Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraag over partities dual boot  (gelezen 967 keer)

pieter27

  • Gast
vraag over partities dual boot
« Gepost op: 2007/11/26, 17:08:45 »
Een domme vraag waarschijnlijk, maar ik ken er niets van. De zoekfunctie leverde ook niets op.

ik heb een nieuwe laptop (lenovo) met vista en had graag een dualboot gemaakt met Gutsy. Nu volg ik uiteraard de wiki, maar wanneer ie de partities wil voorbereiden zit ik vast. Als leek weet ik immers niet wat ik moet doen. In de wiki geeft ie:
"We klikken op de eerste partitie, die van Windows. Die gaan we verkleinen zodat er ruimte vrij komt voor Ubuntu. Druk daarna op Edit partition.
Je ziet nu het bovenstaande scherm. We gaan de Windows partitie halveren, zodat er 16 GB vrijkomt voor Ubuntu. Windows houdt dan dus ook 16 GB over. We vullen bij de nieuwe partitiegrootte 16000 in: dit is 16 GB. Gebruiken als: moet op ntfs blijven staan. Als aanhechtpunt vullen we media/windows in. Dit is de plek waar je in Ubuntu je Windowsbestanden terug kan vinden. Je kan ook iets anders kiezen, bijvoorbeeld /media/iets-anders. Druk nu op OK".

Bij mij geeft ie:
/dev/sda
      /dev/sda1    ntfs      /media/sda1      6923MB (size)      6600MB (used)
      /dev/sda2    ntfs      /media/sda2      153115MB (size)   unknown (used)

Ik weet niet welke van de twee ik moet 'resizen'. Als het sda2 moet zijn: daar heb ik niet de mogelijkheid om de grootte aan te passen, enkel de mogelijkheid om het type en mountpoint aan te passen.

wat moet ik doen?

bedankt!

Offline hadez

  • Lid
vraag over partities dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/26, 17:19:57 »
Je hebt 2 partities staan op je schijf, volgens mij moet het mogelijk zijn om gewoon op de tweede Gutsy te installeren. Maar ik zou sowieso even kijken wat windows ervan vindt (kijk in je verkenner of je een D-schijf vindt, zo nee, dan kan je daar gewoon Gutsy installeren.)

pieter27

  • Gast
vraag over partities dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/26, 17:29:05 »
Ik heb alleen maar een C schijf gezien in windows. Bovendien is het zo dat de harde schijf 160gb groot zou zijn. In windows geeft ie bij de C schijf: 123GB van 142 beschikbaar. Vreemd toch allemaal, die windows.

Maar dus: geen aanpassingen doen aan de partitiegroottes? en gewoon installeren op die sda2, of hoe moet het dan?

Offline hadez

  • Lid
vraag over partities dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/26, 17:32:37 »
142 is ong 160... er gaan een aantal gigabytes op aan overhead, en ze verkopen ze als 160 000 000 000 bytes ofzo, terwijl 1 gigabyte = 1024 mbytes en 1 mbyte = 1024 bytes.., Dus die 142 zou kunnen kloppen, maar waarom hij 2 partities aangeeft, dat weet ik niet, maar ik zou hem niet zomaar over sda2 heen knallen, want dat gaat denk ik niet zo goed :(

pieter27

  • Gast
vraag over partities dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/26, 17:34:22 »
ah ok (en bedankt trouwens voor het snelle antwoord). Amai, dat vista bijna 20gb inneemt...

Iemand anders ideeën?

Zou het een goed idee zijn om eerst in vista zelf te partitioneren zoals in deze link (http://apcmag.com/5046/how_to_dual_boot_vista_with_linux_vista_installed_first)?
Via Schijfbeheer in Vista kwam ik er al achter dat die sda1 (6,45GB) een EISA-configuratie is. Hij geeft daar ook aan dat die volledig vrij is. Misschien dat Vista daar op stond geladen, aangezien ik geen Vista-cd of DVD heb moeten gebruiken voor de initiele installatie.
Sda2 is dan de primaire partitie (systeem, opstarten wissebestand, actief, crashdump, primaire partitie staat erachter).

bedankt

pieter27

  • Gast
vraag over partities dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/26, 20:10:50 »
niemand? (ik ben haastig, waarvoor excuus, maar zou graag willen dat ie tegen morgen in orde is voor het werk)

Offline hadez

  • Lid
vraag over partities dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/26, 20:28:10 »
Kan je doen.

Wss heeft dan Lenovo een OEM-installatie bedacht, waarbij de DVD soort van voorgeïnstalleerd is op SDA1, en dus ergens gekopieerd wordt naar SDA2.

Ik snap dan niet dat Gutsy hem niet kan resizen.... Als ik jou was, zou ik dan inderdaad die toturial volgen. Dat ziet er zo op het oog wel goed (en betrouwbaar !) uit.

Ik blijf nog steeds niet snappen waarom waarom waarom. Hier thuis hadden we een ASUS met vista gekocht, en daar met succes dual-boot gutsy op gezet. En daar liep hij ook eerst te kloten met schijven die hij zelfs L: had genoemd. Maar die had hij zelf allemaal geformatteerd naar 1 schijf. En die kon ik met de installatie van Feisty wel gewoon resizen... Ik zou die toturial volgen, en kijken wat daar uit komt.

Altijd aan te raden: Brand je belangrijke/bewaarbare documenten ALTIJD weg!

succes!

Offline mcgyver

  • Lid
vraag over partities dual boot
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/26, 20:30:47 »
Als je een nieuwe laptop hebt, heb je waarschijnlijk geen windows cd meegekregen maar een recovery cd. De "installatie cd" staat dan op een aparte partitie. Deze wordt via de recovery cd geactiveerd. Je windows installatie staat op de c schijf van 153115MB (dat is die 142 waarvan er nog 123 vrij is) Die 6600MB is het gedeelte waarop je "installatie cd" staat. Daar moet je niet aan komen. Verklein dus je 142GB schijf en installeer dus Ubuntu op het vrijgemaakte gedeelte.

Sorry, je hebt het ook al ontdekt.

Als hij zich niet laat verkleinen gebruik dan de gparted live cd.

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828

Deze doet het prima. Heb de laatste versies niet gebruikt.

pieter27

  • Gast
vraag over partities dual boot
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/26, 21:01:17 »
Zoiets dacht ik ook.
Ik heb net de gparted cd erin gestoken, hopelijk werkt dat. Anders merken jullie het wel

bedankt