Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu  (gelezen 11248 keer)

Offline _eric_

  • Lid
nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Gepost op: 2009/09/23, 10:57:30 »
Beste Ubuntu-ers,

Ik sta op punt om een laptop voor erbij te kopen. Er zal alleen op gemaild, internet en wat tekstverwerking op plaats vinden. Ik vroeg mij af welke laptops out of the box goed draaien met Ubuntu en ook niet te duur zijn.

Alvast bedankt!

Eric

Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/23, 11:08:15 »
Hallo Eric, tegenwoordig draait Ubuntu op bijna alle notebooks wel goed. Je zou op een paar dingen kunnen letten:
- Intel of AMD, naar mijn gevoel hebben Intel machines minder problemen met ACPI/Power management. Toch wel redelijk belangrijk op een een notebook
- Met een Intel CPU heb je de keuze tussen Nvidia of Intel grafische chipsets. Doen het allebei goed, Nvidia is wel een slag beter, vooral voor 3D dingen. Ook is de Nvidia ondersteuning onder Linux beter dan voor Ati (nog steeds).
- Wireless chipset. Dat is de grootste dwarsligger vaak. Als je een mooie notebook hebt gezien, check dan wat voor wifi chipset er op zit en of deze ondersteund wordt onder Linux.
- Voor de rest heeft Linux nog wel eens moeite met van die kaartlezers die vaak op notebooks zitten. Verder zie ik geen beren op de weg.

Succes met het zoeken en de eventuele aankoop!

Offline joop905

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/23, 11:12:55 »
neem een live CD mee naar de winkel,

Grj

Offline Willem_D

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/23, 13:01:59 »
Neem geen GPU van ATI of SiS.




[Ed.13u09: De ATI-fabrieksdriver is vaak niet bruikbaar onder Jaunty.]
« Laatst bewerkt op: 2009/09/23, 13:08:26 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/23, 13:04:41 »
Hallo Eric, tegenwoordig draait Ubuntu op bijna alle notebooks wel goed.

Ik volg dit forum sinds anderhalf jaar, en ik ben het oneens met deze bewering!
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/23, 13:18:27 »
Wat ook aardig werkt is googlen op het merk en typenummer van de laptop die je op oog hebt in combinatie met de term "ubuntu". Velvolgens even de resultaten van die zoektocht goed bekijken. Komen er veel onoplosbare problemen voor, dan kan je beter verder zoeken. Vindt je geen onoplosbare problemen, dan is de kans al vrij groot dat er niet veel problemen zijn. Let op, op alle laptops zullen er mensen zijn met problemen, je moet dus even wat verder kijken om te zien hoe ernstig die zijn. Vaak vind je ook mensen die zeggen dat op deze laptop ubuntu prima werkt, en dan weet je dus meteen dat het ok. is.
Lijkt dit o.k. dan kan je hier het type en merk ook eens posten. Dikke kans dat er mensen zijn die er iets over kunnen zeggen.
Tot slot is het natuuriljk het beste om met een live-cd de laptop uit te proberen, en zaken als geluid, draadloos, en grafische kaart (drie-d effecten) te testen.

edit: ik meen ergens gelezen te hebben dat ATI het in Karmic Koala al weer goed doet?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/23, 13:21:19 door Thomas de Graaff »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/23, 15:01:48 »
ATI in Jaunty geeft bij mij geen problemen.
Een betere computer winkel heeft er geen problemen mee, wanneer je met de live CD wilt testen, zo heb ik mijn Acer ook gekocht.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline _eric_

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/23, 16:04:39 »
Bedankt voor de reacties, ik ga in ieder geval op zoek naar een Intel machine. Chipsets van WiFi worden vaak niet genoemd in de specificaties. Kaartlezer is wel handig als die het doet, maar ik vind het niet erg als dat out of the box niet werkt. Heb je nog wat te hobbien..  ;)

Google, merk, type en ubuntu, goeden tip, kan niet sneller volgens mij.

Ik heb geen echte thuisleverancier voor computerspul en ben ook niet iemand die graag door de stad heen sjouwt en computers gaat vergelijken (heb ik ook de kennis niet voor). Als ik wat nodig heb bestel ik het vaak online, dan kan ik op m'n gemak vergelijken en dat zal nu ook wel zo gaan. De computer is voor mij een stuk gereedschap en moet het gewoon doen en fancy stuff ala een ingebouwde webcam is leuk, maar ik heb er geen geld voor over.

Ik ben aan het zoeken gegaan op het net en heb een Acer Extensa 5230 op het oog of een Dell Inspiron 1545. 

Met beide machines vind ik niet veel problemen met Ubuntu, ik hoor graag als het anders blijkt te zijn. Als iemand nog andere suggesties heeft dan hoor ik het graag. Ik zoek een minimaal 15" apparaat. Een apart numeriek toetsenbord zou fijn zijn, is geen must.

Budget, tot € 400.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties. Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomst.

Groeten
Eric

Offline Thijsg

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/23, 16:37:16 »
Dit is toch een persoonlijk verhaal, want iedereen heeft weer een andere mening. Hier staat een Acer Aspire 5520G, op fora hoor je de wildste verhalen over Acer, maar tot nu toe heb ik geen problemen. Als ik Vista zou draaien, zou het een compleet ander verhaal zijn. :rolleyes:

Dan heb je ook nog de verkoper, met internet zal je niet heel veel problemen krijgen. De laptop hier komt bij een zakelijk gerichte winkel waar ik niet zo over te spreken ben ("Ik wil graag een laptop zonder Windows." -"Dat kan niet, het is verplicht."). Toen heb ik maar 200 laptops gekocht, dan kan het wel zonder Win.. :evil: XD Dat is de consequentie daarvan. Op internet kan je ze wel zonder OS kopen, vermoed ik.

mvg
Thijs

Offline _eric_

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/23, 17:27:57 »
Een tijdje heb ik gedacht 100% Ubuntu te gaan draaien, maar voor 5% van de zaken waar je nog geen goed Linux alternatief hebt (of veel uitzoek- instelwerk moet doen) blijf ik toch maar een dualboot machine draaien.
Één van de dingen is online foto's bestellen. Soms is het dan gewoon handig om nog Windows achter de hand te hebben. Ik ben geen idealist maar een realist  ;)

Groet,

Eric

Offline Thijsg

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/23, 18:42:32 »
Ok, mocht je vragen hebben, stel ze maar als je de laptop binnen hebt. ;)

mvg
Thijs

Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/23, 19:54:24 »
Ik vind dit wel een aardige laptop (wel iets duurder, 430,- inclusief verzendkosten):
DELL Vostro A860 C2D T5670 (1.8GHz 800MHz 2MB) 2GB 250GB-5400 DVDRW 15.6 WX

http://notebooks-laptops.centralpoint.nl/dell/va860-m111nlus/vostro-a860-c2d-t5670-18ghz-800mhz-2mb-2gb-250gb-5400-dvdrw-156-wx/

Deze laptop levert Dell ook met Ubuntu, dus je weet zeker dat alles werkt.

Google maar eens, dan zul je het zien. Je kan zelfs een speciale ubuntu iso downloaden vanaf de dell site.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/23, 20:49:42 »
Budget, tot € 400.

Als je tot € 500 kunt gaan, nemen je mogelijkheden flink toe.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline woteb

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/23, 21:28:12 »
Ik werk met een HP 550. Een prima laptop om Ubuntu, Linux Mint of zelfs Debian te draaien inclusief Compiz.
Ubuntu en Linux Mint geven na het installeren aan dat je een Broadcomdriver op kunt halen voor wifi (zit standaard aan boord), voor Debian heb je wel wat handwerk nodig, maar Ubuntu en/of Linux Mint werkt out of the box. Tevens kun je hierop prima Virtualbox op draaien. Ik heb deze laptop ongeveer drie maanden en werk hier zeer intensief mee en het is een heel degelijke en robuuste linuxlaptop.

Een HP 550 heeft een Intel grafische kaart en heeft een heel helder beeld. En, belangrijk, het valt binnen jouw begroting, ik heb er € 349,- voor betaald. Via en PM wil ik wel zeggen waar.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/23, 21:30:04 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline joop13

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/24, 00:20:00 »
Budget, tot € 400.

Als je tot € 500 kunt gaan, nemen je mogelijkheden flink toe.
Ja en als je tot 1000 euro gaat nemen je mogelijkheden nog veel meer toe.

Ik heb een tweedehands Fujitsu-Siemens Lifebook en ik ben er, met Ubuntu, zeer tevreden over. Heeft wel Intel aan boord dus.... XD En deze kostte mij, vriendenprijs, 200 euro.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Willem_D

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/24, 11:17:26 »
Budget, tot € 400.
Als je tot € 500 kunt gaan, nemen je mogelijkheden flink toe.
Ja en als je tot 1000 euro gaat nemen je mogelijkheden nog veel meer toe.

Wat een goedkope reactie!  :D

Ik heb de laatste tijd veel prijzen/kwaliteiten vergeleken. Daarbij viel het me op dat je voor €400 -in het algemeen- slechts een magere cpu (single-core), een magere GPU, en weinig RAM (1 à 2 GB) aangeboden krijgt.
Voor €500 scoor je een 2GHz dualcore met 3 GB RAM, plus een redelijke GPU waarop -zelfs- Vista Home Premium draait. (En als je aan Ubuntu niet genoeg mocht hebben, kun je voor €15 upgraden naar Windows 7.)

Of Eric deze extra power kan/wil benutten, en of hij daar €100 voor vrij kan/wil maken, kan ik uiteraard niet beoordelen.

(Als je vanaf €500 in de richting gaat van €1000, treedt -mijns inziens- duidelijk de 'wet van afnemende meeropbrengst' in werking.)


« Laatst bewerkt op: 2009/09/24, 12:39:43 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/24, 12:39:23 »
Ik volg dit forum sinds anderhalf jaar, en ik ben het oneens met deze bewering!
Als je naar forum posts over problemen met notebooks gaat kijken lijkt het inderdaad alsof veel notebooks problemen geven.
Uit ervaring kan ik echter wel stellen dat het in de praktijk enorm meevalt. Tenminste, op iedere notebook die ik in m'n handen heb gehad krijg ik Ubuntu zo goed als probleemloos aan de praat.
Ik sluit me wel aan bij jouw stelling mbt het budget te verhogen naar €500,- Dan heb je inderdaad veel meer keus, ga je duurder dan wordt de keus relatief gezien minder, ook in mijn beleving.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/24, 12:42:30 door AutoStatic »

Offline Willem_D

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/24, 12:57:03 »
Ik volg dit forum sinds anderhalf jaar, en ik ben het oneens met deze bewering!
Als je naar forum posts over problemen met notebooks gaat kijken lijkt het inderdaad alsof veel notebooks problemen geven.
Uit ervaring kan ik echter wel stellen dat het in de praktijk enorm meevalt. Tenminste, op iedere notebook die ik in m'n handen heb gehad krijg ik Ubuntu zo goed als probleemloos aan de praat.

Het zal -inderdaad- meestal wel lukken (al of niet met -soms veel- extra 'gepruts'). Soms neemt men daarbij uiteindelijk maar genoegen met -bijv.- minder grafische mogelijkheden.

Door van te voren een beetje onderzoek te doen, kun je voorkomen dat je een laptop aanschaft die voor Ubuntu veel extra tweaks vereist.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/24, 13:00:50 »
ATI in Jaunty geeft bij mij geen problemen.
Een betere computer winkel heeft er geen problemen mee, wanneer je met de live CD wilt testen, zo heb ik mijn Acer ook gekocht.

Helaas kun je via een liveCD-sessie de grafische fabrieksdriver niet testen.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/24, 13:05:39 »
Soms kun je helemaal niet testen  :D
Ik: ik zou graag die laptop willen proberen, kan dat?
Verkoper: nee sorry meneer, hij is niet aangesloten en er is ook geen stopcontact in de buurt.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/24, 13:07:05 »
Als je naar forum posts over problemen met notebooks gaat kijken lijkt het inderdaad alsof veel notebooks problemen geven.
Uit ervaring kan ik echter wel stellen dat het in de praktijk enorm meevalt. Tenminste, op iedere notebook die ik in m'n handen heb gehad krijg ik Ubuntu zo goed als probleemloos aan de praat.

+1

Offline Tico

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/24, 14:01:58 »
Je kunt een kijkje nemen op https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam als je een bepaalde laptop op het oog hebt. Mogelijk staat hij er tussen. De Canonical supplied laptops kun je altijd wel nemen, lijkt me al zijn die wel gedateerd maar voldoende voor wat jij ermee wilt doen.

Offline ivo

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/24, 14:44:45 »
Ik heb sinds een week een HP ProBook 4710s.
Alles werkt, tevens de juiste drivers voor de ATI grafics geinstalleerd.
Ook de webcam werkt, alleen niet goed onder Skype.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline _eric_

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/24, 14:52:51 »
Ik heb besloten om vanmiddag toch maar even naar Groningen te rijden en een kijkje te nemen bij de mediamarkt.. Laat wel weten wat het geworden is.

Neem 2 printjes mee van de Acer en de Dell die ik in een post hierboven genoemd heb. Kan ik even kijken of ik iets vergelijkbaars mee kan nemen. Kan ik vanavond gelijk het spul installeren en anders maar even geduld hebben en online kopen.

Groet en bedankt tot zover!

Eric

Offline DJMR

  • Lid
Re: nieuwe laptop, welke merken draaien goed met Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/24, 15:00:50 »
He hoi,

Als je beneden de 500 eurie wil zitten zou je deze misschien kunnen overwegen. (dual core)

Compaq Presario CQ61-220ED.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06b/321957-321957-3329742-89318-89318-3944782-3982150.html

Ik ben zelf ook aan het kijken, heb dus geen ervaring met deze laptop.

Succes met je speurtocht.
Karmic Koala 9.10 -> Compaq Presario CQ60-420ED