet aan de praat kreeg. Vandaar mijn vraag hier over verouderde besturingssystemen die voor mij wel werken. De meningen zijn flink verdeeld, echter haal ik er wel uit op dat voorkomen beter dan genezen is, dus kies ik ervoor geen systeem te kiezen waar geen updates meer binnen komen.

Bedankt voor jullie info.

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #32 Gepost op: 2013/04/11, 23:39:14 »
Daarom: probeer Bodhi eens. Gegarandeerd dat die heerlijk draait op je oude besje want ik heb hem hier vloeiend draaien op een nog ouder besje dan jouwne ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #33 Gepost op: 2013/04/12, 19:53:32 »
Terug naar de originele vraag van de TS?  ;)

En niet meer ondersteund operating systeem gebruiken zou ik niet aanbevelen. Hoe groot die risico's zijn, is natuurlijk ook afhankelijk wat je met je pc doet. Mijn idee zou zijn: niet doen. Je hebt immers niet zoveel aan een pc zonder internet, en overzie het maar eens. Als je het jezelf comfortabel wilt maken, neem dan een OS die fatsoenlijk ondersteund wordt.

Hoe 'oud' je pc is (uhm, specs?) weten we niet. Geen nood, al is dit een Ubuntu-forum, weet dat er zo'n 600 Linux-distro's in omloop zijn. Er is vast ook een distro die wèl actueel ondersteund wordt en die ook op jouw pc goed kan gaan lopen. De al genoemde Bodhi is een voorbeeld, en er zijn er wel meer. Waarom zou je jezelf in deze tekort willen doen?

Ik heb een oud besje van een pc, en  die suggesties van andere mini-linux-systemen zijn leuk, maar het probleem tot nu toe was altijd dat ik zowel Lubuntu, Xubuntu, Linux Mint, etc. niet aan de praat kreeg. Vandaar mijn vraag hier over verouderde besturingssystemen die voor mij wel werken. De meningen zijn flink verdeeld, echter haal ik er wel uit op dat voorkomen beter dan genezen is, dus kies ik ervoor geen systeem te kiezen waar geen updates meer binnen komen.

Bedankt voor jullie info.


Wanneer je een systeem kunt installeren wat nog standaard geupdated wordt is dat altijd het beste én makkelijkste uiteraard!

Vraag is ook of er belangrijke zaken op die computer staan en dat betwijfel ik.
Ergste wat je dan kan overkomen dat je een nieuwe installatie mag doen.
En heus die kans is zéér minimaal met Linux.
De praktijk wijst het uit ondanks de zeer vele drama topics hier over onveiligheid.
Allemaal theoretisch geleuter.



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #34 Gepost op: 2013/04/12, 20:09:41 »
Vraag is ook of er belangrijke zaken op die computer staan en dat betwijfel ik.
Ergste wat je dan kan overkomen dat je een nieuwe installatie mag doen.
Onjuist: er kunnen immers aanmeldgegevens en wachtwoorden voor websites e.d. worden gestolen.
Citaat
En heus die kans is zéér minimaal met Linux.
De praktijk wijst het uit ondanks de zeer vele drama topics hier over onveiligheid.
Allemaal theoretisch geleuter.
Een gat in Firefox, of een gat in Flash Player, of een gat in Java: het kan allemaal net zo goed fout gaan in Linux als in Windows. Ook massaal in de praktijk:
http://www.google.nl/#hl=nl&sclient=psy-ab&q=linux+vulnerabilities+exploits&oq=linux+vulnerabilities+exploits&gs_l=hp.3...2889.3050.3.3993.2.2.0.0.0.0.54.89.2.2.0...0.0...1c.1.9.psy-ab.2TQmOHOdKjA&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45175338,d.d2k&fp=f5643873ce57a3d6&biw=1275&bih=939
(bijna vier miljoen zoekresultaten)

Let op dat de zoekterm niet alleen het woord vulnerabilities bevat (theoretische kwetsbaarheden), maar ook exploits (feitelijke aanvallen).

Daarom is alleen een volledig met veiligheidsupdates bijgewerkte Linux, veilig genoeg. Duh.

Moderator edit: Niet op de man spelen !
« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 23:46:08 door Ron »

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #35 Gepost op: 2013/04/12, 20:54:58 »
Doe nu maar eens voorbeelden uit de praktijk want ik ken ze niet.

Eerstens vraag ik altijd waar een computer vooral voor gebruikt wordt ipv alles over een kam te scheren.
In de vergelijk met XP.. sommigen hebben wekelijks wat virussen te pakken en anderen door de 14 jaar nog nooit.
Maar ja met een autistische handicap zie je vaker dat er maar op 1 ding gefocust wordt.
Daarom is het zaak per geval te bekijken wat te aanraden.
Een algemeen advies is nu eenmaal erg algemeen.

En ja das een nieuwe pjuter kopen en 12.04.2  installeren  8-)

Mijn advies was om de computer gewoon te blijven gebruiken mits wat voorzorg voorzieningen.

Moderator edit: Gekuist, niet op de man spelen !




« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 23:50:07 door Ron »

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #36 Gepost op: 2013/04/12, 23:25:24 »
Maar goed, terzake. Iedereen met gezond verstand kan nu uit dit draadje wel destilleren wat in zijn/haar situatie de meest veilige handelsituatie is. En (bewust) afwijken van de de regel mag natuurlijk altijd...mits je weet welke risico's je hierbij neemt :)

Bij mij komt er niet anders dan een volledig gepatched en ondersteund OS op mijn systeem...om redenen al eerder genoemd.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 23:50:41 door Ron »
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #37 Gepost op: 2013/04/12, 23:45:00 »
Heren, kunnen we wat inhouden?

Het gaat erom wat de TS aan input wil. We gaan hier ook niet posts lang aanhouden dat het een vet idee is om een pc met een roestige klauwhamer te bewerken, echter eenieder indachtig wat een goede strategie is, het zijn meningen. Elkaar aanharken wat absoluut het beste idee is gaat wellicht ook niet werken.

Gaarne nu een versnelling terug, anders gaat hier een slotje op. Dat kan misschien louterend werken voor degenen die hier een of andere bevestiging in menen te willen zien, maar is eveneens geen reclame voor ubuntu-nl. Kunnen we hier ook even aan denken?
« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 23:48:37 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #38 Gepost op: 2013/04/12, 23:51:47 »
Een aantal berichten gekuist, en één op verzoek van de maker verwijderd.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #39 Gepost op: 2013/04/13, 00:24:49 »
Ik roep op tot verantwoordelijkheidsgevoel bij het adviseren inzake veiligheidskwesties. Niemand zou hier, bij herhaling nog wel, adviezen moeten geven die in strijd zijn met de meest *elementaire* veiligheid, en daartoe behoren uiteraard veiligheidsupdates....

Meningen kunnen verschillen, over allerlei zaken. Mijn mening is natuurlijk ook maar relatief, persoonlijk en gekleurd. Maar onder *elementaire* veiligheid vallen enkele keiharde feiten. Wees verantwoordelijk, breng anderen niet in ellende.

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #40 Gepost op: 2013/04/13, 00:56:05 »
Prima dat je dat doet,maar doe dan het alleen als advies,en ga dan niet tegen iemand anders zijn mening in..En voor al,doe dan niet als of dat een dom persoon is..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #41 Gepost op: 2013/04/13, 11:51:29 »
Waarom moest de reaktie van Buzzin nou weer weg gehaald worden?Alleen maar omdat hij tegen Pjotr in gaat??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #42 Gepost op: 2013/04/13, 16:28:40 »
Ik roep op tot verantwoordelijkheidsgevoel bij het adviseren inzake veiligheidskwesties. Niemand zou hier, bij herhaling nog wel, adviezen moeten geven die in strijd zijn met de meest *elementaire* veiligheid, en daartoe behoren uiteraard veiligheidsupdates....

Meningen kunnen verschillen, over allerlei zaken. Mijn mening is natuurlijk ook maar relatief, persoonlijk en gekleurd. Maar onder *elementaire* veiligheid vallen enkele keiharde feiten. Wees verantwoordelijk, breng anderen niet in ellende.

Soms kan het toch makkelijker zijn om gewoon een oude, niet meer ondersteunde versie te gebruiken. Natuurlijk moeten je het niet als voorkeursmethode gaan aanraden maar je kunt per geval bekijken wat het makkelijkst is. Wat is er mis mee als iemand er bewust zelf voor kiest (met kennisneming van de risoco's)?

Feit is dat het nogal eens voorkomt dat oudere hardware in een nieuwe versie van Ubuntu niet meer zo goed wordt ondersteund. Neem bijvoorbeeld Nvidia-kaartjes. Voor hele oude modellen (denk aan een Riva TNT2) worden sinds een paar jaar geen drivers meer aangeboden via Jockey. Toch verreweg de makkelijkste installatiemethode in Ubuntu. Versie 7.10 (even puur als voorbeeld uit mijn eigen ervaring) biedt nog wel drivers voor deze kaart aan op de makkelijke manier. Versie 7.10 is nog prima bruikbaar in combinatie met de old-releases repository. Natuurlijk onveilig maar wat is de kans op aanvallen als je er verder geen gekke dingen mee doet? Ik denk in de praktijk verwaarloosbaar. Denk dat er maar weinig malwarebakkers geïnteresseerd zijn in die paar computertjes waar een verlaten versie van Gnome op staat, om maar iets te noemen. Veel van de software die nu actief wordt uitgebuit draait niet eens op die oude bakjes en is er ook niet standaard op geïnstalleerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #43 Gepost op: 2013/04/13, 18:12:14 »
Neem bijvoorbeeld Nvidia-kaartjes. Voor hele oude modellen (denk aan een Riva TNT2) worden sinds een paar jaar geen drivers meer aangeboden via Jockey.
Je kunt sinds enkele maanden, alleen in Xubuntu 12.04 en in Lubuntu 12.04, nog steeds nvidia-96 installeren (bijvoorbeeld via Synaptic, via jockey lukt waarschijnlijk niet).  :)
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/nieuwe-versie-van-nvidia-96-voor-stokoude-videokaarten!/

De nieuw uitgebrachte versie van de nvidia-96 is geschikt voor Xserver-Xorg-core t/m versie 1.12. Dus niet voor Ubuntu 12.04.2, want die heeft kernel 3.5 met een latere X.org (onderdeel van de Quantal-stack). Xubuntu 12.04.2 heeft dat probleem niet, want die heeft de Quantal-stack niet (en blijft dus bij kernel 3.2.x).
Citaat
Denk dat er maar weinig malwarebakkers geïnteresseerd zijn in die paar computertjes waar een verlaten versie van Gnome op staat, om maar iets te noemen. Veel van de software die nu actief wordt uitgebuit draait niet eens op die oude bakjes en is er ook niet standaard op geïnstalleerd.
Denk aan: Firefox, Flash Player, Java, VLC, Thunderbird, enzovoorts....
« Laatst bewerkt op: 2013/04/13, 18:23:28 door Pjotr »

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #44 Gepost op: 2013/04/13, 18:37:55 »
De nieuw uitgebrachte versie van de nvidia-96 is geschikt voor Xserver-Xorg-core t/m versie 1.12. Dus niet voor Ubuntu 12.04.2, want die heeft kernel 3.5 met een latere X.org (onderdeel van de Quantal-stack). Xubuntu 12.04.2 heeft dat probleem niet, want die heeft de Quantal-stack niet (en blijft dus bij kernel 3.2.x).
Ubuntu 12.04.2 heeft de Quantal-stack niet standaard, hoor. Net als in Xubuntu 12.04.2 is dit optioneel. :) (ervaringsdeskundige, ik draai een 1,5 maand oude verse installatie van Ubuntu 12.04.2, niets aan veranderd (qua kernel/backports dan). Draait 3.2.x kernel series.)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #45 Gepost op: 2013/04/13, 20:02:04 »
Soms kan het toch makkelijker zijn om gewoon een oude, niet meer ondersteunde versie te gebruiken. Natuurlijk moeten je het niet als voorkeursmethode gaan aanraden maar je kunt per geval bekijken wat het makkelijkst is. Wat is er mis mee als iemand er bewust zelf voor kiest (met kennisneming van de risoco's)?

Feit is dat het nogal eens voorkomt dat oudere hardware in een nieuwe versie van Ubuntu niet meer zo goed wordt ondersteund. Neem bijvoorbeeld Nvidia-kaartjes. Voor hele oude modellen (denk aan een Riva TNT2) worden sinds een paar jaar geen drivers meer aangeboden via Jockey. Toch verreweg de makkelijkste installatiemethode in Ubuntu. Versie 7.10 (even puur als voorbeeld uit mijn eigen ervaring) biedt nog wel drivers voor deze kaart aan op de makkelijke manier. Versie 7.10 is nog prima bruikbaar in combinatie met de old-releases repository. Natuurlijk onveilig maar wat is de kans op aanvallen als je er verder geen gekke dingen mee doet? Ik denk in de praktijk verwaarloosbaar. Denk dat er maar weinig malwarebakkers geïnteresseerd zijn in die paar computertjes waar een verlaten versie van Gnome op staat, om maar iets te noemen. Veel van de software die nu actief wordt uitgebuit draait niet eens op die oude bakjes en is er ook niet standaard op geïnstalleerd.

De risico's die je neemt zijn dan vrij groot. Je kan geen spelletjes of 3d toepassingen meer gebruiken, vanwege bugs zoals deze.
Browsen en je mail lezen is ook levensgevaarlijk, zoek zelf maar eens op veiligheidsgaten die bekend zijn in oude versies van Firefox of Thunderbird.

En dan zijn er ook nog fundamentelere problemen: lekken in de kernel, maar ook lekken in de library's die alle programma's gebruiken. Denk dan aan functies om plaatjes weer te geven, het netwerk te gebruiken of om met XML-bestanden te werken.

Wil je zo'n antieke versie van Ubuntu veilig gebruiken, dan kan je die dus niet aansluiten op het internet en kan je ook geen bestanden vanaf andere computers via een USB stick overzetten.
Ik weet niet hoe jij je computer gebruikt, maar voor mij zou hij dan redelijk nutteloos worden.

Een Linuxversie gebruiken die wel bij de tijd is hoeft ook niet te betekenen dat je computer veel trager wordt. Je hoeft niet per se Ubuntu te gebruiken, je kan ook kiezen voor Lubuntu, Bodhi, Puppy of gewoon kaal Debian.
Verder moet je er ook rekening mee houden dat een computer op een gegeven moment gewoon op is. Je kan niet van een computer uit het jaar 2000 verwachten dat hij alle functies kan vervullen die een computer uit 2013 kan. Wil je per se die oude bak nog gebruiken, zet hem dan alleen in voor dingen die nog wel mogelijk zijn. Bijvoorbeeld als simpele file server of zo. Maar in zo'n geval kan je beter overstappen op een recent systeem omdat die veel minder stroom gebruiken. Alleen al van de kosten die je daarop bespaart kan je de aanschaf van een Raspberry of simpel Atom systeem bekostigen.

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #46 Gepost op: 2013/04/13, 22:23:42 »
Inderdaad Johan. Zo heb ik hier een oude laptop die ik op Ubuntu-NL-parties laat zien. Is uit eind jaren 90 met Bodhi erop en draait als een tierelier. Gebruik hem buiten Ubuntu-NL om ook wel eens voor simpele dingetjes (mail checken, Twitter checken en een beetje Googlen) en gaat allemaal prima. Dus ook op het einde van de levensduur kun je met een simpele versie als Bodhi of Puppy ofzo nog een leuk computertje verkrijgen waar je nog wel íets mee kan doen.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #47 Gepost op: 2013/04/13, 23:18:55 »
Interessant om het onderwerp als leek te volgen. Wie een beetje gezonde boeren verstand gebruikt kiest eieren voor z'n geld. Een geupdate versie i.p.v. oud dated. Ik ben een ubuntu (lunix) leek, maar een hele zware gezonde boeren verstand.

En verder denk ik persoonlijk dat het redelijk off topic is gegaan en het onderwerp niet meer thuis hoort onder installaties?? maar in een algemen chit chat of off topic gedeelte.

Maar wel interessant om een discussie te volgen. Zolang het met respect gebeurd.

Greetz

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #48 Gepost op: 2013/04/14, 07:51:23 »
Inderdaad bjeli, het gaat om gewoon boeren gezond verstand...dus zo ingewikkeld hoeft dit draadje niet te zijn :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #49 Gepost op: 2013/04/14, 09:59:06 »


Soms kan het toch makkelijker zijn om gewoon een oude, niet meer ondersteunde versie te gebruiken. Natuurlijk moeten je het niet als voorkeursmethode gaan aanraden maar je kunt per geval bekijken wat het makkelijkst is. Wat is er mis mee als iemand er bewust zelf voor kiest (met kennisneming van de risoco's)?


Ja precies. Lijkt ook simpel maar gaat boerenverstand blijkbaar ver te boven.
Zo hadden we vorige week nog 2 extra machines nodig voor stagiaires.
Dan pak je 2 ouwetjes uit het magazijn en update eea en ze kunnen brieven tikken en "exel" files maken.
Ga je voor die paar weken toch geen nieuwe machines aanschaffen?
Daarom nogmaals, het ligt er maar waarvoor het (nog) in gebruik is(Let op, dit is echt een hele moeilijke zin)
Afvoeren naar de milieustraat kan altijd nog.