Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.04  (gelezen 709 keer)

Ubuntu 11.04
« Gepost op: 2011/10/16, 19:31:29 »
Hallo allemaal,

Ik heb een simpele vraag: is het een slecht idee om met ubuntu11.04 in het gnome desktop te blijven draaien?
Ik vind de nieuwe versie 11.10 niet fijn namelijk. Of is dat kwa bescherming en eventuele updates niet verstandig?

Groet,

Emiel van Domburg

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/16, 19:34:24 »
Je kunt nog een jaar doorfietsen met 11.04 (elke gewone versie krijgt anderhalf jaar veiligheidsupdates).

Maar kijk eens naar Xubuntu 11.10:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/16, 19:34:29 »
Simpel: ja dat is mogelijk en de 11.04 heeft nog +- 1 jaar veiligheidsupdates dus dat zit snor.

Mag ik vragen wat je niet goed vindt aan 11.10 ?


Edit: Pjotr is me voor
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/16, 20:57:30 »
Uiteraard!

De opzet vind ik prima. Wat ik vervelend vind is dat als je bijvoorbeeld met 4 programma's bezig bent, je niet onderaan kan zien wat je open hebt staan. Ik moet dus altijd switchen met tab alt combinatie. Verder nog een punt: In de balk links passen nooit zichtbaar alle favorieten programma's.

Verder zal ik het als aanvulling fijn vinden als er 1 knop is zoals bij Xubuntu. Dan kun je kiezen of de balk links of die ene knop om een programma op te starten.
 
Dank voor de reacties

Emiel

Offline JvH

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/17, 09:31:22 »
Als ik me niet vergis (maar dat moet ik nog even uitproberen thuis) kun je die balk ook onderaan zetten, en zo instellen dat ie niet verdwijnt als een venster gemaximaliseerd wordt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/17, 09:46:13 »
Wat ik vervelend vind is dat als je bijvoorbeeld met 4 programma's bezig bent, je niet onderaan kan zien wat je open hebt staan. Ik moet dus altijd switchen met tab alt combinatie.
Je kunt in de starterbalk altijd zien welke de actieve programma's zijn, deze worden gemarkeerd met een klein pijltje (net als in docky). Je kunt ook Super + W gebruiken, dan wordt van ieder actief programma een miniatuur op het bureaublad getoond.

Verder nog een punt: In de balk links passen nooit zichtbaar alle favorieten programma's.
Je kunt de icoontjes kleiner maken, dan passen er meer op zonder dat je hoeft te scrollen. Het instellen doe je met compizconfig-settings-manager (te installeren via het Softwarecentrum). Tevens kun je dan instellen dat de starterbalk niet verdwijnt, dan houdt je altijd het overzicht.


Dan kun je kiezen of de balk links of die ene knop om een programma op te starten.
Helaas, dit kun je (nog) niet instellen. Of het in de volgende versie komt, 12.04 is nog maar de vraag. Het is wel zo dat door het onderbrengen van de dash-knop naar de starter, het in theorie mogelijk zou moeten zijn de balk op een andere plaats te tonen.

Zelf vind ik het wel prettig werken de balk aan de linkerkant. Ook zie ik veel Mac-gebruikers die het dock verplaatst hebben van onder (standaard) naar links, het is allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar beter is natuurlijk om het instelbaar te hebben.

Re: Ubuntu 11.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/17, 10:36:47 »
Dank, we (ik en mijn vrouw) gaan alle tips uitproberen en geven de nieuwe opzet nog een kans.

En anders gaan we inderdaad alles met Xubuntu doen.

Voor nu is dit dus opgelost