Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na upgrade naar Karmic  (gelezen 1286 keer)

Offline Graads

  • Lid
Na upgrade naar Karmic
« Gepost op: 2009/11/25, 16:13:43 »
Hallo Allemaal,

Een paar dagen geldeden ben ik overgegaan op Karmic. Veel gaat goed maar niet alles. Afgezien van het feit dat de dingen die over het scherm gaan bij het oopsterten er wat anders uitzien, zie ik ook wat foutmeldingen voorbijflitsen die ik niet kan plaatsen.
Op de vraag bij het installeren werd twee keer de vraag gesteld of ik bepaalde instellingen wilde behouden of de nieuwe waarden accepteren heb ik voor de nieuwe waarden gekozen. In het betreffende venster stond wel iets aangegeven maar het was voor mij niet herkenbaar waarover het ging.

Wat hinderlijker is is dat ik sinds de upgrade voor het mounten van een partitie mijn wachtwoord moet invoeren. Dat was eerder niet zo. Ik gebruik overigens Schijfkoppelaar 2.28.0 (Applet om blokvolumina te koppelen en ontkoppelen).

Kan iemand me vertellen hoe ik de vorige situatie terug krijg?

Iets wat al eerder na een automatische update onder 9.04 (en voor zover ik kan nagaan zonder actie van mij) veranderde is dat het icon voor het netwerk een rood vierkantje met een wit kruis laat zien. Bij klikken op het icoon geeft aan dat het apparaat onbeheerd is. Maar misschien moet ik die vraag op een andere plaats stellen.

Graads.

Offline Graads

  • Lid
Re: Na upgrade naar Karmic
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/26, 12:12:36 »
... dus ik maak me er verder niet druk om ...

Arie bedankt voor deze geruststellende woorden, maar ... hoe krijg ik de rechten terug om een willekeurige partitie (dus zonder wachtwoord) te mounten?

Wat ik na mijn vorige vraag nog ontdekte is dat mijn swap-partitie niet lijkt te worden gemount. Bij het opstarten komt de UUID daarvan op het scherm met de mededeling dat die partitie niet kan worden gemount en de aanwijzing om op Esc te drukken voor het starten van een recovery-shell. Daar krijg je kennelijk niet veel tijd voor dus dat is me nog niet gelukt. Het ontbreken van een swap-partitie lijkt me niet gunstig voor het systeemtempo.

Ik houd me aanbevolen voor suggesties die naar een oplossing leiden.

Graads.


Offline Graads

  • Lid
Re: Na upgrade naar Karmic
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/26, 16:01:47 »
Voor de swap:

Bedankt voor de tip. Helaas helpt het me niet verder. Ik heb de tekst doorgenomen uit het topic dat je aangaf en uit de wiki (http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab) en met hulp daarvan de partitienaam en de UUID's uitgevogeld.
Het viel op dat in de fstab de Linuxpartitie en de Swap-partitie als respectievelijk sda3 en sda8 aangegeven staan terwijl ze in werkelijkheid sda4 en sda9 heten. Ik heb volgens de aanwijzingen in de fstab de UUID vervangen door de /def/ aanduiding (sda9). Na opstarten was de Swap nog steeds niet gemount, de Linuxpartitie wel maar dat zqal zijn omdat die gebruik maakt van de UUID die overigens on de oude fstab voor de Swap wel klopte. Om het nog wat ingewikkelder te maken: ook de floppydrive kan niet worden gemount terwijl het wel lukt om met de Opstartmanager op diezelfde drive een hersteldiskette te maken ... Ik vrees dat Karmic nog wel meer verrassingen voor me in petto heeft.

Mijn fstab ziet en (na wijziging) nu zo uit:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda3
UUID=19b5c9e5-7303-44ed-8f13-c425f53870a7 /               ext3    defaults,errors=remount-ro,relatime 0       1
# UUID=424626cc-0126-4613-b6a7-713a5395a3dd
/dev/sda9       none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/scd1       /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0


Graads

Offline Graads

  • Lid
Re: Na upgrade naar Karmic
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/20, 12:20:50 »
Hallo Allemaal,

Er is inderdaad een volgende verrassing en dat is dat mijn floppydrive niet meer bereikbaar is (ik weet dat dat achterhaalde techniek is :(). Zoals het een PC betaamd zegt 'ie niet simpelweg wat er aan schort maar dat er geen media gevonden kan worden. Die is wel aanwezig. Stampvoeten helpt niet weet ik al een tijdje maar wat wel helpt heb ik ook nog niet gevonden. Ik heb een met Ubuntu geformateerde floppy (GRUB opstartdiskette; ext2) en een met windows (fat) geprobeerd, zowel root als standaardgebruiker reageren op dezelfde manier. Beide werkten nog wel voor de upgrade.

De vraag is dus: Hoe krijg ik de controle over mijn floppydrive terug.

Heeft iemand een hint?

Graads.