Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04  (gelezen 9392 keer)

Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Gepost op: 2013/01/23, 11:24:53 »
http://www.thepowerbase.com/2013/01/ubuntu-may-become-rolling-release-with-14-04/

Oei, dat zou niet fijn zijn want zo gaat onze mooie LTS eraan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/23, 11:41:46 »
Interessante mogelijkheid....

Het zou in lijn zijn met de rollende kernel voor 12.04, en pakketten als Firefox en Thunderbird, die al langer rollend zijn. De tendens wordt doorgetrokken: ook alle overige pakketten worden rollend. En daarmee verdwijnen dan de tussenversies: we gaan dan allemaal van LTS (14.04) naar LTS (16.04).

Mijn zorg ligt bij de kwaliteit en betrouwbaarheid. Die gaan daar onvermijdelijk onder lijden, want je betaalt altijd een prijs. De vraag is alleen: kan Canonical de "prijs" (achteruitgang in betrouwbaarheid) aanvaardbaar laag houden? En wegen de voordelen *in de praktijk* zwaarder dan de nadelen?

Overigens: dit idee gaat, voor zover ik kan beoordelen, uit van een "half-rollende" situatie: er komt immers nog wel een 16.04 uit. Alleen de tussenversies vervallen. Men hoeft dus geen reuzenstappen te zetten in de periode tussen de LTS'sen, en kan voorzichtigheid betrachten bij het introduceren van nieuwe pakketversies in een bestaande LTS. De "reuzenstappen" zou men dan kunnen bewaren voor 16.04. Wat naar mijn mening positief is.

Samengevat: mijns inziens een belangwekkende mogelijkheid. Ik ben voorzichtig positief.....

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/23, 12:10:44 »
Ook hierin lijken ze Bodhi te volgen, waar het overigens prima werkt. Lijkt mij een prima ontwikkeling.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/23, 12:13:16 »
Ben er niet helemaal gerust in ,net zoals met die rollende kernel ,ben bang ,nou ja bang is overdreven ,maar het zou dan zomaar eens kunnen zijn dat je perfect draaiende Distro op je bv 5 jaar oude PC in één keer niet meer gaat na een zoveelste update.
Of je krijgt nieuwer uitgave´s van een progje en die zijn uitgebreider qua mogelijkheden maar wel zwaarder ,dat dan in eens je PC draait als stroop.
Kwestie te oude hardware bv tsja weet het dus niet ,de één zal het goed vinden de andere is er mee gekloot.
Goed afwachten dus ,blijven lachen. ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/23, 12:22:36 »
Misschien beperkt zich dit tot enkel de hoofddistributie Ubuntu zelf, en blijven de afgeleiden buiten schot Wanda.

Of het goed is zal zich pas bewijzen als het zo ver is. Ik kijk er wel naar uit, hoewel we (in het bedrijf) vigilant gaan blijven hoor. Maar eigenlijk gaat hier een onverhoopte wens in vervulling. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/23, 12:49:38 »
Het lijkt mij op het eerste gezicht een slechte zet. Je wilt als werknemer na de dagelijkse update toch niet iedere keer weer plotsklaps geconfronteerd worden met wijzigingen in je software? Zeker als je er druk bent met een klus is het onhandig als je gereedschap tijdens het klussen veranderd lijkt me.

Nee, dan liever lekker voorspelbaar één keer in de twee jaar nieuw gereedschap. Kan je er mooi even de tijd voor nemen om het uit te pakken, om te genieten van de nieuwe opties.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/23, 12:51:18 door Thomas de Graaff »

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/23, 13:30:16 »
@femke: Nee, dit topic gaat over half-rollend vanaf 14.04, niet over de rollende kernel in 12.04

@Wanda: Je kunt altijd nog een oudere kernel installeren. sudo apt-get install linux-image-3.2 of hoe dat pakket ook heet dus ook de oudere kernel blijft installeerbaar mocht de boel niet goed werken.

@MKe: Inderdaad, bij Bodhi werkt het uitstekend :) Maar dat is toch niet ietsje anders. Bodhi biedt het optioneel aan in Synaptic (m.u.v. de kernel sinds 2.2.0) en Ubuntu gaat het wel door de updates jassen...

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/23, 13:55:34 »
Met enige reserve vraag ik mij het volgende af:  Voor servers, moet je dan ook maar een variantje pakken of gaat het daar ook voor gelden.? ijkt mij een enge ontwikkeling, als dat zo is.

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/23, 13:58:22 »
Ik denk dat het een goede zet zou zijn, de release cycle is voor mij een van de redenen geweest om van ubuntu af te stappen. Rolling release en stabiliteit kunnen volgens mij ook prima samengaan, het hoeft ten slotte niet direct allemaal bleeding edge te worden. Persoonlijk heb ik liever incrementele updates, dan een half jaarlijkse upgrade. De oorzaak van een probleem vinden is toch makkelijker na een update van enkele paketten, dan na een volledige systeem upgrade. Ik weet dat upgrades niet verplicht zijn, maar ik heb graag een up to date systeem :)
Ik gebruik nu met Arch een jaar of 2 rolling release en het bevalt uitstekend. Als er eens een grote update tussenzit, zoals de overgang naar systemd, en ik heb geen tijd om evt problemen op te lossen, dan wacht ik gewoon even tot ik die tijd wel heb. In de praktijk heb ik eigenlijk nauwelijks problemen gehad.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/23, 14:04:42 »
Ze zijn nu al een beetje aan het experimenteren geloof ik. Je kan in 12.04 al de kernel en verschillende onderdelen van de X server van 12.10 installeren als je dat wil. Hetzelfde zal ook wel gaan gelden voor de "rolling release" kernel.
Allemaal nog steeds je eigen keuze: je moet zelf andere pakketten installeren om over te stappen, doe je dat niet dan blijf je bij de stabiele versies. Oh, en stabiel betekent in dit soort situaties niet dat ze minder makkelijk omvallen, maar meer dat er zo min mogelijk verandert. :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/23, 15:57:42 »
Dan ben ik toch meer een voorstander van het Debian systeem, met een stable en daarnaast een unstable/develop versie.
Dan kan je kiezen, of je altijd het nieuwste wilt, of liever het stabielste :lol:
Nu is het graven en speculeren in het donker .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/23, 16:59:08 »
Allemaal nog steeds je eigen keuze: je moet zelf andere pakketten installeren om over te stappen, doe je dat niet dan blijf je bij de stabiele versies
A, ok, ik kreeg uit voorgaande reacties de indruk dat er geen keuze zou zijn. Als er keuze komt, dan vind ik het natuurlijk een prima ontwikkeling. :)

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/23, 17:00:22 »
Zo heel slecht klinkt het niet, in theorie. Dan betekent het geen gedonder meer met mislukte upgrades of semi-gedwongen verse installaties als de ondersteuning afloopt. Tenzij een update van een een bepaald pakket je systeem dusdanig in de war schopt. Daar ben ik wel een beetje huiverig voor. Heb echter ook wel de indruk dat Canonical dit voorzichtig gaat brengen. We hebben het over een versie die nog meer dan een jaar onderweg is. Canonical heeft ook zakelijke partners dus ze gaat niet zomaar de daadwerkelijek stabiliteit (wat een lastig begrip is, definieer het maar eens in termen van een OS) om zeep helpen lijkt me.

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/23, 19:27:30 »
Mijn zorg ligt bij de kwaliteit en betrouwbaarheid. Die gaan daar onvermijdelijk onder lijden, want je betaalt altijd een prijs. De vraag is alleen: kan Canonical de "prijs" (achteruitgang in betrouwbaarheid) aanvaardbaar laag houden? En wegen de voordelen *in de praktijk* zwaarder dan de nadelen?
Ik weet niet of je bekend bent met Linux Mint Debian Edition (LMDE)? Die werkt namelijk precies zoals Canonical ook wil doen. Bij LMDE worden alleen die pakketten vernieuwd die stabiel zijn bevonden, dus niet zomaar bleeding edge maar juist beproefd spul.
Zo loopt LMDE op dit moment zelfs achter op Debian Wheezy, want die heeft Gimp op 2.8 terwijl LMDE nog met 2.6 draait.
Ik zou zeggen, probeer LMDE eens, dan weet je zo ongeveer wat jou te wachten staat.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/23, 20:16:09 »
@Ron: Dat is dus de huidige situatie... LTS+tussenversie
@femke: Graag gedaan :)

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/23, 21:14:31 »
Een Nederlandstalige versie van dit onderwerp staat zo te zien onder andere op Webwereld http://webwereld.nl/nieuws/113140/ubuntu-wil-einde-aan-traditioneel-release-schema.html

Elk voordeel heeft toch ook een nadeel. Wellicht is het doel het Linux marktaandeel aanzienlijk te vergroten. Want Windows gebruikers wordt toch aangeraden de nieuwste software versies te draaien. En zijn nu in Ubuntu afhankelijk van PPA's en handmatig te downloaden software pakketten.

Verder zijn het toch niet de Ubuntu LTS versies die verloren gaan, maar de reguliere versies.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/24, 09:32:41 »
Het is allemaal nog niet zeker het zijn ideeën .
En men twijfelt er nog sterk aan of dit Ubuntu gebruikers blij gaat maken.

Hier de originele tekst.
Citaat
Posted: 23 Jan 2013 04:24 AM PST
ubuntu logo

Ubuntu may become a rolling release distribution, but keeping LTS (Long Term Release) releases every two years.

Leann Ogasawara, Canonical Kernel team manager has said in a recent Google+ hangout that it has been discussed to use a rolling release model between LTS releases. This is just a discussion for now, but it could become a reality starting with Ubuntu 14.04:

    The plan was by 14.04 to target what we're calling a rolling release and go from an LTS to LTS only model and eliminate these intermediate releases. That was being discussed earlier, we didn't set anything in stone but that's still in the cards as a possibility of happening when we hit the next 14.04 release so it could go from 14.04 to 16.04 and everything in between is what they consider a rolling release [...], following the latest package releases, not only for the Kernel but for the entire distribution [...].

    - Leann Ogasawara (approximate quote from the video)


If this becomes reality, I'm sure a lot of users will be very happy because they'd get the latest updates for all packages (and new packages would be available a lot quicker) without having to upgrade to a newer Ubuntu release. This might have an impact on stability, but some users already consider non-LTS releases to be "glorified betas" so at least this way Ubuntu users would get the latest updates in exchange for the stability offered by a LTS.

Besides possible stability, there's another downside which Canonical takes into consideration: a lot of hype is generated and many users get excited for each Ubuntu release, but using a rolling release model between LTS releases would mean there would be 3 less Ubuntu releases for every 2 years and thus, Ubuntu users would be less enthusiastic.

These and probably many other factors count towards taking a decision, but the most important one should be: "will this make Ubuntu users happy?". So, what do you think, would you like Ubuntu to use a rolling release model between LTS releases?

Below you can watch the full Google+ hangout video with Leann Ogasawara (video embedded from the minute where Leann begins to talk about the rolling release model):

Google+ hangout video

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/24, 14:40:25 »
Ik ben het met Pjotr eens, wij kiezen Ubuntu LTS omdat wij super stabiele servers willen. Als ik dan zo graag up to date wil zijn kies ik liever voor een Rolling Release distro als Arch Linux.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/24, 14:46:34 »
Voor een superstabiele server kies ik Debian Stable, niet Ubuntu LTS.
Voor een desktop kan een rolling release best, wat mij betreft.

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #19 Gepost op: 2013/01/25, 09:56:46 »
Ook een rolling release kan rete stabiel zijn, getuige het werk van Debian de afgelopen decennia.
Ubuntu zal er een mechanisme in moeten maken dat je een keuze kan maken bij het upgraden, of je stable of edge wilt.

Dan kan je iedereen tevreden houden lijkt me.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #20 Gepost op: 2013/01/25, 16:10:51 »
Lijkt mij voornamelijk te gaan over non-kritieke pakketten die rolling gaan worden (of tenminste, dat hoop ik toch). Zoals Firefox nu al rolling release is, kunnen andere pakketten (denk aan LibreOffice, Gimp, ...) gerust ook naar de nieuwste versie geüpdatet worden.

Eigenlijk zijn er maar drie pakketten die je absoluut niet mag vervangen met een nieuwere versie (buiten noodzakelijke fixes uiteraard): glibc, libstdc++ en gcc. En GCC gaat dan nog deels, je kan immers vrij makkelijk verschillende versies van GCC naast elkaar installeren.

Ik ga even er van uit dat updates naar nieuwere versies van hetzelfde programma die mogelijk dingen kunnen breken (bijvoorbeeld een configuratiebestand wordt geherstructureerd) dan ook uitstel krijgen tot de volgende versie.

Met Debian zit je nu met het probleem dat sommige programma's twee jaar oude versies gebruiken. Dat betekent dat je bijna altijd zelf een programma moet gaan builden from source, omdat de maintainers van het programma gewoon geen support er meer voor geven (bijvoorbeeld ZNC, Doxygen, ...).

Zeker een goede ontwikkeling; het is alweer een check op mijn lijst van "dit zijn problemen met Linux die nog verholpen moeten worden": verplicht upgraden om nieuwere niet-systeem software te krijgen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Laatst bewerkt op: 2013/02/28, 18:56:27 door Vistaus »

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/28, 21:28:41 »
Met Debian zit je nu met het probleem dat sommige programma's twee jaar oude versies gebruiken. Dat betekent dat je bijna altijd zelf een programma moet gaan builden from source, omdat de maintainers van het programma gewoon geen support er meer voor geven (bijvoorbeeld ZNC, Doxygen, ...).
Debian Stable + Backports doet wonderen. Zie http://backports-master.debian.org/squeeze-backports/overview/
Mijn werkpaarden op zolder (drie werkstations) draaien hier met succes mee.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/28, 22:53:43 »
Het principe ondersteun ik (ik ben voorzichtig positief), maar de achterliggende reden baart me wel wat zorgen.... Het is duidelijk dat het zwaartepunt van de ontwikkelaarsinspanningen is verschoven van de bureaucomputer naar tabletjes en mobieltjes.

Re: Ubuntu wordt misschien een rolling release vanaf 14.04
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/28, 23:27:53 »
Het principe ondersteun ik (ik ben voorzichtig positief), maar de achterliggende reden baart me wel wat zorgen.... Het is duidelijk dat het zwaartepunt van de ontwikkelaarsinspanningen is verschoven van de bureaucomputer naar tabletjes en mobieltjes.

Tja, volgens sommigen zijn tabletjes en slimfoontjes de toekomst dusja... ;)