Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows passeren?  (gelezen 626 keer)

Offline Cme

  • Lid
Windows passeren?
« Gepost op: 2022/10/06, 09:29:24 »
Goede(momenteel)morgen,

Ben in de gunstige omstandigheid dat ik een nieuwe computer mag verwelkomen.
Heb gekozen voor een ‘aanbieding’  mét Windows.
Eerlijk gezegd heb ik geen zin om dat proces te doorlopen, van het starten mét W10 of 11.

Mijn vraag aan jullie is of ik dat wél moet doen of dat ik meteen een Live-Boot Ubuntu kan gebruiken?
Alvast mijn dank,
Cme

Oja, nog even toevoegen: altijd Windows instand gehouden maar nooit meer wat mee gedaan, nooit geupload oid. Heb Windows niet nodig, alhoewel ik weleens (lang geleden) een USBstaafje wist te activeren wat niet lukte met Ubuntu, maar dat kan aan mij liggen.
Mijn vraag is meer: heb je Windows nodig om een nieuwe computer te doen starten of kan ik dat proces met plezier overslaan​?
« Laatst bewerkt op: 2022/10/06, 09:50:27 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Windows passeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/06, 10:29:59 »
Ik zou hem, voordat je hem er evt weer afgooit, wel even activeren. En als er W10 opstaat, even updaten naar W11. (Dat alleen bij compatibele hardware.)
Dan wordt de hardware gekoppeld aan de software en wil  of moet je ooit wat anders, dan is er iig sprake van een geactiveerde legitieme Windows.

Later ooit opnieuw installeren: je kan bij MS gewoon de laatste iso van je W10/W11 downloaden.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/06, 10:36:22 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline aartje

  • Lid
Re: Windows passeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/06, 12:28:12 »
Ik zou Windows gewoon laten staan, alleen de partitie waar het opstaat verkleinen tot
zo'n 80 a 100 GByte. (wat kost disk/ssd-ruimte tegenwoordig nou helemaal....)
Het kan altijd handig  zijn om bij problemen te achterhalen of iets een hard-
of softwareprobleem is. Zolang je je niet op het internet  begeeft met windows
hoef je je windows zelfs niet te updaten.

Ik zelf heb hardware die absoluut niet werkt onder Linux (Hauppauge colossus hdmi-capture kaart)
en heb daar geen internet voor nodig. Op mijn laptop had ik windows nog echt nodig om
mijn audio-lineout in te kunnen schakelen.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/06, 12:35:40 door aartje »

Offline Cme

  • Lid
Re: Windows passeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/06, 12:40:25 »
Ik zou hem, voordat je hem er evt weer afgooit, wel even activeren
Later ooit opnieuw installeren: je kan bij MS gewoon de laatste iso van je W10/W11 downloaden.
Dank Ronaldus voor je reactie.
Het OEM nummer staat tegenwoordig toch geregistreerd Ín de computer?
Maw. kan men niet altijd Windows achteraf downloaden en activeren?

Of heeft Linux altijd éérst Windows nodig (op een Windows gerelateerde computer) om daarna geïnstalleerd te worden. Ik bedoel ‘de computer waar Windows al op is gezet.

Heeft een nieuwe computer Windows nodig, om Linux op te zetten, dat is mijn vraag.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Windows passeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/06, 12:48:21 »
Ik zou Windows gewoon laten staan, alleen de partitie waar het opstaat verkleinen tot
zo'n 80 a 100 GByte. (wat kost disk/ssd-ruimte tegenwoordig nou helemaal....)
Het kan altijd handig  zijn om bij problemen te achterhalen of iets een hard-of softwareprobleem is.
Hallo Aartje, ook dank voor jouw reactie
Het gaat mij ook om de 'ruimte' die Windows neemt. SSD is veel beperkter.
Zie a.j.b. mijn vraag bij mijn reactie aan Ronaldus
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Windows passeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2022/10/06, 12:59:51 »
Windows is niet nodig om er Linux op te zetten. (Bij een HDD crash zet je er ook een volledig nieuwe schijf en besturingssysteem op.)

De Windowssleutel staat niet in je hardware. Zodra je Windows activeert, maakt Microsoft er een soort hardware ID van en slaat dat op haar servers op in combinatie met het besturingssyteem (Home, Professional, ...).
Als de software een activatiecode heeft, dan is het handig om die geclaimd te hebben en te koppelen aan jouw pc/laptop. Mocht iemand anders proberen met gekraakte codes te werken, dan is die van jou alvast niet meer door een ander te gebruiken en het maakt een herinstallatie makkelijker.

Het even activeren is niet veel werk. Mocht er nog garantie op je apparatuur zitten en er zijn problemen, dan kun je hem met Windows weer retourneren.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows passeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/06, 14:18:53 »
Ik zou booten met een live USB van Ubuntu, en dan een verse installatie met gebruik van de gehele schijf. Werk je nooit met Windows, dan heb je dat ook nu niet nodig.

Offline aartje

  • Lid
Re: Windows passeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2022/10/06, 14:23:22 »
Ik zou Windows gewoon laten staan, alleen de partitie waar het opstaat verkleinen tot
zo'n 80 a 100 GByte. (wat kost disk/ssd-ruimte tegenwoordig nou helemaal....)
Het kan altijd handig  zijn om bij problemen te achterhalen of iets een hard-of softwareprobleem is.

Het gaat mij ook om de 'ruimte' die Windows neemt. SSD is veel beperkter.

Ik had bij  mijn laptop een grotere SSD (van 128 naar 512 GB) voor een paar tientjes meer
er in laten zetten en dan vind ik 80 GB eerlijk gezegd nauwelijks de moeite waard en
heb Windows 10 er op laten staan.
Dat kwam me dus later zeker van pas. Was dat niet zo geweest dan had ik achteraf van die
80 GB natuurlijk gewoon een data-partitie kunnen maken.
En, nee, voor de installatie van Ubuntu heb je niet eerst windows nodig....
« Laatst bewerkt op: 2022/10/06, 14:26:57 door aartje »