Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oroborus iemand?  (gelezen 425 keer)

Oroborus iemand?
« Gepost op: 2015/11/08, 22:31:45 »
Heeft iemand ervaring met het (dode) Oroborus window manager? Ik probeer het hier werkende te krijgen, maar veel verder dan een zwart scherm en een pijltje. Ik heb netjes de defaults gekopieerd en in mijn homedir geplakt en hernoemd naar .oroborusrc en een file aangemaakt met de naam .xbindkeysrc. Voor de rest heb ik de nodige hulpprogramma's erbij opgezocht en geïnstalleerd, maar alles mag niet baten.
Dus wie o wie heeft een idee om het wel werkende te krijgen met ubuntu als basis (bij Puppy en Debian schijnt het wel gewoon te werken).

Even een kleine uitleg vanwaar deze interesse.
Oroborus is een hele lichte werkomgeving, lichter dan welke *box dan ook (nog geen 1 mb). IceWM en JWM gebruiken ook meer.
XFCE thema's kun je gebruiken, dus met wat knutselwerk zou het in principe mogelijk moeten zijn om een desktop
te kunnen maken die bijna als 2 druppels water lijkt op XFCE. (xfce4panel, thunar, compton etc).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Oroborus iemand?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/10, 23:18:50 »
Ik heb hier zelf de stoute schoenen aangetrokken en het maar eens op een andere manier geprobeerd. Als eerste de server editie van 16.04 in een virtueel doosje geplaatst en geïnstalleerd. Daarna lubuntu-core, wat updates en hulpprogramma's erbij opgezet.  Toen dat alles fatsoenlijk werkte heb ik openbox vervangen in de lxsessie door oroborus.  Na de herstart kwam ik tot de conclusie dat de standaard thema van oroborus erg jaren '90 was en de 'sloppy' focus is ook niet echt mijn ding. Dit viel makkelijk aan te passen, een xfwm4 thema (greybird) tussen de bestaande thema's geplaatst en dit in de /usr/share/oroborus/default gezet. In dezelfde tekstbestand kon ik ook de 'sloppy' focus uitzetten. En na een herstart zag er al veel anders uit. Er valt nog genoeg te sleutelen hoor, met name een aantal hulpprogramma's (o.a. een tegenhanger voor obconf) opzoeken, maar het werkt.  Maar goed dan nu het verschil, afgezien van het uiterlijk.

Lubuntu met Openbox (in VB) bij herstart 106 mb. Processor (1 aangemeld) boven 4,5% en piekt tot 10%
Lubuntu met Oroborus (in VB) bij herstart 97 mb. Processor (1 aangemeld) tussen 2,3 en piekt tot 5%

Beide systemen zijn exact hetzelfde qua bureaubladen etc. Het is een eerlijke vergelijking.  Wellicht ook een leuk experiment voor degene die zijn of haar lubuntu nog wat lichter willen hebben.
Hier nog een screenshot van Lubuntu/Oroborus..






Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint