Zelf werk ik al meer dan 20 jaar met MS Office en ondertussen >5 jaar met OpenOffice/LibreOffice. Ik heb er dus wel enige ervaring mee.
Ik heb in MSO het aantal onzinnige mogelijkheden alleen maar weten toenemen. "Het lint" is zoiets dat weliswaar geen slecht idee was, maar dat heel wat mensen heel wat kopbrekens kost om zich aan aan te passen.
Het is in MSO zonder meer knoeien als je opmaakprofielen wil aanpassen. Want altijd weer "vindt' dat programma dat het voor u moet beslissen dat je een lijst aan het samenstellen bent en dat "dus" de volgende regel ook met een punt of ander symbool moet en zal beginnen. Die automatische functies maken het alleen maar moeilijker.
Daar krijg ik het van, van die automatische "zal-ik-dat-even-voor-u-beslissen, sukkel?"-functies. Probeer die maar eens af te zetten.
PowerPoint 2007 bevat een berg nutteloze functies, want uiteindelijk moeten presentaties bevatten wat ze moeten bevatten: tekst en prentjes en géén 745 verschillende overgangseffecten. (P.S. Ook Impress heeft een beetje last van een overdaad aan instellingsmogelijkheden).
Excel 2007 is goed, wat mij betreft, maar o wee als je reeksen getallen met punten of komma's moet inlezen; Excel beslist dan zelf ogenschijnlijk random wat een decimaalscheiding is en wat een duizendtalscheiding.
Access 2007 is in beginsel goed maar het is absoluut niet geschikt om over een netwerk te gebruiken of om gegevens uit te wisselen. (P.S. Base is in dat opzicht nog veel slechter, want "men" wilde per se een soort Access maken). De oudere Access versies waren zeker beter, maar misschien al helemaal niet geschikt om op een netwerk te gebruiken.
Bij ons op het werk blijkt Access zelfs bepaalde bestanden dusdanig te blokkeren, dat ze NIET -- herhaal: niet -- meer kunnen worden geopend door een gebruiker van het netwerk.
Ik heb zeer goede ervaringen met LO en OO, zeker wat betreft opmaakprofielen en dergelijke in Writer. Ook Calc doet het erg goed, behalve dat de documentatie over de functies véééééééééél te summier is, vooral als je, zoals ik, zo stom bent om het Nederlands als taal voor je PC in te stellen. Dan vind je dus amper uitleg over de wat ingewikkelder functies.
Zoals hier ooit al eens op het forum is gesteld: het heeft geen enkele zin om per se heel Windows of MS Office na te bouwen, aangezien je dan net zo goed een pc kan uitrusten met Windows en MS Office. Zooooo enorm duur is dat nu ook weer niet.
Dus wat mij betreft: laat MS Office waar het zit, nl. in Windows.