Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux (Ubuntu) op een Mac  (gelezen 4950 keer)

Offline sveens

  • Lid
Linux (Ubuntu) op een Mac
« Gepost op: 2009/11/20, 20:15:35 »
Ik ben van plan een Imac te kopen. Kan ik daar ook als dualboot Linux op installeren?


Offline VandeBas

  • Lid
Re: Linux (Ubuntu) op een Mac
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/20, 23:36:02 »
No Problem! Ik heb sinds de zomer een Mac Mini waar ik triple boot Mac OSX, Ubuntu 9.04 en Win7 op heb draaien. De enige problemen die ik ermee gehad heb waren volledig aan mezelf te wijten. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar ik gebruik naar tevredenheid rEFIt als bootloader. Ik heb de sprongen naar Snow Leopard en Ubuntu 9.10 nog niet gemaakt, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren, denk ik.
Go for it!

groeten,

Bas

Offline sveens

  • Lid
Re: Linux (Ubuntu) op een Mac
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/21, 09:37:00 »
No Problem! Ik heb sinds de zomer een Mac Mini waar ik triple boot Mac OSX, Ubuntu 9.04 en Win7 op heb draaien. De enige problemen die ik ermee gehad heb waren volledig aan mezelf te wijten. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar ik gebruik naar tevredenheid rEFIt als bootloader. Ik heb de sprongen naar Snow Leopard en Ubuntu 9.10 nog niet gemaakt, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren, denk ik.
Go for it!

groeten,

Bas

Bedankt bas.

is die Mac mini vergelijkbaar met een PC pentium 4?


Re: Linux (Ubuntu) op een Mac
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/21, 11:13:47 »
Ik heb het voor een vriend gedaan, en het ging prima. Alleen zou ik wel de nieuwste versie van Ubuntu gebruiken in verband met de hardwareondersteuning. Verder heb ik de Boot Camp-assistent gebruikt om de partitie van Mac OS X te verkleinen. Gaat snel en pijnloos. Verder rEFIt gebruikt voor het opstartmenu.

Kort gezegd: installeer rEFIt. Gebruik de Boot Camp-assistent om ruimte vrij te maken voor "Windows" (niets van aantrekken).
Start vervolgens op met de Ubuntu-CD. Bij het partitioneren ga je handmatig indelen: de FAT32-partitie verwijder je een vervang je door een ext3-partitie van minimaal 10 gigabyte die je aankoppelt als / en een swappartitie waarvan de grootte de grootte van het geheugen in megabyte is plus 200 extra megabyte (heb je dus 2 GB geheugen, dan wordt je swappartitie 2248 megabyte). Als je wilt kun je een losse ext3-partitie maken voor je bestanden, die koppel je dan aan als /home.

Dit is de veiligste en netste manier om Linux te installeren op een Mac. Je hebt dan een mooi opstartmenu, en Mac OS X blijft intact, omdat het zijn partitie zelf verkleint.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline sveens

  • Lid
Re: Linux (Ubuntu) op een Mac
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/21, 13:13:09 »
Gymnasiast, bedankt voor je antwoord. TOP