Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ontvreden over ubuntu!  (gelezen 4272 keer)

berre

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Gepost op: 2008/09/10, 13:49:58 »
ik heb me even geleden laten overhalen om ubuntu binnen te halen. daarvoor werkte ik met windows vista. er werd me langs alle kanten overtuigd dat ubuntu veel stabieler is en eenvoudig in gebruik. hoewel ik met vista nooit problemen of onstabiliteit heb ervaren wilde ik toch ubuntu eens zien.

vanaf de installatie heeft ubuntu mij eigenlijk niets anders dan problemen bezorgd. mijn draadloos netwerk heeft me 2 dagen in beslag genomen, mijn geluid nog eens een halve dag. nu dat is niet zozeer het opstakel aangezien ik wel graag wat werk wil steken in iets dat de moeite waard moet zijn.

eenmaal alles geïnstalleerd kwamen er problemen. het meest irritante is amarok! dat programma kan blijkbaar bij mij nauwlijks iets aan want zeker één keer om de twee dagen loopt het volledig vast, waarna ik het moet afsluiten, en de pc moet herstarten vooraleer ik het opnieuw kan gebruiken. de pc herstarten gaat daarbij niet rechtstreeks via de optie 'herstarten', want dan blijft hij steken op het afsluit scherm. ik slaag er op geen enkele manier in om dvd's af te spelen. mijn mozilla firefox loopt zo één keer om de zoveel dagen ook volledig vast waarbij ik alles geforceerd moet aflsuiten (gelukkig kunt ge met mozilla al die schermen terug oproepen) en zo nu en dan loopt gewoon héél het geheel kompleet vast, waarbij ik geen andere optie heb dan mijn laptop met de knop uit te zetten. toepassingen zoals google earth werken opeens zeer gebrekkig..

al het ongemak van het oneindig lang zoeken en soms niet vinden, van het niet functioneren en het totaal vastlopen heeft me ondertussen al wel ferm op mijn zenuwen gewerkt! mijn windows vista heeft altijd feilloos gewerkt en heeft alles laten draaien zoals het hoort. ik snap écht niet hoe het komt dat er zo wordt neergekeken op vista en ubuntu zo verheven wordt. zou dit kunnen liggen aan mijn laptop misschien? is deze gewoon niet compatibel genoeg met ubuntu? zijn er oplossingen om van heel deze resem problemen af te geraken? zijn er nog mensen die dit ervaren hebben?

ik wil best een oplossing voor deze problemen, maar als ze blijven duren dan schakel ik toch terug over naar vista. ik wil liever werken met een gratis initiatief zoals ubuntu, maar stabiliteit om mee te werken blijft toch mijn prioriteit!!

ontvreden over ubuntu!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/10, 14:03:51 »
Zo te horen treft u het niet bepaald, maar wellicht kan ik met enkele problemen helpen. Allereerst handig om te weten:
Heeft u dit lijstje afgewerkt? (http://computertip.googlepages.com/directdoen) (met dank aan pjotr123)
En wat zijn de systeemspecificaties van uw laptop?

edit: Voor het probleem amarok heb ik niet zo snel een oplossing, maar weet wel dat dit makkelijker kan. Als je naar "Systeem", "Beheer", "Systeemmonitor" gaat, kunt u bij het tabblad "processen" alle lopende processen zien. Als amarok is vastgelopen en geforceerd is afgesloten, is het proces "amarokapp" vaak nog niet afgesloten. Deze staat in die lijst met processen, en met een rechtermuisklik op het proces kunt u deze afsluiten. Hierna werkt Amarok weer naar behoren. Maar een ander programma (er zijn genoeg multimediaspelers in Ubuntu) zoeken kan uiteraard ook.
Op de chat te vinden als debiantux

Mightya

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/10, 14:04:45 »
Ik heb alleen nog altijd problemen met afspelen van video bestanden, daar word ik een beetje misselijk van. Zelfs de Sample video met nelson mandela loopt bij mij vast als  ik hem wil afspelen. Alle links opgevold die hier in dit forum zijn aangegeven voor media.
Zonder succes helaas.

Maar dit wil voor mij nog niet zeggen dat ubuntu niet goed/stabiel genoeg is. Ik neem aan dat dit problemen zijn die aan mijn installatie of hardware liggen.

Waarom ik niet gauw naar vista of xp over zal gaan zijn de volgende redenen:

*Laats pas een update van microsoft die zonder je toestemming werd uitgevoerd.
*De virussen malware spyware en de rest van die onzin.
*Het idee dat ubuntu kan draaien op een pc van 2002 terwijl mijn laptop Vista Capable van 2006, Vista dus helemaal niet aan kan. Laat staan de grafische effecten.(Voel me nog steeds gen***d door microsoft)
*De mogelijkheid dat ik zoveel kan veranderen aan mijn besturingssysteem.

Dit neemt allemaal niet weg dat ik dus zeker begrijp dat het irritant is wat jou problemen allemaal zijn. Maar bv voor je firefox is er een howto hoe je dat probleem kan verhelpen.
Amarok zijn veel alternativen voor.
Dvd`s afspelen kan liggen aan die w32 codecs. (daar is ook een leuke howto voor)
Anders gezegd heb je een keer op deze site gekeken http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux

De meeste problemen die je opnoemt staat daar hoe je die kunt verhelpen.

Als laatste tip zeg ik je, gebruik een dualboot. Zodra Ubuntu je de strot uit komt kun je nog altijd gewoon doen wat je wou totdat je je probleem verholpen hebt.

Je kunt als noobie zoals ik niet verwachten dat wij alles in 1x werkende krijgen. Zie het als een hobby. Ik weet 1 ding zeker, als het draait. DRAAIT HET OOK. geen omkijken meer naar.

Groetjes Mightya

Offline Geitekont

  • Lid
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/10, 14:04:53 »
Jaa je moet wel toe kennen dat mijn ervaringen met Amarok niet echt super zijn. Opstarten duurt lang en idd bij mij loopt het ook vaak vast. Daar in tegen hoe ik niet mijn computer op nieuw op te starten, ergste geval ctrl+alt+backspace
Daarom gebruik ik het niet meer. Tevens zie je vaak topics over geluids problemen en wifi. Zelf geen last van, maar kan me voorstellen dat dit irritatie veroorzaakt. Eigenlijk zal je verwachten dat zulke dingen in 1 keer moet lopen.

Daarin tegen beschikt Vista misschien wel over een betere hardware ondersteuning, maar op ten duur wordt het langzaam. Wat ik met Ubuntu nog niet heb ervaren. Missschien is het een idee om je hardware op te vragen en eens te gaan googelen, kijken of de hardware goed ondersteund wordt door Ubuntu. Denk verder dat er genoeg ervaren gebruikers op dit forum zijn die je prima met problemen kunnen helpen. Helaas ben ik daar te noob voor.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/10, 14:09:39 »
Visuele effecten uitzetten helpt vaak:
http://computertip.googlepages.com/herstelgrafischeomgeving
(punt 2a)

berre

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/10, 14:12:27 »
danku al voor de reacties! ik ben nu eens bezig met die lijst (http://computertip.googlepages.com/directdoen) eens na te kijken. misschien kan ik al iets verhelpen ermee. ik hoop in elk geval dat ik heel het zaakje gewoon stabiel kan krijgen want een onstabiele pc kan mij echt tegen het plafond krijgen van frustratie!

Mightya

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/10, 14:23:09 »
Citaat van: berre
danku al voor de reacties! ik ben nu eens bezig met die lijst (http://computertip.googlepages.com/directdoen) eens na te kijken. misschien kan ik al iets verhelpen ermee. ik hoop in elk geval dat ik heel het zaakje gewoon stabiel kan krijgen want een onstabiele pc kan mij echt tegen het plafond krijgen van frustratie!
haha :P

ontvreden over ubuntu!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/10, 14:26:50 »
Als je een erg grote muziekcollectie hebt zou het probleem met amarok misschien ook verholpen kunnen worden door gebruik te maken van MySQL als database.

berre

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/10, 14:28:41 »
Citaat van: riny
Als je een erg grote muziekcollectie hebt zou het probleem met amarok misschien ook verholpen kunnen worden door gebruik te maken van MySQL als database.
ik heb een stuk of 4500 liedjes... dat lijkt me nu toch ook niet zo onoverkomelijk veel?
hoe zou dat er aan toe gaan met MySQL als database, het klinkt nogal chinees voor mij?

berre

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/10, 14:46:14 »
het probleem met firefox dat vastloopt zou moeten afgelopen zijn  (ik ben benieuwd)

en dvd's afspelen lukt ondertussen ook al met gxine

ps: handige lijst!

waar ik zeker nog een oplossing voor zou willen is het slecht functioneren van amarok (ik heb al een hoop andere mp3 spelers geprobeerd maar daar zijn het beheer van een muziekbliotheek vaak zeer ondermaats, ik vind het bij amarok al maar zo en zo.. ik werkte vroeger altijd met winamp en dat was precies wat ik nodig had. een poging om winamp in wine te laten draaien is maar half gelukt, veel functies werkte er niet)

ook de optie 'herstarten' zou ik graag willen zien werken. ik heb al gelezen dat mijn problemen in slaap en pauzestand blijkbaar op geen enkele manier kunnen verholpen worden..

ontvreden over ubuntu!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/10, 14:46:27 »
Er wordt inderdaad aangeraden om het lijstje van Pjotr (welke u als link kreeg) direct te doen. Bij Multimedia stap 2 van die lijst, wordt uitgelegd hoe u dvd´s afgespeeld kunt krijgen, dus wat u daar voor nodig heeft.

Firefox is trouwens gewoon een baggerprogramma. Misschien zal Opera of Epiphany u beter bevallen? Of Midori? Of een andere van de ik-weet-niet-hoeveel-browsers die er voor Linux zijn? :)

En 4500 liedjes is inderdaad niet zoveel, Amarok is ook niet het beste programma. Misschien bevalt Rhythmbox u beter?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/10, 14:47:23 »
Audacious is een Linux-kloon van Winamp. Staat in mijn lijst voor multimedia.....  :-)

berre

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/10, 14:49:39 »
ah ja een probleem dat ik nog heb (ja het zijn er een hoop)

mijn helderheid aanpassen werkt niet. ik kan het logo op de bovenste balk zetten of mijn sneltoetsen gebruiken op de laptop. ik krijg het icoontje met helderheid en ik kan het harder of zachter zetten. enige obstakel: ik zie het balkje helderheid wel verplaatsen, maar de helderheid zelf blijft krak dezelfde..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/10, 14:54:04 »
Citaat van: berre
ah ja een probleem dat ik nog heb (ja het zijn er een hoop)

mijn helderheid aanpassen werkt niet. ik kan het logo op de bovenste balk zetten of mijn sneltoetsen gebruiken op de laptop. ik krijg het icoontje met helderheid en ik kan het harder of zachter zetten. enige obstakel: ik zie het balkje helderheid wel verplaatsen, maar de helderheid zelf blijft krak dezelfde..
Maak van elk probleem eens een apart onderwerp?

berre

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/10, 14:57:37 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: berre
ah ja een probleem dat ik nog heb (ja het zijn er een hoop)

mijn helderheid aanpassen werkt niet. ik kan het logo op de bovenste balk zetten of mijn sneltoetsen gebruiken op de laptop. ik krijg het icoontje met helderheid en ik kan het harder of zachter zetten. enige obstakel: ik zie het balkje helderheid wel verplaatsen, maar de helderheid zelf blijft krak dezelfde..
Maak van elk probleem eens een apart onderwerp?
ja ok sorry :)

Offline kihid

  • Lid
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/10, 16:57:06 »
berre,

vaak kun je "speciale"toetsfuncties en dergelijke instellen door middel van tooltjes voor je desbetreffende laptop.
Doe dit als volgt, tik in syanaptic bij zoeken het merk (of afkorting) van je laptop, meestal vind je dan zoiets als: toshutils = Toshiba laptop Utilities.
Zelf heb ik een vrij recente Toshiba en de speciale toetsen voor geluid, helderheid enz. werken daardoor allen correct.

Suc6
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline sveens

  • Lid
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/11, 17:14:51 »
Citaat van: berre
. ik snap écht niet hoe het komt dat er zo wordt neergekeken op vista en ubuntu zo verheven wordt. zou dit kunnen liggen aan mijn laptop misschien? is deze gewoon niet compatibel genoeg met ubuntu? zijn er oplossingen om van heel deze resem problemen af te geraken? zijn er nog mensen die dit ervaren hebben?

!
Je kan ook een Ubuntu versie downloaden met de alternate versie. Deze is speciaal gemaakt voor exotische harware. Alleen die link zie ik niet meer.Ik zeg niet dat jouw laprtop exotisch is maar laptops reageren nog wel eens anders.  Is je laptop een gekochte in de winkel met Vista erop voorgeinstalleerd. kan een probleem opleveren.

Mijn vrouw gebruikt op haar acht jaar oude laptop Xubuntu, die werkt perfect.

gr,

Stef

Offline sveens

  • Lid
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/11, 17:23:25 »
Citaat van: sveens
Citaat van: berre
. ik snap écht niet hoe het komt dat er zo wordt neergekeken op vista en ubuntu zo verheven wordt. zou dit kunnen liggen aan mijn laptop misschien? is deze gewoon niet compatibel genoeg met ubuntu? zijn er oplossingen om van heel deze resem problemen af te geraken? zijn er nog mensen die dit ervaren hebben?

!
Je kan ook een Ubuntu versie downloaden met de alternate versie. Deze is speciaal gemaakt voor exotische harware. Alleen die link zie ik niet meer.Ik zeg niet dat jouw laprtop exotisch is maar laptops reageren nog wel eens anders.  Is je laptop een gekochte in de winkel met Vista erop voorgeinstalleerd. kan een probleem opleveren.

Mijn vrouw gebruikt op haar acht jaar oude laptop Xubuntu, die werkt perfect.


Oh ja berre. Een verstandige Linux gebruiker haalt Windows niet naar beneden, hij is gewoon tevreden met zijn Linux. Ik was tevreden met XP maar met Linux ben ik veel meer tevredener ;)
Mijn zwager heeft zijn Vista laptop het raam uitgegooid, weliswaar beganegrond, maar toch. Ik begrijp hoe je je voelt. Probeer gewoon door te gaan met Linux, zal je zien je voelt je steeds vrijer.

Wat betreft MS Windows, ik haal het niet in mijn hoofd om die zo af te kraken want dat zou nergens op slaan. waarom ben je overgetstapt?

gr,

Stef

berre

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/12, 14:11:02 »
Citaat van: sveens
Oh ja berre. Een verstandige Linux gebruiker haalt Windows niet naar beneden, hij is gewoon tevreden met zijn Linux. Ik was tevreden met XP maar met Linux ben ik veel meer tevredener ;)
Mijn zwager heeft zijn Vista laptop het raam uitgegooid, weliswaar beganegrond, maar toch. Ik begrijp hoe je je voelt. Probeer gewoon door te gaan met Linux, zal je zien je voelt je steeds vrijer.

Wat betreft MS Windows, ik haal het niet in mijn hoofd om die zo af te kraken want dat zou nergens op slaan. waarom ben je overgetstapt?

gr,
ik ben overgestapt uit pure nieuwsgierigheid. als ik mijn pcgebruik naar een alternatiever en onafhankelijker niveau kan brengen wil ik daar best moeite in steken. het is enkel, ik zie momenteel nog niets in ubuntu dat vista destijds ook niet te bieden had. en vista heeft bij mij dus wel zeer stabiel altijd gedraaid, iets wat ik niet helemaal kan zeggen van ubuntu nu.

nu soit, ik heb mijn probleem met dvd's kijken kunnen oplossen! dat is toch al iets..

ik moet gewoon écht een stabiel systeem hebben dat niet zomaar naar eigen goeddunken vastloopt!

berre

  • Gast
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/12, 14:17:29 »
één ding moet ik wel toegeven, ik moet bij mezelf glimlachen nu als ik het volgende lees:

http://www.gva.be/nieuws/media_cultuur/default.asp?art={9891940A-ABFD-4B8F-825F-D8009462E061}

can't touch me!

Offline Hanssun

  • Lid
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/12, 15:14:53 »
iedereen die met Ubuntu begint moet eigenlijk verplicht het lijstje http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux van pjotr123 afwerken ik denk dat 90 % van de problemen is opgelost.

Gr Hans,

ontvreden over ubuntu!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/12, 19:24:14 »
Citaat van: Hanssun
iedereen die met Ubuntu begint moet eigenlijk verplicht het lijstje http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux van pjotr123 afwerken ik denk dat 90 % van de problemen is opgelost.

Gr Hans,
Nog beter zou zijn als we zouden stemmen op Ubuntu ideastorm ideeen waar de oplossingen voor items in die lijst worden aangedragen. Als zoveel mensen steeds tegen dezelfde suffe configuratie- en installatie problemen aanlopen dan is dat teken dat er iets mis is en reden om je stem als gebruiker te laten horen. Een aantal van de ideeen met veel stemmen is al uitgevoerd. Mark Shuttleworth heeft ook aangegeven de focus duidelijk op gebruiksvriendelijkheid te leggen dus het is zeker niet zinloos om daar te stemmen.

ontvreden over ubuntu!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/12, 22:34:02 »
Nee iedereen zou verplicht pjotrs Direct Doen lijstje moeten afwerken, niet alleen de multimedia dus.

Offline Tom

  • Lid
ontvreden over ubuntu!
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/12, 23:27:29 »
+1...... Maar vergeet ook niet de documentatie van ubuntu.nl staat ook veel in.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.