Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?  (gelezen 6212 keer)

kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Gepost op: 2009/12/27, 23:05:55 »
ik heb ubuntu 9 (al een tijdje) geïnstalleerd op men computer.

Maar nu wil ik Java installeren en dat lukt me niet.
ik kan men wachtwoord niet ingeven in het terminal venster.

op eender welke toets ik druk naast "Wachtwoord:" verschijnt er niets  ???
vreemd genoeg blijkt alleen de "Enter" toets te werken, maar zonder wachtwoord kom je uiteraard nergens

Offline janoz

  • Lid
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/27, 23:09:07 »
het klopt dat je niets ziet.  in je terminal

gewoon je wachtwoord intikken  en op enter drukken..
je ziet idd niet dat je wat typt.

gr

janoz

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/27, 23:56:48 »
Dat is een extra beveiliging: zo ziet niemand uit hoeveel tekens je wachtwoord bestaat.
Doet in het begin wat raar aan, maar dat went snel.
Als het je echt teveel stoort dat je niks ziet, er is wel degelijk een mogelijkheid om die visuele terugkoppeling terug aan te zetten.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/28, 12:46:10 »
Waarom zou je java überhaupt installeren via een terminalvenster? Ga gewoon naar Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum. Zoek naar "Sun Java" en installeer het.

Overigens is er al standaard Java geïnstalleerd. Niet de "officiële" Java van Sun, maar een opensource-variant.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/28, 12:58:52 »
Waarom zou je java überhaupt installeren via een terminalvenster? Ga gewoon naar Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum. Zoek naar "Sun Java" en installeer het.

Niet doen! Verouderde, onveilige versie (6u15) die niet wordt bijgewerkt. Alleen de nieuwste versie (6u17) is veilig, en die kun je uitsluitend via de terminal installeren.

Citaat
Overigens is er al standaard Java geïnstalleerd. Niet de "officiële" Java van Sun, maar een opensource-variant.

Niet standaard geïnstalleerd.... En bovendien kan OpenJDK minder dan Sun Java JRE.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 13:03:51 door Pjotr »

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/28, 16:26:42 »
Waarom zou je java überhaupt installeren via een terminalvenster? Ga gewoon naar Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum. Zoek naar "Sun Java" en installeer het.

Niet doen! Verouderde, onveilige versie (6u15) die niet wordt bijgewerkt. Alleen de nieuwste versie (6u17) is veilig, en die kun je uitsluitend via de terminal installeren.

Citaat
Overigens is er al standaard Java geïnstalleerd. Niet de "officiële" Java van Sun, maar een opensource-variant.

Niet standaard geïnstalleerd.... En bovendien kan OpenJDK minder dan Sun Java JRE.

dat is nieuw voor mij, maar goed, hoe installeer ik java via de terminal??
sudo apt-get install ????
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/28, 16:38:18 »
[Niet doen! Verouderde, onveilige versie (6u15) die niet wordt bijgewerkt. Alleen de nieuwste versie (6u17) is veilig, en die kun je uitsluitend via de terminal installeren.
Merk op dat als de java update van Sun via de terminal (met een update-alternatives opdracht) installeert deze ook niet (nooit) meer automatisch wordt bijgewerkt. Je moet zelf in de gaten hebben als er weer een volgende update uitkomt. Die moet je dan ook weer via een terminal installeren, enz.

Elk nadeel heb zijn voordeel?  :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/28, 18:19:12 »
dat is nieuw voor mij, maar goed, hoe installeer ik java via de terminal??

Als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/java

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/28, 18:25:09 »
dat is nieuw voor mij, maar goed, hoe installeer ik java via de terminal??

Als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/java

natuurlijk ;)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/28, 21:54:01 »
Java via "software bijwerken" Dat ik daar niet zelf aan dacht !

Jah, alleen is mijn wachtwoord probleem nog niet opgelost.
Wanneer ik "su" intik + wachtwoord verschijnt er "Verificatie fout"

Overigens is er al standaard Java geïnstalleerd. Niet de "officiële" Java van Sun, maar een opensource-variant.

Die heb ik (laatste versie), maar die werkt niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 22:02:16 door zilver_goth »

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/28, 22:30:19 »
Ten eerste, er is hierboven duidelijk gezegd dat de versie van Java die je krijgt via "software bijwerken" verouderd is (hoe raar dat ook klinkt). Je volgt best de link in de bijdrage van Pjotr.

Ten tweede is het een zéér slecht idee om "su" te gebruiken. Je wordt dan root. En als je vergeet om weer gewoon jezelf te worden kan je een hoop beschadigen. Best is om voor de commando's die dat echt nodig hebben "sudo" te zetten. Dan ben je even root, alléén voor dat ene commando. Gedurende 15 minuten wordt er niet meer gevraagd naar je wachtwoord, maar alléén de commando's die je laat voorafgaan door "sudo" worden met rootrechten uitgevoerd. Dat is veel veiliger.
Ten derde is hierboven ook gezegd dat je niks ziet verschijnen als je je wachtwoord intikt, dat is NORMAAL !

En ten vierde, na "su" moet je éérst ENTER drukken en dan pas wordt er om je wachtwoord gevraagd...  Zo ook voor een commando, bvb sudo cp file1 file2 , dan ENTER, dan wachtwoord ingeven...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/29, 21:03:49 »
Ten eerste, er is hierboven duidelijk gezegd dat de versie van Java die je krijgt via "software bijwerken" verouderd is (hoe raar dat ook klinkt). Je volgt best de link in de bijdrage van Pjotr.

ik hoef ook de allerlaatste versie niet.
Als het maar werkt. (en dat doet het nu)

Ten tweede is het een zéér slecht idee om "su" te gebruiken. Je wordt dan root. En als je vergeet om weer gewoon jezelf te worden kan je een hoop beschadigen. Best is om voor de commando's die dat echt nodig hebben "sudo" te zetten. Dan ben je even root, alléén voor dat ene commando. Gedurende 15 minuten wordt er niet meer gevraagd naar je wachtwoord, maar alléén de commando's die je laat voorafgaan door "sudo" worden met rootrechten uitgevoerd. Dat is veel veiliger.

Ok in het vervolg sudo gebruiken dus.
Bedankt om me daarop te wijzen. ;)

Citaat
Ten derde is hierboven ook gezegd dat je niks ziet verschijnen als je je wachtwoord intikt, dat is NORMAAL !

Dat had ik inmiddels door ja.
Maar ik bedoelde dit ik het volgende in heb gegeven:

comando hier "su" ingeef
dan "wachtwoord"
uiteindelijk: "Enter"
nu verschijnt er "verificatie fout" (en ik weet 100% zeker dat men wachtwoord juist is)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/29, 21:08:03 »
nu verschijnt er "verificatie fout" (en ik weet 100% zeker dat men wachtwoord juist is)
Een Linux ziet verschil tussen hoofdletters en kleineletters, misschien een idee ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/29, 21:23:54 »
nu verschijnt er "verificatie fout" (en ik weet 100% zeker dat men wachtwoord juist is)
Een Linux ziet verschil tussen hoofdletters en kleineletters, misschien een idee ?

Men wachtwoord bestaat alleen uit cijfers en numlock staat aan.
ik heb zeker wel 10 keer geprobeerd steeds krijg ik "verificatie fout"

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/29, 21:27:27 »
In Ubuntu werkt men met "sudo". Hier doet "su" het ook niet, maar dat is geen gemis natuurlijk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/29, 21:47:57 »
ik hoef ook de allerlaatste versie niet.
Als het maar werkt. (en dat doet het nu)

Hij werkt wel, maar er zitten veiligheidsgaten in; update 17 dicht maar liefst 23 lekken oftewel "vulnerabilities":
http://java.sun.com/javase/6/webnotes/6u17.html

Vandaar dat je beter de nieuwste versie, update 17, installeert. Ook al moet je dat handmatig doen in de terminal. Overigens een kleine moeite: via mijn handleiding kost je dat hooguit 10 minuten. Ik paste 'm vandaag nog toe op een computer: 5 minuten werk...
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 21:51:39 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/29, 21:55:32 »
Maar ik bedoelde dit ik het volgende in heb gegeven:

comando hier "su" ingeef
dan "wachtwoord"
uiteindelijk: "Enter"
nu verschijnt er "verificatie fout" (en ik weet 100% zeker dat men wachtwoord juist is)
Dit is normaal. De opdracht 'su' zonder iets is 'su root'. In Ubuntu heeft root standaard GEEN wachtwoord. Wat je ook intypt je (iedereen) krijgt altijd een "verificatie fout".

Tenzij iemand de gebruiker root op 1-of-andere manier toch een wachtwoord hebt gegeven. Maar dat is juist NIET de bedoeling om de veiligheid van sudo te kunnen gebruiken/afdwingen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo

ik hoef ook de allerlaatste versie niet.
Als het maar werkt. (en dat doet het nu)

Hij werkt wel, maar er zitten veiligheidsgaten in
Dat was al gezegd. Het gaat hier "slechts" om een runtime engine he? Het hangt er ook vanaf welk java programma de vraagsteller wil gebruiken. Misschien is dat wel uit zeer betrouwbare bron? Of zelf geschreven? Als het maar werkt dan.

-> Als het de bedoeling is om rond te surfen is de tip natuurlijk wel waardevol. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline chaos7

  • Lid
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/29, 22:39:45 »
als ik doe
su[spatie]wachtwoord[enter]dan krijg ik onbekende ID
doe ik
su[enter]wachtwoord[enter]dan krijg ik verificatie fout
doe ik
sudo[enter]dan krijg ik een lijstje met allerlei mogelijkheden
ik haal hieruit dat su niet herkend wordt op mijn ubuntu 8.04.3 systeem, misschien bij topicstarter ook zo?
dus alleen sudo gebruiken, is ook veiliger denk ik.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/30, 00:17:49 »
Om "su" als commando te kunnen geven, moet je bizar genoeg er .... "sudo"... voorzetten, dus
ikke@pjoeter:~$ su
Wachtwoord:
su: Verificatiefout
ikke@pjoeter:~$ sudo su
[sudo] password for ikke:
root@pjoeter:/home/ikke#

Overigens, als je het toch niet kunt laten om dmv "su" echt root te worden, doe dan op het einde in de terminal root@pjoeter:/home/ikke# exit
exit
ikke@pjoeter:~$

Dus door middel van het toverwoord "exit"
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 00:21:01 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/30, 00:29:06 »
Om "su" als commando te kunnen geven, moet je bizar genoeg er .... "sudo"... voorzetten, dus
of:
sudo -i

Dus door middel van het toverwoord "exit"
Dat blijft het toverwoord. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/30, 10:45:23 »
Citaat
Overigens, als je het toch niet kunt laten om dmv "su" echt root te worden, doe dan op het einde in de terminal

Of: Ctrl+D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline ivo

  • Lid
Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/30, 10:52:25 »
als ik doe
su[spatie]wachtwoord[enter]dan krijg ik onbekende ID
doe ik
su[enter]wachtwoord[enter]dan krijg ik verificatie fout
doe ik
sudo[enter]dan krijg ik een lijstje met allerlei mogelijkheden
ik haal hieruit dat su niet herkend wordt op mijn ubuntu 8.04.3 systeem, misschien bij topicstarter ook zo?
dus alleen sudo gebruiken, is ook veiliger denk ik.

su[spatie]wachtwoord[enter] zal niet werken want in deze notatie wil je van je huidige login een "s"witch "u"ser doen naar een andere gebruiker.
Stel je bent ingelogged als gebruiker progger en je hebt ook een gebruik piet op je systeem dan kun je je login switchen naar user piet door

su piet

in te tikken. Je hebt dan nog wel je eigen environment variabelen.

Als je su - piet intikt dan doorloopt ie alle omgevingsvariabelen van piet.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: kan wachtwoord niet ingeven in het terminal venster?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/30, 11:00:04 »
Ik heb altijd geweten (op Fedora gebruikt men su) dat het commando als volgt moet: su - (dus achter su een spatie en dan een -) en op enter drukken, dan wordt je wachtwoord gevraagd, daarna nogmaals enter en je commando wordt uitgevoerd. Dit gebruik ik zelfs op een Debian systeem en het wérkt.

ps. Op een Ubuntu systeem werkt het su commando niét, zoals hierboven door de helpers al aangegeven, dus houd het veiligheidshalve bij sudo.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 11:16:38 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)