Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu  (gelezen 4603 keer)

Offline Rymke

  • Lid
Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Gepost op: 2011/11/06, 11:26:16 »
Hallo,

Ik heb een laptop die draait op windows 7 en heb gisteren Ubuntu 11.10 geinstalleerd. Ik kan nu toch alleen van schijf ubuntu opstarten, want verder krijg ik alleen een foutmelding:

no such partition
rescue grub>

Ik heb al wel geprobeerd een en ander uit te zoeken, maar ik beland van de ene handleiding in de andere en het ziet er allemaal vrij ingewikeld uit. Is er geen eenvoudiger manier om bijvoorbeeld deze  hele installatie ongedaan te maken? Ik moet zeggen dat ik op dit moment aardig van baal dat iets wat zogenaamd zo eenvoudig is me weer een paar dagen kost om op te lossen.  Mijn hoop is dus op jullie!
Help Help

groet, Rymke

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/06, 11:46:48 »
Kijk eerst een met b.v. nautilus, de "verkenner" van Ubuntu, of de windows partitie er nog wel is, en dat je deze dus niet hebt verwijderd.
Is de partitie er nog, dan open je een terminal-scherm en dan type je sudo update-grub
Dan zou je Windows weer kunnen starten, mits je partitie voor Windows volledig intact is gebleven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Rymke

  • Lid
Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/06, 12:07:40 »
Ron!
Dank voor je reactie! Dat klinkt veelbelovend.
Ik zie dat er een ' device'  is VistaOS en Data (de C en D schijven) dus ik denk dat je dat bedoelde.
vervolgens krijg ik de volgende foutmelding:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo update-grub
/usr/sbin/grub-probe: error: cannot find a device for / (is /dev mounted?).

groet, R

Offline Rymke

  • Lid
Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/06, 16:29:57 »
.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/07, 09:31:19 door Rymke »

Offline Rymke

  • Lid
Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/07, 09:24:13 »
Oke, ik heb met Gparted partitiebewerker uiteindelijk ontdekt dat de installatie van Ubunti niet in orde was. Dus heb ik een herinstallatie gedaan en Ubuntu werkt nu goed.
Heb nog steeds een boot probleem, want Windows wil niet...

Als ik kies voor opstarten met windows moet ik een keuze maken tussen normaal starten (wat me alleen maar terug brengt naar het Grub-keuzescherm of windows herstel starten, waarbij het van de week misging en ik me dus afvraag of ik dan juist weer terug bij af ben met de No such disk, rescue grub melding.

Wat nu te doen?


Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/07, 10:03:15 »
Ben bang dat je weer opnieuw windows herstel moet doen. daarna kun je Ubuntu niet opstarten vermoedelijk. Dit zou je kunnen oplossen op deze manier:

http://sites.google.com/site/computertip/grub
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Rymke

  • Lid
Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/07, 11:20:07 »
Dank je wel Leon,

hier verslag van mijn laatste pogingen:

- als ik in grub kies voor windows krijg ik dus de melding dat windows niet juist kan starten en kan ik kiezen voor de optie ¨windows normaal starten" wat me enkel terugbrengt naar het grub keuze menu...
- als ik kies voor windows 'recovery'krijg ik een geheel wits scherm met in zo groot mogelijke letters erin; ERROR. Ik kan hier niets alleen maar de pc uitzetten via de aan/uit knop ingedrukt houden.
- ubuntu deed het wel, maar na deze laatste ERROR melding van windows, ben ik weer terug bij af en zie ik alleen de melding van grub; no such partition, rescue grub

Nog een idee???
 =(
Rymke

Offline Rymke

  • Lid
Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/07, 11:28:34 »
En ook nog; nu dus weer via de cd met ubuntu en gebruik het programma Gparted zie ik dat sda6 en 7 weer verdwenen zijn en nu alleen staat er "unallocatded".

Help...

Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/07, 11:30:52 »
dat houd waarschijnlijk in dat Ubuntu verdwenen is.

Probeer eerst eens je windows te herstellen met je recovery CD.s ik hoop dat je die hebt.

n.b. ik veronderstel dat e windows en ubuntu in dual boot wil draaien.
Altijd altijd... eerst windows installeren dan ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2011/11/07, 11:32:23 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/07, 11:44:11 »
- als ik in grub kies voor windows krijg ik dus de melding dat windows niet juist kan starten en kan ik kiezen voor de optie ¨windows normaal starten" wat me enkel terugbrengt naar het grub keuze menu...
- als ik kies voor windows 'recovery'krijg ik een geheel wits scherm met in zo groot mogelijke letters erin; ERROR. Ik kan hier niets alleen maar de pc uitzetten via de aan/uit knop ingedrukt houden.

Dat scherm wat je krijgt waarop staat "Windows normaal starten", dat geeft aan dat je Windows verkeerd is afgesloten of ... beschadigd is.
Heb je toevallig tijdens de installatie de W7 partitie laten verkleinen?

Ik zou voorstellen om je belangrijke data veilig te stellen die je binnen Windows hebt.
Daarna zou ik eens met een herinstallatie beginnen van W7 en daarna de partitie van W7 verkleinen binnen W7.
Daarna Ubuntu installeren op de vrijgekomen plek.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/07, 11:47:10 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/07, 12:00:13 »
Citaat
k zou voorstellen om je belangrijke data veilig te stellen die je binnen Windows hebt.
Daarna zou ik eens met een herinstallatie beginnen van W7 en daarna de partitie van W7 verkleinen binnen W7.
Daarna Ubuntu installeren op de vrijgekomen plek.

Denk dat  hij daar mee bezig is, als ie geluk heeft staat de recovery nog op de harddisk.
Alleen daar kan ie niet in komen omdat de MBR overschreven is door Ubuntu.
In het meest gunstigste  geval zal hij als hij recovery DVD's van zijn windows syteem heeft, het windows syteem snel kunnen repareren omdat de recovery het overneemt zodra windows opgestart is van de DVD's.
  

We wachten even af Windows (her)installeren duurt erg..................lang
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Rymke

  • Lid
Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/07, 14:52:40 »
Wat ben ik blij te zien dat de hulptroepen zijn gearriveerd!

Leon; Ik heb een pc waarop Vista al stond en later heb ik via een upgrade-dvd daar W7 van gemaakt. Ik geloof niet dat ik van Vista een schijf had, en helaas denk ik ook dat ik zelf geen recovery heb gemaakt.
Ik wilde inderdaad een dualboot draaien en W7 was er dus ook eerst.  Ik heb via de upgrade dvd de herstelopties kunnen bereiken en eerst gekozen voor een opstartherstel. Dat leek goed te gaan, maar dat was toch niet zo.

Donpedroll; Ja, inderdaad heb ik tijdens de installatie van Ubuntu W7 verkleind. Geheel volgens aanwijzigingen van Ubuntu!
W7 staat op sda2 en Ubuntu stond op sda 6 en 7 die onderdeel  zijn van sda3., samen met mijn oude D schijf.
Ik heb voordat ik met ubuntu aan de gang ging een backup gemaakt.  Nadat ik eerst via de upgrade dvd opstart herstel heb geprobeerd wat niet werkte, heb ik vervolgens via de upgrade dvd systeemherstel naar een eerdere datum gedaan externe harde schijf aangesloten ; leek goed te gaan. kreeg een positieve melding, maar bij opstarten blijft maar staan no such partition; rescue grub


Leon; het lijkt erop dat er een partitie is sda1 waar de recovery opataat, maar inderdaad heb ik geen idee hoe ik daar iets mee kan.

Ik haal mijn meisje van school en kijk uit naar jullie ideeen!

groet, R

Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/07, 15:26:09 »
sda1 staat meestal "system" sda2 is meestal de schijf waar windows opstaat, dus ben bang dat je recovery ook weg is.
De windows partities zijn altijd NTFS of FAT  van Linux ext 4
Waarschijnlijk functioneerd je MBR (MasterBootRecord) niet meer, dat zou je kunnen verhelpen, maar dan moet je wel een orginele (niet recovery)windows CD hebben.
Hoe het precies moet kun je weer lezen op de site van Pjotr.
   
http://sites.google.com/site/computertip/grub

Als ik jouw was zou ik eerst foto's, documenten en andere belanrijke dingen van je windows partitie afhalen als je dat nog niet gedaan hebt
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/07, 16:09:08 »
We kunnen een aantal dingen nog proberen.
Neem aan dat je wilt blijven gaan voor die dualboot?

Denk dat we dan eerst maar eens moeten proberen om W7 nieuw leven in te blazen
... alhoewel mijn hoop klein is met je voorgaande verhaal of dat nog wel gaat lukken  :( , want wat Windows eigenlijk doet is
automatisch herstarten na een critical error in het opstartproces >:(

Begrijp dat je een soort van upgrade DVD hebt, ga eens naar de volgende site om te kijken of je die kan uitvoeren zoals daar staat beschreven over hoe je de MBR kan herstellen..
http://www.sevenforums.com/tutorials/20864-mbr-restore-windows-7-master-boot-record.html

Nu hoop ik dat je die 'System recovery options' hebt.
Weet niet of anders iemand in je omgeving wel een DVD heeft?

Anders kan je altijd nog kiezen om een repair-disc te downloaden ( helaas niet gratis ) : http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/07, 19:28:35 »
Mocht je nog iets willen proberen om achter het probleem te komen van je Windows partitie, kunnen we ook de Liive CD van Gparted gebruiken.

Deze Gparted LiveCD kun je hier downloaden als een iso: http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.10.0-3/
Deze iso kun je op een CD als een image branden en dan je computer opstarten vanaf die CD.

Als hij is opgestart, krijg je een overzicht van de indeling van je schijf.
Waar ik nu benieuwd naar ben, staat er een rood uitroepteken bij de Windows partitie.



Via dat uitroepteken kan je extra info vinden over de problemen van de NTFS schijf.

Voorbeeld:
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Rymke

  • Lid
Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/07, 21:51:10 »
:)
Ik ben weer online...

Tja, het lastige was natuurlijk dat ik helemaal geen opstart/herstelcd's kon downloaden omdat ik alleen nog gebruik kon maken van de LiveCD van Ubuntu. En gelukkig had ik dus wel een backup gemaakt voor ik hieraan begon, want dat kon ook niet meer op dat moment.
Uit heuse wanhoop heb ik na de falende herstelpogingen vanaf de W7 upgrade DVD dan maar voor de optie gekozen om W7 vanaf die schijf te installeren. Ik wist helemaal niet hoe dat zou gaan, maar omdat Vista natuurlijk wel gewoon ergens op die pc stond... Gok dan maar.
En jawel, dat ging.  Natuurlijk ben ik voorlopig nog wel even bezig om alles terug te krijgen zoals het was; elke handeling vraagt wel een update of installatie van iets nu. Maar probleem opgelost voorlopig.

Ubuntu is verdwenen, en tegen de tijd dat ik hiervan ben bijgekomen weet ik niet of ik wel nog een poging wil wagen... Hoe kan het toch dat dit zo mis gaat? Ik lees me in van te voren, doe precies wat er gezegd wordt (ben best handig met pc's al zeg ik het zelf).

Wie kan me vertellen hoe dit komt en hoe ik kan voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt als ik het al wil proberen? 

In ieder geval bedankt voor jullie hulp en meedenken anders was de wanhoop echt toegeslagen!

groet, Inge

Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/07, 22:14:39 »
Jammer, ubuntu is een hardstikke mooi besturings syteem, het is even wennen, jamme van de installatie problemen.
Weet niet waar je vandaan komt, maar er is vast wel een Ubuntu steunpunt in de buurt die je wil helpen met de installatie.

Twee weten meer dan een.

Steunpunten vind je hier http://kaart.ubuntu-nl.org/
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/07, 22:31:55 »
Even een brainstorm.

Boot de live cd en kijk eens met gparted hoeveel partitie's je hebt op een "schone windows".

Mischien is het probleem dat er meer dan 4 primaire partities aangemaakt worden omdat windows er al teveel maakt,
Dit heb ik al eens meegemaakt op menig install party.

De truck is om max drie primaire partities te hebben en dan één extended partitie waar de overige partities in geplaatst worden, dit moet je eerst realiseren in een live omgeving en dan handmatig de / en /home en swap aanwijzen in die extended partitie, dan zal ook de juiste info worden weggeschreven in je MBR en blijf je met een werkende dual-boot over.
Het is even inlezen en uitzoeken maar ik denk dat het hier fout gaat.

Je locatie is niet ingevuld in je profiel maar indien je in de regio Arnhem woont wil ik je er met plezier mee helpen en eens een tijdje achter gaan zitten.

Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/07, 23:37:20 »
Ben er nooit zo weg van om Ubuntu de Windows-partitie te laten verkleinen. Er zitten risico's aan, b.v. hoe is het op dat moment met de fragmentatie van de Windows partitie, of is niet goed afgesloten geweest, etc. Dat KAN soms roet in het eten gooien. Zelf doe ik altijd: Windows partities defragmenteren, opnieuw opstarten met de Ubuntu live-cd of met de G-parted cd de partities naar wens aanpassen, DAN Windows een keer opnieuw opstarten, dan nog een keer opnieuw opstarten met de Ubuntu live-cd en Ubuntu installeren.

Misschien een beetje teveel van het goede, maar het is wel grondig.  :)

Re: Krijg enkel foutmelding na installatie ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/08, 09:03:39 »
Wat cjmanschot ook een beetje aangeeft kan ik ten dele wel onderschrijven.

Ikzelf start altijd met een:
1. Defrag Windows partitie
2. Resize binnen W7

Hier een goede HOW-TO hoe te werk te gaan met Gparted en Windows Vista / 7 partitie bewerkingen.
Voor het herstel heb je nog steeds een DVD nodig  :|

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/

Een andere optie is om een extra HD in je PC te plaatsen en daarop Ubuntu te draaien.
Hou er dan wel rekening mee dat je de bootloader op de juiste, eerste startup schijf in je BIOS, zet.

Heb hier een 11.10 schijf waarop in de MBR van die schijf een bootloader staat.
Mijn werkschijf heeft W-XP + Ubuntu 10.04 LTS met ook in zijn eigen MBR een bootloader.

Mijn Grub menu van 10.04 ziet netjes die losse schijf met 11.10 en kan ik vanuit dat menu ook netjes opstarten.
Door in het BIOS de opstartvolgorde van HD te wijzigen, zodat de schijf met 11.10 als eerste staat, start het Grubmenu van 11.10.

Voordeel hiervan is, dat je niet aan het MBR van je Windows hoeft te komen, maar door de eerste startup disk in te stellen je toch een Grub menu kunt krijgen met zowel Ubuntu als Windows.

Voorbeed:
Windows alleen opstarten zonder grub menu
Schijf 1 in BIOS => WindowsMBR + Windows 7
Schijf 2 in BIOS => UbuntuMBR + Ubuntu

Ubuntu opstarten met Grub menu en een Windows 7 keuze
Schijf 1 in BIOS => UbuntuMBR + Ubuntu
Schijf 2 in BIOS => WindowsMBR + Windows 7
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB