Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren ubuntu 10 of niet  (gelezen 1456 keer)

Offline laurentk

  • Lid
installeren ubuntu 10 of niet
« Gepost op: 2010/10/09, 00:12:36 »
hallo
heb ubuntu 10 geinstalleerd via software upgrade in ubuntu 9 (geinstalleerd via Wubi), problemen gehad met grub...na heropstart
windows XP werkt weer via fixboot en fixmbr met XP installatieCD

heb nu de ubuntu 10 LiveCD en wil het nog eens proberen (ubuntu 9 krijg ik niet meer aan de praat)
bij een vd installatieschermen komt er :
"partition tables of .. devices will be changed : SCSI4"
"following partitions are going to be formatted, #6 of SCSI4 (sdb) as swap, #2 of SCSI4 (sdb) as ext4"

verder
bij "advanced options"
"boot-loader" heb ik "install boot loader" aangevinkt
en onder "device for boot loader installation" /dev/sda" terwijl ik keuze heb tss
/dev/sda ATA WDC WD...(160 GB)
/dev/sda1 XP
/dev/sda5
/dev/sda6
/dev/sdb ATA (enz. idem als bij het eerste hierboven)
/dev/sdb5

ik weet het niet meer (ben geen echte ubuntu adept maar wil die versie 10 toch een kans geven), maar ik wil toch niet teveel risico's nemen

lorre

Re: installeren ubuntu 10 of niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/09, 00:58:47 »
Ik vind persoonlijk een Wubi installatie niet ideaal, je hebt een OS binnen een OS.
Je bent natuurlijk helemaal vrij in je keuze, maar ik adviseer een dual boot installatie. Hier een link voor het stapsgewijs installeren
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline laurentk

  • Lid
Re: installeren ubuntu 10 of niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/09, 10:07:35 »
OK
zal een poging wagen om het naast windows te plaatsen ipv erin ...
toch nog eens terugkomen op mijn vraag ivm dat formateren (die scsi4), daar loop ik toch geen risico's ? wat met de optie "install boot loader" default staat die aangevinkt, zo laten, idem als "dev/sda"

mvg
lorre

Re: installeren ubuntu 10 of niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/09, 11:08:15 »
sdb is de gehele harde schijf. sdbx x= een cijfer. Bijv sdb5 is een partitie op de schijf. Een swappartitie is een apart soort partitie net zoals je in Windows  een wisselbestand hebt. De swap is ongeveer 2x je intern geheugen. Deze heb je altijd nodig.
Op de live cd staat een programma, Gparted, waarmee je van te voren al je schijf kan in delen als je dat wilt.
Je kan ook simpelweg de gehele schijf sdb aan Ubuntu toekennen, je krijgt een grafisch scherm waar je dit aan kunt geven:
Dan krijg je inderdaad een swap partitie en een partitie voor Ubuntu, de  root partitie, wordt zo aangegeven /
Je kan ook handmatig indelen hoe je de schijf indeelt, maar ik zou het eerst zo eenvoudig mogelijk houden.
Na alle gegevens ingevuld te hebben, krijg je een overzicht wat en waar Ubuntu installeert, dit zou ik even goed door lezen, ben je het ermee eens wordt er geïnstalleerd. Ook Grub de boot loader wordt dan geïnstalleerd, op de eerste harde schijf,sda dus, dit wordt in het MBR geschreven over de Widows MBR heen, na installatie krijg je bij het opstarten, het Grub menu te zien met keuzes voor Ubuntu en Windows. Wil je dit niet kan je in eerder genoemde scherm op de knop Geavanceerd drukken en Grub installeren op het MBR van sdb. Dan moet je naderhand wel in de BIOS de opstart volgorde omzetten. Zo iets duidelijker? Anders ga ik wel op zoek naar wat plaatjes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline laurentk

  • Lid
Re: installeren ubuntu 10 of niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/09, 16:46:59 »
heb de stappen gevolgd die de installatie voorschrijft
echter, bij 'prepair disk space' staat er bij de onderste balk (int' blauw)
/dev/sdb5
93.4 Gb
gevolgd door
Ubuntu
maar dit is wel raar want volgens de link die je doorgaf (installatiestappen Ubuntu) moet er iets in het oranje verschijnen
gevolgd door
free
67 Gb
maw
er staat geen 'voorstel' van ubuntu om x Gb in te nemen
pas als ik de balk verschuif komt (oranje balk) Ubuntu te voorschijn ....

goed of slecht, maw niets van aantrekken en iets kiezen tss 10 en 67 GB ?

ter info
de balk bovenaan toont
/dev/sda1 : 80 Gb voor XP
/dev/sda5 : 62.2 Gb
/dev/sda6 : 17.8 Gb

lorre


Offline heir4c

  • Lid
Re: installeren ubuntu 10 of niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/09, 17:56:56 »
Als je ubuntu op de tweede schijf (dus op sdb) wil zetten dan moet je wel eerst kiezen voor die tweede schijf. In het venster waar je de keuze mogelijkheid hebt om ubuntu: "naast windows te plaatsen" of "gehele schijf gebruiken" of "manueel"(handmatig) staat er een knop waar iets op staat in verband met de sda. Klik daarop en dan kan je kiezen voor de sdb.
Wil je dit niet en wil je Ubuntu toch op de eerste schijf, dan kies je NIET voor sdb maar voor de sda schijf
sda is de eerste schijf, sdb is de tweede schijf.
Als je toch voor de tweede schijf kiest dan moet je op het einde van de stappen, (daar waar je een overzicht krijgt van je naam en andere gegevens en waar gezegd word welke parititie gaat gebruikt worden,) rechtsonder op de knop 'geavanceerd' klikken. Daar kan je zien waar de bootloader (grub) zal geïnstalleerd worden. Zorg ervoor dat dat de sda is. (Standaard staat die op de sda)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline laurentk

  • Lid
Re: installeren ubuntu 10 of niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/13, 19:53:36 »
ondertussen werkt het ...
nog enkele schoonheidsfoutjes, bij het opstarten kan ik kiezen voor ubuntu (default, na timeout start ie automatisch in ubuntu) of windows
kies ik windows, dan moet ik nog eens kiezen tss beide, maar nu wel windows als default
dit laatste is er gekomen nadat ik ubuntu via wubi geinstalleerd had, heb ondertss ubuntu (in windows) verwijderd, maar dat blijft erop komen
hoe kan ik dit oplossen ? Kan ik ergens instellen om default windows op te starten ipv ubuntu ?
lorre

Re: installeren ubuntu 10 of niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/13, 20:43:59 »
Ubuntu softwarecentrum onder toepassingen en dan startup-manager installeren.
Deze vind je dan terug onder Systeem-beheer

Gr Ruud