Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.  (gelezen 5208 keer)

Hallo,

In mijn eerste post een vraag over Firefox, nu over het draaien van Windows applicaties in Ubuntu. Ik weet dat er programma´s bestaan als VMware, VirtualBox en Wine, maar welke manier draait het vlotste?

Ik hoef geen spellen te draaien, maar moet wel gebruik kunnen maken van mijn ethernetverbinding vanuit de Windows-applicatie. Even iets meer over mijn systeem: P4 2,8GHz, 2Gb geheugen.

Ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraagstelling, vraag het mij aub, ik ben nieuw met Ubuntu/Linux en weet dus niet precies welke gegevens jullie nodig hebben.

Groeten,
Mischa

Offline joop905

  • Lid
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/02, 01:03:56 »
hoi
 wat voor programma´s wil je gebruiken!!
zelf vind ik VMware voor Xp het beste werken, maar doe niets meer met Xp

geluk er mee.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/02, 01:52:54 »
type virtualbox/vmware: je draait een virtuele windows-installatie, is relatief snel voor normale toepassingen, vergeet echter 3D toepassingen, want dat is niet mogelijk (er ontbreekt hardwareversnelling) let op: je hebt een officiële windows-licentie nodig om de windows virtueel te installeren, en voldoende schijfruimte.. ik zou virtualbox nemen ipv vmware omdat vmware een beetje moeilijk in gebruik is tenzij je een commerciële (betaalde) versie van Workstation koopt. Virtualbox kan eigenlijk net zoveel als vmware en is volledig gratis. (alleen de closed-source versie heeft USB support, maar die is ook gratis)

type wine/cedega: je draait windows-programma's via een 'API translation'-laag. Je windowsprogramma's worden in real-time omgezet naar linuxprogramma's, om het heel simpel (maar niet 100% correct) uit te leggen. Hier kan je wél een groot aantal 3D games/apps mee draaien en je hebt geen windows-licentie nodig. Nadeel: geen 100% compatibiliteit, niet alle games/apps draaien (perfect) op wine/cedega, zie de AppDB: http://appdb.winehq.com/
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/02, 21:55:13 »
Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg. Mag ik er vanuit gaan dat het type Virtualbox/VMware geschikt is voor meer programmatuur omdat hier gewoon XP wordt geïnstalleerd? Dit zou in principe toch bijna een garantie moeten zijn voor het kunnen draaien voor alle software die gemaakt is voor Windows XP?

Ik wil het gebruiken voor het programma Newsleecher en mogelijk nog wat specifieke audio-ontwerpsoftware. Geen extreem zware zaken dus. Mogelijk wil ik ook nog Pinnacle Studio gaan draaien, wat weer wat meer power vraagt. Dit alleen als ik binnen de beschikbare Linux software geen goed videobewerkingspakket kan vinden.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat het type wine/cedega minder geheugencapaciteit vraagt doordat er niet een compleet 2e OS hoeft te worden geladen?

Groeten,
Mischa

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/02, 22:23:18 »
Citaat van: mischa72
Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg. Mag ik er vanuit gaan dat het type Virtualbox/VMware geschikt is voor meer programmatuur omdat hier gewoon XP wordt geïnstalleerd? Dit zou in principe toch bijna een garantie moeten zijn voor het kunnen draaien voor alle software die gemaakt is voor Windows XP?

Ik wil het gebruiken voor het programma Newsleecher en mogelijk nog wat specifieke audio-ontwerpsoftware. Geen extreem zware zaken dus. Mogelijk wil ik ook nog Pinnacle Studio gaan draaien, wat weer wat meer power vraagt. Dit alleen als ik binnen de beschikbare Linux software geen goed videobewerkingspakket kan vinden.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat het type wine/cedega minder geheugencapaciteit vraagt doordat er niet een compleet 2e OS hoeft te worden geladen?

Groeten,
Mischa
Ik heb getracht om moviemaker en studio te draaien in VB. Kreeg de melding dat moviemaker niet geopend kon worden omdat de benodigde hardware niet aanwezig was. (ik denk dat je dat wel ergens kunt instellen). Met anme studio is een aardig zwaar programma, kun je beter een dualboot met xp maken, dan werkt xp niet onder ubuntu en heb je meer RAM geheugen ter beschikking.

gr idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/02, 22:37:29 »
Aha, dus als ik liever geen dual-boot wil gebruiken heb ik een probleem?

Zijn er overigens compacte versies van XP die betrouwbaar werken? Dit zou natuurlijk ook behoorlijk schelen in je geheugengebruik. Ik lees bijvoorbeeld over Windows Fundamentals en XPLite, zijn daar al goeie ervaringen mee? Verder is er nog de mogelijkheid om XP te strippen met nLite, maar daar loop je weer het risico dat je teveel stript door het teveel verweven zijn van functies binnen Windows.

Als het goed is krijg ik morgen mijn Ubuntu distro, dus kan ik aan de slag met de live versie. Op dit moment heb ik nog helemaal niks, dus moet ik het even theoretisch aanpakken.

Groeten,
Mischa

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/02, 22:41:01 »
Wat is er mis met tweevoudig opstartbaar? Bijzonder makkelijk tot stand te brengen. Daar hoef je geen schrik voor te hebben. Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Let wel op deze 9 installatietips:
http://computertip.googlepages.com/installatieubuntu

Groet, Pjotr.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/02, 22:41:14 »
Tja, als je geen dualboot wil (waarom eigenlijk niet??) moet je het proberen met VB. Wellicht dat er hier op het forum een aantal mensen weten hoe je het hardware probleem wat ik beschreef met moviemaker kan oplossen??

Ik heb hier dus dualboot en gebruik dat voor 2 dingen (wxp dus): videobewerken en het invullen van NIPO enquetes, die sw werkt niet onder wine. Verder alleen UBUNTU.
en ach, windows zit niet in de weg, en scheelt me voor die twee toepassingen een  hoop gedoe...


waarcshijnlijk samen met Pjotr aan het tikken :) zelfde mening hier!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/02, 22:45:51 »
Citaat van: mischa72
Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg. Mag ik er vanuit gaan dat het type Virtualbox/VMware geschikt is voor meer programmatuur omdat hier gewoon XP wordt geïnstalleerd? Dit zou in principe toch bijna een garantie moeten zijn voor het kunnen draaien voor alle software die gemaakt is voor Windows XP?
Klopt. Alleen zijn alle resources niet toegankelijk omdat bijvoorbeeld de grafische videokaart niet gevirtualiseerd kan worden...

Citaat van: mischa72
Ik wil het gebruiken voor het programma Newsleecher en mogelijk nog wat specifieke audio-ontwerpsoftware. Geen extreem zware zaken dus. Mogelijk wil ik ook nog Pinnacle Studio gaan draaien, wat weer wat meer power vraagt. Dit alleen als ik binnen de beschikbare Linux software geen goed videobewerkingspakket kan vinden.
...3D-toepassingen zijn dus bijna nooit mogelijk. Audiobewerking wordt ook niet aanbevolen, omdat er teveel latency aanwezig is en geen hardwarematige acceleratie. Video editing zal misschien wel werken, indien alles softwarematig gebeurt, maar dat zal wellicht een beetje trager aanvoelen dan "normaal", maar dat hangt van programma tot programma af.

Citaat van: mischa72
Begrijp ik het goed als ik zeg dat het type wine/cedega minder geheugencapaciteit vraagt doordat er niet een compleet 2e OS hoeft te worden geladen?
Klopt. En 3D-toepassingen zijn vaak wel mogelijk met Wine of Cedega. Alleen is de compatibiliteit niet 100%.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/03, 10:25:44 »
Hm, Dus als ik het goed begrijp valt het starten met dual-boot wel mee?

Ach ja, ik zal toch het volgende traject volgen:
Windows XP + Ubuntu LiveCD -> Ubuntu/WinXP Dual Boot. Als dat laatste goed bevalt laat ik het mischien wel zo.

Groeten,
Mischa

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/03, 10:54:45 »
Citaat van: mischa72
Hm, Dus als ik het goed begrijp valt het starten met dual-boot wel mee?

Ach ja, ik zal toch het volgende traject volgen:
Windows XP + Ubuntu LiveCD -> Ubuntu/WinXP Dual Boot. Als dat laatste goed bevalt laat ik het mischien wel zo.

Groeten,
Mischa
Daar zul je geen spijt van krijgen; zeker als je pas begint met Linux is dit prettig.  :-)

Windows is overigens af en toe best nog handig, voor enkele zaken. Zolang als je Windows maar niet koppelt aan het internet, want daar is het ding veel te onveilig voor.

Tip: je kunt in W. de netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount.

Groet, Pjotr.

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/03, 11:02:44 »
Hm, maar voor Newsleecher heb ik juist kontakt nodig met internet. Nou ja, dan probeer ik die via Wine te draaien of ik zoek een goeie vervanger. Ik heb namelijk geen ervaring met hellanzb, omdat ik gebruik maak van de supersearch functie in Newsleecher.

Groeten,
Mischa

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/03, 11:08:53 »
of ge gebruikt windows wel met internet en ge zet er een goede antivirus op, en dan niet zomaar alles downloaden en obscure websites bezoeken en ge zit ook goed hoor...

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/03, 11:58:59 »
Dat is ook een goeie tip. Eerst maar eens wat spelen met de LiveCD.

Bedankt voor jullie hulp alvast.

Mischa

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/03, 20:33:34 »
In plaats van newsleecher kan je hellanzb, SABNZBD of nog wat andere alternatieven proberen.

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/03, 21:23:12 »
Bedankt voor de tip. Ik zal ze in elk geval serieus bekijken.

My

  • Gast
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/04, 14:49:01 »
Ik zoek ook een programma dan ik windows compleet in Ubuntu kan starten.

Waarom dan?
Nou, ik heb veel programma's in windows die niet onder linux werken. Ik vind Ubuntu snel en strak werken, maar ik heb toch genoeg programma's nodig die alleen in windows draaien.

Ik zag dat bij Mac een mooi programma is om een al bestaande windows partitie gewoon op te starten. Dat zoek ik ook voor Linux.

Ik heb nu twee virtuele schijven, 1 met ubuntu en 1 met windows.

Kan ik windows starten met virtualbox?

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/04, 15:18:22 »
ge moet windows opnieuw installeren in virtualbox...
ge zegt: ik vind ubuntu snel werken
nuja, dat zijt ge dan wel kwijt als ge constant windows virtueel moet draaien als ge nog zoveel programmas hebt...misschien zoekt ge beter wat alternatieven, en voor die paar die er niet zijn een oplossing zoeken...

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/04, 19:24:06 »
Hallo My,

Misschien zou je eens een lijstje kunnen posten van programma's die er volgens jou niet zijn voor Ubuntu. Ik was namelijk positief verrast over de hoeveelheid programma's die er beschikbaar zijn voor Ubuntu/Linux.

Groeten,
Mischa

PieterD

  • Gast
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/04, 19:27:08 »
Citaat van: profoX
Virtualbox kan eigenlijk net zoveel als vmware en is volledig gratis. (alleen de closed-source versie heeft USB support, maar die is ook gratis)
Ik heb de ´gewone´ versie geïnstalleerd en ook die kan USB. Je moet het alleen even configureren. Staat overigens in hun handleiding.

PieterD

  • Gast
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/04, 19:44:19 »
Citaat van: mischa72
Hm, Dus als ik het goed begrijp valt het starten met dual-boot wel mee?
Het werkt prima alleen kost het tijd om iedere keer weer opnieuw af te sluiten en op te starten. Als je het niet te vaak hoeft te doen is het wel werkbaar.

Ik had het liefst een EEN fatsoenlijk werkende virtualisatiesoftware ZONDER Windows te hoeven installeren maar er is er niet één die alle toepassingen ondersteunt...:-(
Wine wil sommigen niet
Crossover ook niet
Zelfs Virtualbox laat af en toe een steekje vallen ofschoon je daar wél de originele XP moet installeren...
VMware heb ik nog niet geprobeerd. Wel geïnstalleerd maar zag nergens een menu-optie om dat ding aan de praat te krijgen.

Aangezien de z.g. alternatieve toepassingen voor Linux soms errug magertjes zijn (Video-bewerken, OCR, websites bewerken en ontwerpen) ben ik wel genoodzaakt om nog wat XP-programmas te draaien. Ik kan zelfs OpenOffice (toch een redelijk aardig programma) niet gebruiken voor spreadsheets aangezien je niet de mogelijkheid hebt om XLA-addons te gebruiken en die laatste heb ik erg nodig voor een bepaald soort berekeningen.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/04, 20:56:34 »
Citaat van: PieterD
Citaat van: mischa72
Hm, Dus als ik het goed begrijp valt het starten met dual-boot wel mee?
Het werkt prima alleen kost het tijd om iedere keer weer opnieuw af te sluiten en op te starten. Als je het niet te vaak hoeft te doen is het wel werkbaar.
Het rebooten van windows naar ubuntu is niet zo erg, maar windows start zo traag op...
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/04, 21:10:38 »
@PieterD:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Er zou een OF een goeie emulator moeten zijn voor de paar programma´s die XP nodig hebben OF die paar programma´s zouden een goeie vervanger voor Linux moeten hebben.

@Idzme: Op zich valt het best mee. Een maagdelijke XP-installatie is best rap met opstarten, maar na een tijdje wordt het ding weer reeeeeetetraag. Ik heb nu in een aantal tijdschriften wat tips gevonden om Windows XP sneller te krijgen en ik moet zeggen, op mijn pc, die al ruim een jaar geleden zijn installatie had (normaal gesproken elk jaar een complete refresh), heeft het merkbare resultaten opgeleverd. Binnen een nieuwe en kale installatie van XP met die paar programma´s (voor mij in eerste instantie Newsleecher en Pinnacle Studio) zal het wel meevallen met de snelheid.

Ik ga nu voor een dual boot. Ik hoop dat dat een beetje meevalt in complexiteit met het  dual booten. Ik hoop snel de Windows partitie te kunnen omformatteren naar een Linux drive (voor eventueel VMware of Virtual Box)

Groeten,
Mischa

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/04, 21:33:37 »
Citaat van: mischa72
@PieterD:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Er zou een OF een goeie emulator moeten zijn voor de paar programma´s die XP nodig hebben OF die paar programma´s zouden een goeie vervanger voor Linux moeten hebben.

@Idzme: Op zich valt het best mee. Een maagdelijke XP-installatie is best rap met opstarten, maar na een tijdje wordt het ding weer reeeeeetetraag. Ik heb nu in een aantal tijdschriften wat tips gevonden om Windows XP sneller te krijgen en ik moet zeggen, op mijn pc, die al ruim een jaar geleden zijn installatie had (normaal gesproken elk jaar een complete refresh), heeft het merkbare resultaten opgeleverd. Binnen een nieuwe en kale installatie van XP met die paar programma´s (voor mij in eerste instantie Newsleecher en Pinnacle Studio) zal het wel meevallen met de snelheid.

Ik ga nu voor een dual boot. Ik hoop dat dat een beetje meevalt in complexiteit met het  dual booten. Ik hoop snel de Windows partitie te kunnen omformatteren naar een Linux drive (voor eventueel VMware of Virtual Box)

Groeten,
Mischa
mischa succes met de installatie (en het werken ermee) en wat betreft de tips om wxp te versnellen, ik hoor het graag! (al hoort dat niet op dit forum thuis natuurlijk...) :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Hoe Windows applicaties draaien in Ubuntu? Is geen standaardvraag.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/04, 22:14:28 »
Citaat van: Idzme
en wat betreft de tips om wxp te versnellen, ik hoor het graag! (al hoort dat niet op dit forum thuis natuurlijk...) :)
Ik heb de info uit een paar tijdschriften met de naam Tips & Trucs van het vorige jaar. Ik zal kijken of ik alles in een email voor je kan samenvatten.

Groeten,
Mischa