Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014  (gelezen 15128 keer)

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #25 Gepost op: 2013/02/08, 07:42:14 »

 Alleen de mogelijkheid al dat MSO op Ubuntu draait is voldoende om iemand over de streep te halen.

Daarnaast is het, wat hier ook al aangehaald wordt, een stuk erkenning van het Linux-platform waarmee bewezen wordt dat het geen niche-speler meer is. En alleen dat al is genoeg voor een zakelijke gebruiker om Ubuntu (Linux) serieus te nemen, en dan maakt het niet uit of deze nu uiteindelijk MSO neemt of niet.

Daar is veel over te zeggen: er is idd een soort koppelverkoop mogelijk (Linux + MSO). Dat zou een enorme impuls kunnen geven aan de positionering van Linux in de zakelijke (maar ook voor thuisgebruikers) markt.
Persoonlijk vind ik de erkenning van Linux, met name onze Ubuntu, nog iets te vroeg: er is nog veel werk aan het geheel meen ik (ook voor LMDE en Debian). Maar als ik dan kijk naar de professionaliteit van Suse en Red Hat b.v. lijkt het me wel een haalbare kaart (professionele support is daar supergoed uitgebouwd) die trouwerij van MSO en Linux.

De zakelijke gebruiker *op dit moment* heeft eigenlijk geen boodschap aan deze marriage; die heeft al afgewogen om met LO gewoon de dingen te doen, en heeft al een leercurve ondergaan met deze office-suite.
Dat LO niet alles kan, is simpel op te lossen met een afgedankte Windowsbak met daarop een versie van MSO; dus geen enkel probleem om even dat speciale te doen wat je moet doen, het kost je enkel een geheugenstick (of een plek op de server) om die nood in te vullen.

Ik hoop enkel dat de verkoop van MSO voor Linux ook daadwerkelijk een meerwaarde is voor Linux. Maar zoals eerder gezegd, waarom zou je dan Linux nemen voor dat doeleinde (gebruik van MSO) ?

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort


Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #27 Gepost op: 2013/02/26, 21:23:24 »
pfff,

Ms Office zal mij een worst wezen. Ik gebruik het alleen af en toe op mijn werk.

Maar het zou Microsoft sieren als ze nou eens dat vervloekte Silverlight goed werkend krijgen op linux en dan dat ook blijven ondersteunen.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #28 Gepost op: 2013/02/26, 21:48:44 »
pfff,

Ms Office zal mij een worst wezen. Ik gebruik het alleen af en toe op mijn werk.

Maar het zou Microsoft sieren als ze nou eens dat vervloekte Silverlight goed werkend krijgen op linux en dan dat ook blijven ondersteunen.
Silverlight is bijna afgestorven, op content providers na, die de DRM hard nodig hebben om hun inkomsten te verzekeren. Microsoft Office is veel belangrijker voor de Linux-desktop dan Silverlight, temeer omdat er al een (gedeeltelijke) implementatie is, die desgwewenst doorontwikkeld kan worden (Moonlight is momenteel op een halt).

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #29 Gepost op: 2013/02/26, 22:12:09 »
Citaat
Microsoft Office is veel belangrijker voor de Linux-desktop dan Silverlight

1000den scholieren worden aan ms gebonden door silverlight/magister en de Noordhoff Iddink combinatie. http://www.boekblad.nl/noordhoff-en-iddink-koppelen-digitale.201762.lynkx
Daarnaast worden zij tijdens de "ict" of "informatica" getraind op office gebruik.  Alleen ms-office voor linux zal die scholieren niet helpen linux te gebruiken als  de lesstof alleen via windows-only omgevingen wordt aangeboden.

Daarnaast:  laat maar komen ms-office voor linux. Eerst zien dan geloven.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #30 Gepost op: 2013/02/26, 22:14:14 »
@dallco: En wat dacht je van de mensen die de ribbon wél fijn vinden? LO is zo'n beetje het enige deugdelijke softwarepakket op Linux maar die ouderwetse interface spreekt niet iedereen aan, waaronder mij. Geef mij maar liever een ribbon. Of een zijbalk zoals in Calligra (maar Calligra heeft weer andere problemen).
En dan zijn er ook nog mensen die deugdelijke Access-comptabiliteit willen. MS Access ligt mijlenver voor op dat onderdeel van LO.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #31 Gepost op: 2013/02/27, 00:32:05 »
Citaat
Microsoft Office is veel belangrijker voor de Linux-desktop dan Silverlight

1000den scholieren worden aan ms gebonden door silverlight/magister en de Noordhoff Iddink combinatie. http://www.boekblad.nl/noordhoff-en-iddink-koppelen-digitale.201762.lynkx
Daarnaast worden zij tijdens de "ict" of "informatica" getraind op office gebruik.  Alleen ms-office voor linux zal die scholieren niet helpen linux te gebruiken als  de lesstof alleen via windows-only omgevingen wordt aangeboden.

Daarnaast:  laat maar komen ms-office voor linux. Eerst zien dan geloven.
Dat zegt helemaal niets over de significantie op mondiaal niveau. Nederlandse bedrijven zijn over het algemeen traditioneel en erg loyaal aan Microsoft. Dat is elders heel anders, zoals in Scandinavië, Latijns-Amerika en zelfs de VS.

Offline Dave

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #32 Gepost op: 2013/02/27, 01:37:12 »
Microsoft kennende zal er nog wel een adder onder het gras zitten.
Net wat cruciale functies die dan niet werken ofzo.
Daarnaast willen ze naar betaalde accounts met het online gebeuren dus waarom niet ook voor Linux gebruikers.



Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #33 Gepost op: 2013/02/27, 07:59:21 »
@dallco: En wat dacht je van de mensen die de ribbon wél fijn vinden?
Ik ken werkelijk helemaal niemand die de ribbon een uitkomst vindt (uitzonderingen bevestigen de regel). Wel het omgekeerde: dat mensen bij MSO 2003 blijven (en dus niet overstappen naar MSO 2007+) omdat ze die ribbon verafschuwen.

Ter zake.

Hier wordt het gerucht (want dat is het) ontkracht, MS Office komt *niet* naar Linux:
http://www.zdnet.com/microsoft-office-is-not-coming-to-linux-7000011151/

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #34 Gepost op: 2013/02/27, 09:22:58 »
@dallco: En wat dacht je van de mensen die de ribbon wél fijn vinden?

Zoals ik aangeef: laat maar komen dat msoffice. Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen.

Dat zegt helemaal niets over de significantie op mondiaal niveau.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik zie vooral wat er om mij heen gebeurd met twee schoolgaande dochters.  Alles draait op school om magister en de eraan gekoppelde elo. En dat werkt niet onder linux. Dat is echt een probleem met MS software waar ik tegenaan loop. Voor de acceptatie van linux binnen de middelbare scholen in NL zit hier een enorme drempel! Werkstukken en presentaties lukken wel prima met LO. Daar hebben zij geen MSoffice voor nodig.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #35 Gepost op: 2013/02/27, 11:12:09 »
@markba: Ik ken juist wel veel mensen die de ribbon fijn vinden, inclusief mezelf.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #36 Gepost op: 2013/02/27, 12:13:54 »
@markba: Ik ken juist wel veel mensen die de ribbon fijn vinden, inclusief mezelf.
Kennelijk leef ik dan in een parallel universum  of zo. Heb ik wel vaker last van....  :)

De zakelijke gebruiker *op dit moment* heeft eigenlijk geen boodschap aan deze marriage; die heeft al afgewogen om met LO gewoon de dingen te doen, en heeft al een leercurve ondergaan met deze office-suite.
Dat LO niet alles kan, is simpel op te lossen met een afgedankte Windowsbak met daarop een versie van MSO; dus geen enkel probleem om even dat speciale te doen wat je moet doen, het kost je enkel een geheugenstick (of een plek op de server) om die nood in te vullen.
Dit zijn inderdaad de overstappers die je graag wilt zien. Praktisch, maar ook realistisch en daarbij ook de wil om (ev. samen met de adviseur) de problemen op te willen lossen, en dan wel op een constructieve manier. En of het dan zakelijke of particuliere gebruikers zijn, maakt dan niet zo veel uit, het is de intentie waarmee men een dergelijk traject ingaat.

Mensen die al panisch worden omdat een knopje op een andere plaats staat, daarmee is zo'n traject praktisch onmogelijk omdat ze elke stok om mee te kunnen slaan zoeken én vinden. De realiteit is dat het gros van de problemen meteen of met een minimum aan uitzoekwerk op te lossen zijn. Maar dan moet er bij de overstapper wel de wil, geduld en vertrouwen zijn, anders gaat het gewoon niet werken.

Offline bwman

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #37 Gepost op: 2013/02/27, 18:20:00 »
ik val ook onder de categorie die de ribbon verfoeit, laat die ribbon maar waar die zit en ms office ook.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #38 Gepost op: 2013/02/27, 18:25:40 »
Ik ervaar de Ribbon juist als een verademing. Het houdt niet op bij de categegoriseerde indeling, de Ribbon kent ook live voorbeelden van zowat alle mogelijkheden, uitklapmenu's met thumbnails van bijvoorbeeld thema's en voorbladen, enzovoorts. Ook heeft het een  "snelle toegang"-balk voor veelgebruikte functies, en kent het speciale tabbladen afhankelijk van wat je selecteert (grafieken, afbeeldingen, enz). Dit is veel compacter en overzichtelijker dan horizontale werkbalken die in je scherm zweven en constant verschijnen en verdwijnen.

Maar goed, ik vind LO dan ook een verschrikkelijk pakket en ben blij dat MS Office redelijk draait in Wine. Alleen al om de gegarandeerde compatibliteit met OOXML (hetgeen een open standaard is, echter beweren veel FUD-spuiers anders).

Offline Jenske

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #39 Gepost op: 2013/02/27, 19:25:11 »
Zelf werk ik al meer dan 20 jaar met MS Office en ondertussen >5 jaar met OpenOffice/LibreOffice. Ik heb er dus wel enige ervaring mee.

Ik heb in MSO het aantal onzinnige mogelijkheden alleen maar weten toenemen. "Het lint" is zoiets dat weliswaar geen slecht idee was, maar dat heel wat mensen heel wat kopbrekens kost om zich aan aan te passen.

Het is in MSO zonder meer knoeien als je opmaakprofielen wil aanpassen. Want altijd weer "vindt' dat programma dat het voor u moet beslissen dat je een lijst aan het samenstellen bent en dat "dus" de volgende regel ook met een punt of ander symbool moet en zal beginnen. Die automatische functies maken het alleen maar moeilijker.

Daar krijg ik het van, van die automatische "zal-ik-dat-even-voor-u-beslissen, sukkel?"-functies. Probeer die maar eens af te zetten.

PowerPoint 2007 bevat een berg nutteloze functies, want uiteindelijk moeten presentaties bevatten wat ze moeten bevatten: tekst en prentjes en géén 745 verschillende overgangseffecten. (P.S. Ook Impress heeft een beetje last van een overdaad aan instellingsmogelijkheden).

Excel 2007 is goed, wat mij betreft, maar o wee als je reeksen getallen met punten of komma's moet inlezen; Excel beslist dan zelf ogenschijnlijk random wat een decimaalscheiding is en wat een duizendtalscheiding.

Access 2007 is in beginsel goed maar het is absoluut niet geschikt om over een netwerk te gebruiken of om gegevens uit te wisselen. (P.S. Base is in dat opzicht nog veel slechter, want "men" wilde per se een soort Access maken). De oudere Access versies waren zeker beter, maar misschien al helemaal niet geschikt om op een netwerk te gebruiken.
Bij ons op het werk blijkt Access zelfs bepaalde bestanden dusdanig te blokkeren, dat ze NIET -- herhaal: niet -- meer kunnen worden geopend door een gebruiker van het netwerk.

Ik heb zeer goede ervaringen met LO en OO, zeker wat betreft opmaakprofielen en dergelijke in Writer. Ook Calc doet het erg goed, behalve dat de documentatie over de functies véééééééééél te summier is, vooral als je, zoals ik, zo stom bent om het Nederlands als taal voor je PC in te stellen. Dan vind je dus amper uitleg over de wat ingewikkelder functies.

Zoals hier ooit al eens op het forum is gesteld: het heeft geen enkele zin om per se heel Windows of MS Office na te bouwen, aangezien je dan net zo goed een pc kan uitrusten met Windows en MS Office. Zooooo enorm duur is dat nu ook weer niet.

Dus wat mij betreft: laat MS Office waar het zit, nl. in Windows.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #40 Gepost op: 2013/02/27, 19:34:27 »
@Jenske, ik vind het een tikkeltje zelfzuchtig om bepaalde functies van een kantoorpakket nutteloos te noemen enkel omdat jij als individu ze niet gebruikt. MS Office wordt niet alleen maar in zakelijke omgevingen gebruikt. Basisschoolleerlingen hebben misschien wel de behoefte om de "dit is mijn hond/kat/konijn"-spreekbeurt op te leuken met effectjes en leuke plaatjes. Maar ook een bedrijfspresentatie heeft baat bij schaduweffecten, vloeiende overgangen en chique kleurenschema's. Het moet mooi zijn; zo zijn mensen nu eenmaal, in het algemeen.

LibreOffice is te saai, te statisch, oubollig om op ieders wensen aan te sluiten. Het heeft een ernstig gebrek aan levendige, professionele en diverse clip-art, sjablonen, voorbladen en andere mogelijkheden om je documenten er gelikt, speels of modern uit te laten zien. Het innoveert niet, het loopt voornamelijk de concurrentie achterna. Ze zouden eens een ploeg ervaren ontwerpers in moeten schakelen, wil LO niet in de vergetelheid raken temidden van het cloud-geweld in deze tijd.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/27, 19:37:33 door Cumulus007 »

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #41 Gepost op: 2013/02/27, 20:13:09 »
@Jenske: Ik ervaar hetzelfde met die automatische opmaakprofielen in LibreOffice dus is dat wel zozeer MS zijn schuld dan?

Verder ben ik het eens met Cumulus. Ik ben niet zo Microsoft-minded maar MS Office steekt mijns inziens wel met kop en schouders boven LO uit.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #42 Gepost op: 2013/02/28, 01:15:20 »
@cumulus
Tja, het heeft natuurlijk altijd wel een beetje met eigen voorkeuren te maken. Maar ik blijf erbij dat het geen zin heeft om een "office" "pakket" te maken als dan blijkt dat je elk apart onderdeel als het ware ook nog eens mogelijkheden krijgt van een ander onderdeel. Wat is bv. het nut van een rekenfunctie in tabellen van Word als je in Office Excel hebt? Helemaal te bont wordt het als blijkt dat sommige knip- en plakoperaties van bv. excel naar word leiden tot een door elkaar gooien van vanalles en nog wat.

Ik ben er nogal voorstander van dat een programma zich aan "zijn taak" houdt. Ik herinner me dat je met Word ook webpagina's kan maken. Dat slaat nergens op, want je leert er helemaal niets over het echte web. Zo heb ik ook jaren besteed aan het "programmeren" in VBA voor Access, totdat bleek dat heel dat programma amper compatibel is met welk ander database-systeem ook.

@vistaus
Het heeft inderdaad met persoonlijke voorkeuren te maken, maar ik krijg het vooral op mijn zenuwen van al die "automatische" functies die ze er bij MS Office bij lappen. Je hebt inderdaad gelijk dat "ze" dat ook al bij LO en OO doen en dat hoeft dus voor mij echt niet. Als dat "automatisch" verhaal blijft toenemen, denk ik er zelfs aan om over te stappen naar iets Latex-achtigs, hoewel ik daar dus nougat-bollen ervaring mee heb.

Beiden,
Ik hoop in elk geval niet dat LO en OO zich gaan meten aan MS Office en andersom. Er mag ook wel wat verschil in uiterlijk en functionaliteiten zijn, niwaar? Want, zoals ik al eerder zei: als het echt allemaal op MS moet lijken, kan je beter Ubuntu eraf flikkeren en gewoon effe Windows (laten) installeren.

Genoeg gezwetst, ik moet verder gaan werken aan mijn documenten (in LibreOffice, natuurlijk (hihi)).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #43 Gepost op: 2013/02/28, 01:39:23 »
LO moet ook niet op MS Office lijken, het moet gewoon een modernere interface krijgen en daarbij nam ik de ribbon als voorbeeld. Maar elke modernere interface is al beter dan dit.

Offline bwman

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #44 Gepost op: 2013/02/28, 18:48:54 »
Volledig mee eens de interface van lo kan best wel eens bijgewerkt worden want zoals het er nu uitziet lijkt het wel antiek
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #45 Gepost op: 2013/03/01, 23:03:13 »
Kijk, daar heb je het al. Die ene keer dat ik dan LibreOffice even gebruik voor het maken van een document... ik maakte zojuist een heel normaal document in Writer (gemaakt in ODT-formaat) zonder plaatjes of rare opmaakprofielen en hij is in 30 minuten tijd al 2 keer gecrasht terwijl ik aan het typen was ??? Hij herstelde het achteraf wel weer keurig maar het is wel vervelend als ik een serieus conceptvoorstel maak waar ik nog helemaal niks anders dan tekst in heb verwerkt dat ie dan steeds crasht.

En zo heb ik altijd van die kleine dingetjes met LO wat het naast de verouderde interface gewoon onplezierig maakt. Met een iets betere interface wil ik die kleine dingetjes nog wel voor lief nemen maar met deze interface... en dat crashen is sowieso vervelend.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #46 Gepost op: 2013/03/02, 08:56:29 »
@Vistaus: daar tegenover staan dan de 3 dichtbundels die ik heb gemaakt met LO . Elke bundel is ongeveer 80 blz dik. Geen crash, geen raar gedoe, gewoon een goed lopende tekstverwerker die doet wat hij moet doen.
Persoonlijk zou ik zelfs liever met AbiWord willen werken (lichtgewichtje zonder pretentie), maar het is een heel gedoe met de spellingscorrectie en de gekozen taal (ik weet er zijn how-to's zat, maar ik hou van simpliciteit en geen complete verbouwing van files om te hebben wat je moet gebruiken).

Op het werk ook geen uitgesproken problemen met LO; de 3 Windows-machines met Office 2007 staan, bijna, compleet vergeten in ons klein centraal eilandje.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #47 Gepost op: 2013/03/02, 13:44:50 »
Ik heb nog nooit een vastloper gehad met Libre Office of de voorganger Open Office. Gebruik het toch al jaren, en niet alleen voor de meest eenvoudige tekstdocumenten.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #48 Gepost op: 2013/03/02, 20:16:53 »
Nee, laat maar, ik zal het wel zeggen voordat iemand anders er voor de zoveelste keer mee komt: "op jou computer is alles anders". Ook al is het een doodnormale installatie, maarja, dat is wat er altijd weer wordt aangehaald als het over mijn systeem gaat.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #49 Gepost op: 2013/03/02, 22:50:41 »
Op mijn werk gebruiken we 2007 met ribbon.
Ik hoor NIEMAND zich positief uitlaten over het lint terwijl ik wel erg veel negatieve reacties hoor.
Je bent genegen te denken dat deze opmerkingen voortkomen uit "het is nieuw" ervaringen. We werken echter al een jaar of twee met 2007 en iedereen heeft de mogelijkheid gehad om het meest complete office 2007 pakket (winkelwaarde enkele 100-en euro's) voor EUR 11,95 aan te schaffen. Veel mensen zijn er op in gegaan en werken er thuis dus ook mee.

De interface van LO aanpakken mag. Leuk het wat op. Laat het wat frisser ogen. Allemaal prima, maar een lint-achtig iets hoeft van mij echt niet.
Inderdaad: persoonlijke voorkeur en op basis van de MSO-commentaren zou ik zeggen dat ik niet alleen sta.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.