Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Versie 9.10 versus versie 8.10  (gelezen 748 keer)

Offline rietje

  • Lid
Versie 9.10 versus versie 8.10
« Gepost op: 2009/12/16, 11:17:35 »
Het installeren van simpelweg een monitor in Ubuntu heeft heel wat om het lijf. Eerst versie 9.10 gebruikt, geen resolutie hoger dan 640x480 te krijgen.Niet te gebruiken dus. Nu teruggegaan naar versie 8.10 en een resolutie van 800x600 als hoogste. Normaal werk ik met XP in een resolutie van 1024x768.
De adviezen die ik krijg zijn dermate dat ik mij afvraag hoe normale mensen dit voor elkaar moeten krijgen. Het register van XP is mij aardig bekend en goed mee te werken, maar dit is niet voor elkaar te krijgen zonder handleiding.
Kunnen de ontwikkelaars van Ububtu hier niet eens naar kijken? Ik had het idee opgevat om geheel over te stappen op Ubuntu, maar ga me nu nog even bedenken. Gaarne commentaar van meer deskundigen op het gebied van Ubuntu. Groet, W.

Re: Versie 9.10 versus versie 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/16, 11:27:07 »
Nou deskundige, dat zou wel veel eer zijn voor mijzelf. ;)
Heb je al gekeken onder Systeem>Beheer>Hardware Drivers, hier kan je een driver activeren als het goed is.
Kan dit niet, weet je welke grafische kaart je hebt? Er zijn namelijk wel eens wat lastige kaarten bij.
Die een aparte aanpak nodig hebbe. Niet alle fabrikanten, maken ook een Linux driver, helaas.
Nvidia kaarten doen het meestal wel goed, ook ATI lukt wel aardig, maar soms heb je van die eigenwijze kaarten...... Een mail naar de fabrikanten die zo eigenwijs zijn, heeft denk ik meer effect dan een mail naar de ontwikkelaars van Ubuntu of andere Linux ontwikkelaars..
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Versie 9.10 versus versie 8.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/16, 11:35:24 »
Hallo

Ben ik weer  ;), dat monitor probleem dat nu is onstaan, is eigenlijk niet vanwege ubuntu (of welke
andere linux distro ook), maar is vanwege het Xorg consortium. Die willen graag, dat alles op de autodetectie
toer gaat. Vervelend genoeg, gaat dat in enkele gevallen niet goed, zoals bij jou en nog een aantal
mensen op het forum. Bij het merendeel gelukkig wel. Autodetectie is ook wel eens makkelijk, als je bijv.
vaak van monitor wisselt, of snel een beamertje aan je laptop wil hangen, zonder extra prutswerk.

Nu zat er in ubuntu altijd het handige tool; displayconfig-gtk, waarmee je een foutief gedecteerde
monitor kon 'overrulen' met de door jouw gewenste waardes. Laatste distro versie waarin die zat
was 8.04. En dat tooltje zou ik eigenlijk wel weer terug willen in de latere versies. Het bevat in
ieder geval een soort database met geldige modelines voor een aantal monitoren.

Als ik nu een onwillige combinatie monitor/grafische kaart tref, dan start ik altijd een 8.04 in live
modus en laat die geldige waarden aanmaken, die ik later overkopieer. Dat gaat vaak goed, soms
tref ik iets, waar ik eerst eens flink op moet googelen, om het werkbaar te krijgen. Maar inderdaad
gebruiksvriendelijk is dit niet echt.

En de laatse tijd ben ik veel te druk, om mijn eigen toko een beetje rendabel te maken, dan uitputtend
op zoek te gaan, naar andere methodes, die Xorg vermoedelijk wel ergens op een achterafplankje
heeft liggen.

In ieder geval even mijn 2 centen in deze

Groeten Gerrit


@ Gijsbert , dit draadje volgt uit een andere;
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/resolutie-beeldscherm/
daar is ie al flink bezig geweest, zonder nou direkt reslutaat te boeken.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/16, 21:21:23 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Versie 9.10 versus versie 8.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/16, 13:48:19 »
Sommig besturingssystemen ondersteunen alle hardware (windows), sommige besturingssystemen als het even kan alleen hun eigen merk hardware (Apple), en sommige besturingssystemen ondersteunen heel erg veel maar niet alle hardware (Linux).

Dit betekend dat je moet opletten welke hardware je aanschaft als je iets anders wilt dan windows. Wil je Apple OS draaien, dan is de keus aan hardware heel beperkt, koop je zomaar wat willekeurige hardware, dan weet je zeker dat Apple OS niet gaat draaien. Wil je Linux draaien, dan is de keus veel groter dan bij Apple, maar kleiner dan bij Windows. De meeste hardware draait Linux wel, daarom nemen de meeste mensen niet zoals bij Apple de moeite om specifieke hardware die zeker werkt met het OS aan te schaffen. Dat is net zo min de schuld van Linux als dat het Apple zijn schuld is dat Mac OS niet op een willekeurige pc te draaien is.

Met andere woorden, wordt je hardware echt niet ondersteund, dan heb je gewoon de verkeerde hardware aangeschaft voor Linux. Daar is dan niet veel aan te doen helaas behalve dan het aanschaffen van hardware die wel ondersteund wordt in Linux. Hierbij kan de community je waarschijnlijk wel advies geven met tips voor goede hardware voor Linux.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Versie 9.10 versus versie 8.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/16, 13:58:57 »
@ Thomas ;

nou echt 'verkeerde hardware', dat verdient enige nuancering; ik zie ook wel eens een eerst goed
gedecteerde monitor (geldt trouwens ook heel sterk bij geluidskaarten) die afhankelijk van je distro
versie het ineens 'niet meer doen'. Dus in 8.04 geen probleem, 2 versies later bijv. plots geen
geluid meer en mag je met je handen onder de motorkap (optie wijzigen in je alsa-base.conf bijv.)

Soms heeft dit met Xorg te maken, of met alsa, of met kernelissues, noem maar op. Tja en daar sta je dan
met je eerst wel linux compatible hardware en nou niet weer werkende .... :'(
Gebeurt niet al te vaak, maar komt ook voor.

Groeten Gerrit 
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Versie 9.10 versus versie 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/16, 20:49:25 »
@ Gerrit, daar heb je gelijk in natuurlijk. :) Dat komt ook voor.