Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Anders opgelost] Libre Off.Calc: hoe krijg je een foto midden in cel ?  (gelezen 1897 keer)

Offline aartje

  • Lid
Ik heb een smoelenboek voor een koor gemaakt mbv van LibreOffice Calc.
Ik maak daartoe rijen met gegevens van de leden ongeveer als volgt:

Een smal celletje (3 bij 50 mm) met niks, daarna een celletje van 35 bij 50 mm met een
pasfoto, daarna een celletje van 3 bij 50 mm met niks, daarna een brede cel met de adresgegevens etc.
Het probleem doet zich voor met de cel met de pasfoto (ook 50 mm hoog), ik plaats die
door invoegen van afbeelding in de cel, schuif hem een beetje zodat hij midden in de cel zit
en veranker hem dan aan de cel. Zo doe ik dat met alle (ongeveer) 60 leden.

Het probleem is als ik een afdrukvoorbeeld op mijn scherm tover, dat dan de pasfoto's niet op hun
plaats blijven staan. Ze zakken soms een paar millimeter naar beneden.
De locatie in mijn calcsheet komt dus niet helemaal overeen met wat er uiteindelijk
afgedrukt wordt.
Mijn vraag is dus eigenlijk:
Hoe krijg ik in een cel een afbeelding (jpeg-bestand) in het midden van die cel  en houdt
hem daar dan ook ?

Misschien is dit niet de goede plek om deze vraag te stellen, weet iemand dan misschien
waar ik hem wel kan stellen ?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/03, 11:48:14 door aartje »

Frederik

  • Gast
Re: Libre Off.Calc: hoe krijg je een foto midden in cel ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/13, 14:03:10 »
Ik denk (maar wie ben ik) door de foto in de cel te centreren in plaats van een beetje te schuiven. Mogelijk (?) dat door dat geschuif er een extra regel ontstaat die je niet ziet maar wel het verschil in hoogte verklaart.

Offline aartje

  • Lid
Re: Libre Off.Calc: hoe krijg je een foto midden in cel ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/13, 14:16:56 »
Ik denk (maar wie ben ik) door de foto in de cel te centreren in plaats van een beetje te schuiven. Mogelijk (?) dat door dat geschuif er een extra regel ontstaat die je niet ziet maar wel het verschil in hoogte verklaart.
Bedankt voor de reactie Frederik. Maar hoe centreer je een foto in een cel? Ik weet wel hoe je tekst in een cel
kan centreren, maar ik weet niet hoe je dat met een afbeelding doe.
Ik begin te vermoeden dat de verschuiving iets met de verankering aan de cel heeft te maken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Libre Off.Calc: hoe krijg je een foto midden in cel ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/13, 16:15:13 »
Ik heb eens gekeken naar de mogelijkheden. Uitlijning (als via het rechterklik menu) is niet mogelijk. Verankering aan de cel wel. Via Positie en Grootte kan je exacte afstanden opgegeven voor je afbeelding.

Lukt het daarmee?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Libre Off.Calc: hoe krijg je een foto midden in cel ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/13, 17:06:35 »
@jvecht:  Bedankt voor je reactie. Ja, ik heb ook gezien dat je eigenlijk alleen maar een positie
kan aangeven tov van het begin van het hele document.

Iemand heeft ooit eens een macro gemaakt die de centrering van een image in een cel
zou kunnen regelen. Ik heb hem geprobeerd maar de run van die macro geeft een foutmelding
bij mij, misschien omdat hij eigenlijk voor OpenOffice is geschreven en niet voor LibreOffice (?)

De url van de discussie hierover is : https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=9&t=34544

Voorlopig dus maar wat schuiven met de images tot het past in het afdrukvoorbeeld.
Misschien is een spreadsheet niet de handigste wijze om een smoelenboek te maken.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/13, 17:33:01 door aartje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Libre Off.Calc: hoe krijg je een foto midden in cel ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/14, 14:39:06 »
Voor iets wat je wilt printen is Scribus een mogelijkheid. Daarmee kan je afbeeldingen en teksten perfect plaatsten en uitlijnen.

Hierbij een snel gemaakt voorbeeld. Afbeeldingvak 35 bij 50 mm gemaakt. Tekstvak 35 mm breed eronder. Die combinatie samen geselecteerd en met de meervoudig kopieren optie drie kopietjes met 5 mm horizontale tussenruimte gemaakt.

De eerste rij is klaar. Alleen nog de afbeelding en de namen aanpassen. De rijen eronder doe je net zo, maar nu met verticale tussenruimte.

Is dat wat?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Libre Off.Calc: hoe krijg je een foto midden in cel ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/14, 15:10:36 »
@jvecht:  Bedankt voor de suggestie, maar ik houd het toch liever bij een spreadsheet. Dat voldeed ook
prima, behalve dat de plaatjes verankerd aan een cel heen en weer schoven (vertikaal) als er leden bij
kwamen of afgingen. Als je er één of meer weghaalt moet je eerst de plaatjes weghalen en daarna pas de
hele rijen. Daarna eventuele leden toevoegen door eerst een rij toe te voegen en daarna een plaatje invoegen
de verticale grootte 5 cm maken en op een cel schuiven en daar aan verankeren.

Als laatste alle plaatjes in de rijen die verankerd zijn aan cellen eventueel een beetje meer op hun plek
schuiven. Dit moet je natuurlijk niet iedere week met honderden leden doen, maar één keer per jaar
ca. 5 á 10 mutaties zal wel lukken.

De macro waarmee je een plaatje aan het midden van een cel kan koppelen is voor een LibreOffice
op een Mac en/of Windows geschreven, ik heb  het vermoeden dat het daarom over "CellAddress"
struikelt.
Ik beschouw dit item als niet op te lossen en sluit het daarmee.
Mijn dank aan ieder voor het meedenken !

Frederik

  • Gast
Re: [Onopgelost] Libre Off.Calc: hoe krijg je een foto midden in cel ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/14, 15:25:30 »
Ik heb niet goed gelezen en daarom is mijn reactie niet correct. Niet gezien of er te snel overheen gelezen dat je dat smoelenboek met Calc in elkaar aan het knutselen bent.
Ik zou dat in Writer hebben gedaan met tabellen en dan kun je wel afbeeldingen in een cel centreren.

Offline aartje

  • Lid
Re: [Onopgelost] Libre Off.Calc: hoe krijg je een foto midden in cel ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/14, 15:42:14 »
@frederik:  Bedankt voor je antwoord !! Ik kan mijn oude Calc bestand zelfs importeren in
Writer, het worden dan kolommen. Eigenlijk voor de hand liggend om een tekstverwerker
die met kolommen en rijen om kan gaan hiervoor te gebruiker en niet een spreadsheet.
Writer gaat ook beter om met images.
Ik heb niet veel ervaring met kolommen in Writer, maar dat leer ik  me nog wel aan.