Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox  (gelezen 19069 keer)

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #25 Gepost op: 2015/08/11, 19:47:14 »
Hier in Vivaldi (gebaseerd op Chromium) werkt het ook prima. Voor mensen die Chrome niet vertrouwen: Vivaldi en SRWare Iron zijn veel beter voor je privacy maar met de voordelen van het Chromium-engine :)

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #26 Gepost op: 2015/08/11, 19:48:09 »
Ik snap het probleem ook eigenlijk niet.

Er zijn zat alternatieven en uiteindelljk wordt wel weer opgelost.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Henkp

  • Lid
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #27 Gepost op: 2015/08/11, 20:04:26 »
Ik snap maar al te goed het probleem.

Als je van ellende moet uitwijken naar een andere brouwser om dat in FF een beveiliging zit.

Dan is het bij al die andere bouwsers goed fout, om dat die gewoon de https dan omzeilen. Wat natuurlijk nooit de bedoeling mag zijn van een beveiligd https. Dan kunnen ze net zo goed http weer volledig gaan gebruiken.
En niet voor niets schakelen er steeds meer websites over op https, vanwege de veiligheid en de privacy.

Al met al begrijp ik ook maar al te goed dit Forum probleem, daar het bij startcom het probleem zit, zoals eerder vermeld.

En femke98, de vraag of het nu zo belangrijk is dat SSL certificaat. Voor dit Forum is het wel zo prettig dat alles wat hier geschreven wordt goed beveiligd over het internet verloopt.

Maar als het niet anders kan vanwege de extra hoge kosten, dan schakel ik wel even over van brouwser.
Ik zit er nu weer met Firefox op.  =D
« Laatst bewerkt op: 2015/08/11, 20:06:02 door Henkp »

DarkEra

  • Gast
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #28 Gepost op: 2015/08/12, 09:08:49 »
Offtopic:

Hier in Vivaldi (gebaseerd op Chromium) werkt het ook prima. Voor mensen die Chrome niet vertrouwen: Vivaldi en SRWare Iron zijn veel beter voor je privacy maar met de voordelen van het Chromium-engine :)

Vivaldi is nog in ontwikkeling en SRWare Iron... tja, :

Citaat
Although SRWare has been claiming "Iron is free and OpenSource",[8] this wasn't true from at least version 6 on until mid 2015, as the links given by them for the source code were hosted in RapidShare and blocked by the uploader.[9][10][11] SRWare Iron "is entirely closed source and has been since at least version 6".[12] According to lifehacker, as of October 2014 SRWare Iron was "supposedly open source but haven't released their source for years and the browser doesn't really offer much you can't get by tightening down Chrome's own privacy features on your own".[5] In 2015, the developer of SRWare Iron, after years of not releasing the source code of their browser anymore, started again to release what they claim is the source code for the browser, although not stating on their page what version the source code is from.[13]

Citaat
According to lifehacker, Iron doesn't really offer much you can't get by configuring Google Chrome's privacy settings.[5] The site doesn't recommend it. According to others, it's scamware or scareware,[27] since the developers bring up non-existent issues about Chrome to claim Iron solves it.[18]

Also, the download page claims the software is open source, but the source code has not been made available for many years.[5] According to developers, "SRWare Iron is entirely closed source and has been since at least version 6".[12]

https://en.wikipedia.org/wiki/SRWare_Iron

Er waren distributies die Iron Browser in hun repo's hadden maar er weer uit gegooid hebben wat me begrijpelijk lijkt na dat soort toestanden. Kan je nog beter Opera nemen en als je het Open Source wil houden, Midori of één van de andere Open Source browsers uit de lijst van pakketten van je distro die je gebruikt.




Wat meer terug ontopic:

Citaat
Sinds dit forum een SSL certificaat heeft, zijn er meerdere probleempjes.

Is zo'n certificaat wel nodig? Kan je zo'n certificaat ook bij een ander nemen? En dus minder probleempjes wellicht?

Gewoon wat vraagjes hoor, uit nieuwsgierigheid.

Is een SSL certificaat nodig? Lijkt me van wel.

https://www.globalsign.com/nl-nl/ssl-informatiecenter/wat-is-een-ssl-certificaat.html
« Laatst bewerkt op: 2015/08/12, 09:42:10 door Maik »

JohPoe

  • Gast
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #29 Gepost op: 2015/08/12, 11:54:12 »
Als je van ellende moet uitwijken naar een andere brouwser om dat in FF een beveiliging zit.

Dan is het bij al die andere bouwsers goed fout, om dat die gewoon de https dan omzeilen. Wat natuurlijk nooit de bedoeling mag zijn van een beveiligd https. Dan kunnen ze net zo goed http weer volledig gaan gebruiken.

De vraag die ik mij stel is of FF niet te goed is beveiligd  :)
- er is een certificaat die geldig is  (sommigen certificaten zijn jaren geldig)
- het probleem was dat FF niet kon controleren of dat certificaat ondertussen is ingetrokken

vanwege het niet kunnen controleren of het certificaat niet is ingetrokken slaat FF in een hardfail oftewel je komt niet op de betreffende site.
De andere browsers hebben helemaal geen tussentijdse controles of gebruiken een softfail methode (alleen een melding) en gaan verder naar de site.

Ik zou liever zien dat FF ook softfail toepast en een melding geeft dat er geen controle mogelijk is of het certificaat is ingetrokken en de gebruiker de keuze laat om te stoppen of gewoon naar de site te gaan en de controle te negeren. De hardfail methode geeft als resultaat dat men een andere browser neemt en toch naar de site gaat, wat dus inprincipe de hardfail methode waardeloos maakt. ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #30 Gepost op: 2015/08/12, 18:16:13 »
Het gaat hier bij mij op de laptop nu ook weer goed gelukkig.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #31 Gepost op: 2015/08/12, 19:47:18 »
@Maik: Jammer, ik probeerde alleen maar, ondanks mijn beperkte kennis hierover, te helpen, maar zo lijkt het net of mijn hulp niet door jou wordt gewaardeerd. Wellicht zie ik dat verkeerd (ik hoop het maar!).

DarkEra

  • Gast
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #32 Gepost op: 2015/08/12, 21:11:45 »
Helaas zie je het verkeerd, Vistaus.

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #33 Gepost op: 2015/08/12, 21:16:27 »
Oké, mijn excuses dan :)

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #34 Gepost op: 2015/08/17, 20:17:19 »
Ook bij mij nu: "sec_error_ocsp_try_server_later" Browser Firefox
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #35 Gepost op: 2015/09/03, 21:20:55 »
Ook nu al geruime tijd is dit Forum onbereikbaar via FireFox:




EDIT: om 21h30 ongeveer was het terug ok  (wel gekke toestanden ..... lol )
« Laatst bewerkt op: 2015/09/03, 21:36:15 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #36 Gepost op: 2015/09/03, 21:40:45 »
Sinds die keer (17-08-2015) gelukkig geen last meer gehad met bereikbaarheid van het forum  =D
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #37 Gepost op: 2015/09/03, 23:32:52 »
Nee,ik ook al een hele tijd geen last meer... :)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #38 Gepost op: 2015/09/04, 19:56:52 »
Op mijn Blackberry Passport deed het forum het tot nu toe goed maar sinds vanavond is het ook daar mis:


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #39 Gepost op: 2015/09/04, 20:07:57 »
Ja, de certificaten server doet het volgens mij niet meer ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #40 Gepost op: 2015/09/04, 20:17:09 »
Het lijkt net of iemand het er nu om doet  >:(
Nu ineens weer geen toegang meer FF - > Forum sec_error_ocsp_try_server_later

En chrome blijft gewoon weer werken.
(type dit nu dus op chrome)
« Laatst bewerkt op: 2015/09/04, 20:20:27 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #41 Gepost op: 2015/09/04, 20:19:30 »
Het lijkt net of iemand het er nu om doet  >:(
Nu ineens weer geen toegang meer FF - > Forum sec_error_ocsp_try_server_later
Ja precies, het ging een hele tijd goed moet ik zeggen en nu ineens....
En chrome blijft gewoon weer werken.
(type dit nu dus op chrome)

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #42 Gepost op: 2015/09/04, 20:20:59 »
Ook deze avond; omstreeks 20h10 weer onbereikbaar via FireFox.

Dit zou toch niet mogen ......, kunnen die certificaten niet ergens anders gehost worden of zo  ? (gewoon een vraag hoor)

Erg vervelend om telkens Chromium te moeten opstarten om het Forum te kunnen bereiken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

JohPoe

  • Gast
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #43 Gepost op: 2015/09/04, 20:41:10 »
FF about:config

security.ssl.enable_ocsp_stapling op false zetten

klaar  :)

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #44 Gepost op: 2015/09/04, 20:44:34 »
FF about:config

security.ssl.enable_ocsp_stapling op false zetten

klaar  :)

Geweldig! Hij doet het weer. Dank je wel!  :cool: :cool:
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #45 Gepost op: 2015/09/04, 20:48:58 »
FF about:config
security.ssl.enable_ocsp_stapling op false zetten
Geweldig! Hij doet het weer. Dank je wel!  :cool: :cool:
Idem hier. Tnx.

Maar dit kan natuurlijk geen structurele oplossing zijn...

JohPoe

  • Gast
Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #46 Gepost op: 2015/09/04, 21:00:21 »
FF about:config
security.ssl.enable_ocsp_stapling op false zetten
Geweldig! Hij doet het weer. Dank je wel!  :cool: :cool:
Idem hier. Tnx.

Maar dit kan natuurlijk geen structurele oplossing zijn...
Precies je schakelt een beveiliging uit.
Maar hier mogen de mensen achter FF nog wel eens over nadenken. Als je inlogt op een SSL site is die OCSP check prima. Als je 1 of 2 minuten later een page refresh doet, of een andere pagina bezoekt van die site, is die nieuwe OCSP check eigenlijk onzin. Heb de link zo niet bij de hand maar bij google is men van mening dat die OCSP check meer overlast geeft dan dat het nut heeft.
OCSP check is een controle of een certificaat niet is ingetrokken. Bij een netwerk storing kan dat dus niet gecontroleerd worden geeft FireFox een hardfail zoals nu bij deze site.

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #47 Gepost op: 2015/09/04, 21:22:36 »
Precies je schakelt een beveiliging uit.
Maar hier mogen de mensen achter FF nog wel eens over nadenken. Als je inlogt op een SSL site is die OCSP check prima. Als je 1 of 2 minuten later een page refresh doet, of een andere pagina bezoekt van die site, is die nieuwe OCSP check eigenlijk onzin. Heb de link zo niet bij de hand maar bij google is men van mening dat die OCSP check meer overlast geeft dan dat het nut heeft.
OCSP check is een controle of een certificaat niet is ingetrokken. Bij een netwerk storing kan dat dus niet gecontroleerd worden geeft FireFox een hardfail zoals nu bij deze site.

Tnx, weer wat geleerd. En het werkt prima deze hack. Nu kan ik eindelijk Chromium weer verwijderen (alhoewel...) lol .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #48 Gepost op: 2015/09/05, 20:03:21 »
FF about:config

security.ssl.enable_ocsp_stapling op false zetten

klaar  :)


Die instelling is er niet op mijn BlackBerry Passport, maar gelukkig is het forum er vanavond terug bereikbaar op.

Re: Dit forum is niet te benaderen vanuit Firefox
« Reactie #49 Gepost op: 2015/09/07, 11:07:15 »
Ja hoor,heel lang deed het ubuntu forum het goed in Firefox,en ineens weer niet meer.Wanneer houd dat nou eens op?Ik zit nu maar weer in Chromium..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.