Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foutmelding tijdens ubuntu update  (gelezen 506 keer)

Offline hugort

  • Lid
Foutmelding tijdens ubuntu update
« Gepost op: 2014/09/17, 17:17:22 »
Hallo Forum,
wie weet wat ik met deze foutmelding aan moet. Ik heb op doorgaan geklikt en de machine werkt. Ik heb wel wat problemen met filesharing tussen windows en ubuntu comuters in het netwerk. wat voor windows openbaar is is voor ubuntu read only en andersom. Dit is wel lastig als je van werkplek wisselt.

Re: Foutmelding tijdens ubuntu update
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/17, 17:42:53 »
Hallo, dat is waarschijnlijk een spookmelding die je (ook waarschijnlijk) kunt negeren. Ik zie dat op Xubuntu ook wel eens langskomen (voor andere software). Volgens mij is dat gewoon een bugje.

Ik denk niet dat deze 'fout' te maken heeft met dat alleen-lezen verschijnsel. Het lijkt me eerder dat dit komt door een beveiligingsinstelling. Als iemand mij een odt-bestand opstuurt en ik open dat vanuit mijn mailprogramma, wordt dat als alleen-lezen geopend. Dat is om te voorkomen dat er meteen een kwaardaardige macro uitgevoerd kan worden.

Offline hugort

  • Lid
Re: Foutmelding tijdens ubuntu update
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/17, 17:59:33 »
"Ik denk niet dat deze 'fout' te maken heeft met dat alleen-lezen verschijnsel"
ik had het vermoeden van wel omdat in de foutmelding iets staat van 'sambashare' wat volgens mij het linux deel is dat zorgt voor samenwerking in windows netwerken. Ik heb op mijn ubuntu systeem een DATA map aangemaakt onder een gebruiker in de map openbaar. Ik heb daar eigenschappen ingesteld op totaal beheer voor iedereen. Maar als windows gebruikers daar files plaatsen of mappen maken dan is het voor ubuntu read-only. Andersom kan het wel overigens heb ik net getest. misschien heeft het niet meer met dit topiconderwerp te maken maar als iemand raad weet....

Re: Foutmelding tijdens ubuntu update
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/17, 18:09:40 »
Ah, samba-share, ja in dat geval zou het misschien kunnen dat de fout toch hier zit.

Offline Moob

  • Lid
Re: Foutmelding tijdens ubuntu update
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/17, 18:30:48 »
De foutmelding heeft betrekking op evolution. Ik zou zeggen herinstalleer het pakket en kijk of de foutmelding zich dan nog voordoet.

Offline hugort

  • Lid
Re: Foutmelding tijdens ubuntu update
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/17, 21:58:35 »
De foutmelding heeft betrekking op evolution. Ik zou zeggen herinstalleer het pakket en kijk of de foutmelding zich dan nog voordoet.
Ik ben iets te veel beginneling met ubuntu om te weten hoe ik een pakket herinstaleer. evolution zegt mij overigens ook niets. zou je het nog wat toe kunnen lichten? alvast bedankt!

Offline Moob

  • Lid
Re: Foutmelding tijdens ubuntu update
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/17, 22:08:40 »
In het eerste screenshot staat de tekst "/usr/lib/evolution/evolution-source-registry"  met bovenin de melding "..helaas een interne fout opgetreden"

Evolution is een mail client, zoiets als Thunderbird.

Als je het software centrum opent zie je een zoekveld. Zoek daarin even naar evolution en kies voor verwijderen. Als dat klaar is kies je voor installeren, en dan even opletten of de foutmelding weg blijft mbt "/usr/lib/evolution/evolution-source-registry" melding. Je hoeft uiteraard als je evolution toch niet gebruikt het niet te installeren, verwijderen is dan genoeg :)

Als je overigens evolution gebruikt om je mail te lezen, wat ik niet verwacht omdat de naam je niks zegt, moet je wel even je email veiligstellen.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/17, 22:10:22 door Moob »

Offline hugort

  • Lid
Re: Foutmelding tijdens ubuntu update
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/17, 22:30:57 »
Oke Moob, dat is gelukt! nu even afwachten of de melding wegblijft. en inderdaad gebruik ik evolution niet voor mijn mail. bedankt zover! ik ga ondertussen verder op zoektocht voor mijn filesharing probleempje. dat ligt kennelijk weer ergens anders aan...