Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Keuze notebook  (gelezen 11032 keer)

Quatroking

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #25 Gepost op: 2008/05/12, 00:19:43 »
Ik heb gehoord dat HP toppie is als het om Linux gaat.

Offline mcgyver

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #26 Gepost op: 2008/05/12, 00:35:53 »
Citaat van: Johanvd
Er wordt ook vaak aangeraden om de harde schijf uit de laptop te halen voordat je die opstuurt voor garantie.

Ik weet niet of alle fabrikanten op deze manier werken, maar ik heb het al vaker gehoord. Even vragen dus hoe het bij de fabrikant van je laptop werkt.
Bij Toshiba vervalt de garantie als je de harde schijf er uit haalt.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #27 Gepost op: 2008/05/12, 00:36:31 »
Citaat van: Livio_Livius
Bedankt allemaal. Zeer nuttige aanbevelingen. Nu ben ik een beetje aan het surfen oa Dell, HP, Acer maar ook bijv TechDepot, MediaMarkt.
Aangezien ik geen techneut ben kan mij iemand uitleggen of cache geheugen van belang is. Bijv wat is Level 2 cache 512 KB + 512 KB of Level 2 cache 1 MB.

Tevens zit er nog verschil tussen een Intel and AMD processor?
Meer cache deste betere  ik zelf heb een Acer Aspire 5315  Intel Ceron 540 1.86 ghz en 1m cach l2 ( eerst hadden celerons 512 cache )
en dan 2 gb maar zoals pjotr zegt geheugen is belangrijkere dan de processor.

Alleen voor zwaar werk schijnt zo dual core handig te zijn ( al doe ik dat werk ook wel op me celeron ) zoals video bewerking,audio bewerking , foto bewerking . Maar dat gaat met celeron ook zal waarschijnelijk dan snellere gaan maar ik vind dat ligt ook beetje aan software.

@Gandyman nou maar hopen dat mijn acer heel blijft anders krijg ik ook van die ict sukkels die mijn laptop niet willen maken omdat er linux op staat.

Quatroking

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #28 Gepost op: 2008/05/12, 00:38:29 »
Citaat van: mcgyver
Citaat van: Johanvd
Er wordt ook vaak aangeraden om de harde schijf uit de laptop te halen voordat je die opstuurt voor garantie.

Ik weet niet of alle fabrikanten op deze manier werken, maar ik heb het al vaker gehoord. Even vragen dus hoe het bij de fabrikant van je laptop werkt.
Bij Toshiba vervalt de garantie als je de harde schijf er uit haalt.
naar mijn weten vervalt garantie bij de meeste lappies meteen zodra je dat ding ook maar een beetje openmaakt. En geloof me, ze kunnen dat zien of je dat gedaan heb.

Offline maarten_c

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #29 Gepost op: 2008/05/12, 00:51:07 »
Citaat van: Quatroking
Ik heb gehoord dat HP toppie is als het om Linux gaat.
Ik heb zelf een HP Pavilllion dv9000 en ben zeer tevreden over deze laptop. Ubuntu draait er prima op.
Vooral 8.04 werkt prima.

Als ik nu nog een keuze zou moeten maken dan zou ik buiten HP om aan Asus denken.
Een kennis van me heeft er een en je kan heel makkelijk je harddisk wisselen, voor het geheugen zit er een mooi klepje aan de onderkant en zelfs een klepje om de processor te kunnen wisselen. Niet dat je dat zult doen, maar als je wilt kan het.

Keuze notebook
« Reactie #30 Gepost op: 2008/05/12, 01:22:24 »
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Asus goed presteert, stevig in elkaar zit en lang goed blijft. Tevens is de service uitstekend. Ik had laatst namelijk een haperende USB-aansluiting (eigenlijk slechte reclame dus :P) en wat stof achter het scherm. Naar de winkel gegaan, en mij werd verteld dat hij binnen 2 weken terug zou zijn. Er staat alleen Ubuntu op, maar dat maakte niets uit! Na 1 week was hij al klaar, met een compleet nieuwe achterkant en een nieuw scherm! Zonder extra kosten, garantie is garantie ;)
Positief dus.

Vanuit mijn omgeving hoor ik ook positieve geluiden over Toshiba, alleen kan ik dat zelf niet bevestigen.

Wel kan ik bevestigen dat Acer goedkoop is, maar het de vraag is of je laptop van goede kwaliteit is. Het lijkt alsof de ene een prima product heeft van Acer, terwijl de ander een hoop rommel krijgt. Lijkt een kwestie van geluk ;)

hopelijk heb je er wat aan.
Op de chat te vinden als debiantux

Keuze notebook
« Reactie #31 Gepost op: 2008/05/12, 01:47:43 »
Citaat van: pjotr123
Je pakt Skilltone wel wat hard aan, Gandy. Na een wat ongelukkig begin is hij aardig bijgedraaid in positieve zin, vind ik.
Hmz viel toch wel mee?

Ik gaf hem ook wat advies nix meer of minder.

Vind zijn advies erg bizar en snap al helemaal niet waarom je iets aanprijst wat nou niet als goede hardware word beschouwd , marktbreed gezien.

Geef dan goed advies over welke hardware wel goed is, of hij dit nou wel of niet verkoopt, dat boeit me niet.

Daarnaast alles aanprijzen van MS terwijl iedereen hier overstapt op opensource liet me helemaal achterover donderen ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline lizardman

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #32 Gepost op: 2008/05/12, 09:40:30 »
Citaat van: Livio_Livius
Thks metname laatste meenemen van LiveCD is een goed idee.

Wat raden jullie aan qua kloksnelheid of is intern geheugen belangrijker? Bijv min 3gb?
Misschien even ter referentie. (Voor wat betreft de specs.)
Nog niet zolang geleden heb ik de laptop op deze link aangeschaft: http://www.topproduct.nl/hardware/notebooks/Acer_Aspire_5630/Aspire_5633_WLMi_2G120/id/916815/specificaties.html
'Ondanks' dat het hier om een Acer gaat doet Ubuntu het hierop uitstekend (inclusief de leuke compiz effecten). Maar het gaat meer om de specs zodat je een beetje een idee kunt vormen van processor en geheugen. Alles werkte dus 'uit de doos' bij deze laptop en Ubuntu loopt er lekker vlot op. (ik had een LiveCD meegenomen naar de winkel ;) )

Hoe hij met Vista presteert weet ik eerlijk gezegd niet. Vista staat er wel op(home premium), maar ik gebruik het niet, ik laat het erop staan omdat het 'geen brood eet', maar voor wat betreft prestaties kan ik er dus niets over zeggen.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

DarkEra

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #33 Gepost op: 2008/05/12, 12:55:15 »
Ik ben blij dat deze topic gestart is en dat Arie wat links gepost heeft naar sites met goedkopere Pc's/Laptops. Ik zit er zelf over te denken om zelf binnenkort een andere laptop of Pc erbij te halen. Eén van de reden is dat mijn trouwe laptop (zie signature voor specificatie) de compiz effecten niet goed aankan waar ik graag gebruik van zou willen maken, een andere videokaart erin zetten bij deze zal niet gaan denk ik. Het heeft ook te maken met de Celeron M processor die erin zit, is een beetje te zwak daarvoor. Een tweede reden is dat ik denk dat hij zijn tijd wel heeft gehad nu na een kleine drie jaar, hij werd/wordt dan ook elke dag gebruikt.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #34 Gepost op: 2008/05/12, 13:14:12 »
DarkEra vast een celeron van vorige gen he ?

DarkEra

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #35 Gepost op: 2008/05/12, 13:17:45 »
Helaas wel ja. Zoals ik al aangegeven heb is de laptop nu 3 jaar oud, gekocht in 2005 dus. Maar de laptop is gefabriceerd in 2004. Ach ja, als ik dan toch een nieuwe laptop koop gebruik ik deze oude wel als testbak of zo.

Offline mcgyver

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #36 Gepost op: 2008/05/12, 17:08:39 »
Ik merk een verwarring hier:
Even voor de duidelijkheid:

Voor zover IK weet -en dat heb ik gecontroleerd september afgelopen jaar- wordt bij reparatie verlangd dat het besturingssysteem waarmee de laptop/pc verkocht wordt, gebruikt wordt bij reparatie (of dat nou linux of XP is) Reden: met dat systeem deed ie het goed, dus daarmee wordt ie getest. Arvid's verhaal bevestigd mijn stelling. De garantie vervalt NIET, maar het besturingssysteem (meestal dus Windows) moet er wel op als je het gerepareerd wil. Dat mag je er zelf terug opzetten of zij doen het voor je, meestal tegen betaling. Met een dual boot hebben ze -voor zover ik weet- geen problemen omdat het apparaat dan in de "originele omgeving" getest kan worden.

Ik krijg nu ook de indruk dat die policy bij sommige bedrijven (langzaam) begint te veranderen. Misschien is het goed om dat bij aankoop ook na te vragen.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #37 Gepost op: 2008/05/12, 17:11:49 »
Denk dat zulke bedrijven met een rechtzaak anders piepen.

Keuze notebook
« Reactie #38 Gepost op: 2008/05/12, 19:39:13 »
Citaat van: mcgyver
Ik merk een verwarring hier:
Even voor de duidelijkheid:

Voor zover IK weet -en dat heb ik gecontroleerd september afgelopen jaar- wordt bij reparatie verlangd dat het besturingssysteem waarmee de laptop/pc verkocht wordt, gebruikt wordt bij reparatie (of dat nou linux of XP is) Reden: met dat systeem deed ie het goed, dus daarmee wordt ie getest. Arvid's verhaal bevestigd mijn stelling. De garantie vervalt NIET, maar het besturingssysteem (meestal dus Windows) moet er wel op als je het gerepareerd wil. Dat mag je er zelf terug opzetten of zij doen het voor je, meestal tegen betaling. Met een dual boot hebben ze -voor zover ik weet- geen problemen omdat het apparaat dan in de "originele omgeving" getest kan worden.

Ik krijg nu ook de indruk dat die policy bij sommige bedrijven (langzaam) begint te veranderen. Misschien is het goed om dat bij aankoop ook na te vragen.
Asus doet niet echt moeilijk. Ik had dus een hardware probleem, en alleen Ubuntu erop ;)
Op de chat te vinden als debiantux

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #39 Gepost op: 2008/05/12, 19:43:27 »
Denk acer ook niet want je kunt van acer site zelfs een linux distro voor je acer downloaden.

Offline mcgyver

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #40 Gepost op: 2008/05/12, 20:07:56 »
Dat is dan weer heel mooi. Zouden ze eigenlijk allemaal moeten doen.

Skilltone

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #41 Gepost op: 2008/05/12, 20:42:56 »
Acer antwoord in zijn garantie voorwaarde;)

De garantie dekt geen defecten die te wijten zijn aan virussen of systeemconflicten veroorzaakt door de installatie van drivers andere besturingssystemen of randapparatuur, evenmin als gegevensverlies omwille van welke reden ook.

NIET mijn antwoord, maar die van Acer

Oja Futsji Siemens, hier nog niet gehoord

Garantie-uitsluitingen
Niet onder de garantie vallen:
•  Onbelangrijke fouten of afwijkingen in de toestand van het product, die onbeduidend zijn voor
   de waarde en het voorgeschreven gebruik van het toestel
•  Beschikbaarstelling en installatie van BIOS-, driver- of software-updates/upgrades
•  Terugstellen van veiligheidsfuncties, wissen van wachtwoorden, enz.
•  Opslaan of herstellen van klantspecifieke gegevens of software
*  Herinstallatie van (geblokkeerde) software/besturingssystemen (b.v. door verwijderen van
   systeemrelevante bestanden, verkeerde systeeminstellingen of zichzelf reproducerende
   programma's

 Dan welliswaar iets minder scherp

mvg

Martin

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #42 Gepost op: 2008/05/12, 20:55:14 »
Dus wilt niet zeggen dat als jij ubuntu draait dat je dan geen garantie meer hebt. Laat Acer dan maar aan kunnen tonen dat defect er is vanwege linux of een virus.

Offline lizardman

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #43 Gepost op: 2008/05/12, 21:21:50 »
Ze sluiten gewoon softwarematige misconfiguraties (hetzij door 'pilot error' of door virussen of andere malware) uit.

Als de hardware niet deugt, uitvalt of fouten vertoont binnen de garantie periode dan valt het m.i. gewoon onder garantie.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Keuze notebook
« Reactie #44 Gepost op: 2008/05/12, 21:53:06 »
Citaat van: lizardman
Ze sluiten gewoon softwarematige misconfiguraties (hetzij door 'pilot error' of door virussen of andere malware) uit.

Als de hardware niet deugt, uitvalt of fouten vertoont binnen de garantie periode dan valt het m.i. gewoon onder garantie.
Maar ja, wie heeft er nou zin in eindeloze discussies met de fabriek?

Kortom: wees praktisch en maak het ding gewoon tweevoudig opstartbaar. Desgewenst knal je Windows er alsnog af, wanneer de garantie is verlopen.

Offline lizardman

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #45 Gepost op: 2008/05/12, 22:16:20 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: lizardman
Ze sluiten gewoon softwarematige misconfiguraties (hetzij door 'pilot error' of door virussen of andere malware) uit.

Als de hardware niet deugt, uitvalt of fouten vertoont binnen de garantie periode dan valt het m.i. gewoon onder garantie.
Maar ja, wie heeft er nou zin in eindeloze discussies met de fabriek?

Kortom: wees praktisch en maak het ding gewoon tweevoudig opstartbaar. Desgewenst knal je Windows er alsnog af, wanneer de garantie is verlopen.
Helemaal mee eens, is veruit de meest praktische oplossing.
En bovendien kan een dualboot ooit nog eens handig zijn als je echt ergens Windows voor nodig zou hebben.
Vista kan zichzelf redelijk klein maken en dan kan de rest van je hdd mooi aan belangrijker zaken gewijd worden ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #46 Gepost op: 2008/05/12, 22:20:19 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: lizardman
Ze sluiten gewoon softwarematige misconfiguraties (hetzij door 'pilot error' of door virussen of andere malware) uit.

Als de hardware niet deugt, uitvalt of fouten vertoont binnen de garantie periode dan valt het m.i. gewoon onder garantie.
Maar ja, wie heeft er nou zin in eindeloze discussies met de fabriek?

Kortom: wees praktisch en maak het ding gewoon tweevoudig opstartbaar. Desgewenst knal je Windows er alsnog af, wanneer de garantie is verlopen.
Ik koop me gewoon een nieuwe als ie kapot is maar mijn laptop is heilig dus dus gaat niet kapot heb um gezegend.

Keuze notebook
« Reactie #47 Gepost op: 2008/05/12, 22:58:17 »
Keuze waarschijnlijk:

ThinkPad R61e, Intel Core 2 Duo T8100 (2.1GHz, 3MB L2, 800MHz), 15.4" TFT WXGA, 2x1024MB PC2-5300 DDR2 SDRAM, 160GB SATA, DVD-RW, Intel GMA X3100, 56k modem, Gigabit Ethernet, Intel Wireless WiFi Link 4965AGN, Windows Vista Business

Prijs euro 750.

Wat denken jullie?

Keuze notebook
« Reactie #48 Gepost op: 2008/05/12, 23:16:34 »
Klinkt op zichzelf goed.
Zou echter naar een leverancier op zoek gaan die er niet verplicht een MS OS opzet.

Of je moet het zelf willen natuurlijk.

Gedachte hierachter is tevens dat ze dan nooit kunnen zeuren met garantie bepalingen en je vrij blijft te doen met jouw computer wat jij wilt.

Hmz wazig?
Ik zocht ff bij Take-it-now die hebben nog wel eens aanbiedingen en gooide het model (ThinkPad R61e)  in de zoekfunctie,
toen kwam deze eruit :http://www.takeitnow.nl/Lenovo_NG18RMH.xhtml
of het is een foutje van hun natuurlijk ??

Maar in de algehele overzicht is de 61e versie echt met een cpu van 1,5G
En 2.1Gig komt bij hun helemaal niet voor.
Gooi dit maar eens in hun zoekfunctie "ThinkPad R61"
Voor het geval bovenstaande link niet werkt : http://www.takeitnow.nl/
En alle modellen met een andere letter hebben hele andere prijzen zoals je ziet...

Dus voor je die 61e versie echt gaat kopen ervoor zorgen dat je echt het model krijgt met de Intel Core 2 Duo T8100.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D