Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De share van een partitie permanent maken  (gelezen 638 keer)

De share van een partitie permanent maken
« Gepost op: 2015/12/25, 22:19:07 »
Op mijn Acer-notebook draai ik LinuxMint 17.3 Cinnanmon.
Naast de Linux-partitie staat als enige een Data-partitie op de vaste schijf.
Binnen Linux draai ik in VirtualBox o.a. Windows 10
Die data-partitie moet zowel vanuit Linux als vanuit de in VirtualBox geïnstalleerde besturingssystemen benaderbaar zijn.
Om dat mogelijk te maken moet de Data-partitie nu steeds, nadat ik de notebook opstart en voordat ik iets binnen VirtualBox wil doen, handmatig geshared worden.
Nu zou ik willen dat de partitie automatisch wordt geshared als ik mijn notebook start.
Ik meen dat het kan met een sudo commando, maar hoe was het ook weer?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jan11000

  • Lid
Re: De share van een partitie permanent maken
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/26, 06:05:42 »
In virtualbox (in de instellingen van je config van win10 van virtualbox)moet je een map linken/share.
Dan wordt je map gedeeld naar je win10 in virtualbox.

Virtualbox starten,
dan zie je links je win10,
edit de virtualbox,
dan zie je onderaan shared folders, daar kun je een map in linux kiezen die je wilt delen.

Zoek ook even een handleiding hoe dit werkt. Google, youtube.

Re: De share van een partitie permanent maken
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/26, 06:17:50 »
In virtualbox (in de instellingen van je config van win10 van virtualbox)moet je een map linken/share.
Dan wordt je map gedeeld naar je win10 in virtualbox.

Dat weet ik, maar als de map in Linux al niet is geshared,  werkt dit niet. Het gaat om hoe de map in Linux automatisch te sharen.


Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline vanadium

  • Lid
Re: De share van een partitie permanent maken
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/26, 10:26:21 »
(Ik kom vanuit je [urk=https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95710.msg971587#msg971587]andere post[/url] hier). Gisteren zelf mee "geconfronteerd" geweest (sommigen hebben hier nog steeds itunes nodig  :P ) Het is wel degelijk zoals jan1100 aangeeft. Ter hoogte van het host systeem, je Mint, moet er niets gebeuren. Vanuit Virtualbox kan je eender welke folder  netwerkschijf maken voor je virtuele windows. In mijn geval was dat natuurlijk de "Music" folder. Wel moeten hiervoor in je virtuele Windows je guest additions geïnstalleerd zijn.

Of je nu vanuit Mint een folder shared of niet, heeft hier niets mee te maken. Dat sharen is nodig als je je map wil delen met andere computers over het netwerk via het samba protocol (dat ook Windows computers herkennen). Dat maakt je opmerking in je andere draadje, nl dat je dat steeds opnieuw moet aangeven, er natuurlijk niet minder pertinent op.

Offline jan11000

  • Lid
Re: De share van een partitie permanent maken
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/26, 12:04:55 »
En als het niet zou werken,
dan kun je met het programma samba,
dezelfde map sharen met naam en wachtwoord.

In samba de map delen en de user die toegang heeft aanmaken.

Re: De share van een partitie permanent maken
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/27, 11:49:48 »
Of je nu vanuit Mint een folder shared of niet, heeft hier niets mee te maken. Dat sharen is nodig als je je map wil delen met andere computers over het netwerk via het samba protocol (dat ook Windows computers herkennen). Dat maakt je opmerking in je andere draadje, nl dat je dat steeds opnieuw moet aangeven, er natuurlijk niet minder pertinent op.

Klopt. De oorzaak heb ik nu gevonden.
Als ik in Windows de mappen bekijk, dan zie ik dat Windows een dubbele benaming voor de gesharede partitie gebruikt, en wel Data (\\vboxsrv) (E:)

Als je nu, zoals ik, een snelkoppeling op het bureaublad hebt gemaakt naar de genoemde drive E:  en je wilt, in Windows gekomen - die map via de link naar E: als eerste openen, dan krijg ik een foutmelding.
Open ik met Windows Verkenner, dan zie ik de gelinkte partitie wel en kan die ook openen.
Daarna werkt de link naar drive E: wel.  :evil: :evil:
Oplossing: Niet linken naar -in mijn geval - drive E: , maar naar \\VBOXSVR\  of naar \\vboxsvr\

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline vanadium

  • Lid
Re: De share van een partitie permanent maken
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/27, 12:33:52 »
Je kan ook instellen dat de share bij opstart van je virtuele windows automatisch aan een schijfletter toegekend wordt, ook weer vanuit de virtualboxinstellingen voor de VM.