Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verplaats /root naar /home (home partitie)  (gelezen 1270 keer)

Offline evarie

  • Lid
verplaats /root naar /home (home partitie)
« Gepost op: 2010/11/15, 22:31:14 »
Graag wil ik mijn linux installatie zo indelen dat het systeem gescheiden is van de documenten.
Dan is het ook logisch om van /root te migreren naar /home/root
Daarna wil ik graag nog een stap verder gaan en dat is om de www map te verplaatsen naar de home-patitie.
Je krijgt dan zo iets als /home/root/www

Eerst wil ik graag weten of dat technies wel zo verstandig is?
Daarna wil ik in iedergeval minimaal weten hoe je de root verplaatst. Zodat als je "gksu nautilus" doet, direct in de map /home/root komt.

Heb jij een idee hoe dat moet?

Re: verplaats /root naar /home (home partitie)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/15, 22:38:53 »
Dat zou ik zo nooit doen, ik heb er ook niets over gelezen dat het zo kan. je kan wel een aparte partitie aanmaken als /home, en dat bijv. op een 2e harde schijf, dan is de boel echt (fysiek) gescheiden. Het fijne weet ik er echter niet van, omdat ik zelf altijd maar met 2 partities werk, / en /swap , en wat ik wil bewaren backup ik op de NAS of usb-schijf/sticks.

Offline evarie

  • Lid
Re: verplaats /root naar /home (home partitie)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/15, 22:47:49 »
Zoals ik het bedoel zou het mooiste zijn. Maar een link met het commando link is ook een mogelijkheid.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: verplaats /root naar /home (home partitie)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/15, 22:47:57 »
Graag wil ik mijn linux installatie zo indelen dat het systeem gescheiden is van de documenten.
Dan is het ook logisch om van /root te migreren naar /home/root
Waarom is dat logisch? Zelf vind ik dat namelijk helemaal niet logisch klinken. Wil je even uitleggen waarom je dit wilt?

Eerst wil ik graag weten of dat technies wel zo verstandig is?
Ik vind van niet.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: verplaats /root naar /home (home partitie)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/15, 22:52:26 »
Je root /  partitie nooit in je home zetten, ik denk dat, dat niet goed gaat.
Je zorgt er voor dat je home map op een aparte partitie komt dat gaat zo http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/home-map-verplaatsen/ met name de laatste berichten. Nadat je dit gedaan hebt kan je de root partitie  /  eventueel verkleinen met behulp van Gparted van de Live cd en de vrij gekomen ruimt weer toevoegen aan je /home partitie.
Dan heb je dus dit:
/   root partitie 10GB is ruim genoeg Hier zitten alle programma's en systeem instellingen in
/home   home partitie de rest Hier zitten alle documenten en persoonlijke programma's in
/swap hier kan je de bestaande swap voor blijven gebruiken.
Eventueel maak je voor de map www een aparte partitie aan.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: verplaats /root naar /home (home partitie)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/15, 23:42:51 »
Daarna wil ik graag nog een stap verder gaan en dat is om de www map te verplaatsen naar de home-patitie.
Ik neem aan dat de www map de map van je/een webserver is.

Je kan de webserver een www map in je home-partitie laten gebruiken. Maar dat is niet gebruikelijk en waarom wil je dat? Wil je eenvoudig onder je eigen gebruikersnaam de www map kunnen wijzigen, maak jezelf dan eigenaar van deze map:

sudo chown -R $USER:$USER /var/www
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Lamp#Apachewebserver
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: verplaats /root naar /home (home partitie)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/16, 11:07:46 »
Alles kan in linux, maar ik ben er niet zeker van dat jij nu de betere indeling gevonden hebt.

In Linux is het systeem al gescheiden van de documenten. De gebruiker kan enkel iets veranderen binnen zijn eigen home directory, en kan aan het systeem zelf niets aanpassen. Zowel gebruikersinstellingen als documenten zijn georganiseerd in afzonderlijke directories in de homedirectory van de gebruiker.

Offline evarie

  • Lid
Re: verplaats /root naar /home (home partitie)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/16, 13:09:08 »
Waarom is dat logisch? Zelf vind ik dat namelijk helemaal niet logisch klinken. Wil je even uitleggen waarom je dit wilt?

Dit alles heeft te maken met het opnieuw installeren van het linux systeem. Als je dat dan doet moet je goed opletten dat alles bewaard blijft en dat er geen bestanden worden over geschreven die je wilt bewaren. Na het installeren van het systeem partitie kwam ik te weten dat ik een paar bestanden vergeten was op te slaan. Zo had ik de mysql databases niet apart opgeslagen en had ik mijn root bestanden deels gekopieerd naar een usb stift. Nieuwe bestanden die dan op het laatst bij komen in de root was ik vergeten te kopieren voor het installeren.

In de map root bewaar ik de root gerelateerde informatie. Daarvoor zou ik dan een aparte partitie voor kunnen maken. Maar het lijkt me handiger omdat in een partitite te hebben. Dat zou dan de home partitie kunnen zijn.

Het idee is dus dat waneer een volgende ubuntu versie uit komt. Dat je dan alleen het systeem/partitie hoeft te overschrijven. En dat je root en je var en je mysql databases en je home (zo nodig in een aparte partitie) bewaart blijven en dat je zo min mogelijk hoeft voor te bereiden. Natuurlijk wel een backup maken. En toch er voor zorgen dat je de backup niet nodig hebt.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: verplaats /root naar /home (home partitie)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/16, 14:20:28 »
Ik sluit me volledig bij Buzzin aan. Je kunt /root/ beter niet verplaatsen en je kunt beter geen data in /root/ opslaan.
Beter doe je dat in een andere gebruikersmap. Als je dat niet perse in een gebruikersmap wilt zou je ook bijv. /home/backup kunnen maken. Dat is niet heel netjes, maar het staat dan wel op de juiste(aparte) partitie.

Verder zou je inderdaad ook nog dagelijks een cron kunnen laten draaien die bepaalde belangrijke dingen naar die map kopieert.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Bloom

  • Lid
Re: verplaats /root naar /home (home partitie)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/16, 14:20:41 »
De homedirectory van root staat onder /root en niet onder /home juist omdat het geen gewone gebruiker is.
Maar het kan wel.
Om /root om te leiden naar /home/root doe je eerst dit (in root-modus of met  sudo voor elke volgende regel):
mkdir /home/root
rsync -vau /root/ /home/root/
Neem dan deze regel op in /etc/fstab om /root om te leiden naar /home/root:
/home/root  /root  none  bind,noexec   0   0
Voer daarna deze instructies uit (ook weer in root-modus of met sudo voor elke regel):
rm -r /root/*
mount -a
En daarna is /root omgeleid naar /home/root terwijl jij en Linux zelf hem nog steeds kan vinden via /root.