Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fat32 NAS - permissies?  (gelezen 2208 keer)

Offline Patch

  • Lid
Fat32 NAS - permissies?
« Gepost op: 2007/12/23, 11:46:42 »
Ik heb een fat32 Freecom network drive aangeschaft. Deze laat zich prima delen op mijn ubuntu netwerk maar ik heb slechts vanaf een machine de write rechten.
Van alles geprobeerd met chmod/chown/umask=000/dmask=777/ui/gui etc etc.
Als ik het nu goed begrijp is het niet mogelijk om alle gebruikers R/W rechten te geven op een Fat32 drive. Vanaf andere machines blijft "ls -l" root:root aangeven.

Format naar ext3 lost mijn probleem niet op omdat de eigen web-interface van de disk dan niet meer goed functioneert. (Uiteraard geprobeerd)

Iemand een oplossing? Of een ander goedkoop alternatieve drive aan te bevelen?
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline vanadium

  • Lid
Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/23, 11:53:50 »
Hoe moet je die schijf juist mounten of benaderen? fat32 ondersteunt geen permissies, dus het is de manier waarop die schijf wordt gemount of benaderd die de toegangsrechten zal bepalen.

Offline Patch

  • Lid
Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/23, 12:02:58 »
via fstab

//192.168.1.103/PUBLIC /media/freecom smbfs credentials=/home/bart/.smbcredentials,uid=bart,gid=1006,umask=000  0 0
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline vanadium

  • Lid
Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/23, 17:03:31 »
Dan moet je volgens mij in de /etc/fstab van de de andere PC's de gid invullen van de betreffende gebruikers op de andere pc. Het is niet omdat jij op de ene PC gid 1006 hebt, dat je deze id ook hebt op een andere computer.
[edit]Ik zie dat je uid=bart gebruikt, maar ik denk dat je daar de uid, en niet de username, moet geven. Zoals gezegd kan die verschillend zijn op een ander systeem

Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/23, 19:26:40 »
Wat ik doe met diezelfde network drive is:

1)in fat32 geformatteerd met die reden van de webconfig
2)in de webconfig samba server => alle mappen die je wilt hebben overhet netwerk naar de share kollom (rechter)
3) in nautilus smb:/// in mijn geval is dit smb://FND/
OF smb:///

Ik heb alle rechten op die schijf. Want als je iets toevoegt in samba-server op de disk heeft iedere gebruiker die via samba logt RW-rechten.

Met de FTP-server functie kan je verschillende gebruikers maken die ofwel R of RW rechten hebben.(dit is wel niet handig voor een intranet omdat je u dan altijd moet inloggen) Voor extern te benaderen is dit ideaal

Groeten
Arvid

Offline Patch

  • Lid
Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/23, 20:09:42 »
Bovenstaande werkt idd allemaal wel, maar ik heb een aantal specifieke zaken waarvoor ik graag zou willen kunnen mounten.

Bijvoorbeeld: op de laptop wil ik Amarok alle files vanaf de netwerk HD laten lezen. Door te mounten kan ik Amarok verwijzen naar de mount map en heb ik dus op de laptop alle Giga's muziek beschikbaar. Via smb is dit -zover ik weet- niet mogelijk... toch?
Computing is not about computers any more. It is about living.

Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/23, 20:12:46 »
ah oke mijn fout.
Dan zal het wel zoals vanadium zegt iets zijn in fstab. Enkel weer ik hier niet exact de goede oplossing. Succes

groeten,
Arvid

Offline Patch

  • Lid
Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/23, 20:13:32 »
Ik zou natuurlijk fstab kunnen gebruiken om Amarok in staat te stellen de gemounte map uit te lezen. Overige zaken zouden dan via smb kunnen lopen.

Okay, ik kan dus enigszins doen wat ik wil. Iemand nog betere suggesties?
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline vanadium

  • Lid
Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/23, 23:11:16 »
Je kan je gid en uid weten door in een terminal te typen

idPlaats op de andere computers in "uid=bart,gid=1006" het uid en gid dat je te zien krijgt in de output van id. Op de computer waar het wel werkt: vervang "bart" door "1006" (wellicht je uid op die computer).

Een andere mogelijkheid is (wellicht): verwijder de uid en gid opties uit /etc/fstab, maar verander de eigenaar en eventueel van het mountpoint naar jezelf:

sudo chown $USER:$USER /media/freecom

je kan de $USER als dusdanig typen.

Offline ruujan

  • Lid
Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/24, 10:22:38 »
Citaat van: Patch
Ik heb een fat32 Freecom network drive aangeschaft. Deze laat zich prima delen op mijn ubuntu netwerk maar ik heb slechts vanaf een machine de write rechten.
Van alles geprobeerd met chmod/chown/umask=000/dmask=777/ui/gui etc etc.
Als ik het nu goed begrijp is het niet mogelijk om alle gebruikers R/W rechten te geven op een Fat32 drive. Vanaf andere machines blijft "ls -l" root:root aangeven.

Format naar ext3 lost mijn probleem niet op omdat de eigen web-interface van de disk dan niet meer goed functioneert. (Uiteraard geprobeerd)

Iemand een oplossing? Of een ander goedkoop alternatieve drive aan te bevelen?
Hmm, ik heb eens gekeken bij Freecom en de NDPro is een hardware upgraded FSG (Freecom Storage Gateway) en die FSG heb ik ook staan. Op die FSG draait Linux en de schijf is geformatteerd met reiserfs.

Het delen van de netwerkmappen via samba kun je vanuit de webinterface instellen en daarmee kun je ook per gebruiker de rechten instellen op een bepaalde share.

Is dat bij de NDPro anders?

Offline Patch

  • Lid
Fat32 NAS - permissies?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/24, 11:21:42 »
Bedankt voor de feedback. Ik heb de freecom geruild voor een iomega en heb alles nu helemaal draaien zoals ik wil.
Op meerdere pc's/laptop wordt de Iomega  vanuit fstab gemount met r/w rechten.
Happy happy!
Computing is not about computers any more. It is about living.