Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC  (gelezen 509 keer)

Offline Jorre

  • Lid
USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC
« Gepost op: 2015/07/22, 22:23:19 »
Ik probeer een Xubuntu (32-bit) te installeren op mijn oude PC (LIFETEC) Pentium III 900 MHz 384MB werkgeheugen 256 cachegeheugen.
Een bootable DVD lukt niet. Bij het booten start de DVD-speler, maar even later valt hij stil, en na een tijdje loopt de normale boot om het oude OS (Ubuntu of Windows Me) te selecteren.
Dan probeer ik maar met een USB-opstart. Met unetbootin Xubuntu image gekopieerd.
Probleem: Mijn Award BIOS Setup Utility toont nergens in het BOOTmenu een USB optie. (elders wel waar de USB enabled staat)
Mijn keuzes zijn de volgende:
1. ATAPI CD-ROM keuze uit Disabled, LITEON DVD-ROM LTD1 of R/RW 4x4x32
2. Removable Device: Disbable, Legacy Floppy, LS-120, ZIP-100 of ATAPI MO
3. IDE Hard Drive: Disable of ST340823A
4. Other Boot Device: Disable, SCSI Boot Device of INT18 Device (Network)

Enig idee wat ik best kan doen?
Alvast dank.

Re: USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/22, 23:46:19 »
ISO naar cd branden en dan starten zou iets kunnen opleveren. Zo niet: pc's hebben een enigszins beperkte levensduur. Die Pentium III stamt uit welk jaar/eeuw?

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/23, 00:16:56 »
Heb je dvd  goed gemaakt, werkt deze op andere pc's?

Oudere pc's kan zijn dat de usb niet werkt.
http://www.pendrivelinux.com/boot-from-usb-without-bios-support-via-plop-cd/ dit kun je proberen.

Je keuze 1, nu  staat deze uit.

Re: USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/23, 08:11:35 »
Je kan eventueel plop gebruiken:

https://www.plop.at/en/bootmanager/download.html

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Jorre

  • Lid
Re: USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/29, 15:03:02 »
Schitterend. De bootmanager deed het inderdaad. Ik heb ondertussen de Live versie kunnen uitproberen.
(Voor Paul: deze eeuw: 2001  ^-^ )

Daarna begon ik meteen de Xubuntu LTS te installeren naast een bestaande oudere Windows, maar door te weinig ruimte op een partitie besloot ik uiteindelijk toch maar de schijf te wissen en volledig te installeren.

Bestanden werden gekopieerd, mijn gevraagde profiel ingevuld, enz.. en het installeren kon beginnen.
Dat was vorige nacht om 23u.

Nu kom ik terug bij de PC en het installeren lijkt nog steeds bezig. meer dan een zwart scherm en de draaiende cursor ('zandlopertje') is er niets te zien. Het systeem zit misschien in een loop?
Wat raden jullie aan: cold boot (korte metten) of gewoon verder afwachten (duurt dan wel heel lang)?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/29, 15:23:29 »
De .iso bevat een zwaar gecomprimeerd bestand.
Jouw oude PC rekent zich daar gek op tijdens het uitpakken.
Voor een andere distro heb ik daarvoor een .iso gemaakt met lz4 compressie i.p.v. sqfs.
De iso is daardoor 2G groot geworden, de installatietijd op een bepaalde oude laptop met iets betere specs dan jouw machine van 6 uur naar 3 kwartier.

Mogelijk zul je (nog) meer geduld moeten hebben als je de huidige installatie wil afronden.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nero

  • Lid
Re: USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/29, 16:01:42 »
Voor een PC met zulke specificaties kan je beter een netinstall proberen.

http://xubuntu.org/getxubuntu/ onderaan, rubriek Minimal CD.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/29, 18:26:36 »
Citaat
384MB werkgeheugen
Vergeet Xubuntu. Veel te zwaar voor een P3 met zo weinig werkgeheugen.  :o

Ik zou die prehistorische bak snel afgeven bij de milieustraat.... Zonde van de tijd en moeite, om zo'n oud pruttelkreng levend te houden. Je gaat je geheid groen en geel zitten ergeren, omdat alles zo gruwelijk langzaam gaat.

Maar als je de milieustraat niet wil "verrijken", probeer dan iets als AntiX of Bodhi.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/29, 18:32:54 door Pjotr »

Re: USB opstartprobleem installatie Xubuntu oude desktop-PC
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/29, 19:34:08 »
Bodhi draait hier perfect en supersnel op een oude laptop met een nog slechtere processor en eveneens 384 MB werkgeheugen dus dat is een aanrader :) Download wel de Legacy-versie.