Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVD rip  (gelezen 1687 keer)

Offline johande

  • Lid
DVD rip
« Gepost op: 2011/08/21, 10:47:36 »
Ik zoek een makkelijk DVD rip programmaatje. Enkel het nodige kopieeren (film met gepaste ondertitels) aan een mooie snelheid.
Wat is eigenlijk het beste formaat om DVD's te rippen?

Ik zou er graag wat op de NAS zetten om te bekijken via de Dune mediaspeler.

Offline johande

  • Lid
Re: DVD rip
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/21, 11:34:17 »
het zijn gekochte dvd met beveiliging?

ja, kan ik daar iets mee?

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD rip
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/21, 12:15:20 »
OGMrip is hiervoor zeer geschikt en zit in de repo's. Handbrake, niet in de repo's, is bijzonder gemakkelijk te gebruiken, maar ondersteunt het AVI formaat niet meer. Geen groot probleem waarschijnlijk, want elke mediaplayer zal tegenwoordig wel mp4 ondersteunen, of, beter nog, het vrije en zeer krachtige formaat matroska (mkv).

Offline johande

  • Lid
Re: DVD rip
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/21, 19:17:04 »
Ik denk dat als je ze op je NAS wilt zetten, het ISO formaat het makkelijkst is.
Omzetten met DeVeDe is een makkie, als je van een avi een dvd wilt maken. Maar geen idee of hij van een dvd formaat ook een iso kan maken. Dat zou je zelf even moeten uitproberen, want daar heb ik geen ervaring mee.

ps. het zijn gekochte dvd met beveiliging?
als ik devede opstart zie ik alleen maar verschillende type discs die ik kan maken, ik vind nergen ISO terug...?
voor OGMrip wil ik een MVK bastand maken, maar de PC bijft "hangen" hoelang zou de omzetting mogen duren voor een DVD? In OGMrip staat er 5uren wachttijd voor een MVK...!!!
« Laatst bewerkt op: 2011/08/21, 19:42:59 door johande »

Offline johande

  • Lid
Re: DVD rip
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/21, 20:16:02 »
ja ik heb die linken gelezen, maar dat is is echt geen "eenvoudige" manier om een DVD te rippen.
Ik heb nu gewoon rechts geklikt op de dvd-icoon en zo een image (iso) kunnen maken. Nadeel is dat ik de ganse schijf kopieer, maar als het afspeelbaar is op de mediaspeler ben ik geholpen...

Re: DVD rip
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/21, 20:34:14 »
Ik heb daar Dvd95 Converter voor gebruikt , zit in het ubuntu softwarecentrum.
werkte voor mij perfect.
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: DVD rip
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/22, 09:53:53 »
Als schijfruimte geen probleem is, dan kan je de DVD zonder verdere conversie omzetten naar een ISO. Zoals je het nu gedaan hebt, zal het werken voor niet beschermde DVD's. Ik vermoed echter dat je mediaspeler geen images zal willen afspelen van geëncrypteerde DVD's. Dan moet je ze toch eerst rippen. Probeer eens Dvd95 converter waar RobertPeter naar verwijst: misschien doet die dat direct.

voor OGMrip wil ik een MVK bastand maken, maar de PC bijft "hangen" hoelang zou de omzetting mogen duren voor een DVD? In OGMrip staat er 5uren wachttijd voor een MVK...!!!
Dat kan kloppen. Op mijn laptop haal ik maar 5-10 frames per seconde, zodat een film van 2 uur gemakkelijk vier tot vijf uur duurt. Een recenter PC'tje doet dat drie tot vier keer sneller. Dit is typisch "nachtwerk". Het resultaat is evenwel dat je een twee uur durende film in praktisch even goede kwaliteit als de originele DVD opslaat in 1 - 1.5 GB in plaats van 4 tot 8 GB. Geef je niet om schijfruimte, of wordt het resultaat toch niet bewaard, dan is het maken van een ISO de vlugste en gemakkelijkste oplossing.