Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [soort van opgelost] virtual Ubuntu naar een "echte" computer?  (gelezen 2010 keer)

Offline rikels

  • Lid
hallo allemaal,

ik heb voor mijn stage een "Digital Signage" gemaakt met Xibo voor Ubuntu. het is een Server en Client in een voor energie besparing en makelijk beheer.

en nu zou ik graag deze virtuele harddisk omzetten naar een echte hardeschijf, zodat ik deze kan installeren in een computer. ik heb al verschillende dingen geprobeerd, zoals een back-up maken... en kopie van de virtuele hardeschijf (mislute telkens). maar ik krijg het hier niet mee voor elkaar. het is mogelijk dat ik vanalles verkeerd doe. dit is namelijk de eerste keer dat ik Ubuntu heb gebruikt.
ik heb VirtualBox gebruikt als virtuele pc.

ik hoor graag jullie oplossingen!
en alvast bedankt voor jullie moeite! ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/24, 18:35:38 door rikels »

Offline vanadium

  • Lid
Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/23, 15:19:52 »
De eenvoudigste en veiligste manier, is een gewone installatie doen van Ubuntu op je PC. Je persoonlijke gegevens plaats je daarna  van je backup op je PC.

Offline rikels

  • Lid
Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/23, 15:22:30 »
maar daarmee kan ik niet alles overzetten, of wel? ik wil namelijk graag alle programma's en hun instellingen behouden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/23, 18:19:31 »
* Alle programma's: die installeer je gewoon opnieuw naar behoefte.
* Alle instellingen: voor zover je "echte" Ubuntu versie identiek is aan je virtuele versie, kan je je home directory overbrengen om op die wijze al je data én configuratieinstellingen mee te nemen.

Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/23, 18:59:19 »
Misschien dat het min of meer het makkelijkste is om je fysieke harddisk in je virtuele machine te krijgen, dan je virtuele machine van iets als een LiveCD op te starten, en het dan over te zetten precies zo als je dat op een fysiek systeem zou doen (bijvoorbeeld met dd).

Daarvoor zou je dit eens goed door moeten lezen.
http://www.virtualbox.org/manual/ch09.html#rawdisk
Ik zou dat alleen maar doen met een schijf waar (nog) geen data op staat.
Eventueel zou dit ook handig kunnen zijn:
http://blarts.wordpress.com/2007/12/06/how-to-run-virtualbox-using-a-physical-partition-using-ubuntu-feisty-fawn/

Je hebt een *NIX als host?

Offline rikels

  • Lid
Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/23, 19:15:33 »
bedankt voor de reacties. ik zit nu op een windows host.

het probleem is dat ik niet zo bekend ben met Linux en de programmaatjes niet zomaar kan installeren. dit kost me weer een paar dagen :P. en mijn stage stopt over 2 weken.

met windows systemen kun je gewoon opstarten vanuit een boot cd, en dan de gehele hardeschijf back-uppen naar een image die je op een usb stick/hdd zet door hem aan de virtuele machine te koppelen, en dan kun je deze image daarna via de boot cd weer terug zetten.

is er niet ook zoiets voor unix/Linux/Ubuntu?

ik ga morgen in ieder geval proberen om de fysieke hardeschijf te koppelen aan de virtuele machine en dan alles over te kopieren.

edit: ik zie net dat je met Gparted partities kunt kopieren/plakken. dit lijkt me dan de beste optie. ik laat jullie morgen weten of dit me gelukt is! nogmaals bedankt voor de moeite!
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 19:37:47 door rikels »

Offline dropl

  • Lid
Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/23, 19:43:10 »
Een image van een harde schijf maak je met het commando dd:
sudo dd if=/dev/sda of=/media/somewhere/image.img bs=4096
Ge wit dit oit noit nie

Offline vanadium

  • Lid
Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/23, 20:26:45 »
het probleem is dat ik niet zo bekend ben met Linux en de programmaatjes niet zomaar kan installeren. dit kost me weer een paar dagen :P. en mijn stage stopt over 2 weken.
Vandaar: keep it simple and straightforward.

Wat is gemakkelijker dan een backup van je configuratiegegevens? Wat is beter en zuiverder dan een herinstallatie? Als informaticastudent weet je dat een virtuele machine geen PC is, en dat die installatie niet zomaar onder meer op eender welke PC kan gekloond worden.

Citaat
met windows systemen kun je gewoon opstarten vanuit een boot cd, en dan de gehele hardeschijf back-uppen naar een image die je op een usb stick/hdd zet door hem aan de virtuele machine te koppelen, en dan kun je deze image daarna via de boot cd weer terug zetten.
Dat hebben ze inderdaad van unix/linux geleerd.

Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/23, 22:31:21 »
met windows systemen kun je gewoon opstarten vanuit een boot cd, en dan de gehele hardeschijf back-uppen naar een image die je op een usb stick/hdd zet door hem aan de virtuele machine te koppelen, en dan kun je deze image daarna via de boot cd weer terug zetten.

is er niet ook zoiets voor unix/Linux/Ubuntu?
Ja, dit heet RemasterSys, even Google-en en de installatie is een fluitje van een cent.
Clonezilla is een andere optie (maar daar heb ik nooit mee gewerkt)
Succes
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 22:37:51 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline rikels

  • Lid
Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/23, 22:40:07 »
remastersys heb ik inderdaad geprobeerd... alleen werkte dit niet i.v.m. het iso limiet van 8-9 gigabyte. (dit werkt misschien wel als ik alleen mijn persoonlijke folder installeer) clonezilla heb ik wel mee gespeeld maar heb het nog niet werkende gekregen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 23:01:15 door rikels »

Offline rikels

  • Lid
Re: virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/24, 18:35:13 »
ik heb het vandaag werkende gekregen. (ware het niet dat ik een oudere versie gebruikte....)
ik heb een externe hardeschijf (USB) aan de virtuele machine gekoppeld, en vervolgens een 1-op-1 kopie van de virtuele hardeschijf naar de fysieke externe hardeschijf gemaakt. de fysieke hardeschijf in een computer geplaatst, en het werkte!

ik deed dit nogmaals met de nieuwere versie van de virtuele machine, maar dit werkte om een of andere reden niet.

nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Re: [soort van opgelost] virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/18, 20:13:55 »
Ik heb onlangs ook een digital signage gemaakt voor een bedrijfsgerichte website maar het kostte wel enige tijd.

Offline rikels

  • Lid
Re: [soort van opgelost] virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/18, 22:22:23 »
ik heb het uiteindelijk gewoon op windows geinstalleerd omdat ik nog niet de kennis had om de drivers van Ubuntu te installeren voor betere prestaties van de video kaart. ik werkte op de standaard drivers van Ubuntu, deze speelde de filmpjes wat trager af dan zou kunnen. maar het werkt nu al ongeveer 22 weken, heb van mijn stage plek niets meer gehoord dat het niet meer werkt. ze mochten namelijk nog gewoon contact met mijn opnemen als het niet meer zou werken =) . hoop dat het bij jouw wel allemaal goed werkt!

Re: [soort van opgelost] virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/18, 22:27:44 »
ik heb het uiteindelijk gewoon op windows geinstalleerd omdat ik nog niet de kennis had om de drivers van Ubuntu te installeren voor betere prestaties van de video kaart. ik werkte op de standaard drivers van Ubuntu, deze speelde de filmpjes wat trager af dan zou kunnen. maar het werkt nu al ongeveer 22 weken, heb van mijn stage plek niets meer gehoord dat het niet meer werkt. ze mochten namelijk nog gewoon contact met mijn opnemen als het niet meer zou werken =) . hoop dat het bij jouw wel allemaal goed werkt!
Euh, je gaat naar Systeem -> Beheer -> Stuurprogramma's. Als een ICT'er zou je er toch een klein beetje verstand van moeten hebben ;)

Offline rikels

  • Lid
Re: [soort van opgelost] virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/18, 22:28:38 »
helaas weet ik zeer weinig van Ubuntu...

Re: [soort van opgelost] virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/18, 22:31:00 »
helaas weet ik zeer weinig van Ubuntu...
Dit probleem had je als volgt kunnen oplossen:

* Na de installatie geeft Ubuntu aan middels een notificatie of er drivers zijn voor je videokaart.
* Je had naar Google kunnen gaan, alwaar je aan de hand van "naam_grafische_kaart ubuntu" een hoop informatie had kunnen verkrijgen
* Hier een topic kunnen openen.

Just saying... Je kunt hier altijd terecht voor hulp ;)

Offline rikels

  • Lid
Re: [soort van opgelost] virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/18, 22:36:46 »
ik zat helaas in tijd nood op het einde, dit kwam doordat de stage plek pas de een na laatste week hardware had gekocht... ik heb toen eerst nog geprobeerd Ubuntu te installeren (niet VM over zetten), was uiteindelijk goed gelukt. alleen speelde de filmpjes te traag af. vandaar dat ik op het laatst toch nog op Windows ben over gestapt...

Re: [soort van opgelost] virtual Ubuntu naar een "echte" computer?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/11, 20:18:42 »
ik zat helaas in tijd nood op het einde, dit kwam doordat de stage plek pas de een na laatste week hardware had gekocht... ik heb toen eerst nog geprobeerd Ubuntu te installeren (niet VM over zetten), was uiteindelijk goed gelukt. alleen speelde de filmpjes te traag af. vandaar dat ik op het laatst toch nog op Windows ben over gestapt...

ja dat had ik ook gehoord, maar ook dat er een nieuwe soort van digital signage verkrijgbaar is,, iemand daar iets over gehoord?