Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken  (gelezen 49535 keer)

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #50 Gepost op: 2007/07/30, 13:27:49 »
Citaat van: schoappied
Nou Woteb. Heb Xubuntu geinstalleerd op de pc van mijn zusje (pentium III).
iso-gedownload. Een paar minuten werk.
Vervolgens je handleiding gebruikt en die was erg goed te volgen. Heb uiteindelijk voor Xubuntu.sh gekozen. Na eerste keer booten, kreeg ik idd een error, maar de tweede keer starte hij goed, doch wel traag op. Na het inloggen duurde het ook lang voordat ik mijn buroblad voor me had.... daar had ik mijn bedenkingen bij, maar de tweede keer booten ging al stukken sneller! :)
Heb je wel met de rescuemodus opgestart?

Citaat
Na de install heb ik de multimediazaken geinstalleerd, gstreamer end., vlc, mplayer, exaille, quod libet, k3b, open office en woordenboek van opentaal.org, epiphany (lichtere browser dan Firefox),soundconverter en soundjuicer.
Nu heb ik het prima draaiend systeempje, welke ongeveer 1,5 Gb in beslag neemt! :)
Als je sudo aptitude clean in een terminal uitvoert wordt het misschien nog kleiner?

Citaat
Wel dient gezegd te worden dat de installatie bij mij wel langer duurde dan een 'normale installatie'. Het downloaden van alle bestanden, het uitpakken en installeren duurde lang. Nu had ik ongeveer 1:30u nodig...

Volgende installatie van mij zal weer een 'netinstall' worden. Bedankt voor je handleiding, die erg goed te volgen is. Top! :)
Aan die handleiding wordt nog gesleuteld, inclusief een hele prak screenshots ter verduidelijking.

Die error is normaal, bij mij zelfs bij de netinstall en de alternate install.
Dat van die installatieduur, daarover heb ik ergens anders ook geschreven. Alles moet worden opgehaald, en de mirrors zijn kennelijk heel langzaam. Maar afgelopen zaterdag heb ik op drie werkstations het volgende meegemaakt: In heb ze met de alternate-CD geïnstalleerd, dat gaat op zich wel snel, maar de -UPGRADE- ging tergend langzaam. Af en toe maar op 5kb per seconde, dan weer 30 kb, dan weer 130 kb en dan maar 8 kb enz.
Die alternate installatie duurde minstens zo lang als wat jij hebt meegemaakt.

Zie eens hier: http://forum.ubuntu-nl.org/message/129137#p129137

Dat systeem van je zus(je) zal wel vlot lopen, nietwaar?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

schoappied

  • Gast
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #51 Gepost op: 2007/07/30, 14:19:29 »
@woteb:

recovery mode: check.

sudo aptitude clean: check

systeem loopt inderdaad prima!

Ps.
- Waarom heb je Thunderbird en niet Evolution in het pakketje gestopt?
- Heb je die *.iso zelf gemaakt?
- De webbrowser Epiphany is wellicht nog een aanrader voor installatie. Werkt echt lekker snel op systemen met wat minder geheugen...

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #52 Gepost op: 2007/07/30, 15:35:52 »
Citaat van: schoappied
@woteb:
Ps.
- Waarom heb je Thunderbird en niet Evolution in het pakketje gestopt?
- Heb je die *.iso zelf gemaakt?
- De webbrowser Epiphany is wellicht nog een aanrader voor installatie. Werkt echt lekker snel op systemen met wat minder geheugen...
Evolution vind ik een gedrocht. Voor lichtgewicht systemen niet geschikt.
Die iso kun je ook downloaden (zie aan het begin van dit topic)
Epiphany heb ik ooit eens mee gewerkt. Loopt ook op de Gecko motor waarop Firefox draait. Swiftfox zou ook een optie zijn. Moet lichter draaien dan Firefox. Draait dat met alle websites? Dillo is ook klein, maar te beperkt.

Verder moet je die recovery modus alleen draaien als je de mini.iso installatie hebt uitgevoerd, dus als er een basispakket op je systeem draait (en dus nog geen MC en Links is geïnstalleerd). Dan draai je tevens in de root modus om je systeem basic klaar te maken voor de verdere installatie.
Je zou dan bijv. ook die uuid zaken uit /etc/fstab en /boot/grub/menu.lst kunnen halen (na eerst apt-get update en apt-get upgrade te hebben gedraaid).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #53 Gepost op: 2007/07/30, 16:21:45 »
Ik heb de handleiding aan het begin aangepast met dit onderdeel:

==> UPDATE: We passen ook wat pakketbronnen aan. Het is gebleken dat de onderste pakketbronnen tergend langzaam werken. Dat passen we aan:

Alle regels waarin security.ubuntu.com in voorkomen, veranderen we in nl.archive.ubuntu.com:

Hieronder een overzicht: Waar # voor staat is de oude situatie (die we dus NIET gebruiken):

# deb http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security main restricted
# deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security main restricted
# deb http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security universe
# deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security universe
# deb http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security multiverse
# deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu feisty-security multiverse

deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-security main restricted
deb-src http://nl.archive.ubuntu.comnl.archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-security main restricted
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-security universe
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-security universe
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-security multiverse
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu feisty-security multiverse

==> Einde update

Is er iemand uit België die dit wil uitproberen met be.archive.ubuntu.com..??
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #54 Gepost op: 2007/07/30, 18:49:17 »
Citaat van: woteb
Is er iemand uit België die dit wil uitproberen met be.archive.ubuntu.com..??
Onze zuiderburen gebruiken vaak de NL repo's, omdat die sneller zijn ......
Binnenkort krijg ik mijn oude laptop (met 1.2 gig HD) weer terug, dan ga ik jouw system eens op die PC zetten.
Volgens mij wordt het tijd, om jouw systeem op CD te gaan zetten, speciaal voor de oude (lees antieke) PC's die nu vaak bij mensen ongebruikt staan.
Jouw systeem is beter en sneller dan mijn manier, op jouw manier hoef je geen verstand van Ubuntu te hebben, het gaat soepel en gladjes ;)

Mijn complimenten !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #55 Gepost op: 2007/07/30, 22:38:28 »
Dat "op een CD zetten", wat stel je je daarbij voor?

Verder kan ik je zeggen dat ik nu ruim een maand met Icebuntu (zo zal ik het maar even noemen) met groot plezier draai. Alle Gnome, KDE en XFCE programma's die ik wil draaien, die lopen er als een speer op. En grafisch allemaal met Rox-filer.
Afgelopen zaterdag heb ik een normale alternate installatie uitgevoerd op een drietal systemen die aanmerkelijk sneller moeten zijn (qua hardware) dan mijn laptop, maar ik merk nu al dat mijn laptop die systemen er makkelijk uit trekt qua snelheid. Veel sneller dan Gnome. Ik heb op deze laptop ook Xubuntu met veel plezier gedraaid, maar ook hier een grote snelheidswinst als je IceWM gebruikt.

Ik wil deze week verder gaan met dat installatie-menu en eigenlijk ook eens wat met een KDE-achtige IceWM gaan experimenteren. Nu is het nog veel op Gnome/XFCE georiënteerd, en jouw IceWM systeem draait voornamelijk op KDE achtige zaken.
Nu heb ik vroeger KDE gedraaid (Mepis) maar dat kon mij niet zo bekoren, dus zou ik eigenlijk willen weten welke kleine KDE programma's wenselijk zijn?

Ik ga in ieder geval een aangepaste sources.list ter download aanbieden, omdat in de originele een pakketbron zit wat op dit moment bijzonder traag en onregelmatig draait.
Een en ander wil ik ook in een apart scriptje laten draaien, zodat alle wat geautomatiseerd wordt.

Voor de mensen die niet zo zeer met de blokkendoosinstallatie willen werken, zijn de huidige scriptjes ook bruikbaar. Open ze met bijv. mousepad of gedit en kopieer de regels en plak die in een terminal. Dan werkt dat ook. Eventueel kun je programma's die in een regel niet van toepassing zijn weglaten voordat je die kopieert en in een terminal plakt.

Na een normale installatie is het extra.sh scriptje een welkome aanvulling om je Ubuntu of Xubuntu systeem uit te bereiden zodat het meer out-of-the-box werkt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #56 Gepost op: 2007/07/31, 22:19:54 »
Ik heb zojuist een --> testversie <-- van een installatiemenu ter download klaar gezet.

Als je met links de scriptjes wil downloaden, dan kies je dit:



Als je dat via Midnight Commander (mc) uit voert krijg je dit allemaal te zien:



Kies uit wat je hebben wil door op de bewuste letter te typen en op te drukken. Na installatie nogmaals op drukken om naar het menu terug te keren. Met de letter X wordt het menu verlaten en is alles geïnstalleerd wat je hebt gekozen.

Optie l (letter kleine letter "L") is handig na een installatie van de normale Xubuntu of Ubuntu. Het zal waarschijnlijk ook werken met Kubuntu, maar dan krijg je denk ik een aantal Gnome programma's erbij. En of dat allemaal de bedoeling is?

Een verkeerde keuze wordt ook aangegeven. Allemaal met kleine letters kiezen.

Succes!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

schoappied

  • Gast
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #57 Gepost op: 2007/08/01, 18:53:52 »
Goed bezig :)
Misschien is het handig om alle informatie over de installatieprocedure ook in je eerste post van dit topic te zetten.... dan fungeert dat bericht als volledige handleiding en hoef je als 'tester' niet alle berichten door te lezen...
Zelf ben ik nog wel geinterresseerd in zoiets voor Debian (gnome, kde en Xfce)...

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #58 Gepost op: 2007/08/01, 19:17:46 »
Ik heb het eerste bericht van mij al diverse keren van een update voorzien (met op- en aanmerkingen hierin verwerkt).

Het script werkt denk ik alleen in Feisty maar ik zal eens kijken of ik een en ander universeel kan maken, zodat het ook voor Dapper of voor Debian (of Mepis en Mint-Linux) bruikbaar is. Dan ga ik alle pakketten die een nummer dragen eruit halen.

Een voorbeeld:

apt-get install xmms xmms-cdread xmms-skins flashplugin-nonfree mplayer vlc mozilla-mplayer gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.8-lame gstreamer0.8-misc libgstreamer-gconf0.8-0 libgstreamer-plugins0.8-0 libgstreamer0.8-0 liblame0  mozilla-firefox-locale-nl-nl aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl thunderbird-locale-nl wdutch  iceconf icemc icewm icewm-common icewm-gnome-support icewm-themes k3b k3b-i18n libk3b2-mp3 cups-pdf gnome-cups-manager language-pack-kde-en language-pack-kde-en-base mozilla-firefox-locale-en-gb language-pack-kde-nl language-pack-kde-nl-base serpentine soundconverter xmms sound-juicer gnome-media menu mozilla-thunderbird gnome-office mousepad openoffice.org evince bluefish pyneighborhood thunar msttcorefonts gqview rox-filer portmap nfs-common

zal dan worden:

apt-get install xmms xmms-cdread xmms-skins flashplugin-nonfree mplayer vlc mozilla-mplayer   mozilla-firefox-locale-nl-nl aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl thunderbird-locale-nl wdutch  iceconf icemc icewm icewm-common icewm-gnome-support icewm-themes k3b k3b-i18n libk3b2-mp3 cups-pdf gnome-cups-manager language-pack-kde-en language-pack-kde-en-base mozilla-firefox-locale-en-gb language-pack-kde-nl language-pack-kde-nl-base serpentine soundconverter xmms sound-juicer gnome-media menu mozilla-thunderbird gnome-office mousepad openoffice.org evince bluefish pyneighborhood thunar msttcorefonts gqview rox-filer portmap nfs-common

Vooropgesteld dat je bij Debian dan ook de non-free pakketbronnen hebt geïnstalleerd. Anders kun je altijd nog in een terminal deze regel plakken en dan zie je vanzelf welke pakketten problemen opleveren. Pijltje omhoog en die pakketen met pijltje-links opzoeken en verwijderen en dan nog eens apt-get install (en het overgebleven deel van de regel), net zolang tot alles wordt geaccepteerd.

Anders maak ik wel een debianlijstje. Dus bijv.

apt-get install xmms xmms-cdread xmms-skins mplayer vlc mozilla-firefox-locale-nl-nl aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl thunderbird-locale-nl wdutch  iceconf icemc icewm icewm-common icewm-gnome-support icewm-themes k3b cups-pdf gnome-cups-manager language-pack-kde-en language-pack-kde-en-base mozilla-firefox-locale-en-gb language-pack-kde-nl language-pack-kde-nl-base serpentine soundconverter xmms sound-juicer gnome-media menu mozilla-thunderbird gnome-office mousepad openoffice.org evince bluefish pyneighborhood thunar msttcorefonts gqview rox-filer portmap nfs-common

En voor de officepakketten: apt-get install gnumeric abiword openoffice.org dia inkscape gimp

Er is met Ubuntu en Debian veel mogelijk..... ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

schoappied

  • Gast
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #59 Gepost op: 2007/08/02, 10:48:05 »
Je kunt wel je eigen site beginnen, met tools voor het goed installeren van allerlei versies van Ubuntu/Debian etc... :)

Mijn vader wil nog klein en snel Debian systeem. Ik wil nog nog een keer een Debian 'netinstall' doen, als ik alle programma's wat beter heb leren kennen in kde.

Succes met je verdere werkzaamheden!

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #60 Gepost op: 2007/08/02, 15:00:02 »
Ik heb in het eerste bericht een belangrijke toevoeging gedaan
UPDATE 2 augustus enz...

Deze update houdt in dat ik een aangepaste sources.list ter download erbij heb gezet. Hoef je zelf niet te gaan rommelen en het zijn allemaal officiële Ubuntu pakketbronnen.
Scheelt weer wat werk voor jullie.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #61 Gepost op: 2007/08/02, 16:03:28 »
Citaat van: woteb
Daarna naam systeem opgeven en netwerkprocedure doorlopen. Kies voor spiegelserver de voorgekauwde optie (is er maar één, later kun je dat aanpassen!!)
Ik krijg de melding dat de spiegelserver niet werkt. Waaraan ligt dat?

Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #62 Gepost op: 2007/08/02, 16:13:55 »
Ik kom niet verder...dus ik ben wegens tijdgebrek wel verplicht om gewoon Dapper te installeren dan.

schoappied

  • Gast
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #63 Gepost op: 2007/08/02, 16:16:19 »
Citaat van: wolterkabolter
Citaat van: woteb
Daarna naam systeem opgeven en netwerkprocedure doorlopen. Kies voor spiegelserver de voorgekauwde optie (is er maar één, later kun je dat aanpassen!!)
Ik krijg de melding dat de spiegelserver niet werkt. Waaraan ligt dat?
Geen goede internetverbinding? Wellicht een andere spiegelserver proberen?

Als je de mogelijkheid hebt om bij iemand een kabelinternetaansluiting ipv een draadloze verbinding te gebruiken, dan zou ik dat aanraden. Mijn ervaring is dat dat beter gaat...

Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #64 Gepost op: 2007/08/02, 16:17:36 »
Citaat van: schoappied
Citaat van: wolterkabolter
Citaat van: woteb
Daarna naam systeem opgeven en netwerkprocedure doorlopen. Kies voor spiegelserver de voorgekauwde optie (is er maar één, later kun je dat aanpassen!!)
Ik krijg de melding dat de spiegelserver niet werkt. Waaraan ligt dat?
Geen goede internetverbinding? Wellicht een andere spiegelserver proberen?

Als je de mogelijkheid hebt om bij iemand een kabelinternetaansluiting ipv een draadloze verbinding te gebruiken, dan zou ik dat aanraden. Mijn ervaring is dat dat beter gaat...
Ik moet eerst inloggen in het universiteitsnetwerk idd. Hmm, dan gaat deze optie over?

schoappied

  • Gast
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #65 Gepost op: 2007/08/02, 16:22:30 »
Citaat van: wolterkabolter
Citaat van: schoappied
Citaat van: wolterkabolter
Ik krijg de melding dat de spiegelserver niet werkt. Waaraan ligt dat?
Geen goede internetverbinding? Wellicht een andere spiegelserver proberen?

Als je de mogelijkheid hebt om bij iemand een kabelinternetaansluiting ipv een draadloze verbinding te gebruiken, dan zou ik dat aanraden. Mijn ervaring is dat dat beter gaat...
Ik moet eerst inloggen in het universiteitsnetwerk idd. Hmm, dan gaat deze optie over?
Dat moet ik in principe ook als ik het via draadloos netwerk doe... Ik kon ook geen spiegelserver vinden en had de mogelijikheid om het via de kabelaansluiting bij ons thuis te doen.

wellicht dat je 2 uurtjes gebruik kan maken van iemand met een kabelaansluiting in je kot of een buur?
Anders is Dapper de beste optie lijkt me

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #66 Gepost op: 2007/08/02, 20:35:56 »
Ik heb zojuist het eerste bericht helemaal bijgewerkt en ga nu uit van het installatiescript en dat dit scriptje in /root wordt opgeslagen. Ook de verbeterde sources.list is in het verhaal opgenomen zodat de downloads sneller worden opgehaald. Hiervoor heb ik de officiële pakketbronnen door andere officiële pakketbronnen vervangen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline shappie

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #67 Gepost op: 2007/08/02, 20:50:40 »
Ik volg dit topic sinds kort omdat mijn vriend liep te klagen over zijn laptop (armada 1750 offtopic: ik kreeg een rest partijtje van die dingen dus daarom allemaal van die armada vragen :) ). Daar stond een uitgeklede versie van xp op en die deed inmiddels 10 min over het opstarten ong.

Hij gebruikt de laptop bijna niet meer en ik mag er proberen linux op te krijgen! Dus ik zit te denken is dit een leuke oplossing?
Specs laptop:
333 MHZ proc
64 MB geheugen
4 GB harddisk
800x600 scherm resolutie?

Is dit een leuke optie voor deze laptop?
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #68 Gepost op: 2007/08/02, 21:04:10 »
Citaat van: shappie
Ik volg dit topic sinds kort omdat mijn vriend liep te klagen over zijn laptop (armada 1750 offtopic: ik kreeg een rest partijtje van die dingen dus daarom allemaal van die armada vragen :) ). Daar stond een uitgeklede versie van xp op en die deed inmiddels 10 min over het opstarten ong.

Hij gebruikt de laptop bijna niet meer en ik mag er proberen linux op te krijgen! Dus ik zit te denken is dit een leuke oplossing?
Specs laptop:
333 MHZ proc
64 MB geheugen
4 GB harddisk
800x600 scherm resolutie?

Is dit een leuke optie voor deze laptop?
Moet lukken. Ik heb een testomgeving wat een simulatie is van een dergelijk systeem wat jij hebt. Alleen is het een VMware omgeving op mijn laptop. Dat is ieen snellere processor. Maar VMware loopt altijd wat trager dan een normale werkomgeving, dus lijkt het mij een prima simulatie van jouw systeem. Ik heb vanmiddag de blokkendoos eens geïnstalleerd en het loopt prima. Je moet dan alleen niet verder gaan dan IceWM. Xubuntu loopt op 64 MB waarschijnlijk té langzaam. Die processor moet IceWM makkelijk kunnen trekken. Volg het eerste bericht zo nauwgezet mogelijk. Ik heb sinds kort een installatiescript wat een en ander aanzienlijk vergemakkelijkt. Als je module a, b en eventueel de modules Abiword en graphics, dan moet dat op die laptop kunnen draaien.

Tot voor kort ging de installatie vanaf de mini-CD een stuk sneller, maar de pakketbronnen lopen nu een heel stuk trager. Vanaf het stuk tot de eerste reboot moet je wat extra tijd uittrekken.
Als je de sources.list van mijn website ophaalt dan zal vanaf dat moment het downloaden een heel stuk sneller gaan.

Eerst had ik aangegeven hoe een en ander moet veranderen, maar met die verbeterde (met officiële Ubuntu pakketbronnen) sources.list heb ik dat werk al voor je gedaan.

Ik ben nog bezig met de documentatie voor rox-filer. Dat is een omgeving die bovenop IceWM draait maar dan heb je de beschikking over icoontjes op je bureaublad. Zie mijn screenshots. Ik werk nu al een tijdje met IceWM/Rox-filer en ben hierover zo te spreken dat ik geen behoefte meer heb aan Xubuntu, wat op mijn systeem makkelijk moet draaien (en dat ook heeft gedaan).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #69 Gepost op: 2007/08/04, 18:51:13 »
Voor de Dapper Drake en Debian gebruikers heb ik een aangepast installatiemenu gemaakt:



Dat menu ziet er zo uit:

Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #70 Gepost op: 2007/08/04, 18:53:09 »
woteb: je mag mijn naam en omschrijving "Klein voorbeeldje van..." wel uit dat bash scriptje halen hoor :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #71 Gepost op: 2007/08/04, 19:12:37 »
Op verzoek aangepast!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #72 Gepost op: 2007/08/04, 21:59:24 »
@Woteb: De oude laptop is geland, ik zit nu een Feisty-text-only systeem te installeren, morgen zal dat wel draaien, dan ga ik het uitbreiden met je blokkendoos .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

schoappied

  • Gast
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #73 Gepost op: 2007/08/04, 23:13:22 »
@woteb. Ah mooi dat er nu voor Debian ook een optie is. Ik ga nog een keer een kleine snelle Debian installatie doen. Wat betekent (gedeeltelijk) precies?

Offline woteb

  • Lid
Je eigen Xubuntu of IceWM blokkendoos maken
« Reactie #74 Gepost op: 2007/08/04, 23:48:34 »
Gedeeltelijk wil zeggen: Xubuntu en Ubuntu, die zijn alleen voorbehouden aan Dapper Drake.

Je kunt dus wel gewoon een Debian netinstall uitvoeren (met Gnome of XFCE, KDE heb ik niet getest) en dan de Extra-pakketten installeren (optie L (kleine letter)). De IceWM zaken zouden moeten werken. Ik heb vanmiddag in VMware-player de basis, de IceWM minimal en de IceWM extra uitgevoerd. Zelfs de flashplayer werkte binnen Iceweasel. Alleen moet je met het handje nog Vlc en Mplayer installeren. Ook Rox-filer kreeg ik makkelijk aan de praat. Dan heb ik toch een behoorlijke installatie uitgevoerd op 64 MB en een 2,1 GB harddisk. Geïnstalleerd, ongeveer 1,2 GB groot.
Alleen basis en IceWM-minimal natuurlijk een stuk kleiner, ongeveer 1,8 GB.

Ik moet zeggen dat een en ander nog behoorlijk vlot loopt, ook nadat ik Epihany-browser heb geïnstalleerd. Wel eerst met Iceweasel de flashplayer laten installeren, vanuit Epiphany-browser gaat dat niet. Heb je Epiphany eenmaal draaien, dan zou je Iceweasel eraf kunnen gooien.... ;)

Rox-filer (is al geïnstalleerd wanneer je IceWM-minimal hebt gebruikt) is ook makkelijk te configureren. Kopieer (als root (mc) of met sudo mc) de directory /usr/share/icewm (de bestandjes : keys, menu, preferences, toolbar en winoptions) naar je homedirectory en hernoem die directory naar /home/gebruikersnaam/.icewm/.

Dan maak je een die .icewm directory een bestandje aan: startup
Daarin zet je de volgende regel: rox --pinboard=gebruikersnaam &
Gebruikersnaam is dus je eigen gebruikersnaam. Maar dit bestandje uitvoerbaar met het commando: chmod +x startup

Uitloggen en inloggen. Rox-filer wordt nu bovenop IceWM geladen.

Rox-filer heeft een vrij uitgebreide manual over het hoe en wat. Hier kun je alvast veel vinden: http://rox.sourceforge.net/Manual/Manual/Manual.html

Succes!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)