Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na upgrade naar Ubuntu 7.10 werken netwerk shares niet meer  (gelezen 790 keer)

ffrits

  • Gast
Na upgrade naar Ubuntu 7.10 werken netwerk shares niet meer
« Gepost op: 2007/10/22, 18:51:26 »
Na upgrade naar Ubuntu 7.10 werken netwerk shares niet meer. Als ik een netwerk browse zie ik de computers in het netwerk niet meer. Pingen vanaf een windows machine lukt wel. Maar het connecten naar de share lukt niet. Sambaserver draait. In Dolphin krijg ik de melding Unable to find any workgroups in your local workgroup. This my because by an enabled firewall. Firewall draait volgens mij niet workgroep komt overeen met die van de andere computers. Wat zie ik over het hoofd.

mvg

Frits

Offline Thom

  • Lid
Na upgrade naar Ubuntu 7.10 werken netwerk shares niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/22, 19:19:18 »
Als ik het goed begrijp gaat het om een netwerk met Linux en Window computers. Nu ben ik ook al enige tijd bezig om een goed werkend netwerk op te zetten. Stapje voor stapje kom ik verder, maar ik moet erbij zeggen dat ik niet een netwerk expert ben.
Allereerst heb ik een volledig nieuwe installatie gedaan van Ubuntu 7.10. Vervolgens in Linux, Beheer - Gedeelde mappen geselecteerd. Door Linux wordt nu gevraagd Samba te installeren. Vervolgens heb ik de documentatie NISambaInstellen gevolgd om de Windows PC geschikt te maken voor een netwerk met ook Linux PC's.  Op de Linux PC toe in de terminal het commando sudo smbpasswd -a gebruikersnaam (bijv Jan).
Ik heb nu op twee Window PC en op twee Linux PC dit gedaan en kan nu van de Windows PC's ook de Linux bestanden benaderen. Omgekeerd (van Linux naar Windows) gaat ook goed, alleen moest ik wel in ZoneAlarm (de firewall van Windows) wat IP adressen toevoegen aan mijn trusted thuisnetwerk).
Hoop dat je hier wat aan hebt.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3