Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot windows XP en lite versie Linux  (gelezen 822 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Gepost op: 2014/06/09, 09:50:37 »
Hoi,

Ik wil op een oude PC HP Pavilion t3000 dual boot instaleren: Windows XP (zonder internet) en daarnaast een Lite versie van Linux.

Windows xp installeren gaat zonder problemen. Echter als ik een versie van Linux wil installeren, Linux Mint 13 of Lubuntu of Linux Lite of Bodhi, dan gaat het niet goed.
Welke distro ik ook probeer, het gaat niet goed. Het duurt erg lang voordat de CD of DVD of USB wordt gelezen.
De installatie begint, maar het gaat erg traag. en op een gegeven moment, reageerd de computer helemaal niet meer.
Tot nu toe is het me nog niet gelukt om een linux distro compleet te installeren.

Weet iemand wat het probleem is, en hoe ik dit kan oplossen?

Het moet toch mogelijk zijn om er een Linux distro op te installeren

Offline RikRik

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/09, 10:09:18 »
Je computer is vergelijkbaar met een pentium 4, daar zou je de genoemde linuxversies op kunnen draaien. Heb je wel genoeg schijfruimte voor een dualboot. Ik boedel, was de schijf geformatteerd ? Waarschijnlijk heb je een 80 Gb schijf.

Offline aartje

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/09, 10:14:08 »
En zijn er nog nieuw te maken partities (in ieder geval voor root en swap) beschikbaar ?
Of zit je al aan de grens van 4 primaire en/of extended partities ?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 10:25:59 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/09, 10:16:50 »
En geef eens wat meer gegevens zoals:

CPU
Hoeveelheid memory
Grafische kaart
Diskindeling

Beter teveel gegevens dan te weinig.

Zo blijft het alleen maar gissen...
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 10:18:52 door aartje »


Offline sidonia

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/09, 11:10:02 »
@RikRik, klopt. die is het

Gegevens:

CPU --- AMD Sempron
Memory --- 512 MB
Grafische kaart --- weet ik niet, is een onboard kaart
Diskindeling --- 160 GB gedeeld in 2 x 80 GB.

De schijf is helemaal leeg. Beide partities.

Ik heb al vele oudere computers geïnstalleerd, en ook met dual - boot en nog nooit problemen gehad. maar deze computer is bijzonder.

Ik heb zojuist Windows XP opnieuw geïnstalleerd, geen problemen, hierna geprobeerd Linux Lite, maar weer mis.
Ik krijg wel een melding: SIS630 comp. bus not detected, module not inserted, maar dat zegt me niks.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 11:11:58 door sidonia »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/09, 11:24:56 »
De foutmelding https://bugs.launchpad.net/linux/+bug/87255
Je bent, zo te lezen al een expert, je hebt hulp nodig van een super- expert...

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/09, 11:34:41 »
Nee, ik ben geen expert.
Ik lees heel veel op dit forum, en zodoende lukt het me wel om een hoop dingen voor elkaar te krijgen.
Maar soms net zoals nu, weet ik het niet meer.

Ik lees op launchpad, dat ik een bestand moet aanpassen.
Als ik van de live-cd opstart, blijft het systeem ook hangen, dus dat bestand kan ik niet aanpassen.
Hoe los ik dit dan toch op?

Zoals ik het begrijp, moet ik eerst Linux Lite installeren, en daarna het bestand aanpassen zoals vermeld in Launchpad.
Oke, maar het probleem is, dat ik Linux Lite niet geïnstalleerd krijg.

Oke, ik ga verder naar oplossingen zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 12:07:14 door sidonia »

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/09, 12:13:59 »
Ik ben nu Linux Lite 1.08 aan het installeren. Deze gaf geen melding over SIS630.
En ook het installeren verloopt goed en vlot.

Als ik klaar ben probeer ik op te waarderen naar Linux Lite 2.0 (na dat bestand te hebben aangepast.
Maar zien of dat wil werken.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/09, 14:54:17 »
Sidonia, je bent echt wel een expert, laat even weten of het gelukt is.  :D

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/09, 17:33:38 »
Er zat 512 MB in de computer. Ik heb nog ergens 512 MB gevonden en erbij gezet.
Nu ging alles een beetje sneller.
Upgraden van versie 1.08 naar 2.0 schijnt niet mogelijk te zijn, dus nog eens geprobeerd versie 2.0 te installeren.

Doordat het systeem nu sneller was, is het me uiteindelijk gelukt, om Linux Lite 2.0 er op te zetten.
Gelijk even de blacklist aangepast. en ben nu aan het updaten. Hopelijk gaat dat allemaal goed.
Zou jammer zijn, als het mis gaat. Het is nog best een leuk machientje, en het zou zonde zijn om deze naar de milieustraat te brengen.

mvg, Sidonia

Offline RikRik

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/09, 17:45:06 »
Mooi dat het gelukt is, heb geen ervaring met Linux lite, maar als ik de website bekijk, heb je ondanks lite, best wel een compleet linuxsysteem.  :D

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/09, 18:49:03 »
Ja, dat was dus ook de bedoeling.

Dualboot met WindowsXP. WindowsXP heb ik de netwerkverbinding uitgeschakeld.
Men kan dus nog werken met zijn XP programma's. En voor Internet en mail heb je dan Linux Lite.

Het is niet voor mezelf, maar voor iemand, die zich echt geen computer kan veroorloven.
Is een leuk systeempje.

Ik help mensen die een nieuwe computer kopen, en nog niet wegwijs zijn in windows 7 of 8. Ik vraag altijd wat ze doen met hun oude computer.
Vaak is men blij dat men er vanaf is. Ik krijg hem dan vaak mee, en ik installeer ze op deze manier, zodat  ik weer een ander blij kan maken.
Dus ben ik echt blij, dat dit gelukt is.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/09, 19:47:44 »
Het is niet voor mezelf, maar voor iemand, die zich echt geen computer kan veroorloven.
Is een leuk systeempje.
Geweldig initiatief, linux kan een oude pc een tweede leven geven. Honderden pc's met Windows xp heb ik in de container zien verdwijnen, afgevoerd naar de milieu -straat. Het bedrijfsleven heeft over het algemeen geen notie van hergebruik.

Offline aartje

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/10, 10:09:57 »
Er zat 512 MB in de computer. Ik heb nog ergens 512 MB gevonden en erbij gezet.
Nu ging alles een beetje sneller.
Upgraden van versie 1.08 naar 2.0 schijnt niet mogelijk te zijn, dus nog eens geprobeerd versie 2.0 te installeren.

Doordat het systeem nu sneller was, is het me uiteindelijk gelukt, om Linux Lite 2.0 er op te zetten.
Gelijk even de blacklist aangepast. en ben nu aan het updaten. Hopelijk gaat dat allemaal goed.
Zou jammer zijn, als het mis gaat. Het is nog best een leuk machientje, en het zou zonde zijn om deze naar de milieustraat te brengen.

mvg, Sidonia
Dat is een prima beslissing, die uitbreiding van het geheugen. Nog mooier zou zijn om uit te breiden naar 2GB
, wat volgens mij zou moeten kunnen. Dan kan je ook bv. Mint 17 draaien, wat wel wat meer mainstream is.
Maar met 1GB kun je natuurlijk ook wel enigszins uit de voeten (Lubuntu zou dan ook nog kunnen).
Ik zou een 32bits versie installeren, dat scheelt ook weer in geheugengebruik.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dual boot windows XP en lite versie Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/10, 16:24:56 »
@aartje
Is allemaal leuk, maar ik moet het hebben van computers welke ik voor niks krijg.
Ik probeer van alle gekregen spullen weer een bruikbaar apparaat te maken.
Er zijn nog best wel mensen die geen computer kunnen kopen. Die krijgen ze dus van mij.
Ze moeten echter geen eisen gaan stellen. Internet en mailen kan gewoon goed met die apparaten.
En een briefje schrijven ook. Verder moet je er niet teveel van verwachten.
Deze oude computers zijn sowieso maar 32-bits.