Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fileserver maken  (gelezen 10741 keer)

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Fileserver maken
« Gepost op: 2010/08/26, 15:18:32 »
Ik heb zojuist Ubuntu 10.04 (server) binnengehaald en wil hiermee een Pentium IV 2.8 GHz 512 Mb RAM gebruiken als fileserver.
Hij hoeft verder niks te doen dan documenten e.d. die we in huis hebben centraal op te slaan zodat we er met onze Windows machines allemaal bij kunnen al dan niet met verschillende rechten. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit stap voor stap moet doen?

Ik heb wel meer met Ubuntu gewerkt maar stopte er steeds weer mee. Maar nu wil ik dit graag doorzetten :)

Ik zou degene erg dankbaar zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fileserver maken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/26, 15:25:05 »
Geen antwoord op je vraag, maar je kunt je doel misschien ook bereiken met behulp van Dropbox. Dan verschuif je het naar een wolkdienst... 2 GB gratis opslagruimte:
https://www.dropbox.com/

In elk geval is dat een bruikbare tijdelijke oplossing totdat je je eigen server hebt ingericht.

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Fileserver maken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/26, 16:10:46 »
Pjotr,

Bedankt voor de tip maar dit gaat om veel meer dan 2 GB. En online vind ik niet zo prettig eigenlijk. Ik hou het liever in huis.
Het gaat om honderden files, die wij gewoon moeten kunnen benaderen en veranderen.
Ik heb jaren een server gehad (Windows) maar die heeft de geest gegeven. Gelukkig was de data nog beschikbaar vanwege de back-up die ik wekelijks draai.
Nu heb ik een machientje staan die naar mijn mening perfect dienst kan doen als server (geen DNS, DHCP etc).

In elk geval bedankt voor je reactie.

Re: Fileserver maken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/26, 17:44:27 »
Ik denk dat een samba share de beste oplossing is. Het is vrij veel werk om in detail uit te leggen wat er precies gedaan moet worden. Je zou iets kunnen proberen als:

Installeer Ubuntu server kaal

Installeer samba (sudo apt-get install samba)

Maak een nieuwe groep aan voor de gebruikers van de share (bijvoorbeeld sambagebruikers).

Maak nieuwe gebruikers aan voor degenen die op deze share moeten inloggen. Gebruik hiervoor als er vanaf windows ingelogd gaat worden de windows inlognaam voor. Zorg dat deze gebruikers als secundaire groep lid zijn van de sambashare groep. Deze gebruikers hoeven verder geen homemap e.d. te hebben.

Maak sambawachtwoorden aan voor deze gebruikers (smbpasswd -a gebruikersnaam).

Maak een map aan waarin de documenten komen die gedeeld moeten worden (bijv. /srv/sambashare).

Zet de rechten en eigenaars op deze map zodanig dat deze voldoet aan het gewenste gebruik. (Maak bijvoorbeeld de nieuwe groep sambashare groepeigenaar van de map. Stel dan de SGID permissie in zodat alle nieuwe bestanden en directories die in deze map gemaakt worden deze groepeigenaar automatisch krijgen zodat alle gebruikers de verschillende bestanden kunnen zien. Stel de groepsrechten voor deze map in op rwx zodat alle gebruikers mappen en bestanden kunnen aanmaken. Stel sticky bit in zodat gebruikers geen bestanden of mappen van elkaar kunnen wissen.)

Maak vervolgens een onderdeel voor deze share aan in /etc/samba/smb.conf

iets als:

[sambashare]
comment = "gedeelde map"
path = /srv/sambashare
valid users = @ gast
read only = no


Zorg ervoor dat in het [[global]] onderdeel van de configfile de juiste werkgroepnaam is gekozen, zorg ervoor dat security = user. De rest staat waarschijnlijk in eerste instantie wel goed.

Log uit, en log weer in zodat alle rechten, gebruikers e.d. actief zijn. Herstart samba /etc/init.d/samba restart

Als ik het goed heb zou je dan moeten kunnen inloggen. Let wel, Windows 7 (en wellicht Vista) moet je volgens mij eerst nog iets voor instellen zodat deze de juiste authenticatie gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/26, 21:37:23 door Thomas de Graaff »

Offline timosha

  • Lid
Re: Fileserver maken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/26, 17:59:17 »
Als dat hier allemaal "ontopic" is wat is er dan in het "Server en Netwerk" forum "offtopic"  :rolleyes:
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Fileserver maken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/26, 20:10:36 »
Thomas,

Heel erg bedankt voor de uitleg. Ik kom hier wel verder mee denk ik. Ben systeembeheerder geweest tot een half jaar geleden maar dat ging alleen maar met Windows.
ik ga m'n best doen en hou je op de hoogte.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Fileserver maken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/26, 20:13:05 »
Het gaat om honderden files, die wij gewoon moeten kunnen benaderen en veranderen.
Ik heb jaren een server gehad (Windows) maar die heeft de geest gegeven. Gelukkig was de data nog beschikbaar vanwege de back-up die ik wekelijks draai.
Nu heb ik een machientje staan die naar mijn mening perfect dienst kan doen als server (geen DNS, DHCP etc).
Je kunt dat zeker doen met Ubuntu Server, maar dan moet je toch al vertrouwd zijn met de opdrachtregelbevelen van Linux.
Als je dat niet bent, gebruik je beter een alles-in-één NAS-softwareoplossing. Gratis natuurlijk.
Zoals FreeNAS (poepsimpel) of OpenFiler (ingewikkelder maar beter geschikt voor bedrijven).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Fileserver maken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/26, 20:20:49 »
Ubuntu server met webmin kun je ook eens bekijken.

Zelf heb ik gewoon de "ubuntu desktop" gebruikt als file server, met raid en lvm, dus alles grafisch.

Re: Fileserver maken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/27, 09:36:02 »
p.s. Wanneer je gebruikers aanmaakt voor de samba share zonder  login  (wachtwoord), dan moet er in smb.conf ook nog een regel "null passwords = yes" toegevoegd worden ( [global] ).

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Fileserver maken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/27, 09:39:57 »
Nee, da's niet de bedoeling. Er moeten juist wel inlognamen en passwords gebruikt worden omdat m'n dochter bijvoorbeeld niet dezelfde rechten heeft als ik (beheerder van het geheel). Zij moet op bepaalde mappen geen schrijf/verwijder rechten hebben (read only) en op andere mappen helemaal geen toegang.
Ik gebruik nu het thuis-netwerk van Windows7 zelf, maar daar is dat even moeilijker te regelen, daar kun je deze rechten niet instellen wanneer zij op een andere PC gebruik maakt van deze mappen/directory's.

Re: Fileserver maken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/27, 12:24:20 »
Nee, da's niet de bedoeling. Er moeten juist wel inlognamen en passwords gebruikt worden omdat m'n dochter bijvoorbeeld niet dezelfde rechten heeft als ik (beheerder van het geheel). Zij moet op bepaalde mappen geen schrijf/verwijder rechten hebben (read only) en op andere mappen helemaal geen toegang.
Ik gebruik nu het thuis-netwerk van Windows7 zelf, maar daar is dat even moeilijker te regelen, daar kun je deze rechten niet instellen wanneer zij op een andere PC gebruik maakt van deze mappen/directory's.

Samba maakt geen gebruik van de linuxwachtwoorden, maar heeft een eigen wachtwoordsysteem omdat linux wachtwoorden niet compatibel zijn met windows. Je hoeft dus geen accounts met wachtwoorden aan te maken op je linuxsysteem om toch gebruikers met wachtwoorden toegang te geven tot mappen op linux machien via samba. Je moet er dan wel voor zorgen dat deze gebruikers rechten hebben op de mappen die je wilt delen, en een sambawachtwoord hebben. Zo heb ik het tenminste begrepen, maar als dat niet correct is zal iemand me wel verbeteren. :)

Idd. is het waarschijnlijk eenvoudiger om FreeNAS en/of webmin oid. te gebruiken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Fileserver maken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/27, 12:58:49 »
Of nog eenvoudiger: een kant-en-klare NAS (hardware + software), zoiets als deze:
http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=10023035

Niet zo leuk natuurlijk als een beetje prullen met Ubuntu, maar wel makkelijk...

Re: Fileserver maken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/27, 13:41:05 »
En voor de prijs hoef je het denk ik ook niet te laten, die heb je met stroomkosten waarschijnlijk vrij snel terug verdiend. (grofgezegt minstens één euro per watt op jaarbasis) Dus stel dat de computer 60 watt verbruikt, een NAS 20 watt, dan heb je die NAS in drie jaar terugverdiend.

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Fileserver maken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/27, 13:45:38 »
Ik ben overtuigt, ik ga een NAS aanschaffen want die is exact voor het doel wat ik wil geschikt.

Allemaal bedankt voor de hulp.suggesties.